Maar er is toch een wezenlijk verschil tussen kinderen iets leren als leraar of begeleiden/helpen als ouder bij bijvoorbeeld een uitje? Als ouder ben je er om te zorgen dat de kinderen veilig weer terugkomen. Als er geen stagiaire is dan heeft de klas dus gewoon pech gehad? Ik vind uitjes niet alleen leuk maar ook heel leerzaam. Hier gaan ze naar de bibliotheek, of een winkel of een molen enz. Dat is toch supergoed om het in de praktijk te zien en niet alleen uit een boek?
Wat ben ik blij dat ik een hele andere school had (en dat het dus allemaal kon met hulp van ouders!). En dan gaat het echt niet om dagjes pretpark ofzo, dat hebben we nooit gedaan met school volgens mij. We hadden wel vanaf groep 3 elk jaar een kamp (ma-vrij) met groep 3/4/5 samen en 6/7/8 samen. Met groepjes van 6 kinderen (leeftijden gemengd) en 2 begeleiders in een huisje. Daar heb je dus veel ouders voor nodig. Daarnaast regelmatig een sportdag op school, uitje naar het bos, verkeerspark, sponsorloop, vossenjacht enz. Ook allemaal hulp van ouders. Daarnaast bleef iedereen over (het was een uitzondering als je thuis ging eten, waren per klas misschien 1 of 2 kinderen), dus ook een grote groep overblijfouders. Weekopening en weeksluiting, musical, carnaval markt, allemaal zaken het hele jaar door waar ouders mee hielpen. Zonder hulp kan je dit soort dingen toch echt niet doen. En eerlijk: ik zou het niet prettig vinden om mijn kind met een hele klas naar de speeltuin te laten gaan als kleuter terwijl er maar 1 juf bij is. Tenzij het om kleine klassen gaat.
Hoewel ik het verhaal van Kaboutermeis niet echt herken, blijkt het toch iets Nederland-België te zijn. In tegenstelling tot wat ik eerder zei. Want wij gingen ook op bosklassen en zeeklassen, maar dat idd toch echt enkel met leerkrachten. En de sportdag ook. En in België blijven ongeveer alle kinderen eten tijdens de middag, maar ook dat wordt op school georganiseerd, niet door ouders. En ik heb nog nooit gehoord van ouders die de school gaan poetsen. Wat hier wel standaard is, is een oudercomite dat activiteiten organiseert zoals een carwash, ontbijt of schoolfeest om extra geld in het laatje te brengen voor al die activiteiten, om de bus te betalen en de extra helpers etc. En daar helpen ouders dan weer wel bij. Misschien wordt dat in Nederland dan weer niet gedaan?
Ik vind het normaal dat ouders helpen op school. Als je niet kan door je werk, dan kan het natuurlijk niet. Wel zie ik vaak dezelfde ouders die helpen. Zelf ben ik erg actief op school en denk ik dat alle ouders hun steentje kunnen bijdragen al ik het 1-2 x per jaar. Mijn jongste nam ik gewoon mee met uitjes. School kan hulp goed gebruiken, anders kan er een stuk minder.
Ik werk ook drie dagen en onze jongste is net zo oud, maar ik zou niet weten waarom ik niet zou kunnen helpen. In de kleuterklas hielp ik bijna wekelijks met overblijven, dan ging ze gewoon mee en at gezellig een boterham tussen de grote kinderen. Ook bij uitstapjes is ze altijd mee geweest. Naar de bossen, gewoon in de buggy en gaan. Klaslokaal poetsen, poetsdoekje extra en ze helpt mee. Misschien hebben ze op school liever niet dat er jongere broertjes of zusjes meegaan, maar ja, daar ontkom je bijna niet aan. Ik heb dit ook nooit gevraagd, ik schat gewoon per uitstapje in of het haalbaar is dat ze meegaat. En zo'n 1-2x per jaar neem ik een vrije dag voor de wat grotere activiteiten (sportdag, kerstviering, sinterklaas, schoolreisje..). Dan gaat de jongste naar de opvang. En nee, ik heb niet heel veel vrije uren, maar naast dat ik het normaal vind om af en toe te helpen en feeling met de school te houden, vind ik het ook heel leuk om te zien hoe onze dochter het doet in de klas en op school.
Ja, maar misschien zijn niet alle kindjes hetzelfde he? Mijn middelste nam ik ook mee om te helpen, maar met mijn jongste kan dat nu eenmaal niet, hij zet de boel compleet op stelten en ik moet al mijn aandacht bij hem houden anders is hij weg. Heel fijn dat jij een kindje hebt die je mee kunt nemen, maar dat lukt helaas niet bij iedereen. En die vrije dagen heb ik helaas allemaal verbruikt doordat mijn jongste heel vaak ziek is geweest en mijn man vaak in het buitenland zit. Ik zou het fijner hebben gevonden als je mij om wat meer uitleg had gevraag ipv een beirchtje vol oordelen te plaatsen met waarom het jou wel lukt, we hebben al genoeg te stellen met onze jongste. En ja, ik zou het heel erg leuk vinden om eens te kijken of mee te helpen bij de oudste 2, maar wat niet, dat gaat niet. Blegh, wat een reactie.
Ik ben ook op bosklassen geweest. In mei als afsluiting van de lagere school in 't zesde leerjaar (groep 8). Een week in de Ardennen, met de juf en 3 stagiaires. Meer weken wou de school de ouders niet aan doen qua financiën. Er waren nu al kinderen die nauwelijks mee konden (wiens ouders de 100 euro nauwelijks konden betalen, ook al mochten ze gespreid betalen)! Bij ons was overigens het eerste jaar dat ook 't vijfde meeging. Een jaar ervoor - toen ik zelf in 't vijfde zat - was het gewoon financieel onbespreekbaar. En ook de juf wou het toen niet (we zaten dat jaar met 30 in 1 klas en hadden een oudere juf die tegen haar pensioen aan liep - het jaar erop waren we opgesplitst in 2 x 15). 3 juffen, 55 leerlingen (allemaal 10 à 12-jarigen) en 3 stagiaires en het lukte. Een boel educatieve uitstappen / wandelingen en dus ook echt les daar en test achteraf op school. Er werd elk jaar een soort van "gasthuis" gehuurd met slaapkamers voor 8 personen. De juffen hadden hun eigen kamer op dezelfde gang. Het eerste uur nadat we moesten gaan slapen bleef er een juf op de gang toezicht houden ... Eens we allemaal sliepen, ging zij ook naar bed (of op zijn minst haar slaapkamer). Wie 's avonds de aap uithing kon in 't donker en in pyjama 10 toertjes rond het gebouw gaan lopen als straf. Uiteraard wel terwijl er een stagiaire bij stond. Eten werd georganiseerd door de mensen die het huis runden. En toen we een hele dag op daguitstap waren kregen we 's middags een barbecue. Vanaf toen wou men proberen of het financieel mogelijk was om het ene jaar een week (5 dagen) bosklassen te doen en het volgende jaar een week zeeklassen. Maar het was maar de vraag of alle ouders dat zagen zitten. (Mijn 4 jaar jongere zus heeft dus wel de 2 weken gehad.) Uiteraard hadden wij ook elk jaar een sportdag. Maar als dat niet in de buurt was, dan werd er dus echt wel gewoon een bus gehuurd. De sporten gebeurden per klas (meestal was de halve school mee) en met begeleiding van een juf en eventueel iemand die de sport uitlegde. De ene sport vroeg meer uitleg en begeleiding als de andere. Badminton was bijvoorbeeld snel uitgelegd, een initiatie skiën op een band daar waren toch echt 2 begeleiders + de juf bij. En dan was het om de beurt een groep een kwartier proberen, terwijl de rest meekeek. We gingen meestal met 5 à 6 klassen - er waren dan 5 à 6 sporten en er werd elk uur geroteerd. De helft ging thuis eten (ik ook) en het toezicht van de overblijf werd gewoon geregeld door 2 juffen. Week 1 was het juf X en Y, week 2 juf Z en A, week 3 juf B en C, ... Ondertussen aten de andere juffen in de leraarskamer en konden er weer 2 anderen de middagbewaking doen op 't speelplein na 't eten. Het oudercomité verkocht drank op de opendeurdag en deed 1 pannenkoekenslag op een zondag om centen in 't laatje te brengen. Tegenwoordig zijn de pannenkoeken overigens vervangen door een fuif op 't einde van 't jaar. Sommige jaren ook nog 1 hotdogverkoop op school al was de directie daar niet gek op omdat het te ongezond was. Carnaval werd gewoon op de speelplaats gevierd. Iedereen kwam op de vrijdagmiddag voor de krokusvakantie verkleed (kinderen die bleven eten pakten hun spullen 's ochtends al mee). Veel confetti, spelletjes, ... daar had je echt geen ouders voor nodig. Sinterklaas werd maar gevierd tot 't tweede leerjaar (groep 4) in een zaal van de gemeente die zowat naast de school lag. Effe 't poortje door, 50 meter lopen en we zaten in de zaal. De ouders mochten daarbij aanwezig zijn, maar als er ongeveer 2 ouders per klas waren was 't veel (mijn ouders hebben een eigen winkel, dus die konden nooit). 1 of 2 liedjes en dansjes per klas (die tijdens de schooluren werden en worden geoefend), op de schoot bij Sint, een zaakje snoep en mandarijn, ... In alle andere leerjaren kwam hij nadien effe wat mandarijnen en chocolade brengen tijdens de les. Naar het bos liepen we gewoon te voet. Twee aan twee in groep en met duidelijke instructies dat wie de clown uithing bij de juf kon lopen en de volgende keer niet meer meeging. Die laatste instructie was overigens bij elke uitstap van tel. Kleuters gingen niet zo ver op wandel. Die speelden in de afgesloten tuin (soort mini-park) van de pastorij naast de school. Kwam 1 of 2 keer per jaar voor, dus zolang er niets vernield werd vond de priester dat niet erg. Verkeerspark heb ik voor 't eerst gedaan in 't eerste middelbaar. Iemand die te hard de aap had uitgehangen en niet mee mocht die bleef op 't secretariaat of bij de directie. Mocht of kon je niet mee op bosklassen dan kreeg je een week alternatief werk en werd je opgevangen in 't 4de leerjaar (groep 6). Sommige jaren was dat niemand, soms 1 of 2 kinderen. Om de 3 à 4 jaar was er overigens een musical of kerststuk. Maar die repetities gebeurden op school tijdens de schooluren. En ook de kostuums werden daar gemaakt door leerlingen en juffen die er zich graag mee amuseerden (en soms ook wat kunstzinnige vrijwilligers uit het oudercomité). Er waren 2 à 3 voorstellingen en de ouders konden tickets kopen. Ouders moesten de toelating geven dat hun kind mocht meedoen omdat de optredens in 't weekend of 's avonds waren. Wie niet meedeed die oefende de grote stukken meestal wel mee, maar was er dus gewoon op de dag zelf niet bij. (Het betrof meestal 2 à 3 kinderen op de hele school.) Het was overigens wel alleen de lagere school (groep 3 tot 8). Kleuters deden nooit mee. Een heel deel werd dus echt wel gedaan, maar ik blijf erbij dat de school dat zelf oploste, samen met de juffen en soms met het oudercomité.
Ja maar de kleuters deden dus amper wat zo te lezen, daar hebben we het nu voornamelijk over. Mijn dochter zit in groep 4 en gaat gewoon met haar juf en stagiaire naar de bieb bijv. Overigens hebben we in nl ook acvtiviteiten om geld op te halen. Pleinwacht wordt hier door moeders geregelt. Het plein loopt helemaal om de school en de pauze is verdeeld in 3 groepen. Per groep spelen 150 kinderen buiten. Met 2 juffen kun je geen 150 in het oog houden. We hebben een aantal keer feest op school per jaar, dit is incl cadeautjes en eten. Dat is ook gewoon best een heel gebeuren.
Als ik nu naar mijn dochter kijk, drie jaar en in de eerste kleuterklas. Ze gaan naar de boerderij in het dorp, daarbij moeten de ouders hen enkel daar afzetten ipv op school. Naar het bos een dorp verder, dat is ook enkel vervoer naar daar. Zwemmen is te voet. Te voet met de juf naar de winkel in het dorp en naar de bib. Daar zijn toch geen ouders bij nodig? Juf, zorgjuf, turnjuf en coördinator voor een groep van 20 kinderen. Het hoeft toch niet meteen naar de dierentuin een uur verderop? De speeltijd is overigens ook gewoon juffen op de speelplaats hoor.
Mijn zoon heeft een juf en stagiaire. Mag een klas van 25 kleuters met een juf en stagiaire alleen lopend naar de bieb? En kleuters die gaan zwemmen met school? Ik weet niet wat een zorgjuf is, maar hebben een turnjuf en coordinator tijd voor zulke dingen? Hier vragen ze dus 2 ouders die mee kunnen.
Maar dat is dus een kleine klas met extra begeleiders. Zorgjuf ken ik niet? Turnjuf hadden wij ook nooit apart, coördinator ook niet die nog wat kon doen. Klassen waren 25 ongeveer en dan dus 1 juf, dan heb je ouders nodig. Juffen hebben ook recht op pauze, dus die hadden pauzen terwijl ouders het overblijven deden. Dochter zit nog niet op school maar van vriendin weet ik dat ze daar toch ook regelmatig helpt. Luizencontole ook bijvoorbeeld, dat is toch niet te doen alleen met juffen?
Misschien is dat het voordeel van een kleine school met maar 1 klas per jaar, en telkens slechts 20 kinderen per klas... Dan kan het bv perfect om enkele leerkrachten tijdens de speeltijd in te schakelen, terwijl de rest pauze heeft. En dan heeft de turnjuf tijd om mee op uitstap te gaan.
Als kleuter deed ik inderdaad vooral uitstapjes dichtbij. Naar 't mini-park van de pastorij, naar de groentenwinkel in 't dorp 2 straten verderop, op 't einde van 't jaar naar de grote speeltuin een uur verder (met de bus), de Sint-show, carnaval, een oma- en opa-dag, 1 keer per jaar naar de kermis als die stond in het dorp (waarbij iedereen 1 of 2 dingen mocht doen), 1 keer per jaar je fiets / loopfiets / driewieler / step mee naar school en fietsproeven doen en rondcrossen op de speelplaats, 1 keer per week sport in de turnzaal aan school. En de derde kleuter (jullie groep 2) kreeg 6 à 8 keer schoolzwemmen op een jaar. Zwembad op wandelafstand en zowel de turnjuf als de eigen juf was mee (en soms nog een stagiaire). Wie als ouder wou kon komen mee-zwemmen (dag en uur werden 2 maand van tevoren doorgegeven), maar meer dan 2 ouders op een klas van 20 leerlingen waren er zelden. Voor de rest vooral héél véél spelen, verven, ... en leren in de klas. Is dat dan niet het voornaamste qua school? Hoeft een 3 à 6-jarige (hier in België begin je op 2.5 à 3) dan echt elke week een uitstapje te hebben op school? Het feit dat dat maar af en toe was en niet elke week, maakte het bij ons net speciaal. De school ging en gaat er vanuit dat als je echt "grote zaken" wil voor je kind dat je die vooral zelf moet doen in de vrije tijd. Dat dure uitstappen naar pretparken niet hun taak en job is. En dat niet elke ouder dat kan betalen en dat school vooral dingen willen aanbieden waarbij elk kind mee kan. En die in 't lesprogramma passen. Naar de schoolreis werd echt een heel jaar uitgekeken. Voor de opendeurdag of de Sint-show werd weken regelmatig geoefend. Oma en opa op school ... dat was echt feest (alhoewel de mijne nooit kwamen). De groentenwinkel ... daar werd een hele week over gesproken. En er werd een hele week rond gewerkt. Je fiets mee naar school mogen nemen en er ook tijdens de schooluren mee mogen spelen. Dingen genoeg dus om als kleuter naar uit te kijken en om geweldig te vinden! Ook al zie jij dat nu als ouder als "klein" en "beperkt". Naar de bib - ook op wandelafstand - dat begon pas vanaf 't 1ste of 2de leerjaar (groep 3 à 4). Elk jaar 1 keer rond de tijd van de boekenweek. Een kennismaking, éénmalig wat boeken mogen meenemen, thuis lezen en na 3 weken weer terugbrengen. Wou je vaker boeken lenen, dan moest je je ouders maar aansporen om met je te gaan (of ik ging gewoon alleen vanaf dat ik een jaar of 7 à 8 was - ik woonde vlakbij). En in elke klas van de lagere school stond een kast met boeken die je 1 per 1 mocht lenen. Of mocht lezen op een dood moment of als je bijvoorbeeld voorliep op bepaalde leerstof (om er vervolgens een opstel over te maken of om vraagjes begrijpend lezen te beantwoorden). Onze speelplaats was overigens vierkant, groot, maar er kon niemand af. De kleuters hadden binnen dat vierkant nog es een aparte rechthoek met (lage) omwallingen rond. Er was 1 toegangspoort waar 's ochtends een juf stond. Je zette als ouder je kind daar af. Oudere kinderen konden natuurlijk alleen binnenkomen. Voor kleuters mocht je doorlopen - als je wou - tot aan de omwalling van de kleuterspeelplaats (geen ouders op de kleuterspeelplaats zelf). Op 't belsignaal moesten alle ouders van de speelplaats af zijn. Juffen kwamen naar buiten, iedereen in de juiste rij, per twee gaan staan, effe snel koppen tellen en iedereen vervolgens naar binnen met de juf. (Natuurlijk werd er voor huilende kleuters begin september een uitzondering gemaakt.) Ten tijde dat ik er zat was de lagere school overigens alleen voor meisjes, maar nu is ie al een tijd gemengd. En heeft de school ook 2 of 3 meesters.
Bij ons kreeg iedereen gewoon een briefje mee dat er luizen gesignaleerd waren. Iedereen moest "op eer" verklaren (op dat briefje) dat hij zijn kind gecontroleerd had. Bleven de luizen echt te lang rondwaren in een klas, dan zou de juf rustig een uur / middag hebben gespendeerd aan zelf controle doen. Was het dan na een tijd nog niet gebeterd, dan was het CLB (Centrum voor LeerlingenBegeleiding - een soort overkoepelende gezondheidsdienst voor meerdere scholen) erbij gesleept. Nooit nodig geweest "in mijn tijd".
Hier ook briefje gekregen dat we konden invullen, of je op school wou helpen met bijv. helpen met sint/kerstviering, schoonmaken, luizencontrole en uitjes en dan met name vervoer, uitjes gaat bij ons niet, want we hebben geen auto en luizencontrole is elke dinsdag na de vakanties, maar dan werk ik. voor de rest wil ik best meehelpen, hier kon je ook de dagen aangeven wanneer het het beste uitkwam om te helpen.
Onze kinderen zitten op een grote school en ze hebben best wat hulp nodig. Ik werk 4 dagen maar help wel regelmatig. Ben ook luizenmoeder geweest maar ben van werkdagen veranderd en toen kon het niet meer. Hier gaan de kleuters 2 keer per jaar naar de speeltuin, dan is er dus vervoer nodig en rijden de ouders. Kinderen vinden het erg leuk als de eigen ouder rijdt, ook als ze al ouder zijn. Ook zijn er uitjes naar de heemtuin, bos of schouwburg. Bij schoolreisjes heb je met 2 ouders 6 tot 8 kinderen, is dus heel goed te doen. Ik vind schoonmaken op school juist erg leuk, zo leer je ook de juf en andere ouders beter kennen. Ook regelmatig borrels en etentjes met de ouders van de klas (meestal alleen de moeders ), erg gezellig!
Bijkomend voordeel van veel op school zijn vind ik ook dat de jongste al heel goed gewend is. Ze gaat met het overblijven meteen netjes aan tafel zitten, zingt de liedjes mee, eet haar brood op, wast haar handen en maakt haar tafel schoon en speelt daarna met de anderen op het plein. Dat scheelt heel veel in wennen straks! (Natuurlijk doe ik het niet hierom,maar het is toch erg fijn en de juffen geven ook al aan dat het zo fijn is straks een goed voorbereid kind in de klas te hebben). Overigens, Kaboutermeis, volgens mij is een gedetailleerde omschrijving van jouw basisschooltijd niet echt nodig hoor...Belgie en Nederland verschillen gewoon behoorlijk op dit gebied (dat blijkt wel als jij nog op een meisjesschool hebt gezeten, die tijd ligt in NL al veel langer achter ons). Hier gaat de hulp van ouders niet eens zozeer om de uitstapjes (op het schoolreisje na) maar veel meer om tijdens de viering van diverse feesten, het overblijven etc. Gewoon de hele basale dingen, waar de school zelf geen tijd en budget voor heeft.
Denk ook dat Nederland en België behoorlijk verschillen op dat gebied. Daarnaast is de tijd ook anders, wij maakten bijv. nooit uitstapjes met de kleuterschool, zelfs geen schoolreisje, dat was pas in groep 3.
Hier ook een grote school die vrij veel hulp nodig heeft van ouders (maar ook ooms/tantes/grootouders/etc. komen wel helpen). Ik vind het zelf juist erg leuk om mee te helpen op school, zo leer ik de kinderen / andere ouders / juffen beter kennen en heb ik ook meer een idee van hoe mijn kids zich op school gedragen en waar ze zich precies mee bezig houden. Bij de kleuters hebben ze bij ons moeders nodig om te computeren (2 moeders per week, dus het ligt een beetje aan het aantal aanmeldingen hoe vaak je moet), 1 x in de maand spelletjesochtend (een uurtje), af en toe een uitstapje (bieb, bos, ijsje eten), 1 x per jaar sportdag, 1 x schoolreisje en 1 x 's avonds de klas schoonmaken. Daar help ik allemaal aan mee. Verder ben ik nog luizenmoeder (de eerste week na elke vakantie), computermoeder in groep 4 (1x in de week een uur) en leesmoeder (2 x in de week een half uur). Maar voor mij is het vrij makkelijk te regelen met mijn werk, ik kan gewoon vrijnemen als het nodig is en die uren 's avonds inhalen.
Bij ons is overblijven een taak van de ouders, dit moet je dan ongeveer 6 keer per jaar per kind doen. Je kunt het ook afkopen als je niet kunt of wilt. Grote schoonmaak is 1 x per jaar verplicht voor alle ouders, dit kun je ook afkopen als je niet kunt of wilt. Daarnaast zijn er nog alle 'gewone' dingen zoals schoolreisje, de diverse feesten, luizen zoeken, boeken kaften, schoolplein onderhouden, spelletjesmiddagen, sportdag en veeel meer dingen. Ik zoek dan naar iets wat 's avonds kan (of in mijn eigen tijd), zodat ik toch mijn steentje bijdraag. Zo zit ik nu voor het vierde jaar in de sinterklaascommissie (= kado's bedenken voor kleuters en dit knutselen met hun ouders) en verder heb ik de coördinatie van de schoonmaak op me genomen. Schoolreis ben ik (en mijn man) ook al een paar keer mee geweest. Ja, je moet er een dag voor vrij nemen, maar je kind vindt het ZO leuk. En de leerkrachten zijn ook erg dankbaar.