Mijn zoon vind NIKS aan kleurplaten kleuren... stiften, potloden, wasco... echt niks... hij vind het niet leuk... hij tekent ook niet iets... als hij iet 'moet' maken van mij voor een zieke opa ofzo dan zijn het 5 strepen en klaar! hij plakt er liever 500 stickers op (daar heeft hij het geduld wel voor om die overal af te plukken) en dat vind hij mooi.... op school ook, hij is supergoed met cijfers, letter, optellen aftrekken (hij is net 5 zit in groep in, volgend jaar naar groep 2) ook cijfers schrijven kan hij wel, maar kleur en knutselwerkjes verfoeit hij... Wie zijn kind heeft dat nog meer, en is het nu echt zo belangrijk dat hij kleurt/knutselt???? zijn fijne motoriek is prima, je zou eens moeten zien hoe hij met lego bouwt of sporen in elkaar zet haha, zijn letters/cijfers kennis is bovenniveau, zijn woordenschat is boven niveau.... hij wil gewoon graag spelen, spelletjes doen en buiten spelen! Kleien is nog een acceptabel iets haha, maar knippen,plakken en kleuren.... nope! Ik maak er thuis dus ook geen issue van! hij 'moet' al op school, ik ga dan thuis dat ook niet verplichten! wel leer ik hem met 'ik leer schrijven' boekjes met van die whiteboard stiften letters en cijfers schrijven zodat hij goed een pen vast kan houden, wat dat vind hij nog wel leuk, maar hij hoeft van mij niet te kleuren of knutselen thuis... maar vraag mij dus even af hoe andere ouders van niet kleur/knutsel kids er mee omgaan
Hier ook een kind die niet wil kleuren,verven, knutselen etc. Heel soms vraagt hij of hij mag verven, maar dan verft hij gewoon een papier met verschillende kleuren. Geen poppetjes, auto's, zon etc. Nou ja, dan maar niet. Het hoeft van mij niet, maar wel op school natuurlijk. We stimuleren ook niet echt, dat werkt alleen maar averechts. De jongste daarentegen kleurt al sinds hij een stift kan vasthouden en kan zijn dag daarmee wel vullen. Kan heel geconcentreerd kleuren (puntje vd tong uit de mond) en doet erg zijn best om er wat van te maken, terwijl hij nog maar net 2 is. Per kind verschillend dus.....
Nee joh gewoon wat anders leuks gaan doen. (Schoonmoeder vertelde dat mijn ml de eerste schooldag huilend thuiskwam. Het was vreselijk vertelde hij, hij moest knutselen ) Hij heeft het nooit thuis gedaan, en niks gemist ook. Dochter vind trouwens stickers plakken ook leuker dan tekenen of schilderen!
Onze zoon had het ook, Als hij ergens een hekel aan had was dat het wel Knutselen en stil zitten om echt een werkje af te maken heeft hij nu in groep 2 ook pas echt geleerd, nu vind hij het opeens leuk om te knutselen !
Knutselen is ook niets aan, haha. Nooit wat geworden met mij en crepepapier maar dat heeft me er niet van weerhouden om (kleuter)juf te worden. Ik begrijp die jongetjes die er niets van moeten hebben dus ook helemaal! Zo lang hij wel letters en cijfers kan maken...af en toe wat knippen en kleien en verder lekker laten gaan. Of misschien vindt hij loomen of kralen rijgen wel leuk?
Ooo ik kan mij hier zoooo niks bij voorstellen Maar thuis tja dwingen zou ik het zeker niet. Maar wel blijven stimuleren. Ik vind het wel goed dat ze hem op school mee laten doen.
Zo herkenbaar, maar gelukkig is het het laatste half jaar wel aan het bijtrekken. En dan nog is de jongste beter in kleuren Hij heeft echt nog wel wat te leren. Hij schrijft al hele verhalen, helaas is het niet altijd leesbaar 😄. Dan helpt het wel als hij wat beter tekent.
Mijn man heeft er nu nog trauma's van , hij vond het echt vreselijk. Kreeg zijn moeder ook nog advies van school om thuis extra te oefenen omdat hij zo slecht meedeed in de klas ... Zat zij te knutselen en mijn man buiten te spelen, ha ha! Als ze niet willen, tja, zou ze (zeker thuis) niet dwingen. Op school moeten ze, maar dan hoeft het thuis toch niet meer...
Hier gaat het net zo. Ik ben langer bezig om alles op tafel te zetten en op te ruimen. als er 2 strepen op papier staan op papier, zijn ze het alweer zat. Tja, ze vinden het gewoon niks.
Op school moeten ze alle soorten activiteiten meedoen zodat ze zich op alle vlakken kunnen ontwikkelen. Thuis moeten ze lekker doen wat ze leuk vinden. Vind ik. Mijn dochter houdt niet van bouwen met duplo oid, zou ze dan geen ruimtelijk inzicht ontwikkelen ofzo? Denk dat het meevalt hoor. Volwassenen worden ook niet blij van verplicht hobby's doen waar je een hekel aan hebt.
Hier ook een 6 jarige die het allemaal niet zo leuk vind. "Mama mag ik een blaadje en een potlood", vraagt hij regelmatig. Waardoor ik dus denk dat hij gaat kleuren, maar nee hoor, hij gaat woordjes schrijven... "schrijven" doet hij al vanaf het moment dat hij een pen kan vasthouden. Kleuren en knutselen voor een opa en oma, vind hij ook niks. Na de zomervakantie gaat hij gewoon naar groep 3.
Ik heb eens een opdracht gedaan met kleuters waarbij ze een constructie tekenen: Je bouwt samen iets van blokken of duplo en de uitdaging is om dat op papier na te tekenen zodat een ander dezelfde constructie kan nabouwen. De ander (jij bijvoorbeeld) mag dan niet kijken en probeert daarna zijn tekening te bouwen. Iets anders wat we ook deden was een kaart tekenen, bijvoorbeeld de route naar huis met wat je ziet onderweg of een schatkaart. Je kunt beiden inleiden door een boek of een spannend verhaal. Je kunt hem ook met een vriendje naar buiten laten gaan en samen een kaart laten tekenen. Van huis naar de speeltuin of zoiets. Daarna op een groot vel de route tekenen en de omgeving naknutselen met bijvoorbeeld echt zand opplakken, gras plukken en erin verwerken is echt leuk. Wie weet is dat wat? Mijn dichter vindt het leuk om van een grote doos een huis te maken. Ze tekent dan eerst ramen en deuren en wat interieur. Daarna knippen en snijden we het uit en verven we dat huis. Kan ook leuk zijn voor jongens, bijvoorbeeld de stenen tekenen, een radio etc. Soms is de koppeling naar iets wat ze wel leuk vinden, zoals bouwen en buiten spelen, voldoende om ze iets te laten oefenen met pen en papier. Echt knutselen met papier en vormpjes is soms gewoon saai en vaak voor jongens niet zo boeiend.
Het werkt ook echt voor veel kleuters, zeker bij veel jongens. Een gebruiksaanwijzing tekenen is ook een uitdaging. Een stappenplan maken, weten wat je nodig hebt en dat op papier krijgen. Heel leuk! Best pittig voor een kleuter, maar het kan op elk niveau. Heel veel activiteiten kun je inleiden met een passend prentenboek, daarna iets uit de praktijk laten zien en dan een uitdagende, spannende opdracht geven. Als ze zich kunnen inleven, willen ze graag aan de slag. Een simpel dier uitknippen en beplakken, is gewoon voor veel kinderen saai, logisch ook.
Herkenbaar. Mijn zoon maak je er ook niet blij mee. Je moet eens zien in een restaurant als ze weer met een kleurplaat aan komen zetten. Hij zegt inmiddels netjes: nee hoor dank u wel. Ik hoef geen kleurplaat. Hij maakt wel een tekening als iemand jarig is, maar veel is t niet. Maar goed, hij doet t. En op school moet ie natuurlijk gewoon meedoen.
Wat Carino aandraagt zijn superleuke ideeen. Zo even uit mijn eigen repertoire nog: marmeren: een bak met water nemen, verf op oliebasis nemen en dat op het water doen, beetje husselen met een kwastje of sateprikker en dan een papier er bovenop. gips gieten met ecoline erin: beetje ecoline door de gips. Als de gips droog is, aflakken met lak: daardoor gaat de ecoline naar buiten trekken en krijg je van een heel licht beeldje een fel gekleurd beeldje bouwen en construeren met kleine houten latjes: lekker timmeren dus Zo even 3 dingen die in me op komen die jongens vaak leuker vinden
Die van mij vind het ook 3 keer niks. Op school gaan ze hier gelukkig creatief mee om door met verschillende materialen te werken en vrijheid om de opdracht te interpreteren hoe hij het wil/ziet, dus niet het het standaard knutselwerk dat 30 kleuters tegelijk moeten maken. Als je bijv op het schoolplein je tekening met stoepkrijt wil maken ipv met potlood op papier kan dat ook. Daarnaast speelt hij veel met de LEGO en dan vooral bouwen en uiteraard halen en wat ie ook erg leuk vind zijn strijkkralen. Goed voor z'n fijne motoriek. Dochter maakt daarentegen wel minimaal 5 knutselwerkjes per dag, totaal ander kind dus.
Hier in huis wordt ook weinig getekend en geknutseld. Mijn meiden deden dat wat vaker, maar de jongens niet. Ze spelen liever buiten. Prima hoor. Ik hoorde van de juf geen klachten erover, dus op school ging het wel goed. Ik weet nog goed dat mijn jongere broertje naar groep 3 ging. Toen mochten alle kleuters mochten vertellen in de schoolkrant waarom ze het zo leuk vonden om naar groep 3 te gaan. Zijn antwoord was dat hij het fijn vond omdat hij dan geen werkjes meer hoefde te doen en geen vieze handen meer zou krijgen. Dus tja, lang niet alle kinderen vinden knutselen leuk. Wie weet gaat het over een poosje beter.