Achterwaarts gerichte autostoelen: minimaal 5x veiliger!

Discussie in 'Met je kind op pad' gestart door Kusjesmama, 26 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kusjesmama

    Kusjesmama Fanatiek lid

    12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    #1 Kusjesmama, 26 mei 2015
    Laatst bewerkt: 26 mei 2015
    Dit topic is bedoeld om informatie uit te wisselen over de veiligste manier om je kind in de auto te vervoeren: zo lang mogelijk achterwaarts.


    De meest gevaarlijke ongevallen zijn frontale aanrijdingen. Deze aanrijdingen gebeuren vaak onder grote snelheid en veroorzaken het meeste letsel.

    Wanneer een kind voorwaarts gericht in de auto zit tijdens een frontale aanrijding, vliegt het kind met een enorme snelheid voorover waarbij het lichaam vervolgens wordt tegengehouden door de gordel. Dit veroorzaakt een enorme klap op de nek, wervelkolom en de interne organen.
    De nek is compleet onbeschermd wanneer het hoofd voorover wordt geslingerd.

    De spiersterkte van de nek heeft niets te maken met de mogelijkheid een klap op te vangen tijdens een ongeval. De wervelkolom moet het hoofd op zijn plaats houden.
    Zelfs een fysiek sterke volwassene kan zijn hoofd namelijk niet met spierkracht op zijn plaats houden, maar de wervelkolom van een volwassene ziet er anders uit dan dat van een kind en dat maakt een groot verschil.
    De wervelkolom van kinderen is nog enorm aan het groeien. Deze is nog niet volledig veranderd in bot maar is nog erg zacht en bestaat nog voor een groot gedeelte uit kraakbeen.
    Dit betekent dat de nek erg kwetsbaar is voor de grote kracht die er op komt te staan tijdens een ongeval. In het ergste geval rekt de nek zover uit dat de wervelkolom knapt. Dit noemt men interne onthoofding, wat in principe betekent dat het kind binnenin het lichaam onthoofd wordt.

    Tijdens crashtests van een voorwaarts gerichte autostoel, rekt de nek van de dummy tijdens een ongeval ca. 5 cm. terwijl de wervelkolom niet meer dan ca. 0,6 cm. kan rekken zonder te breken.
    De ribbenboog, welke onder de gordel van de autostoel ligt, is ook nog zacht. Maar de ribben zullen eerder buigen dan breken.
    Doordat de ribben nog zacht zijn, kunnen ze interne organen zoals het hart en de milt niet beschermen waardoor deze kunnen beschadigen.

    Wanneer een kind achterwaarts gericht in de auto zit tijdens een frontale aanrijding, wordt het kind met de rug in de kuip van de autostoel gedrukt. Hierdoor wordt de kracht die vrijkomt verdeeld over de hele achterkant van de autostoel. De nek, wervelkolom en interne organen worden nauwelijks blootgesteld aan de kracht die vrijkomt bij het ongeval en zijn daardoor beschermd.

    In een voorwaarts gerichte autostoel wordt de nek van het kind blootgesteld aan een kracht die gelijk is aan een gewicht van ca. 300-320 kg., terwijl een kind in een achterwaarts gerichte autostoel wordt blootgesteld aan een kracht die gelijk is aan een gewicht van ca. 50 kg. Daarom is achterwaarts- minimaal 5x veiliger dan voorwaarts vervoeren.


    Hoe zit het met de veiligheid bij zijwaartse en achterwaartse aanrijdingen?

    De meest voorkomende ongevallen zijn frontaal of zijwaarts (96% van de gevallen). Deze ongevallen vinden vaak plaats onder hoge snelheid en hebben de grootste kans op ernstig letsel.
    Bij een zijwaartse aanrijding is het kind net als bij een frontale aanrijding beter beschermd dan een kind dat voorwaarts gericht vervoerd wordt. Dit komt omdat de meeste ongevallen vooraf gaan door hard remmen doordat men de klap ziet aankomen. Tijdens het remmen wordt een achterwaarts gericht kind al met het hoofd in de rugleuning van de stoel gedrukt, waardoor het hoofd goed beschermd is op het moment van de klap van het ongeval. Bij voorwaarts gerichte kinderen daarentegen, wordt het hoofd tijdens het remmen voorover gegooid waardoor het hoofd op het moment van de klap niet beschermd wordt door de rugleuning van de stoel. Slechts 4% van alle ongevallen is een achterwaartse aanrijding. Deze ongevallen zijn kop staart botsingen waarbij de auto die van achteren geraakt wordt bijna altijd ruimte heeft om door te schuiven naar voren. Hierdoor wordt de kracht van het ongeval voor een groot deel opgevangen door de beweging die de auto naar voren maakt. Daarnaast vinden achterwaartse aanrijdingen vaak plaats onder relatief kleine snelheid. Tijdens deze 4% van de ongevallen maakt het in principe niet uit of een kind voor- of achterwaarts gericht zit. Wel zit een kind dat
    achterwaarts gericht zit met het hoofd verder bij de achterruit vandaan. Vooral in kleine auto’s kan dit toch zeker een voordeel betekenen bij een aanrijding van achteren.

    Onderzoek heeft aangetoond dat achterwaarts vervoeren van kinderen minimaal 5x veiliger is dan voorwaarts vervoeren. Er zijn daarom nieuwe Europese richtlijnen opgesteld voor het vervoeren van kinderen (de I-Size norm), waarin het onder andere verplicht wordt om kinderen tot minimaal 15 maanden achterwaarts te vervoeren. Daarnaast wordt reeds al geadviseerd tot 4 jaar achterwaarts te vervoeren (in diverse andere landen wordt vanwege de veiligheid al jarenlang tot 4-6 jaar achterwaarts vervoerd). Deze nieuwe richtlijnen zijn medio 2013 ingevoerd. De nieuwe I-Size norm zal de komende jaren de huidige ECE 44/04 en ECE 44/03 norm gaan vervangen.
     
  2. Kusjesmama

    Kusjesmama Fanatiek lid

    12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
  3. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Hier gaan we ook zeker achterwaarts vervoeren.
    Maar ik vind het lastig om de goede stoel te vinden/kiezen.
    zit al dagen rond te googlen, andere topic heel stuk doorgelezen, op fb contact gehad enz.

    binnekort nog maar eens naar babypark :)
     
  4. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Dat heb ik ook precies. Heb nog even voor onze dochter in de vervolgstoel gaat maar ze is inmiddels al 74 cm dus ben bang dat ze met een jaar wel de maxi cosi uitgegroeid is. Binnenkort dus ook langs babypark informatie opvragen.
     
  5. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    ik kom hier nog terug op de veiligheid van de rijders voorin. Graag tips over autostoelen die meer ruimte over laten of auto's die meer ruimte hebben op de achterbank. Als je als voorrijder met je knieën tegen of net niet tegen het dashboard aan zit heb je voor die mensen een groot veiligheidsprobleem. Daar worstel ik nu ontzettend mee.

    Ik wil achterwaartse stoelen, maar mijn man krijg ik vanwege het benoemde punt niet goed mee. We gaan wel nog naar babyplezier, hopelijk dat zij ons kunnen helpen maar zij hebben niet zo'n groot assortiment geloof ik.

    ik dacht dat babypark geen achterwaartse stoelen had?
     
  6. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Volgens mij zitten hier de beschermers niet goed? Horen die niet op de schouders te zitten?
     
  7. Kusjesmama

    Kusjesmama Fanatiek lid

    12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Nee hoor, die horen zo laag. Die houden de gordels goed op zijn plek.
     
  8. Spathiphyllum

    Spathiphyllum Bekend lid

    3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    De veiligheid voor de bijrijder daar heb ik inderdaad ook nog wel mijn twijfels bij. Aan de andere kant, liever mijn benen in de kreukels dan het nekje van mijn kind, maar ik zit wel bijna met mijn knieën tegen het dashboard. Wij hebben een 2way pearl, die neemt net iets minder ruimte in dan de maxicosi pebble op de base, maar het is en blijft krap. Een tweede achterwaartse stoel gaat absoluut niet passen bij ons in de auto, als we een tweede kindje zouden krijgen en die niet meer in de maxicosi past zal dochter voorwaarts moeten.

    Ik vind het wel heel jammer dat auto's er gewoon niet op gebouwd lijken te zijn om kinderen zo veilig mogelijk te vervoeren. Wij hebben echt geen kleine auto, maar ja, als je allebei lang bent blijft er maar weinig ruimte over achterin. Ik denk ook dat dit het grootste obstakel is wat betreft achterwaarts vervoeren.
     
  9. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ik zit hier ook erg mee in mijn maag. Ik heb een Multi tech 2 en we komen er niet uit welke 2e stoel we moeten kopen. Het is geen optie om als bestuurder veel te ver naar voren te moeten gaan zitten. Grootte qua auto maakt niets uit lijkt wel... bijvoorbeeld een astra heeft ten opzichte van een corsa niet meer beenruimte, de plaats gaan hem zitten in de kofferbak. Opel Zafira heb ik nu gezien... die lijkt wel ruimte te hebben, maar dan praat je ook over een auto :$ Twee auto's van 1400 kilo of meer is niet te betalen. Plus hij is ook nog eens niet zo zuinig met zijn 8,9 L op 100 km gemiddeld (wat ook nog eens te optimistisch is waarschijnlijk).
    Wij zijn niet eens zo groot.... 1.64 en mijn man 1,76. Ik heb geen problemen, maar hij wel al.

    Maar als je dan bedankt dat op de FB van achterwaarts vervoeren staat dat een achterwaartse stoel niet meer ruimte inneemt dan een voorwaartse MITS de voorwaartse goed is geïnstalleerd.... dan zitten de voorwaartse voor >90 % verkeerd gemonteerd lijkt me.
     
  10. Spathiphyllum

    Spathiphyllum Bekend lid

    3 mei 2014
    536
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ja het is echt jammer dat auto's niet echt meer beenruimte hebben als je een maatje groter gaat. Wij zijn nog eens 20 cm langer dan jullie, wat het allemaal nog lastiger maakt. Nu met 1 kind gaat het allemaal net, maar ik vind het eigenlijk van de zotte dat je als gezin gewoon nauwelijks in een gewone auto past.
     
  11. IngeM

    IngeM Fanatiek lid

    17 dec 2011
    1.590
    0
    36
    Goeree Overflakkee
    Ik stel mijn vraag hier ook nog een keer!

    Dames, ik heb even jullie hulp nodig. Wij hebben een zoon van ruim 2 en die zit in een besafe izi plus. Wij hebben ook een zoontje van 4 maanden en uiteraard zit die nog in de maxi cosi. In onze huidige auto past de besafe achter de passagiersstoel en de maxi cosi net achter de bestuurdersstoel. Als onze jongste over moet naar een besafe past dat niet meer in deze auto. Gelukkig mogen we binnenkort een nieuwe auto uitzoeken dus kijken we naar een auto waar de besafe ook achter de bestuurdersstoel past. We hebben een mooie gezien waarbij dat past, maar we kijken ook naar de toekomst. We zouden nog wel een kindje willen, dus op de achterbank zouden theoretisch 2 besafe izi plus stoelen en een maxi cosi moeten passen. In de auto die onze voorkeur heeft lukt dat net niet, want de achterbank is net te smal. We zouden dus een nieuwe achterwaartse autostoel moeten kopen die minder ruimte inneemt dan de besafe, zowel in de breedte als in de diepte (diepte is minder belangrijk maar als m'n man nog ietsjes meer naar achter zou kunnen zou dat fijn zijn). Maar we hebben wel dezelfde eisen: Zweedse plustest goedgekeurd, tot 26 kilo te gebruiken. Wie weet of en welke stoel wij zouden kunnen kopen? Alvast super bedankt!!
     
  12. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Wij hebben onze autozoektocht nu succesvol afgesloten, hopelijk hebben jullie hier ook wat aan!

    We hebben vrijdagochtend de Opel Zafira geprobeerd. De Multitech 2 (volvostoel) paste nu net achter de bijrijdersstoel. Mijn man is 1.76 m. De stoel kwam lichtjes tegen de voorstoel aan. Ook de Mitsubitsu Grandis ging net. Toen probeerden we de BMW 318 station... ging ook net maar was iets minder (scheelde denk ik 0,5-1 cm).

    Dezelfde middag is mijn man auto's gaan passen.... veel garages langs en passen maar. De Ford Focus ging alleen met het nieuwe model (ook lichtjes tegen de voorstoel aan). Oude model ging niet.
    Uiteindelijk hebben we een auto gevonden die nog 3 cm ruimte heeft tussen autostoel en voorstoel. We hebben nu de Opel Combi Tour gekocht (van 2010). Heerlijke en praktische auto (niet zo heel mooi maar dat vind ik niet erg), MPV model. Licht qua gewicht (1135 kg) en verbruikt ongeveer 1 op 12-13.Hij is alleen niet zo snel, maar ook dat nemen we voor lief.

    Wat wij nu ontdekt hebben: De MPV modellen doen het nog het best gemiddeld gezien. Mijn man zegt dat als een autostoel net past in een 3 serie BMW, je ook de 5 en 7 serie kunt gaan testen. Dus gewoon naar de garage en passen maar.

    PS: onze Volvo S60 scoort slecht qua pasruimte voor de achterwaartse stoelen.
     
  13. Sandana

    Sandana VIP lid

    9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Wie weet waar ik de Multi Tech 2 nieuw kan bestellen in Nederland?
     
  14. Kusjesmama

    Kusjesmama Fanatiek lid

    12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Bij de Volvo dealer: daar bekend als 'Volvo stoel 9-25 kg'.
     
  15. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ben me nog steeds aan het oriënteren maar waar ik tegenaan loop is de ruimte die een achterwaartse stoel inneemt. Onze maxi cosi cabriofix (zonder base) past achter de bijrijders stoel echter kan deze niet nog verder naar voren (dan pas ik er niet meer tussen). Daarnaast zullen we tzt de vervolgstoel achter de bestuurder moeten plaatsen voor een evt nr 2. En aangezien deze toch echt verder naar achter moet dan de bijrijder stoel zoek ik een stoel die minder ruimte in beslag neemt dan een cabrio fix zonder base. Iemand tips? Anders zal achteruit vervoeren voor ons geen optie worden. Helaas is dl vrij lang en heeft nog 1-2 cm boven haar hoofd voor ze de maxi cosi uitgroeit.
     
  16. CestMoi

    CestMoi Actief lid

    6 jul 2014
    225
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben de Joie I-Anchor aangeschaft en zoonlief vindt het fantastisch. Hij zit er ook erg goed in en de stoel is makkelijk te verplaatsen naar een andere auto. Het enige wat tegenvalt, is de slaapstand. Zoonlief blijft toch nog rechtop zitten (wat natuurlijk ook veiliger is), maar valt daardoor moeilijk in de stoel in slaap. Als hij dan eindelijk slaapt, valt zijn hoofd steeds naar voren waardoor hij weer wakker wordt. Ook ziet het er niet bepaald relaxed uit...denk aan het slapen in een vliegtuig, ook niet bepaald ontspannend.

    Iemand een tip hoe hij wat lekkerder kan liggen? Ik las op internet al iets over die nekkussentjes, maar weet niet of ze veilig zijn?
     
  17. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Zouden jullie een 2e hands stoel kopen?

    We willen graag een achterwaartse voor de veiligheid maar 450-500 vinden we gewoon teveel voor een autostoel. Dat kunnen we niet missen helaas
    Op mp staan een cybex sirona en een Max fix.
    cybex kan ik voor 300 overnemen, is 1,5 jr oud.

    2e hands achterwaarts is altijd nog veiliger dan nieuwe voorwaarts toch?
     
  18. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Ik zou een afspraak maken en kijken hoe de stoel er uit ziet en wat het voor mensen zijn als ik het er vertrouwd uit vind zien zou ik het persoonlijk wel aandurven
     
  19. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Zou zelf niet zo snel een 2e hands autostoel kopen maar misschien is dat ook wel omdat ik sowieso niet zo van de 2e hands spullen ben...
     
  20. Poemi

    Poemi Fanatiek lid

    2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Ik ben zelf ook niet van de tweedehands spullen maar hoop mijn stoel ook gewoon door te kunnen verkopen. Ik denk wel dat mensen die zich verdiepen in het achterwaarts vervoeren en dus zo'n stoel ook weer door verkopen, zich ook meer bewust zijn van het gebruik van een stoel ná een ongeluk en dan dus ook weten dat deze niet meer gebruikt mag worden. Maar dat is maar een aanname natuurlijk.
     

Deel Deze Pagina