ik snap niet veel van mijn dochter

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lynx, 16 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Al vaker heb ik een topic geopend over mijn dochter. Ik begrijp haar niet zo goed. Ik kan haar intelligentie niet zo goed pijlen. De ene keer lijkt ze best slim, de andere keer lijkt ze ver ondergemiddeld.
    Voorbeeld; ze gaat naar groep 3. Ze kan al best wat lezen en rekenen, gemiddeld voor haar leeftijd. En ze kan aardig beredeneren. Waarom een bepaalde verdachte niet de dader kan zijn bijvoorbeeld.
    Echter, simpele spelletjes (die haar 2 jaar jongere neefje al lang kan) op de tablet krijgen we haar niet geleerd. Ze lijkt ons vaak ook niet te begrijpen of dingen beklijven niet.
    Ook onthouden op de korte termijn is hopeloos, terwijl ze me soms verbaasd wat ze nog weet van maanden of jaren terug.
    Beetje vaag, maar hopelijk kunnen jullie me helpen me wat meer hoogte van mijn dochter te krijgen. Ik weet namelijk niet zo goed hoe hier mee om te gaan. Ik kan namelijk niet pijlen of ik haar te hoog of te laag in schat.
     
  2. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Kinderen ontwikkelen zich in sprongen, en ontwikkelen verschillende gebieden in verschillende fases. Wat je beschrijft klinkt echt niet apart, mijn kinderen zijn ook niet in alles even goed of even slecht.

    Niemand niet overigens, ik heb een fotografisch geheugen, maar ben vreselijk in het onthouden van namen en dat soort 'simpele' gegevens.
    Mijn zoon (6 jaar) is bijv een beelddenker, kan heel goed lezen, beredeneren en rekenen, maar heeft bijv moeite met het onthouden van opbouw van familiebanden (zijn tante is mijn zus, waarom is zijn oom mijn zwager ed), en met het kritisch luisteren.

    Ik zou dat 'inschatten' wat loslaten, sommige dingen kan ze beter, andere is ze minder goed in. Er is overigens ook een verschil tussen intelligentie en vaardigheden.
     
  3. Lola1982

    Lola1982 VIP lid

    16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Heel herkenbaar. Soms denk ik echt dat ze beneden gemiddeld intelligent is en soms dat ze gewoon gemiddeld intelligent is.
    Ze start vandaag in groep 3 en ze kan al aardig wat woordjes lezen en schrijven. Echter soms verbaas ik mij er over dat ze bepaalde dingen niet kan of niet blijft hangen. Ik kan bijwijze van spreken 10 keer zeggen dat het een 'kiwi' is maar dan weet ze nog steeds niet wat het is. Soms vraag ik mij af of het niet gewoon gemak zucht is of dat er echt iets 'mis' is.
    Ze is trouwens echt een hele creatieve meid, met heel veel fantasie en een echte dromer. Ik vermoed dat sommige zaken haar gewoon niet interesseren..
    Nou ja ik zal het zien dit schooljaar!! Haha..
     
  4. pinguin72

    pinguin72 VIP lid

    7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Mijn dochter heeft dat ook.
    Cognitief gezien is ze best ver in vergelijking tot haar leeftijds- en klasgenootjes (ze is van dec'08 en gaat naar groep 4).
    Maar de dagen van de week onthouden.... dat lukt haar niet.
     
  5. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Dit is wel een geruststelling, want het is inderdaad precies dit!
    Ik ben ook heel erg benieuwd hoe ze het in groep 3 gaat doen.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    50.158
    35.816
    113
    Heel herkenbaar hoor. Ook ik denk wel eens van huh? Dat kon/snapte je broer allang op die leeftijd, maar toch, uit andere dingen blijkt weer dat ze echt wel slim is. Maar hier ook een enorm dromertje.
     
  7. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    maak je helemaal geen zorgen. kleine kinderen kunnen op en neer gaan met hun kunnen en weten! dat kan ook heel opvallend zijn. (alsof ze expres dat doen, maar dat doen ze echt niet expres, op een moment is het makkie 10mn later snap er niks meer van)
    en ja op tablet spelen,dat hoeft toch niet? want als ze eenmaal beginnen kun je ze echt niet stoppen.
    met tablet, het is wat ze vreemd vind denk ik. laat haar tablet wennen met ontspannende dingen zoals inkleuren.
    en vraag nooit 'kun je dat?' zeg 'probeer eens dat' dit en een beetje op afstand blijven als ze iets probeer, niet dus heel erg er boven op zitten. sommige mensen kunnen erg slecht presteren wanneer er druk op zit. en die druk kunnen sommige mensen heel gauw. anderen willen juist graag iedereen laten zien wat zij kunnen.
     
  8. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113

    De tablet is haar niet vreemd, de bobo en kenny App vindt ze superleuk.
    Als ik er zo over denk is dat spelletje wat ze niet onder de knie krijgt (frozen) misschien wat te onoverzichtelijk voor haar. Ze is niet zo van het proberen. Als het niet lukt haakt ze af. Misschien idd last van prestatiedruk. (Ik denk ook dat ze wat faalangstig is) Goed om dat nog even te lezen.
     
  9. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Hier ook een vreselijke dromer, die bovendien niet bijster goed kan plannen, bang is om fouten te maken en ook nog eens stront eigenwijs is. Dom is ze zeker niet, maar sommige dingen blijven echt niet hangen, terwijl haar drie jaar jongere zusje die dingen al minstens een jaar wel doet. Ik raak er wel eens geïrriteerd door, maar verder blijf ik maar herhalen, herhalen, herhalen, herhalen, ... en zicht ik af en toe diep. ;)
     
  10. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    hmm dat klinkt wel bekend...

    net als namen en andere reeksen trouwens
    en ook klok kijken blijft een drama :)
     
  11. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Het valt me wel op dat alle kindjes dromers zijn. :D
     
  12. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    de dagen kennen kleuters met de kleuren toch? vraag haar welke dag de blauwe dag is op de kalender. dat weet ze zeker. en dan zeg die dag heet dus maandag. sommige kinderen leren die kleuren en denken dat al voldoende is een kleuren kalender. dag in dag uit kijken ze naar die kleuren kalender toch in de kleuter klas?
     
  13. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Ja hier leren ze die ook met kleuren, maar weet niet of dat overal zo is.
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Niet alle scholen werken met kleuren bij de dagen. De school van mijn dochter in ieder geval niet. Maar een kalender met kleuren of plaatjes kan wel goed helpen natuurlijk of met een liedje of wat dan ook. :) Mijn dochter is begonnen met onthouden van wanneer ze wat moest doen (op welke dag dus) adhv daarvan wist ze dan meestal wel welke dag het was. Op een gegeven moment heb ik ook een overzichtje op het magneetbord gemaakt, met de dagen en daarnaast wat ze die dag te doen heeft (school, BSO, zwemles, enz.).
     
  15. pinguin72

    pinguin72 VIP lid

    7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Oh ze kent het riedeletje van de dagen van de week wel hoor. Maar ze plaatsen bij gebeurtenissen is er nog niet helemaal.
    Ze wist net wel welke dag het was (jeej) maar als ik haar vraag welke dag ze dansles heeft dan weet ze het niet.
    Over welke dagen ze niet naar school hoeft moest ze ook ff nadenken.

    Ik maak me er geen zorgen om.. ze zal het vast een keer door hebben.
     
  16. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Dat weet mijn dochter ook niet uit het hoofd hoor. Alleen als ze naar onze planner kijkt, waarbij de kleur, de dag en de activiteit staat.
     
  17. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Het is natuurlijk ook maar net wat voor je kind werkt. Hier zijn ze erg van 'wat gaan we vandaag doen' ed, dus de dag koppelen aan iets dat ze die dag standaard doen werkt hier goed. Het overzicht met de dagen en de activiteiten (school, BSO en KDV met het logo en picto's van zwemmen en dansen) heeft er hier goed aan bijgedragen dat ze inmiddels heel goed weet wat ze op welke dag doet.
     
  18. Gentle

    Gentle VIP lid

    10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Haha, grappig is dat he? Hier ook hoor. J is een jaar versneld en begint nu dus met net 6 in groep 4. Is dus reteslim op bepaalde gebieden.

    Maar puzzelen bijvoorbeeld? Blijft niet hangen! Ze heeft een tiptoi puzzel van 100 stukjes, en ze heeft hem al 2 jaar, en nog "kan" ze het niet zelf. Duurt te lang, geen zin, weet niet waar ze moet beginnen.
    Idem met klokkijken. De interesse is er al jaren, maar nu na een paar maanden groep 3 kan ze met de klas mee, wat uren en halve uren, kwarten een beetje. Terwijl ik 3 jaar geleden al dacht 'goh straks kan ze klokkijken' omdat ze het interessant vond hoe laat het was.

    En laatst kwam ik er achter dat ze regelmatig gewoon halverwege een boek begint, omdat ze niet door had dat ze dan het verhaal niet zou snappen. Ze vond het begin te lang duren... ;) En dan terwijl ze inmiddels E5 avi leest...
     
  19. Gentle

    Gentle VIP lid

    10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Hier wel kleurtjes van de dag, maar mijn dochter kende de dagen van de week al (incl volgorde en wat we dan gingen doen) voordat ze op school kwam. Voor haar was de lol dus om te leren welke kleur woensdag was, ipv andersom ;)
     
  20. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hahaha dat had mijn zoon ook. hij kwam vertellen dat zijn favo dag maandag was. waarom vroeg ik. omdat maandag op school blauw is! en blauw is zijn favo kleur. daarom logisch dat maandag zijn favo dag moest zijn!zo weet ik dat zij op school aan de dagen kleuren geven.
     

Deel Deze Pagina