Onderzoek meerbegaafdheid

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Arevinol, 16 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    bepalen van IQ is eigenlijk geen pure handeling.
     
  2. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.766
    18.911
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Er is inderdaad een verschil tussen memoriseren en automatiseren.
    Memoriseren is uit je hoofd weten:
    5x5 is 25
    7 kan ik splitsen in 3 en 4
    Automatiseren is zonder na te denken sommen kunnen maken. Bijvoorbeeld door verbanden te zien 5 + 8 en 13 - 8 zijn sommen die aan elkaar verwant zijn. En door tussenstappen over te slaan of (snel) uit je hoofd kunnen doen. Daarbij is het wel van belang dat je bepaalde dingen eerst gememoriseerd hebt.
    Zonder memoriseren, zal automatiseren ook niet voldoende gebeuren. Je moet dan namelijk juist extra tussenstappen zetten om gedeelten van de som die een ander uit zijn hoofd kent, al rekenen op te lossen.

    Dus ja, het zijn verschillende dingen. Maar je hebt het een wel nodig voor het ander.
     
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ja, dat is het zelfde als je 453+816 te rekenen. moet je wel weten dat 5 van 453 5x10 is. je kunt uit memorie ook deze som rekenen. 3+6=9 en 5+1=6 4+8=12 en je dat allemaal opschrijft. 1269, maar ja als daar ipv 3, 5 staat, dan moet je het wel snappen. en wat 1269 nou betekent.

    maar goed; wat ik van arevinols juf verwacht is dat de juf de dingen aan haar ziet waardoor ze verdenkt dat zij misschien meer uitdaging nodig heeft. zodat zij zich misschien beter inzet. ze denken denk ik dat zij haar interesse in de werkjes aan het verliezen is.
    ondertussen ben ik zo een ervaringsdeskundige geworden over de juffenzorgen na al die gesprekken met de school.
     
  4. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Gesprek was ok. Het gaat wel goed, ze heeft het naar haar zin in de klas, ligt goed in de groep.
    Maar ze zien dat ze 'anders' is. Anders praat, anders denkt. En ze zien dus dat ze dingen die ze een paar maanden geleden goed deed, nu niet meer doet. Dat ze best veel fouten maakt, langza(a)m(er) is. Terwijl ze eerst bijna geen fouten maakte en meer liet zien dus..

    Ze denken aan onderpresteren, niet genoeg uitdaging, maar zijn niet zeker. Kan ze het echt niet of krijgt ze niet genoeg uitdaging, wordt ze lui, omdat ze niet genoeg gecorrigeerd wordt?
    Ze willen haar nu meer loslaten/evt belonen met moeilijk (plus) werk en daarnaast strenger zijn op 'makkelijk' werk (eerst af maken of misschien minder van geven, maar ze moet wel leren automatiseren en sowieso leren leren). Maar ze wilde eerst met ons overleggen of we t goed vinden dat ze daarmee wat gaan experimenteren.
    De plusklasdocent is overigens niet bevoegd om 'diagnoses' te stellen, daar zou dan echt een orthopedagoog oid voor moeten komen..
    Verder op de hoogte houden en tussendoor nog een gesprek. Kijken of ze vanaf volgend schooljaar misschien naar de plusklas kan.

    Een intelligentie onderzoek kan, maar is onze keuze. Dan weet je zeker hoe ver ze is. Voor nu vinden wij dat iig nog niet nodig.
    Sowieso eerst dit aankijken. Als t echt doorzet en de aanpak niet werkt, dan kunnen we dat altijd nog doen.



    Grappig was dat ze thuis nog even ging oefenen en gaf ze gewoon zonder nadenken antwoord op makkelijke sommetjes. Ook toen ik 10-3 zei, was haar antwoord.. 7, want ik weet dat 7+3=10. Dus kennelijk heeft ze dat inzicht toch wel..?
    Vervolgens had ze een verhaal over de 'tempotoetsen' van rekenen. Ze vertelde dat het de bedoeling is dat je het steeds sneller doet. 'Dus de eerste keer had ik er 12, toen 15, 18 en nu 24..' Dat klopte (en dat t vooruit gaat is goed, maar het is langzaam). Dus ik vroeg of ze dat expres deed.. steeds een paar sommen meer. omdat dat 'de bedoeling' is?
    Ja, zei ze eerst. En toen toch nee, ik doe wel mijn best.
    Lastig hoor.. ?!

    Maar goed, we gaan het voorlopig eerst nog maar even aankijken op deze manier en goed in de gaten houden.
     
  5. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Verhaal klinkt op zich goed behalve.. het stukje dat ik quote.
    Met een iq-test meer je hooguit potentie.
    Kinderen met een iq van 115 gaan doorgaans naar de havo bijvoorbeeld.
    Wil je weten hoe ver ze is qua lesstof dan zal iemand moeten doortoetsen.
    Wat ook een optie is om als je eenmaal weet waar de grofweg staat met leren om "vooruit te toetsen"
    Oftewel je maakt de methodetoetsen van het eind canbget hoofdstuk aan voordat je er mee begint.
    Dan weet je precies wat ze van dat hoofdstuk al weet én waar de "gaten" in haar kennis zitten en waar ze dus moet oefenen.

    Verder.. Voor veel hoogbegaafde kinderen geldt: makkelijk is moeilijk.
    Dus als zij het moeilijk vind.. Kan dr weleens wat anders bedoelen dan jij :)
    Zo vond onze dochter een Puzzel van 16 stukjes verdchrikkelijk moeilijk in de kleuterklas. Gaf je dr eentje van 100 dan ging ze gewoon enthousiast aan de slag en was doorgaans nog eerder klaar ook dan met 16 stukjes.
     
  6. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ja, klopt. Zei ik ook tegen dr juf. Maar goed, mede daarom zien we op dit moment niet echt meerwaarde aan zo'n test.
     
  7. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    hier werkt belonen met moeilijker werk trouwens niet zo.
    "dus dan maak ik snel al mijn werk.. Om nog meer te krijgen?"
    Hier dus moeilijker werk ipv makkelijker.

    Bijvoorbeeld ze loopt ver voor met lezen.. Op maandag doet ze nee met de klas. en dan laat de meester haar bijvoorbeeld het de eerste keer voorlezen ipv dat hij dat zelf doet.
    Verder leest ze vloeiend en vlot elke dag omdat lezen nou eenmaal steeds makkelijker gaat als je een woord vaker hebt gelezen.
    (en het is 2 minuten werk...)
    En de rest van de week doet ze onder andere rekenles terwijl de rest leest. Want bij rekenen moet ze wel een stapje bijzetten.
    (ergens is ze in de war geraakt want voor groep 3 kon ze het wel maar nu bakt ze er niks meer van. Dus rekent ze tijdens de leesles op de computer om de draad weer op te pakken met rekenen.)
    Ze doet een keer extra nieuwsbegrip.. Samen met nog een ander kindje.

    Er is best ruimte in de klas om zoiets te doen met overgebleven tijd.
    Het is alleen soms even puzzelen wat ze dan zou moeten gaan doen.
    Maar voorlopig gaat het goed.
    Komt bij jullie vast ook goed als school en de leerkracht bereid is om uit zn vaste hokje te stappen.
     
  8. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dat belonen met 'extra/moeilijk' werk, is een idee van dr vader. Omdat dat bij hem vroeger werkte.. En het is wel een kind dat presteert als ze waardering/beloning krijgt (maar ja, ook niet altijd).
    De juf vond t wel een goed idee.. (en dan evt het normale werk compacten->maar ze moet natuurlijk wel leren automatiseren). Ik weet het persoonlijk niet.

    Wat ik trouwens wel opmerkelijk vond is dat ik vertelde dat ze thuis nauwelijks (boeken) leest. Hier in de klas ook niet, zei de juf. Pardon?? Ik ben daar eigenlijk niet op in gegaan.. maar hoezo leest ze in de klas niet. Dat ze het al kan, lijkt me toch geen vrijbrief dat je ook helemaal niet hoeft te lezen/oefenen.. (buiten de taal-werkboekjes dan). Ik weet wel dat ze op de leesochtenden mag werken aan een presentatie. Tenminste 1 van de 2 dagen help ik mee en doet ze dat, andere dag weet ik eigenlijk niet.
     
  9. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Haha dat zei ik al toch.. Wat voor de een werkt hoeft voor de ander niet te werken :)
    Even puzzelen wat de beste manier is.

    Hier wordt dus op school ook nauwelijks gelezen.. Maar ze krijgt (as het goed is) elke maand de jeugdkrant mee en moet dus thuis 1x week iets informatiefs lezen :)
    Maarja.. Hier is dat dus een soort van non-issue :)
     
  10. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Nou, hier zou belonen met moeilijk werk niet werken, zonder de basis te compacten. Denk dat ze het eerder als iets negatiefs zouden zien.
    Weet haar eigen juf nou niet zo goed hoe ze het aan moet pakken of die HB-gespecialiseerde juf?
     
  11. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Misschien is ze gewoon afgeleid arivenol...
    Omdat ze het zo makkelijk vind.. Dat de met dr hoofd heel ergens anders is. En daardoor dus fouten maakt.
    Dat is een typisch geval "makkelijk=moeilijk" als je pech/mazzel hebt.
     
  12. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63


    makkelijk=moeilijk INDERDAAD! zoontje wordt doodmoe van de opdrachten die ver onder zijn nivoo liggen. behalve wanneer hij aan een ander kind het moet uitleggen/helpen. dan zie je gelijk wat het probleem is.
     
  13. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    bij zoontje werkt het als hij naast makkelijke werkjes ook zeer uitdagende dingen heeft(die geen schoolse dingen zijn maar uit HB kind koffer). hij zit elke vrijdag met de HB juf en stelt hij zelf zijn werkjes samen die hij gedurende week gaat doen. en hij beoordeelt zelf elke keer als hij een werkje afgemaakt heeft= correct?/leuk?. ik weet niet hoe zij hem zover hebben gekregen maar kiest dus ook van de vervelende dingen. dat ziet hij dus ook als een uitdaging, die dingen doen die hem geen plezier geven maar is wel trots als die af zijn een mooi zijn(hij vind rooster tekeningen zoiets saais en vervelends)
    maar ik zie hoe dat heel anders gaat bij de andere jongen en het meisje die ook op de HB lijn zitten. totaal anders! werkhouding, zelfstandigheid, zelf correctie etc totaal anders...
    die jongen kiest ook zeer uitdagende werkjes, maar kijkt steeds stiekem naar de oplossingen, wanneer het hem niet lukt. hij verwelkomt hulp (zoontje stuurt de juf juist weg -juffff niet verklappen aub!! want de lol is er dan af. enzo-)
    totaal verschillende kids tegenover dus extra uitdaging. en tegenover makkelijk werk.
     
  14. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dus op een gegeven moet de juf wel experimenteren helaas, kijken wat het beste is bedoelde ik.
     
  15. Arevinol

    Arevinol VIP lid

    7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ah, bedoelde je dat ;) :)
     

Deel Deze Pagina