Pff, ik weet het allemaal niet meer zo goed. Mijn zoontje van 4 is in oktober getest bij het ggz omdat ik en de peuterspeelzaal het vermoeden hadden dat hij autisme heeft. Uit de test kwam dus ook naar voren dat hij dit idd heeft en uit de iq test kwam dat hij een iq heeft van 83 (met veel hulp volgens hun). Ik heb zelf echt mijn twijfels of dit wel helemaal klopt omdat ik gewoon weet dat hij meer kan dan dat hij daar heeft laten zien. Ze hebben mij ook aangeraden om hem naar een mkd (medisch kinderdagverblijf) te sturen. Ik heb hem hier in oktober voor ingeschreven maar door heel het gebeuren dat alles van jeugdzorg per 1 januari is overgedragen naar de gemeentes loopt dit allemaal vreselijk uit. Mijn zoontje heeft een aantal maanden langer mogen blijven op de peuterspeelzaal maar sinds vandaag heeft hij daar afscheid genomen omdat hij natuurlijk plaats moet maken voor andere kinderen. Het grote probleem is nu alleen dat het nog steeds niet geregeld is met het mkd waardoor mijn zoontje nu gewoon hele dagen thuis zit. Iedere keer beloven ze dat het bijna geregeld is maar tot nu toe heb ik daar nog steeds niets van gezien. Ik zit hierdoor dus ook heel erg te twijfelen om mijn zoontje gewoon naar een reguliere basisschool te sturen en vanuit daar maar zien hoe hij mee gaat. Ik merk dat hij gewoon heel veel behoefte heeft om naar school te gaan.. het is gewoon zielig om hem zo te zien. Daarbij denk ik echt dat hij meer kan dan wat hij heeft laten zien en voel ik me rot tegenover hem als ik hem niet eerst de kans geef om te laten zien wat ie kan op het reguliere onderwijs. Hij had tenslotte ook al ruim een half jaar op school moeten zitten. Maar toch blijf ik me afvragen wat het verstandigste is?
Een iqtest kan toch helemaal niet voor ze 7 zijn? Bovendien is de autismetest ook niet zo goed voor hij 6 is. Elke peuter heeft een aantal kenmerken. Denk jij dat hij kan functioneren op een basisschool? Mkd vervangt nml geen school, dan moet gij naar speciaalonderwijs. Ik ken je situatie natuurlijk niet goed, maar afgaande op jou informatie zou ik tem inschrijven bij een basisschool. Wel goed je informatie geven. Met de wet passend onderwijs moeten ze het in ieder geval proberen. Ik zou als ik jou was wel goed opletten of regulier onderwijs recht doet aan jou kleuter en anders zou ik in overleg met de juf/meester overgaan op speciaal onderwijs
Hij heeft wel problemen met taal en soms ook dingen met begrijpen. Hij gaat ook iedere week naar de logopedist en ik merk dat hij hierdoor echt groeit op dat vlak. Hij is gewoon wat trager met leren maar ik heb het idee dat dat niet een heel groot probleem zou zijn op een reguliere basisschool. Als hij het echt niet kan bijhouden dan wil ik hem ook best naar het speciaal onderwijs sturen maar ik vind dat we nu alleen maar tijd verliezen en dan gaat hij dadelijk een jaar naar het mkd en is hij al bijna 6 voordat hij echt naar school gaat
Wat is de reden dat hij naar het MKD moet en niet naar de basisschool? Heeft hij echt kernautisme en is er geen contact met hem te maken of is er een aanverwante stoornis in het autistisch spectrum bij hem geconstateerd. Dit maakt namelijk veel verschil. Ik zou in elk geval gewoon naar n basisschool in de buurt stappen en open kaart spelen. Ik vind sowieso de diagnoses erg jong gesteld hoor. Ik zit zelf al ruim 11 jaar in het onderwijs en heb nog nooit gehoord dat je een iq al duidelijk vast kan stellen op die leeftijd hoogstens een indicatie maar die kan nog erg veranderen.
Hier ben ik het mee eens. Wellicht als hij op een reguliere basisschool de juiste begeleiding krijgt dat hij dan ook gewoon op deze school kan blijven. En volgens mij heb je om naar speciaal onderwijs te kunnen sowieso een verwijzing nodig vanuit een reguliere basisschool? Je kunt van tevoren niet zeggen hoe hij zich gaat ontwikkelen en misschien gaat dit op een reguliere basisschool juist heel goed!
Als jij hem aanmeldt voor de basisschool hebben zij 6 weken de tijd om te kijken of ze hem zorg kunnen bieden. Zo niet zullen ze advies geven over andere scholen. Probeer het eens zou ik zeggen. Ik heb twee kinderen met autisme in de klas. allebei ook zo'n lage iq test. Bij de één passend bij de ander totaal niet! 84 is nog niet extreem laag daarmee kan je uiteindelijk gewoon vmbo (basis) doen.
Ik vind het advies heel raar. En nu al onderzoeken, dat is toch nog veel te vroeg? Ik heb een nichtje met Asperger (misschien niet te vergelijken) en die gaat naar gewoon onderwijs (is nu 9 jaar). Loopt niet altijd soepel, maar het gaat. Ze is wel een redelijk slimme meid dus daar geen problemen mee, alleen gedrag. Een mkd is naar mijn weten tot 4 jaar en daarna speciaal onderwijs (als ik lees hoe je zoontje is). Zonde dat er nu zoveel tijd is verspild! Zou met een reguliere basisschool gaan praten en als ze denken dat hij daar niet thuis hoort, hem naar speciaal onderwijs laten gaan.
Ik snap de voorkeur voor eerst MKD wel. Daar kunnen ze verder observeren hoe het gedrag is en proberen het kind schoolrijp te maken. Juist omdat inderdaad deze diagnose op deze leeftijd moeilijk te stellen is. Het is veel pech voor jullie dat jullie net in deze transitie zitten. Kan de gemeente een indicatie geven of en wanneer hijnaar het MKD kan? Denk je zelf dat hij klaar is voor school? Tegen welke gedragingen loop je thuis aan die mogelijk belemmerend zouden zijn om te kunnen functioneren op groep 1 Bespreek het eens met de basischool van jullie keuze wellicht is tuidelijk gebruik maken van een kinderopvang een optie om de periode te overbruggen. ik vind het eigenlijk belachelijk dat hij moest stoppen op de psz om plaats te maken.
Een iq test op deze leeftijd is erg onbetrouwbaar hoor. Welke vorm van autisme heeft hij? Je kunt altijd gewoon even het overleg opzoeken met een gewone basisschool. Eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Afspraken maken, keertje kijken evt meedraaien. Niet geschoten is altijd mis zou ik zeggen in dit geval.
Wat raar dat hij niet meer naar de dagopvang mag. Kinderen zijn toch pas vanaf 5 jaar leerplichtig? Ik zou je kind lekker naar een reguliere basisschool doen. Lijkt me ook interessant was de juf er van zegt dan. Misschien beweert zij wel het tegenovergestelde! Op basis van hoe hij het doet, kun jij weer beslissen of hij daar blijft of dat hij toch beter speciaal onderwijs kan volgen. Overigens zijn er ook brede scholen, waar ze een of meerdere klassen met speciaal onderwijs hebben. Daar zou je je al eens in kunnen verdiepen.
Zit er bij jullie in de buurt misschien een KDC (kinderdagcentrum) of (kinderdienstcentrum)? mijn zoontje is nu 3,5 en zit sinds een half jaartje op een kdc en dat is voor hem een enorme vooruitgang, toen hij nog geen 1 jaar was zag ik al aan hem dat er iets niet klopte en zijn toen naar verschillende instanties geweest, toen hij 2 was kreeg hij een psygologische test waaruit bleek dat hij bijna een dik jaar achter liep met ontwikkeling en ook daar zagen ze al velen kenmerken van autisme, ze dachten eerst ook dat een mkd wat voor hem zou zijn, maar later toen hij op die enorme wachtlijst stond en er bij ons thuis wel een ambulante medewerkster van het mkd bij ons kwam zag ze dat hij misschien daar juist niet goed voor hem zou zijn omdat hij daar dan erg op zijn tenen mee zou draaien, toen hadden ze het over een KDC en gelukkig zat die bij ons in de buurt, op het kdc gaan ze verdere onderzoeken doen naar mijn zoontje, ze hebben daar alles in huis, ergoterapeuten, fysio ,spel, lopodie een snoezelruimte, zwembad en ook daar kunnen ze bijvoorbeeld aangepaste schoenen regelen er komen daar ook revalidatie artsen tandartsen en noem het maar op, echt ideaal! ook daar zal er een wachtlijst zijn maar ik denk echt dat jou kindje daar beter op zijn plaats zal zijn. in de periode dat mijn zoontje op de wachtlijst stond voor het mkd gingen wij net verhuizen en konden we hem gelijk op de wachtlijst zetten voor het kdc, mijn zoontje is echt extreem onhandelbaar en ik heb hem toen ook voor een paar maanden thuis moeten houden en dat was echt geen pretje ik was bijna in een diepe depressie geraakt maar gelukkig kon mijn zoontje 2 weken eerder terecht, moest hem toen wel zelf brengen en halen maar dat had ik er wel voor over, nu wordt hij met een busje opgehaald en gebracht, ben zo gelukkig want mijn zoontje heeft het daar ook enorm naar zijn zin, en mijn dochter krijg nu ook de aandacht die ze nodig had hij is nu nog maar 3,5 maar gaat al voor 5 dagen in de week daarheen dat was in het begin nog maar 3 dagen oja en ook belangrijk daarvandaan op het kdc kunnen ze kijken of hij naar een reguliere school kan, maar ook kunnen ze daar blijven tot hun 18e want ze hebben daar speciaal onderwijs. hier wat info over het kdc waar mijn kindje op zit http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.ipsedebruggenjeugd.nl%2F5438%2FKinderdienstencentrum-Zonnehof-Spijkenisse.pdf%3Fv%3D2&ei=e17sVJq5Fsz0Us7fgKAL&usg=AFQjCNFpTLPEHRceEzve9SRkedcRiqSsJA&bvm=bv.86475890,d.bGQ&cad=rja
Een mkd is tot 7 jaar. Onderzoeken op jonge leeftijd zijn ook heel normaal, hier had zoon een diagnose op 2, dat is wel vroeg en komt alleen voor bij de heel duidelijke gevallen. Een iq test kan ook al jong, maar is niet heel betrouwbaar in het geval van autisme, vaak scoren kinderen lager dan daadwerkelijk iq. Wat betreft advies, vervelend dat het zo lang duurt, mkd is waarschijnlijk wel de beste optie, of je ter overbrugging regulier onderwijs moet proberen, kun je zelf beter inschatten. Ik weet van kinderen bij het mkd in de groep van ons zoontje dat die vastliepen op school en van daaruit naar het mkd gingen (die waren dus ook allemaal ouder dan 4, zoon was jonger toen), dus als je advies mkd hebt, is school misschien niet de beste plek. Je zou natuurlijk een paar ochtenden in de week kunnen proberen ter overbrugging, dan krijg je ook een idee hoe dat gaat zonder dat het teveel wordt voor je zoon. Hoe ging het op de psz? Dat ging hier helemaal al niet, vandaar dat wij al heel snel in het diagnosetraject zaten. Zelf kun je het beste inschatten of het te doen is, ligt ook aan de prikkelgevoeligheid van je zoon en of je een kleine kleuterklas kunt vinden.
Maar ik het het idee dat TS wel het idee heeft dat haar zoontje naar een gewone school kan. Zou dat in ieder geval altijd eerst proberen. Mijn ervaring met onderzoeken is dat ze daar liever wat langer mee wachten. Maar bij ons in de familie was het niet zo'n extreem geval en ze kwam wel mee op school, misschien dat ze daarom wilde wachten? Het gaf wel heel veel problemen thuis.
Ik zou hem eerst op de basisschool laten mee draaien en kijken hoe het daar gaat. Er kan alsnog wat aan gedaan worden. Wie weet zoals jij zegt is er helemaal niks aan de hand! Is je kleine misschien (net zoals ik had) dat het zenuwen heeft om iets te doen waardoor je minder presenteert... dat kan ook nog. Dat hoeft dan niet meteen iets te betekenen. Maar dat is allemaal gewoon een beetje uitzoeken. Veel succes ermee!
Mijn zoon met asperger gaat twee dagen naar het mkd en drie dagen naar het regulier onderwijs. Bij het mkd zoeken ze uit of het reguliere onderwijs voor hem te doen is, dit in samenwerking met de juf en ib'er van de basisschool. Mocht hij op het speciaal onderwijs beter op zijn plek zijn dan is daar een doorverwijzing van de basisschool voor nodig. Op het mkd helpen ze ook met zindelijk worden want dat is hij ondanks zijn leeftijd nog steeds niet. En ook andere dingen zoals weerbaarheid en algemene sociale regels worden daar opgepakt. Daarnaast krijg ik ambulante hulp. Dit is al begonnen voordat zl startte bij het mkd (maar hier gelukkig geen lange wachtlijst). Ik zou dus je zoon aanmelden bij het regulier onderwijs en hen vertellen dat hij op de wachtlijst staat van het mkd. Ik zou ook regelen dat je de ambulante hulp al kan opstarten omdat zij de regels en ingangen binnen de bureaucratie kennen.
De autisme is niet echt duidelijk vastgesteld zoals dat normaal gesproken wel gebeurt bij een onderzoek die maanden kan duren. Ze hebben hem een paar keer gezien en wat hun gezien hebben en wat ik verteld heb daaruit maken ze op dat hij klassiek autisme heeft. Hij maakt geen oogcontact, kan moeilijk een gesprek op gang houden, heeft ontzettend veel behoefte aan structuur en zodra dit er niet is krijg hij woedeaanvallen. Hij is ook wat trager van begrip maar ik merk dat dit steeds wat beter word. Ik heb het idee dat de iq test niet klopt omdat ik denk dat hij gewoon heeft zitten weigeren om echt te luisteren en mee te werken. Wat hij niet interessant vind werkt hij ook niet makkelijk aan mee.. vooral niet bij vreemden. De peuterspeelzaal stond er ook van te kijken dat ze dit als advies gaven. Volgens hun leert hij wel alleen dan wat trager. De basisschool hier in de buurt gaf ook al aan dat hun heel goed met kinderen kunnen werken die autisme en een lager iq hebben vandaar dat ik dus twijfel. Ik wil hem gewoon graag de kans geven om te laten zien wat hij kan. Bij het ggz zeiden ze ook dat zo'n iq test voor 97 % betrouwbaar is en volgens hun kan hij daarin ook niet of nauwelijks groeien. Hij zal dus altijd rond de 83 blijven hangen
Dat de ggz dat zegt, vind ik erg raar. Hier zeggen ze juist dat je de testen niet te letterlijk moet nemen(zoon heeft pas een ontwikkelingstest gedaan, iq test is bij hem nog niet zo goed mogelijk), bij de uitslag zeiden ze erbij dat het bij een kind als onze zoon meer een indicatie is dan een betrouwbare uitslag, aangezien hij zo gigantisch belemmerd wordt door zijn beperking. Jouw zoon heeft natuurlijk niet zo'n grote beperking als die van mij, maar ik ken voldoende kinderen met hoger niveau die door het autisme ook slecht scoren op testen. Het diagnostisch proces wat je beschrijft, is overigens niet abnormaal, onze zoon hebben ze ook maar een keer gezien (wel met verschillende spelobservaties) en de psychiater en psycholoog kwamen aan precies dezelfde kenmerken als wijzelf, ze kunnen echt heel veel informatie halen uit die spelobservaties (hoewel het me niet duidelijk is of ze dat bij jouw zoon ook hebben gedaan). Je verhaal klinkt bij mij wel als autisme, maar dat de iq uitslag niet klopt, zou denk ik heel goed kunnen. Toch is het mkd een aanrader, de meeste kinderen gaan daar echt heel hard vooruit (toen mijn zoontje er zat in ieder geval wel, behalve mijn zoon dan, die ging te traag vooruit). Ik denk dat maliro goed advies geeft, want er zijn best wel wat veranderingen geweest in zowel onderwijs als mkd de laatste tijd, zij is daar veel beter van op de hoogte natuurlijk (mijn zoon zit al een paar jaar op speciaal onderwijs).
Komt bij dat je tegenwoordig moeilijker terecht kan op Sbo. Je hebt dan redelijk wat dossiervorming nodig. Ken ook kinderen met een lager iq en/of adhd/add/autisme etc en die zitten gewoon op een reguliere basisschool
Maar als je er vanuitgaat dat so passender is, dan is het dus juist beter om niet op regulier te starten. Als ze op het mkd namelijk so of sbo adviseren, ben je niet afhankelijk van een school die moet meewerken. Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik niet precies weet hoe het nu werkt na de veranderingen. Mijn zoontje moest nog een indicatie van het rec hebben, het mkd heeft de meeste papieren toen geregeld. Ik ga er vanuit dat voor kinderen waarvoor regulier onderwijs echt geen optie is, er nog steeds de mogelijkheid bestaat om rechtstreeks naar speciaal onderwijs te gaan.