Heb van de week gehoord dat onze dochter sneller moet gaan leren lezen. Bij de leestoets kwam namelijk naar voren dat ze wat trager leest. Ze zit in groep 3! De juf zei dit even aan het einde van de schooldag en heeft volgende week pas tijd om ervoor te gaan zitten. Nu willen wij al graag aan de slag met haar om haar te helpen. Lezen doen we al geregeld met haar en we merken dat ze lang nadenkt over een woord omdat ze geen fout wilt maken. (dit zit in haar karakter en is moeilijk om te buigen naar dat fouten maken helemaal niet erg is) Ook is lezen voor haar geen leuke bezigheid en vind ze er niet heel veel aan. Wie kan mij helpen met tips om haar sneller te laten lezen? Of is het echt alleen maar blijven lezen?
Ja, blijven lezen. Je zou ook losse woorden kunnen gaan lezen, dan kan ze zich echt op het lezen richten zonder dat ze na hoeft te denken over de verhaallijn. De veilig en vlot klappertjes zijn hier heel geschikt voor. 'Flitsen' werkt ook heel goed. Je maakt dan kaartjes met woorden die enigszins op elkaar lijken en draait die om de beurt om/laat die om de beurt zien en dan zo snel mogelijk lezen. Omdat je steeds dezelfde woorden herhaalt in een andere volgorde ga je ze dan steeds sneller herkennen. En ook heel belangrijk: leuke boeken op het juiste niveau blijven voorlezen zodat ze er wel plezier in houdt. Bijv. Dolfje Weerwolfje of De kleine kapitein.
Onze zoon las.ook te traag. Op school kreeg hij extra begeleiding met lezen en thuis elke dag oefenen en na 3 maanden zit hij perfect op niveau. Gewoon blijven oefenen want alleen zo leren ze het. Niet te dikke boeken kiezen en korte teksten.
Mja lezen in een saai boek is saai.. Aanrader hier bleek Dr Seuss. Officieel voor groep 4... Maar bracht hier het leesplezier goed op gang vrijwel na de eerste bladzijde al. En wat hier ook erg geslaagd was... Lezen met een stopwatch of dè opnamefuctie van je telefoon. . Eerste keer gewoon hardop lezen en opnemen. Tweede keer zo snel mogelijk.. Derde keer extra langzaam. Bij onze dochter bleek al gauw.. Dat langzaam lezen veel sneller ging En vooral veel doen natuurlijk.
Tnx voor de tips die er nu al zijn gegeven! Dochterlief vind het juist leuk om moeilijke woorden te lezen hebben we gemerkt! We gaan gewoon oefenen oefenen oefenen! Hopelijk zit ze snel weer op niveau en gaat de school ook meehelpen. Dit is nog wel iets wat ik ga vragen vrijdag of hun ook extra begeleiding gaan geven!?
Hier dus hetzelfde verhaal. Afgelopen donderdag sprak de juf mij ook hierover aan, mijn zoontje leest niet snel genoeg dus had zijn toets net niet gehaald. Alleen houdt mijn zoontje totaal niet van lezen en het is bij hem als het hem niet boeit dan boeit het hem niet. En ja we oefenen elke dag maar het gaat echt met veel gedoe want hij wil niet en loopt te zuchten en te steunen omdat hij 'weer' moet lezen. Lezen heeft echt zijn interesse niet. Ik heb dus aan de juf gevraagd wat ik er nog aan kan doen en die gaf aan om elke dag 10 minuutjes te oefenen en dan 5 minuutjes woordjes te leren (heb ik meegekregen) en de andere 5 minuten mag hij uit een boekje lezen wat hij leuk vindt en dat kan dus ook een stripboek zijn of een tijdschrift of iets. En heel pedagogisch verantwoord heb hem beloofd dat als hij heel de week goed oefent hij er een euro op zijn zakgeld bij krijgt van mij tot ik hoor dat de toets goed gegaan is. Maar ik heb ook gevraagd of hij op school extra ondersteuning krijgt want daar zit hij tenslotte voor op school en ik vind dat hun dat verder moeten oppakken zodat hij straks gewoon mee komt op niveau.
Ik zou eerst (laten) bekijken of alle letters, ook de tweetekenklanken zoals de ui, ei en oe voldoende geautomatiseerd zijn. Intelligentere kinderen kunnen het vaak verbloemen als dit niet zo is, lezen daardoor wel moeilijke woorden maar dan wat trager. Mocht ze daar begeleiding bij nodig hebben denk ik dat het zinvoller is om daar leuke flits spelletjes mee te gaan doen, dan om meteen met ( moeilijke) woorden te gaan flitsen. Veel succes iig!
Hoe herkenbaar! Thijmen vond alle boekjes in groep 3 ook heel saai. Wat hij wel leuk vindt zijn de Borre boekjes, daar kun je een abonnement op nemen maar je kunt ze vaak ook op school lezen. Bij ons hielp het wel om veel met hem te oefenen en veel te lezen. Wij kregen ook steeds die lijsten mee die ze in de klas moesten lezen en dat hebben we dan steeds geoefend. Nu is hij helemaal gek van de Boomhut boeken (de waanzinnige boomhut van zoveel verdiepingen), maar die zijn voor een beginnende lezer nog wel moeilijk. Je zou samen eens een keer naar een boekwinkel of de bieb kunnen gaan om te kijken wat aanspreekt. Ik laat het avi-niveau dan altijd een beetje los
Ik kan je deze bol.com | De waanzinnige boomhut van 13 verdiepingen, Andy Griffiths & Terry Denton... van harte aanraden!! Mijn zoon vindt hem zo leuk dat hij zelfs in bed wil lezen enzo, en hij is dus ook geen lezer. Echt een geweldig boek.
Ik denk dat een groot deel van (leren) lezen zit in de interesse. Gewoon niet geïnteresseerd zijn in lezen, is denk ik maar deel van het probleem. Waarom geen infoboekjes bij de kleuterkant van de bieb weg halen? Simpel genoeg om zelf wat in te kunnen lezen, en over elk onderwerp te vinden, dus ook over dino's of computers, als daar de interesse wel ligt. Voor een meisje kun je eens kijken naar boekjes over een wat roze/glitter thema. Mijn dochter is gek op boekjes over ballet, paardrijden, puppies, etc. Misschien ook leuk om samenleesboekjes te zoeken, of sowieso om de beurt een bladzijde lezen. Zolang je maar plezier houdt in het lezen, komt dat tempo ook wel. Had ze trouwens een lage avi score door het tempo, of was de DMT laag (woordjes lezen)? Want bij een lage DMT kan het ook zo zijn dat ze moeite heeft met het lezen zonder context, omdat het allemaal losse woordjes zijn. Bij avi kunnen ze soms nog sneller gokken omdat een bepaald woord in de zin klopt, maar bij DMT niet. Dan kan het helpen om met zo'n woordenboekje van school wat meer te oefenen, zo'n klapboekje met gewoon rijtjes met woorden. Alhoewel dat niet echt zal toevoegen aan de motivatie denk ik...