Ik zou de juf in het gesprek komende week heel duidelijk maken dat jij het nog niet opgeeft om haar over te laten gaan. En het vriendelijk verzoek doen of ze hier aan wil meewerken. Dan kan je altijd in april of mei nog van idee veranderen en haar nog een jaar extra in groep 2 laten. Maar in november / begin december het al opgeven - van de juf uit - vind ik écht wel vroeg. Hier in BE zitten de kinderen op geboortejaar. Een kind van oktober (of november of december) gaat dus gewoon mee met de hoop naar 't eerste leerjaar tenzij er echt hele zware redenen zijn om het nog een jaar extra te laten kleuteren. En dat wordt dan meestal toch echt wel pas beslist tegen 't einde van 't schooljaar net omdat kinderen op een half jaar tijd enorm kunnen groeien.
Of ze nou wel of niet over gaat, ik vind dat de juffen haar nog steeds wel moeten helpen om over die faalangst heen te komen. Een jaar extra kleuteren kan daarbij helpen. Met het kan ook juist frustreren, omdat ze niks meer te doen heeft. Die keuze kun je nu nog niet maken. Ze kan nog zo een sprong maken.. Ik zou dus wel vragen wat ze van plan zijn om te doen aan die faalangst..
Er is toch een groot verschil tussen een kind dat echt faalangst heeft, dus het wel kan, maar waar het niet uit komt en een kind dat het gewoon echt nog niet kan. En waar hebben we het over? Het schooljaar duurt nog 8 maanden! En tekenen lijkt mij nou niet de eerste reden om een kind te laten zitten.
Dat was ook mijn eerste gedachte. Zou vragen wat de juf nu doet om haar zelfvertrouwen op te bouwen, concrete plannen en voorbeelden. Kan nog veel veranderen in die maanden, vooral bij kleuters.
afgelopen woensdag een tweede gesprek gehad met beide juffen deze keer. In dit gesprek is er gelukkig een heleboel gerelativeerd. Het is niet alleen het tekenen, het is ook haar spanningsboog, die gewoon nog heel kort is. Ook haar manier van omgaan met conflicten kan nog beter. Juf heeft gezegd dat ze het voor haar leeftijd goed doet en inderdaad wat voorloopt op cognitief gebied. Lees haar twee keer een verhaal voor en de derde keer vertelt ze het aan jou. Niet omdat ze kan lezen, maar omdat ze een ijzersterk geheugen heeft. Het grappige is dat ze op school haar verlegenheid helemaal niet zo herkende. ze wil graag laten zien wat ze kan. Op zich gaan zij er nog steeds van uit dat ze volgend jaar groep 2 doet, maar vooral om haar spanningsboog te vergroten en haar meer zelf vertrouwen te geven waar ze natuurlijk de rest van haar leven baat bij zal hebben. Maar ze blijven haar wel in de gaten houden en mocht ze opeens een giga sprong maken, kunnen we in overleg de meningen bijstellen. ze waren wel blij dat ik nog een gesprek had aangevraagd.
fijn dat het een en ander nu duidelijk geworden is. Juf had het eerder niet duidelijk overgebracht dus Ik heb dit jaar voor het eerst een groep 2 en uit je eerste bericht vond ik niet echt duidelijke redenen om een keertje een jaar extra te laten doen. Maar zeker voor jonge leerlingen is een jaartje extra vaak zoooooo fijn. Je moet weten dat tot voor kort ze sowieso nog een jaar groep 2 had gedaan. De grens lag toen op 1 okt. Dit is nu 1 jan. En ik moet eerlijk zeggen echt een hoop kinderen struikelen dan in groep 3, behalve als ze echt een ontwikkelingsvoorsprong van een half jaar hebben. Ik heb dit jaar 3 jongens die een extra jaar groep 2 doen en ze zitten nu zo lekker in hun vel en op hun plek, ze bloeien op van de oudste en wijste zijn.
Fijn dat je nu meer duidelijkheid hebt. Herken je het nu wel en kan je je nu in de beslissing vinden? Die oktobergrens is al in 1985 afgeschaft. Nu houden veel scholen 1 januari als grens aan maar dat is geen officiële grens.
nee het gaat er inderdaad om gewoon naar het kind te kijken. Bij ons op school zijn we pas een aantal jaar van die oktobergrens afgestapt. In 1985 kan het officieel afgeschaft zijn, maar daar deed bijna geen enkele school toen aan mee hoor. En eerlijk, ik zou die grens weer graag terug hebben... kinderen die wel mee kunnen lopen ook gewoon voor en het zou niet als normaal gezien moeten worden dat je als je in nov jarig bent je automatisch mee gaat.
Ik ben juf van 1/2 en elk jaar komt deze discussie bij de zogehete herfstleerlingen.. wel/niet door naar groep 3. Voor ons geen moeilijke keuze: DOE HET NIET!!!! Tuurlijk zijn er uitzonderingen maar geloof me, een kind van 5 jaar loopt socieel gezien een jaar achter op klasgenootjes, gaan vaak onderpresteren daardoor en komen op hun 11e in het VO bij klasgenoten die 13 zijn.... Of doubleren alsnog in groep 4.
Juist ja... als jouw kind niet lekker in zijn vel zit leert hij niet! Dus dan had dat jaartje groep 2 wel degelijk winst op geleverd! Ik hoop niet dat ik jou als ouder krijg in groep 2 met zo'n instelling! Je kind moet op de goede plek zitten!
Wij geven altijd al in groep 1 aan: "je zoon/dochter gaat volgend jaar naar groep 2 maar dan is het niet vanzelfsprekend dat hij doorstroomt naar groep 3, omdat...." ouders van herfstleerlingen dan hè
Herfstkleuters en de overgang naar groep 3 | Thuisinonderwijs, alles over de basisschool Extra jaar groep 2 is niet zitten blijven!!
Mijn zoontje heeft groep 2 2 keer gedaan (hij is van september '07). Ik had vooraf wat mijn twijfels, omdat hij het echt wel kon qua leerstof, maar qua zelfvertrouwen/faalangst ging het echt niet goed. Nu zit hij in groep 3 en is hij de oudste van de klas en het gaat super. Zijn zelfvertrouwen is enorm gestegen, hij heeft leuke vriendjes en hij doet het supergoed op school, volgt versnellingsprogramma's etc. Het heeft hem zo goed gedaan. Mijn moeder is zelf lerares en zei gaf aan: "bij twijfel gewoon nog een jaartje laten doen" en het heeft erg goed uitgepakt. Nu zit mijn dochtertje in groep 2 (september '09) en moeten we straks ook weer deze beslissing nemen. Zij is echter een totaal ander kind, maar ik ga wel weer af op de mening van de leraressen. Het zal heus niet bij elk kind goed uitpakken, maar bij mijn zoontje geweldig.