Dat kan je toch echt niet algemeen stellen. Hier namelijk wel hoor. Zitten ze bij jullie stil in de bank met de armpjes over elkaar dan? Of staan ze al wachtend in de gang bij de deur op de leerkracht te wachten? De juffen lopen hier meestal binnen tegen 8.20 uur. Dan zijn er zeker al 8 kinderen binnen aan het werk of aan het spelen. Hier zitten kinderen in een zitzak met een boek of spelen ze een potje schaak aan grote tafels. Anderen zijn weer tekeningen aan het maken, spelen memory op het digibord of werken alvast in hun werkboeken aan werk volgens hun eigen planning. Daarbij wordt hier dagelijks wel gestart in een kring. Hier iedere dag. Ongeacht welke klas.
Hier mag je pas om 8.20 naar binnen.. Alle leerkrachten zijn dan al in de klas. Doordat er zo'n 8 klassen tegelijk door de deur willen staat ook niet iedereen tegelijk boven Jasje uit, gedag zeggen.. En de klas in. Daar krijgt de meester zijn goedemorgen, wordt even gekletst (met de meester maar ook met elkaar natuurlijk) en daarna ianger de bedoeling dat de gaan zitten en lezen. (niet dat dat altijd gebeurd.. Maar als de hele klas blijft lopen en kakelen wordt er wel geroepen dat het de bedoeling is dat je gaat lezen incl voorbeelden van wiener al wel braaf zit te lezen) Zitten jouw kids ik een Montessori.. (of iets anders niet-standaards) Klinkt heel gezellig in ieder geval. Overigens.. Lijkt het zoals ik het zeg misschien heel streng.. Maar het valt wel mee hoor. Wij hebben juist het idee dat deze klas beter een strengere leerkracht had kunnen hebben. Veel zorgkinderen die moeite hebben met zich gedragen in de klas. (en dan bedoel ik niet add en toe kletsen en een beetje lol maken.. Maar echt de complete les verstoren.. Diverse keren per dag)
Overigens juist die kinderen die halve dagen op hun kop krijgen kijken me een prettiger band met een leerkracht te krijgen als de leraar even tijd neemt om even te informeren naar iets anders dan het gedrag. Anders wordt er echt heel de dag op ze "gevit".. Nu begint het in ieder geval gewoon vriendelijk en geinteresseerd. In plaats van.. Hij doet ALTIJD alleen maar onaardig. In feite splits je dan de reactie op het gedrag van de reactie op het kind.
Mijn zoontje zit op een openbare EGO school. Heel veel aandacht voor sociaal emotionele ontwikkeling en het zich thuis voelen van kinderen op school. De visie is dat kinderen beter leren als ze goed in hun vel zitten, leren samenwerken en zich op school thuis voelen. Onze klassen zijn dan ook ingericht als huiskamers (steeds minder richting groep 8 om zich natuurlijk wel voor te bereiden op middelbaar onderwijs). Kinderen hoeven hier niet verplicht allemaal een boekje te pakken of op een stoel aan een tafel te zitten in de kleuterklas. Sommige kinderen liggen in een zitzak met een boekje te lezen. Anderen spelen in de hal of in een apart lokaaltje dat omgebouwd is tot een bouwhoek. Of in een ander groot lokaal waar ze muziek kunnen maken, verkleden of dansen voor een spiegelwand van tien meter breed. Kleuters spelen dus hier in vier ruimtes tegelijk bij aanvang van de dag. Toch valt er bijna nooit een onvertogen woord en hebben kinderen geleerd elkaar te helpen als de ander problemen heeft of iets niet lukt. Overigens spelen bij aanvang van de dag tot half negen de kinderen van groep acht ook gewoon met de kleintjes in de kleuterklas of in de bouwhoek. En eerlijk gezegd vind ik dat heel prettig. Nu kan het zijn dat mensen meteen een heel chaotisch beeld hebben maar dat is juist helemaal niet het geval. Er wordt niet geschreeuwd of rond gerend. Kinderen zijn juist heel gezellig onder elkaar. Ik zie dat ook als school uit gaat. Bij de andere school die in hetzelfde gebouw zit worden de kinderen letterlijk los gelaten. Er wordt achter elkaar aan gevangen, geschreeuwd en gescholden en echt onbeschoft gedrag vertoond ten opzichte van volwassenen. Onze kinderen komen rustig naar buiten, roepen gedag naar de juf, geven de ouders een knuffel en gaan vervolgens iets af staan spreken. Het grappige is dat onze school bekend staat als "vrij" terwijl het voor mijn gevoel juist precies andersom is. Mijn zoon leert op school het dagelijks leven binnen te halen. Sociale vaardigheden en plannen. Ik wil weten dat mijn kind op school hetzelfde kind is als thuis en zich behoorlijk gedraagt. Wel weer grappig dat hier in het dorp de school dus bekend staat als vrij terwijl de middelbare scholen in de regio onze kinderen zo graag zien komen omdat ze welgemanierd zijn, geleerd hebben zelfstandig te zijn en elkaar helpen op ieder vlak. Ik wil er ook maar mee zeggen dat ik vind dat sociaal wenselijk gedrag veel verder gaat dan een handje aan de deur. Het kan zo'n symbolisch dingetje zijn als er verder in de wortels van school niets verder mee gedaan wordt. Ik vind het altijd mooi en interessant om te lezen over andere scholen. Soms realiseer ik me dan ook pas weer hoe fijn het is dat het bij ons op school anders is. Maar slechte scholen in Nederland, daar geloof ik niet in. Ik denk wel dat je naar je kind moet kijken wat voor hem of haar goed is. En de ene school past beter bij het ene kind dan het andere. Jammer vind ik het echter wel dat veel ouders zich helemaal niet lijken te verdiepen in de schoolkeuze voor hun kind. Hier in het dorp is onze school een relatief nieuwe school. Veel ouders hebben zelf op de andere gezeten en kiezen daarom voor die school. Een overweging van niks (vind ik). Gevolg is dat we met regelmaat zij-instroom krijgen van kinderen die op de andere school helemaal zijn vast gelopen. Ik vind dat echt ineens verdrietig, omdat het bij de meeste van die kinderen onnodig was geweest als de ouders zich van tevoren verdiept hadden. Maar goed... Dat ging het eigenlijk niet over. Ik ben weer enorm aan het afdwalen .
Josien...die school lijkt me inderdaad erg fijn. Hier zit het er een beetje tussenin. Voornamelijk de onderbouw ( 1 tot en met 3) en de middenbouw ( 4 en 5). Bovenbouw wordt al iets schoolser...maar dat is ook wel meer nodig dan. Vrij binnen grenzen.....zo voed ik zelf de kinderen ook op.
Geeft niet hoor Josien.. Ik vind er ook leuk om te lezen. Hier in de kleuterklas spelen de kinderen ook gewon hoor... Maar vanaf groep 3 (en bij ons nu dus groep 4) wordt we gelezen. Overigens werkt onze school ook met overal leeshoekjes, kleuters spelen ook in de gangen, oudere kinderen werken regelmatig buiten de klas op een plekje naar keuze... Bij uitzoeken van de school zagen wij al dat steeds meer scholen werken met planborden en werken in groepjes of buiten de klas.. Maar het was wel vrij duidelijk dat deze school dat al veel langer doet. Het voelde veel natuurlijker dan bij andere scholen. Verder besteden ze ook meer tijd aan gym, handarbeid, toneel, muziek dan andere scholen. Een school zoals de jouwe... Die heb je hier niet helaas. Anders waren we zeker gaan kijken
Hier in Drenthe ook nog nog gezien of meegemaakt. Inderdaad wat jij zegt: goedemorgen zeggen, en vaak vraagt de juf dan nog even hoe het gaat/dat ze er zo leuk uitziet etc en in de kring. Tja en mijn dochter houdt ook niet van handjes geven, ook niet op verjaardagen. En dan vooral niet als de sfeer druk is, op rustige verjaardagen durft ze wel. Er wordt ook eigenlijk nooit een probleem van gemaakt. Ze is verder wel beleefd en zegt dankjewel bij alles wat ze aangeboden krijgt en het is niet zo dat ze direct bij binnenkomst op het speelgoed afvliegt . Gewoon een net meisje dat geen hand durft te geven.. jammer dan
Handjes geven komt oorspronkelijk uit het Montessori onderwijs en andere scholen hebben het ook over genomen. Het gaat helemaal niet om respect tonen voor de juf. Het gaat om een persoonlijk momentje aan de start van de dag. Aan deze begroeting kan ik zien hoe een kind in zijn of haar vel zit. Ik heb tijd om iets te vragen of een grapje te maken. Maar ook bij kinderen die opstarten lastig vinden samen een eerste werkje te bedenken. Ot het komt wel goed geef het tijd. Zeg tegen je kind "ga maar Goedemorgen zeggen tegen de juf" vanzelf komt het handje er wel bij.
Hier mag je vanaf kwart over acht naar binnen, de juf/meester zit op een stoeltje, de kinderen gaan eerst bij haar/hem langs om een hand te geven en dan pakken ze een werkje uit de kast. In dat kwartier komen dus alle kinderen aan de beurt, gaat eigenlijk heel ongedwongen.
Hier inderdaad montessori, en ik merk ook echt dat onze dochter het fijn vindt. Zo durft ze veel sneller iets aan de juf/meester te vragen. Ik zie ook echt dat de aandacht even voor 100 procent op haar gericht is, het wordt nooit een verplicht nummer, heel mooi.
Hier ook geen probleem hoor... En het duurt ook zeker geen half uur. 10 voor half 9 gaat de buitendeur open... Half 9 begint de les. En inderdaad.. Altijd tijd om even wat te vragen. Het is bovenal gezellig en leuk.
Op onze school geven de kinderen de juf ook geen hand. Inderdaad vaak wel even een persoonlijke opmerking over het haar, nieuwe trui of schoenen. Vaak is de juffrouw voor aanvang van school ook met ouders in gesprek die haar even willen spreken of iets willen vragen. Ons zoontje is ook extreem verlegen. Hij zit nu in groep 2 en praat amper tegen de juffrouwen. Zij zijn ook al maanden bezig met hem enorm prijzen en belonen en er zijn kleine vooruitgangen te zien, maar nog niet veel. We hebben ook wel de hoop dat hij erover heen groeit en dat het ook een deel het aard van het beestje is. Ik sta zelf ook niet graag vooraan en kijk zelf ook nog steeds de kat uit de boom. We overwegen hem nu wel een jaartje langer te laten kleuteren om hem wat meer zelfvertrouwen te geven en iets meer eelt op z'n ziel te laten kweken.
Heeft mijn zoon een korte periode gehad op de psz, is vrij snel weer overgegaan. Nu op de basisschool wilde die geen Goedemorgen zeggen tegen de juf, dus heb ik verteld dat de juf dan een beetje verdrietig word als die geen woord tegen haar zegt bij binnenkomst. Sindsdien zegt die altijd wel Goedemorgen en handje geven. Beetje een verhaaltje maken, waarvan je weet dat je kind het daarna wel zal doen. Hem pushen in de klas heeft geen zin
Zit hier even terug te denken, maar handje schudden begon hier al op de opvang en de psz (opvang enkel als de kleine daar oud genoeg voor was natuurlijk de baby's hoefden niet hoor ) Voor onze dochter was het dus al heel erg normaal. Met de hand die ze geeft bij het binnen komen zegt de juf meestal Fijn dat jij er ook weer bent, en morgen (ik heb haar vandaag met buikkramp van school moeten halen) zal het waarschijnlijk zo zijn dat de juf tijdens de hand zal zeggen dat het Fijn is dat ze weer beter is, of iets in die trant. Als ze een hand geven bij het weg gaan dan is het dus zo dat de juf meestal iets zegt als Tot morgen kanjer, goed gewerkt vandaag, geniet van het zonnetje, of iets in die trant. Ieder kind krijgt gewoon even 2 opkikkertjes met die hand erbij, en natuurlijk kan dit ook zonder hand, maar aangezien het dagelijks gebeurt weten de kids ook gewoon dat er met de hand iets positiefs komt kijken. Van mij hoeft knuffelen en kussen dus juist weer niet, met niemand. Als je dus een kus of een knuffel van onze dochter krijgt ben je gewoon super leuk in haar ogen
Ook mee eens. Maar knuffelen en zoenen is voor mij wel een stap verder. Dat hoeft dus ook niet, al wil oma het nog zo graag. Een hand geven zit op de grens. Maar een hand geven aan iemand is in onze cultuur toch een gewoonte, mits rustig (niet met arm om de schouder en op 10 cm afstand zoals een oom van me). Om te groeten of kennis te maken. En met een vriendelijk woord erbij zie ik het kwaad niet zo. Alleen het fysieke contact moet niet negatief zijn, liefst uit het kind zelf. Dat doen ze vaak pas als het voorgedaan wordt. Mijn ouders deden dat niet op verjaardagen bijvoorbeeld, maar bij mijn schoonouders en studie vrienden gaan ze de kring echt rond. Dat was wel even wennen. Nu is het gewoon voor me, en omdat het in onze bekenden kring gewoon is geef ik dat ook door.. Maar ik ben me wel bewust van die grens..