Andere psz zoeken of kdv voor paar dagdelen. En al heeft ze geen autisme vind ik de psz waar jouw dochter op zit echt teleurstellend. Ik heb het nog niet mee gemaakt dat kinderen niet konden komen wegens spraakproblemen. Ik zou dus sowieso opzoek gaan naar andere psz of kdv (vele kdv's werken met vve en sommige hebben ook psz erin)
Ik denk niet dat erg verkeerde diagnose bij 3 jaar mogelijk is. Je kan altijd het nog laten beoordelen later met 4 jaar bijv zodat je weet of ze passende onderwijs ook nodig heeft. Als ze niet voldoende op psz kunnen bieden ook zonder diagnose dan zal ik andere zoeken want je hebt het over "taal" als ze dat ze daar niet kunnen genoeg bieden. Uit jou bericht haal ik geen echte autisme van -heeft ze dat of niet of in zeer licht vorm of heeft ze wellicht iets anders. Maar echt puzzel moet je aan elkaar doen en dat is allem mogelijk als ze tenminste wel word geobserveerd. Ik vermoed zelf dat psz niet allees gewoon heeft besproken met je van hun observering en niet alles juist wat ze zien want je kan niet 1 van de 15 kinderen continu bijhouden of nauwlettend observeren waardoor het verhouding van wat ze vinden is "krom". Volgens mij bij dat autisme constatering op psz komt dan met regelmaat iemand die haar observeerd en dan brengt hij rapport hij neemt ook in overweging leidsters en groepen etc en op basis van die rapport heb je zelf ook handvaten hoe en wat. Vve indicatie psz zijn in taal gespecialiseerd misschien kan je daar beter terecht! Is ook 4x per week waardoor ze veel meer misschien uitzichzelf gaat komen samen doen. Hoe lang gaat ze dan al naar psz? En spelt ze bijv buiten of met kennisen vrinden thuis of bij iemand? Kan ze samen gezellig familie spelletje doen? Misschien ze is gewoon verlegen? Of de taal zit haar in de weg maar heeft logopediste ook rapport opgesteld waardoor het achterstand komt?
Ze zit sinds December 2014 op de psz,met vve. Het is meer de logopedisten die haar gedrag apart vind,die vind ook samen met de psz dat we nader onderzoek moeten doen.En vanuit daar kijken we dan wat een passend plekje voor haar is.Maar ik wil haar gewoon op de psz laten,want ze gaat wel degelijk vooruit! Alleen op haar eigen tempo.
De psz vind niet dat zij daar op haar plek zit! Ze kunnen haar niet de juiste begeleiding geven die zij nodig heeft,vinden hun.
Ik heb stage gelopen op kinderopvang en daar zitten genoeg kids met autisme, adhd en weet ik wat. De opvang van mijn dochter heeft ook een jongen met autisme tot ruim 4 jaar op kdv daar gezeten. Dus echt, kinderen met autisme kunnen ook naar psz en kdv en regulier onderwijs. De psz waar jouw dochter zit heeft gewoon niet zoveel zin in werk, want tenzij zij echt gedragsproblemen zou vertonen is er lijkt mij toch geen probleem op de psz. Dan komt ze daar voor haar plezier en voor de juiste begeleiding ergens anders. (Ik lees zeer veel positieve verhalen over kentalis)
Ik vind het ook raar dat zij daar niet kan blijven op de psz en tergelijke tijd die onderzoeken ondergaat.
Ik snap dat je niet meteen wilt 'springen' als het psz iets vindt, maar... je zegt dat verschillende artsen van audiologisch centrum en logopedisten redenen zien om te testen? Dat zijn toch al best wat (verschillende) experts bij elkaar... Die dat ook heus niet zomaar roepen? Ik begrijp de weerstand tegen label niet zo heel erg. Als ze het namelijk niet heeft, zal dat ook uit de test komen en dan weet je dat ook. En als het wel zo is, dan kan er een hele wereld aan beter passende hulpverlening bij je aan kloppen. Hoe vroeger kinderen met autisme de juiste hulp kregen, hoe verder ze vaak kwamen in hun ontwikkeling. Het is fijn dat ze vooruit gaat op psz en daar mogen ook best een stapje harder voor lopen (zeker als ze vve hebben!), maar is dat genoeg om achterstand op te lossen? Zou ze met andere begeleiding niet nog veel sneller vooruit kunnen gaan? Mijn zoon heeft zich altijd ontwikkeld, heeft nooit stilgestaan, maar werd wel steeds langzamer zodat de kloof met leeftijdsgenootjes steeds groter werd. Omdat hij continue vooruit ging op zijn eigen tempo, heeft CB bij mij nooit echt aan de bel getrokken, terwijl hij later achterstand van ruim een jaar bleek te hebben.
Bedankt voor al jullie reacties, Fijn om ook verschillende meningen te horen. Als blijkt dat er uitkomt dat zij toch autisme heeft,waar moet zij dan de taalachterstand inhalen?op wat voor school?Kan dat op een psz? Ik vind het ook best spannend allemaal hoor. Liefs hope!
Dat zou op een goede psz met vve moeten kunnen tenzij dr achterstand echt heel groot is. Eventueel gecombineerd met logopedie ofzo. Ligt natuurlijk ook aan de oorzaak... Kan ook zijn dat ze bepaalde klanken niet (goed) hoort. Dan krijg je een heel ander behandelplan.
Juist om jouw vragen beantwoord te krijgen is een diagnose al goed. Je gaat dan namelijk de juiste begeleiding krijgen! Ik wilde ook niet labelen maar daar heeft het niks mee te maken. Het heeft te maken met het begrijpen van jouw kind en haar ds juiste handvatten kunnen geven.
Als ik het zo hoor, heeft ze echt een hele forse achterstand en de dingen die je vertelt kunnen horen bij autisme. Goed dus om dat te laten onderzoeken, want hoe vroeger je begint met goede begeleiding daarbij, hoe minder de achterstand oploopt. Wat dat betreft had je het echt direct moeten doen... Waarom ben je er zo op tegen?
Dat is wel heel kort door de bocht... Of een kind past op PSZ of KDV, is geheel afhankelijk van het kind en de problemen/achterstanden die het heeft, (pas net in 2-woord-zinnen kunnen spreken op deze leeftijd is nogal knap lastig in een groep waar kinderen veel verder zijn), maar ook van de rest van de groep en hoe die functioneert en dan ook nog eens van de expertise van de leidsters. Ik denk dat als een KDV of PSZ inschat dat het niet de juiste begeleiding kan bieden, dat je gewoon blij moet zijn met het feit dat zij niet gaan proberen het toch te redden met je kind. Echt veel beter dat je kind op een plek komt waar ze echt goed weten welke begeleiding passend is en helpt om achterstanden in te halen danwel te beperken, dan dat je kind een nog grotere achterstand oploopt omdat de PSZ denkt het wel even te kunnen doen...
Ik zeg toch ook voor plezier naar psz en voor begeleiding naar het juiste. Als ts haar kind geen gedrags problemen heeft maar alleen spraakachterstand en het niet samen spelen. Op de opvang waar ik stage liep heb je dus ook die peuter ochtendjes, kind van ruim 3 praat bijna niets, speelt altijd alleen, heel af en toe naast een kindje maar verder heerlijk kind, zij mag gewoon blijven komen voor de peuterochtendjes. Zij ging verder naar logopedie en werd verder onderzocht.
Maar PSZ is niet meer voor plezier... En ik kan me dus nogal wat problemen voorstellen in de combi van 3-jarigen die gewoon praten en een 3-jarige die net met 2 woorden achter elkaar begint... Kan dan goed zijn dat een kind wel alleen gaat spelen en prima te doen is, maar dat kun je thuis ook en dat kost geen geld. En je wilt juist dat dit kind zo min mogelijk verdere achterstand oploopt. Dat zal met dit soort invulling van PSZ dus niet gebeuren, dan loopt die achterstand alleen maar verder op.
Maar als het kind met plezier er heen gaat en minimale vooruitgang boekt zal het niet meer achterstand oplopen dan thuis. Over een jaar zal ze toch ook naar school moeten, weer het zelfde probleem. Dan kan ze beter oefenen op de psz wat er van haar verwacht wordt op school straks, dan thuis zitten. En wie weet met de juiste begeleiding bij ik weet niet wat maakt ze opeens sprongen vooruit. Ik ben ook op basisscholen geweest waar kinderen geen woord NL spraken, ook al waren zijzelf in NL geboren, die weiger je toch ook niet. Ik zal het dus echt niet met je eens worden rozemarijke 😛.
Hmm mijn dochter zit dus op een school waar ze kleuters die geen nederlands spreken wel weigeren. Er staat vlakbij een school die gespecialiseerd is in anderstalige kinderen.. Die kinderen gaan eerst daar naar toe en komen evt later naar "onze" school. Zijn de kinderen van huis uit wel officieel nederlands maar vonden de ouders het belangeijk dat ze tot 4 jaar geen nederlands spreken eindigen ze doorgaans op de school bij mijn huis. Daar wordt heel groep 1 ongeveer besteed aan het leren van de nederlandse taal. De school was jaar of 3-4 geleden voor 90% gevuld met turkse kinderen En hier in de wijk zeggen veel turken: eerst turks leren en als je dan naar school gaat leer je maar nederlands. Dat is op deze school geen enkel probleem. (Het is OOK 1 van de hoogst scorende scholen uit rotterdam overigens... Dus het zegt niet perse iets over schoolprestaties dat die kinderen geen nls spreken)
Op basis van wat je vertelt, zou ik wel graag willen weten waar de oorzaak ligt. Is er sprake van autisme of komt de achterstand en het gedrag door KNO problemen? (Geen aansluiting vinden omdat je niet verstaan wordt/niet alles meekrijgt en contact vermijden) Hoe is haar gehoor? Ik snap je verzet overigens wel, een label verandert je kind niet, maar wel de toekomstvisie voor je kind en ik kan me voorstellen dat je die zorgen e.d. liefst nog even onbevestigd ziet.
Als je de keuze maakt tussen PSZ of thuis, maakt het weinig uit inderdaad. maar ik zou dat, zeker in dit geval, een zeer onverstandige keuze vinden. Ik zou ipv PSZ dus kiezen voor een medisch kinderdagverblijf, zodat de achterstand zoveel mogelijk ingehaald kan worden.