Mijn dochter is een heel creatief meisje, en dol op verhalen verzinnen. Sindskort schrijft ze dagelijks van alles in allerlei schriften. Lijsten van kinderen die op haar feest mogen komen, namen van haar toekomstige kinderen, 'gedichtjes', lieve briefjes aan ons enz. Vorige week heb ik voor haar een dagboekje gekocht en daar schrijft ze nu dagelijks in. Ze zit in groep 2 en schrijft nog in blokletters, prima. Dat corrigeer ik niet want wil dat ze volgend jaar op school meteen op de juiste manier aan elkaar leert schrijven. Maar ze schrijft de woorden ook fonetisch op, dus de klanken die ze hoort: 'Mama, ik vint jou de alelivste' zoiets dus : ) Moeten we haar er op wijzen en corrigeren qua spelling, of komt dit vanzelf goed in groep 3?
Ik zou t niet corrigeren. Ze krijgt in de loop vd komede jaren de spellingregels vanzelf aangereikt, in 3 maar ook dan zeker nog niet alles, op school corrigeren ze wel maar rekenen ze t niet fout vaak als ze de regel nog niet behandeld hebben
Dat leert ze allemaal vanzelf op school. Ze is nog maar 5! Dat deed en doet onze dochter ook. Zit eind groep 2, dus nog kleuter, lekker laten 'prutsen' en dat ze het leuk vinden.
Laat haar lekker. Heerlijk toch dat ze zo simpel kunnen denken? Op school gaan ze vanzelf leren, nu moet woordjes schrijven gewoon leuk zijn. Als je gaat corrigeren zal ze het vast niet meer zo leuk vinden.
Ja, daar was ook huiverig voor. Bij haar is het alleen dat ze, eenmaal fout aangeleerde dingen moeilijk terug kan draaien. Maar fijn dat alle reactie eenlijnig zijn! We genieten inderdaad enorm van haar lieve onschuld en pure logica~
wat je wel moet corrigeren is letter vorm, schrijf houding. want deze zijn moeilijk te corrigeren als het kind teveel op eigen manier geschreven is. spelling leert ze nog op school.
Ik heb dat ook nooit gecorrigeerd. Ook niet toen ze in groep 3 zat trouwens. Ze zit nu in groep 4 en scoort gewoon goed met spelling. Nu benoem ik een spelfout meestal wel.
Hier doet onze dochter het ook en omdat ze er vroeg bij was/is (begin van groep 2 al) is de juf begonnen met de schrijfletters (zoals ze ze ook in groep 3 leren) De spelling laten we nog even zoals het nu is ( zo heerlijk onschuldig) zodat ze in groep 3 ook nog wat leren valt voor haar. Haar broer heeft er geen enkele moeite mee om haar uit te lachen om haar spelling en even uit te leggen hoe het wel moet
Hier hebben wij dat nooit ongevraagd gecorrigeerd. Wel als hij het vroeg. De manier waarop hij zijn pen vast hield was niet goed, volgens de regels. Wij en de juffen hebben pogingen gedaan om dat te corrigeren, maar het ging wr echt niet in. Toen zei de juf, blijkbaar werkt dit voor hem. Hij schrijft nog steeds super netjes en snel, dus dat vonden de juffen helemaal niet meer belangrijk haha.
Niet corrigeren, fonetisch schrijven op die leeftijd is logisch. Verbeteren kan ook demotiveren omdat ze veel verkeerd schrijft.
Niet verbeteren als ze 't niet vraagt en vooral die dagboeken bijhouden als leuke souvenir voor later . Tegen groep 8 zal ze wel quasi foutloos kunnen spellen.
Mja van elk ander kind wordt ook niet verwacht dat er foutloos gespeld word als ze nog nooit officieel leesonderwijs gehad hebben mbt onderwerp.
Onze dochter schrijft ook veel. Ze heeft nog geen schrijfles gehad, dus het meeste schrijft ze ook fonetisch op. Als ze er naar vraagt verbeter ik het. Woorden als 'alelivste' verbeter ik niet. Maar schrijft ze bv 'meluk' ipv 'melk' dan zeg ik er wel wat van.
Bedankt allemaal!! Ik was vooral aan het twijfelen vanwege het hakken van woorden waarbij ze de klanken wel goed uitspreekt. Net zoals Bubbel schrijft: melk hakt ze als m-e-l-k, en niet als m-e-l-uh-k. Lezen gaat ook foutloos. Alleen het onderscheid tussen klanken die met hakken op elkaar lijken (d/t, f/v enz) kan ze nog absoluut niet. Maar die fouten blijven bij de meeste kinderen dus niet hangen later. Qua schrijfhouding en pengreep zit het goed. Die hebben ze op school beoordeeld medio groep 2, omdat ze daarna gestart zijn met schrijfdans als voorbereiding op schrijfles in groep 3.
Maar dat kan ze toch ook helemaal niet weten? alle kinderen schrijven eerst fonetisch.. Pas daarna gaan ze de uitzonderen leren. Zoals vis en fiets... En ik betrapte mijn groep-4-dochter dr vandeweek nog op dat ze schreef "jij bend" in een of ander verslagje. En die had de laatste spellinsgcito hartstikke hoge cijfers. komt echt goed
heb het zelf ook nooit gecorrigeerd. hoe ze de pen vast houd ook niet. ik kan zelf ook niet schrijven als ik de pen vast hou zoals het moet.. ik vond het eigenlijk alleen maar schattig als ze iets geschreven had wat op die leeftijd ook onder de spelfouten stond. als je zo'n briefje krijgt waarin staat dat jij de allerliefste bent smelt je hart toch?
Mijn oudste dochter J schreef ook heel vroeg (met net 4 al) en alles altijd fonetisch. Wij hebben dat sporadisch gecorrigeerd, meestal niet, gewoon lekker genieten van het schrijven en de creativiteit, maarrr... Afgelopen jaar is ze versneld naar groep 3 en nu is spelling toch wel een puntje. Ze is gewend aan 'sgaap' bijvoorbeeld, zij ziet het probleem echt niet. Ook spiegelt ze vrijwel altijd de d en b, ook daar is ze zelf aan gewend. Dus, achteraf gezien zou ik toch misschien wat vaker helpen en letten op de spelling!