Onze dochter van 5 heeft een verstandelijke beperking. Het gaat op zich heel goed met haar, maar de laatste tijd beginnen er steeds meer dingen op te vallen, die mijns inziens niet persé met haar verstandelijke beperking samenhangen. Een opsomming: - ze is zeer onrustig; kan niet rustig aan tafel blijven zitten met eten en kan ook niet rustig spelen. Ze holt van de ene activiteit naar de andere. - ze is altijd aan het friemelen en frunniken - ze bijt op veel dingen; nagels, nagelriemen, kleding, speelgoed - ze is heel impulsief; ze doet voordat ze denkt - ze ziet geen gevaar; rent rustig de weg op als ze een grapje wil maken - ze is heel snel opgewonden; dagjes weg vertellen pas op het moment dat we gaan, want anders gaat ze er maar over door en word je er knettergek van - ze is ook heel snel gefrustreerd; als ze maar half denkt dat je haar niet begrijpt wordt ze al heel boos en gaat huilen - ze kan erg slecht tegen drukte en prikkels; een verjaardag bezoeken is geen doen, evenals bijvoorbeeld winkelen - ze heeft niet of slecht door als je boos bent of iets niet (meer) leuk gevonden wordt. Pas als je HEEL boos wordt valt het kwartje - ze vind dingen die anders dan anders zijn spannend, ze moet dan echt even landen en ontdooien voor ze zich van me los kan maken Ik besef me dat niet alles iets hoeft te beteken en dat bepaalde dingen ook gewoon karakter kunnen zijn. Maar alles bij elkaar vind ik het wel heel veel en vraag ik me echt af of er niet aanvullende problematiek speelt bij haar, behalve dus die verstandelijke beperking. Uiteraard neem ik binnenkort contact op met de kinderarts om dit ook met haar te bespreken, maar voor nu vraag ik me af wat anderen hiervan denken en/of dat er anderen zijn die hier misschien dingen in herkennen.
Ik werk al zo'n 10 jaar met verschillende doelgroepen binnen de gehandicapten zorg.. en eerlijk gezegd klinkt me dit heel gewoon in de oren.
Ik heb ook nog een kind zonder verstandelijke beperking en die zou nooit zomaar de weg op rennen, daar kan ik prima een dagje mee winkelen en vertoont niet het onrustige, hyperactieve gedrag dat mijn dochter wel vertoont. Nu is het natuurlijk niet zo dat alle verstandelijke beperkte kinderen het gedrag vertonen dat mijn dochter laat zien, ik hoor dat ook van moeders van klasgenoten, dus zodoende dat ik me afvraag of er niet meer speelt.
Het heeft wel wat weg van autisme of adhd, maar het kan ook best nog aan haar leeftijd liggen. Wat is haar ontwikkelingsleeftijd? Toen onze zoon startte op school (zmlk), startte hij in de normale kleuterklas en daar zaten toch ook wel kinderen met dat gedrag, die geen autisme of iets aanverwants hebben. Heeft ze behalve het bijten en friemelen nog ander stereotiep gedrag, zoals fladderen bijvoorbeeld? In ieder geval zijn er wel zoveel kenmerken, dat er zeker een reden is voor verder onderzoek. Ik ben het juist niet eens met de andere reactie, juist icm de verstandelijke beperking, bestaat het risico dat alles daarop geschoven wordt, waardoor het gemist wordt dat er nog wat aan de hand is. Hier overigens andersom, autisme (heel zwaar) is overduidelijk, maar iq kan hierdoor niet bepaald worden. Qua niveau functioneert hij als een kind met een lichte tot matige verstandelijke beperking door de ernst van zijn autisme. De tijd zal hopelijk ooit meer duidelijkheid brengen, en bij jullie hopelijk ook .
Dikgedrukte is precies wat ik ook ervaar. Lang dacht ik er zelf overigens ook zo over, maar ik zie nu aan andere kinderen in de klas dat die niet dit gedrag hebben. Overigens is ze op school ook wel druk en kan ze zich niet zo goed concentreren enzo, maar niet zo extreem als thuis. En nee, ze vertoont verder geen gedrag als fladderen o.i.d. en contact maken gaat ook allemaal prima. Ze heeft een genmutatie die nog redelijk nieuw en onbekend is, maar waarvan al wel wordt aangenomen dat individuen met deze mutatie ook autisme hebben...
Mijn zoon heeft ook een verstandelijke beperking en daarnaast autisme. Je beschrijft precies hem. Ziet geen gevaar, kan niet stilzitten, altijd aan frunniken en friemelen, alles in zijn mond stoppen, geen gevaar zien, impulsief. Veel kinderen met een verstandelijke beperking ( met en zonder autisme ) hebben deze problemen. In de klas van onze jongste hebben ze er allemaal last van eigenlijk ( ZMLK school )
Dochter zit ook op ZMLK (weet je nog wie ik ben Mamzie? Ook van de FB-groep ). Bij haar in de klas is zij echt degene die zo rusteloos is. Ze mag ook altijd helpen met klusjes enzo omdat ze niet zo lang stil kan zitten, hahaha.
Ja ik ken je nog Wel vreemd dat zij de enige is in haar klas. Dan heeft ze net een lekker rustig klasje dan getroffen Owen is ook echt een doener. We zeggen wel eens als we het hebben over de toekomst dat Owen later echt met zijn handen moet gaan werken anders wordt ie niet gelukkig Dat eerst reageren of doen en dan pas denken is hier ook best een groot probleem. Owen reageert ook nog echt instinctief. Hij is 5 jaar maar sociaal/emotioneel is hij 2 - 2,5 jaar. Owen is ook heel snel overprikkeld. Eigenlijk alles in de middag is continue overprikkeling.
Ik vind het niet heel vreemd klinken voor een kind van 5 met een verstandelijke beperking: het is redelijk normaal gedrag voor een peuter/vroege kleuter en dat zal ws het niveau zijn waarop je dochter op dit moment functioneert? Als je je zorgen maakt, dat altijd bespreken met de arts, en ik zou dat in de tussentijd op school ook eens doen. Ook zij kunnen je goed begeleiden in wat normaal is en wat niet.
Het is bij ons ook vooral de opsomming van dingen die ervoor zorgt dat wij het wel behoorlijk extreem vinden. Het is gedrag wat ze al zeer lang vertoont (al ruim 2 jaar) en wat zeker niet minder lijkt te worden. Op school hebben we het besproken en herkennen ze het wel wat, zodoende dat ze vaak ook mag helpen met klusjes, maar niet zo extreem als wij het zien. Wat wellicht ook wel te verklaren is, aangezien thuis de "veilige haven" is.
Onze zoon van 6 komt op veel punten overeen en hij heeft geen verstandelijke beperking. Het vermoeden van hoog sensitiviteit is er wel. Dus zou ook nog zoiets kunnen zijn icm haar beperking kunnen zijn. Alleen het de weg op rennen doet hij niet en hij kan wel gefocust spelen, is dan dus wel boos als hij uit zijn spel gehaald word. verder reageert hij hetzelfde. Bij hem word het erger als hij uitdaging mist. Net als nu is hij echt toe aan nieuwe dingen ( groep 3) en dan word het erger. We pakken dat op om moeilijkere spelletjes/ taken en computerspellen aan te bieden .