Spannend Belize. Je weet toch nooit zeker of de keuze die je maakt goed is. Als het maar goed voelt en goed doordacht is. En dat is in jullie geval zo. Gaat vast goedkomen. Als je zoon er zelf ook een goed gevoel bij heeft dan is dat al heel goed. Dan is de kans van slagen gewoon groot.
bedankt dames. ik hoop het ook. de beslissingen zijn tot nu toe zeer doordacht geweest. met meerdere deskundigen. we zullen zien wat het zal brengen. dat weet je niet bij zo een kindje. een ding is zeker: hij moet echt hard werken om bij te houden met schrijven en verhaal sommen. ik vind zijn woordenschat ook niet voldoende (2talig). hij kent veel woorden maar moet wel de woorden leren die zij op school behandelen vind ik. daarin zullen we een lijst of zoiets krijgen om het te checken als de juf geen tijd ervoor heeft.
Spannend allemaal, maar fijn dat er wordt meegewerkt door school. Ik zit nu in een soortgelijke situatie met mijn zoontje (alleen is voorsprong veel kleiner dan bij jullie zoon) en loop tegen allemaal muren aan. Het enige dat nu duidelijk is, is dat hij gewoon begint in groep 3 volgend schooljaar, maar welke stof is nog niet duidelijk. Wat vindt jullie zoontje van de versnelling? Hoe voelt hij zich nu bij de kleuters? Groetjes Suzanne
suuz hoe oud is je zoontje? nou,mijn zoon is er erg blij mee. hij doet het wel goed bij de kleuters. hij spreekt vaak af enzo. maar je ziet dat hij zich extreem aanpast bij die jongens en meisjes(wat volgens de juf heel veel energie kost; hij is altijd ontzettend moe na school; en zonder talentenlijn huilde hij 2 uur lang na school wegens uitputting, beginnen bij de trap en voor de deur, instorten) hij praat anders en speelt anders doet hele andere dingen dan dat hij leuk vindt. maar hij heeft wel veel lol, dus ook met de kleuters. vorig jaar wilde de school hem naar gr3 doen. maar dat hielden wij tegen.(kostte veel geld en tijd om een deskundige te regelen) want: onzin met 4 jaar gr3. hij moest lekker lang mogelijk kleuteren. we hebben een boel aangepakt samen met de juf binnen dit kleuterjaar; bijvoorbeeld faalangst. en NU hij toch met basisschool moet beginnen, maakt niet zoveel uit gr3 of gr4. waar hij sociaal beter aansluit. en zo is het besloten. school moet wel mee werken. het is vaak de uitvoering die niet gaat. plannen zijn mooi. maar de juf moet het doen! tja.
Hier een hb zoon , intussen alweer 10 .. Al vanaf kleuters regelmatig over gehad om hem een klas te laten overslaan , nooit gedaan omdat hij wat dat betreft sociaal emotioneel niet sterk genoeg in zijn schoenen stond , en toen dat beter ging , wilde hij het zelf echt niet .. Het enige wat hij zei was , ik wil heel graag moeilijke dingen leren maar mijn hartje wil in deze klas blijven .. Hij gaat nu 1 dag in de week naar een andere school waar een plusklas is , en daar kijkt hij iedere week naar uit .. Wat voor mij het belangrijkste is , dat ze leren denken , leren leren en leren doen , je kunt natuurlijk wel versnellen maar das vaak ook maar tijdelijk ........Hij krijgt verrijking en verdieping en mag ook zelf kiezen welke kant op .. Nu doet hij bv engelse tekstverklaring ..
het is super dat je zoon zich goed voelt met zijn klasgenoten. dat is erg belangrijk. zo gaat hij ook niet zo jong naar de middelbare school. ik dacht eerlijk gezegd vorig jaar nog, dat voor mijn zoontje een versnelling ook niet nodig zou zijn. maar hij had echt problemen met deze klas. ook de verrijking is hij zo doorheen gegaan. hier begint HB dag vanaf gr5. ik weet daar eigenlijk heel weinig van. van wat ik hoor is het eerder samen werken dan 'leren', en na denken, creatief in zetten van kennis, leren uitzoeken, onderzoeken, vragen stellen, op proef zetten. hersenskrakers. sommige Hb leerlingen doen er ook niet mee. ze mogen het zelf weten. en vanaf 8 jaar zijn ze veel bewuster natuurlijk.
idd , ze gaan daar niet rekenen of taal of zoiets doen .. Debatteren , filosoferen, projecten .. werken aan hun zelf , doelen stellen wat ze willen bereiken daarmee ...
update:zoontje heeft al 2 middagen gr3 gehad. hij is er erg blij mee. maar hij wil niet volledig daar zitten. hij vindt het leuk zo heen en weer tot september. eerste dag spelde hij een computer spelletje. hij vindt het stom dat ze bij de kleuters dat niet hebben. volgens hem geen werkje gedaan, maar een spelletje gedaan. volgens de juf heeft hij keersommen gedaan wat volgens de juf gr3 kinderen nog niet kunnen. en hij heeft 2de dag geknutseld. ook helemaal leuk. met de vriendin van hem, die was jarig, mocht hij zelfs het klassen rondje doen. helemaal blij natuurlijk! 2 middagen per week zit hij nu daar, op een stoel waar zijn voetjes niet de grond kunnen raken. hij is te klein. dat gaan ze proberen op te lossen volgende week. ik weet niet hoe. hij deed ook gym en buitenspelen met gr3. maar goed, zoontje is wel helemaal blij. mijn kleine jongen. hoop alleen dat hij blij blijft.
@belzie: omgetwijfeld met een kleinere stoel. Voetjes moeten bij de grond kunnen... Anders zit dat niet lekker als je dat heel de middag moet doen. En eh... Ze leren in groep 4 pas de tafels inderdaad
met kleinere stoel kan het niet opgelosd zijn. want anders kan hij zijn kleuterstoeltje mee zou nemen. nee. de tafels zijn dan te hoog zegt hij. hij moet ook een lagere tafel krijgen. fysio zei dat hij goed moet zitten met voeten stevig op de grond. ook op de wc enzo. maar zijn elleboog moet ook recht zijn. dat lukt niet als hij aan een hoge tafel zit.
ja tafels moeten zij op gr4 leren, dan echt helemaal leren, maar keersommen begint bij gr3 volgens mij. ook delen toch? want 2 vriendinnen van zoontje, toen ze hoorden, los van elkaar, dat hij bij hen komt, vroegen meteen 'maar kan hij ook keersommen maken? want dat kunne we.. ' zoontje kon ook keersommen maken, maar zo heeft hij alle tafels berekend in begin van de mei vakantie, en geleerd. hij heeft ook een spelgoed gevonden op de vrijmarkt met tafels. helemaal blij mee. hij ging ook door met tafel van 11, 12...ik zei dat hij dat echt nog niet hoefde. maar die vriendinnen zeggen dus dat zij het wel geleerd hebben. de juf zei nu pas dat zij het nog niet konden. misschien een inleiding gehad of zoiets? hij snapte er niks van toen hij dat hoorde. 'maar zij zeggen dat zij het wel geleerd hebben...' en hij heeft van ons gehoord dat hij in sommige dingen in moest halen. maar dat geldt juist niet voor rekenen. hij moet met aan elkaar schrijven oefenen en spelling. hij heeft eigenlijk geen hiaten volgens de juf. we weten in feite niet wat hij gaat leren in de komende 2 maanden. dat was volgens ons leren op eigen plek zitten, werken in boekjes, de regels van gr3,vrienden maken enzo. de kinderen scheppen op volgens mij. rekenen vindt hij leuker dan lezen en schrijven volgens mij en hij mag in wen periode doen wat hij leuk vindt. zo zie ik het. of misschien waren de keersommen verrijking? over een paar weken hoor ik meer van de juf. gr3 juf is wel een hele goede juf. met haar mag ik niet spreken. ze praat met de kleuter juf en via haar hoor ik hoe het gaat. ook met de juf van HB lijn mag ik niet praten. die praat met de kleuterjuf die de juf is van zoontje. anders heb je zoveel spreekpunten. kan verwarrend zijn voor iedereen. maar volgend jaar hebben we 1 juf die met hem gaat werken.
Hier is het zo dat ze optel en aftrek sommen leren in groep 3 en gaan automatiseren (tot 20 geloof ik) In groep 4 beginnen ze met de tafels leren maar niet eens in volgorde (eerst de tafel van 1, dan die van 10, toen die van 5 en daarna die van 2 en 4 en die van 9) die gaan ze dan ook redelijk automatiseren. De tafels van 6,7 en 8 mogen in groep 4 maar worden pas echt in groep 5 behandeld en geautomatiseerd. In groep 5 komt het delen pas aan bod. (volgens mij is het ook een stuk moeilijker om het delen onder de knie te krijgen als je de tafels niet kent) Wat betreft tafels en stoelen er zijn tafels en stoelen die volledig instelbaar zijn naar het kind (hier op school toch 2 tot 3 per klas voor handen)
wow pluk. ik sta echt versteld nu wegens tafels. verstelbare tafels bestaan ja. maar nog niet in de klas. dat moeten ze dus ergens vandaan halen of kopen denk ik. want straks in gr4 is hij nog steeds klein.
en delen en keersommen stonden gewoon in de computerspelletje. dus het moet wel bij hun groep horen denk ik. hoe kan het anders in de klas zoiets staan? vreemd is dat.
Hier ging gewoon een oude la omgekeerd op de grond en zo kon onze jongste dan an een gewone tafel in gr 3 zitten!
creatief zeg. maar ik zou dat gevaarlijk vinden. ik weet niet of hij dan rustig gaat zitten. zoontje kennende maakt dat het een speltoestel. ik zag wel verstelbare tafels en stoelen in CB. dat zou heel handig zijn.
Hier heeft onze dochter ook gewoon toegang tot dingen van hogere klassen op de computer. Is voor haar heel simpel door ipv groep 2 groep 3 aan te klikken. Dit doet ze ook regelmatig omdat ze al sinds een maand of 2 door alle stof van groep 2 heen is en zich anders verveelt.
Kwestie van installeren op de computer... Zou niet weten waarom dat niet zou kunnen Bij A op school werken ze met kleurtjes... Per kind apart ingesteld. (Programma heet maatwerk)