Dat soort dingen kunnen idd ook, maar net wat je allemaal te (ver)bieden hebt na etenstijd. Met oudste zoon hadden we vooral gedoe met avondeten en dan was het niet badderen na het eten. Werkte ook goed.
Mijn dochter eet wel graag brood, maar eet 's avonds weer amper. Nu krijgt ze gewoon een nette portie op haar bord, en is het eten afgelopen wanneer papa en ik klaar zijn. Haar bord gaat dan ook weg. (En ik ben zelf geen snelle eter, dus we zitten zo 45-60 minuten aan tafel.) Tussendoor probeer ik met spelletjes haar wel over te halen wat te eten, dus we doen bv alsof zij een dinosaurus is die dol is op broccoli. Maar geen 'je moet dit nu eten', eet ze niks? Dan niet. Na het eten, eten we allemaal nog een stukje fruit, we delen bv 2 sinaasappels met z'n vieren, beetje yoghurt erbij, dus geen enorme portie. Dochter eet daar ook van mee. Avondeten gaat nu steeds beter, juist ook omdat ze het niet oneindig kan uitstellen; is etenstijd voorbij, dan is het ook écht voorbij. Ik ga er ook geen consequenties aan hangen a la 'als jij niks eet, speel ik niet meer met jou', dat vind ik hoe dan ook niet gepast en al helemaal niet voor een peuter. Na het (niet) eten gaan we gewoon verder met onze dag zoals elke dag. Met wel eten verdient ze niet ineens privileges die ze anders niet zou verdienen ofzo, dat vind ik zo'n onzin. Geen snoep vind ik wel begrijpelijk, maar hier wordt sowieso alleen met verjaardagen etc gesnoept, niet iedere dag.
Als je weg moet, is het klaar, toch? Dat zou ik ook gewoon zeggen: 'Mama vindt het prima als je rustig eet, maar we gaan bijna boodschappen doen en dan is de tijd om te eten op en halen we het bordje weg'. Volgens mij snappen kinderen dat best op die leeftijd.
En waarom moet hij dat sneetje opeten? Ik zou gewoon doorgaan met je timer en die inderdaad op half uur of zo zetten en daarna alles opruimen. Zo, dat was de eettijd, nu is het weer speeltijd. Als ie verder goed groeit, zou ik me er echt verder geen zorgen om maken of druk op leggen of consequenties aan verbinden. Als ie merkt dat ie nog trek heeft, kan hij leren om iets sneller binnen dat half uur te eten, maar als ie het niet mist, lekker laten gaan. Iets anders aanbieden kan natuurlijk altijd, maar zou hier ook niet al te veel gedoe van maken. Paar keer iets anders proberen ter afwisseling, maar niet verwachten dat ie dan ineens wel snel eet Verder gewoon goede voorbeeld geven: mm, wat een lekkere boterham/iets anders.