versnelde kinderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 27 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    Judo lijkt me ook erg goed om dat te leren, daarbij is discipline ook erg belangrijk. Of karate, net zo. En bij een teamsport kan met een goede trainer ook aan veel singen gewerkt worden, maar daarbij ligt de nadruk er natuurlijk veel minder op.

    Wij hebben het 'voordeel' dat ze hier bijna alles leuk vinden qua buitschoolse dingen...we hebben dit jaar wel gestuurd mbt het kiezen van een teamsport ipv (nog) iets individueels (anders was het wat ons betreft ook judo of karate geworden, wat haar betreft paardrijden ;)), maar ze mocht zelf kiezen welke teamsport.
     
  2. Jale

    Jale Fanatiek lid

    8 nov 2006
    1.687
    359
    83
    Hallo allemaal!
    Ik weet niet of mijn berichtje hier helemaal goed staat, maar ik denk dat jullie mij wel kunnen helpen.

    Wij hebben morgen een oudergesprek met de juffen van onze dochter. Onze dochter is van januari 2010 en zit nu nog in groep 2. Ze verveelt zich alleen verschrikkelijk in de klas. Ze kent alle letters, en leest ook al (ze zal nu op het niveau zitten waar ze nu in groep 3 ook zijn). Dat vervelen op school uit zich dus in verschrikkelijke driftbuien en huilen, schoolziek zijn, etc. Daarom hebben we bij de intern begeleider aangeklopt en komt er nu dus eerst een ouder gesprek en daarna nog een gesprek met onze dochter. Aan de hand daarvan en de resultaten in Kijk! ed. gaan ze een beslissing maken of dat ze een speciaal plan krijgt in groep 2. Of dat ze alsnog overgaat naar groep 3.

    Nu is mijn vraag, zijn er nog dingen waar ik op moet letten of naar moeten vragen morgen tijdens dat ouder gesprek? Of hebben jullie nog andere tips?
     
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ze is van januari. ze kan best als de school het goed uitzoekt ook naar gr3 gaan vanaf de kerstvakantie.
    als zij in alles op gr3 nivoo zit dan heeft het geen zin om haar nog een jaar te laten kleuteren. of wel?
    wat denk jij er zelf van?
    alvast na denken over deze mogelijkheid zou mijn advies zijn.
    verder, vraag door over het extra uitdagend werk dat zij willen aanbieden. wie het gaat doen, waar het gaat gebeuren en wat die inhouden. vaak zegt school 'extras' maar zij moeten het nog uitzoeken en regelen. het moet natuurlijk zijn wat het kind nodig heeft om zich harmonisch te kunnen ontwikkelen. maar zo zit jij dan nog een maand met een kind dat niet te handelen is, en de juf dus ook.
    vraag ook of pesten is in de klas.
    succes met het gesprek!
     
  4. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    laat haar ook niet zomaar versnellen. er is ergens een lijst met de vragen om 'versnellingswenselijkheid' te bepalen. bestudeer deze lijst om er een idee te kunnen krijgen wat het inhoudt.
     
  5. pisum

    pisum Fanatiek lid

    31 dec 2007
    4.492
    7
    38
    Groene Hart
    niet bang zijn, wie weet komt het helemaal goed :)
    ik was zelf in mei 11 geworden en ging na de zomer naar de middelbare school, en het ging goed hoor ;)
     
  6. Jale

    Jale Fanatiek lid

    8 nov 2006
    1.687
    359
    83
    We hebben zeker al aan groep 3 gedacht, maar willen eerst de gesprekken met school afwachten. Op dit moment is ze de enige in de klas die voorloopt. Hierdoor begint ze nu al vaak te klagen dat ze veel alleen moet doen... En we zijn bang dat als ze een eigen plan krijgt in groep 2 dat dit alleen nog maar erger wordt.

    En dat van die extras, is zeer herkenbaar...
    Ze wordt niet gepest in de klas, ze is juist heel populair... :)
     
  7. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    voor alleen werken; mijn zoontje kreeg een tafel in het begin, helemaal alleen. eerst vond hij het leuk. maar daarna niet meer. zo zette de juf de kinderen die gewone gr2 werkjes deden samen met mijn zoon. dat ging goed. maar naarmate zijn werkjes zwaarder werden klaagde hij over de kinderen die veel te druk waren. maar na een paar weken was dat ook voorbij. hij heeft nu dus geleerd, alleen te werken, of samen, eigen werkje bij een drukke tafel, of samen iets doen etc. dat is belangrijk. onze juf wisselde juist dus vaak af. en dat vonden wij erg goed van haar.
     
  8. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dank je, het zal vast ook wel goed komen, maar als moeder zie toch allerlei beren op de weg.

    @belize: Hij speelt keyboard, zonder zingen. Hij vind het heel leuk en gaat ook uit zichzelf oefenen, dus dat zit wel goed. Een teamsport wil hij niet en eerlijk gezegd hoeft dat van mij ook niet. Hij krijgt lichaamsbeweging genoeg, hij speelt bijna iedere dag buiten en dan echt rennen, fietsen, trampoline enz. Binnen speelt hij wel regelmatig op de Xbox, maar dan ook de helft van de keren met de Kinect, dus dan zijn ze met zijn 2en ook behoorlijk actief bezig. As we speak zijn ze als gekken heen en weer aan het rennen door de kamer om te kijken wie het het langst volhoud.... :D

    Gisteren de eerste keer Mad science en dat was een doorslaand succes!

    En wat ik al zei, veel meer keren van huis dan dit moet het niet worden. Bijna al het vervoer komt op mij neer, omdat mijn man veel werkt. Hij werkt ook altijd op zaterdag. Jitte's zwemles is nu naar de vrijdag gegaan, dus hebben we de zaterdag vrij en dat vinden de kinderen zo fijn! Ik ben best bereid om een keer ergens naar toe te rijden, maar iedere zaterdag weet ik veel waar naar toe voor een wedstrijd, zie ik niet zitten. Dat is ook te belastend voor mezelf.

    Vanmorgen ook even een kort gesprekje met de IB-er gehad. (Ik was een handtekening vergeten) en meteen maar even gesproken over dat het voor de herfstvakantie minder ging, maar nu weer beter lijkt te gaan. Dat was ook haar indruk en ook die van de juf. Ik krijg sowieso elke 3 weken een update via de mail van de juf en ik kan natuurlijk altijd binnenlopen als het nodig is. Ook mijn zorgen geuit over het voortgezet onderwijs en zij had misschien nog wel een paar namen waar ik tegen die tijd terecht zou kunnen met mijn vragen. En ik kan natuurlijk altijd de psycholoog nog om een consult vragen, zij zit meer in de buurt waar wij hem naar school willen laten gaan.

    Jelle vraagt vaak hulp van de juf met het oplossen van conflicten, precies zoals we afgesproken hebben. En het blijkt dat hij die hulp vaak niet eens zo nodig heeft, maar dat de juf er alleen maar bij hoeft te staan. Hij kan zijn gevoelens goed onder woorden brengen en kan ook tot een win/win oplossing komen. Ik maak me geen illusies trouwens: het gaat goed omdàt de juf erbij staat, want dan weten de andere kinderen ook heel goed hoe het moet. ;)

    Edit: Sorry voor de lappen tekst, het zit me allemaal nogal hoog, merk ik...
     
  9. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    omdat het regende en stormde was er niemand die de juf aanspraak dus ik kon haar wat vragen. nou het gaat wel beter met de werkjes. hij kan wel meedraaien. werkjes af maken etc. maar de verrijking moet nog komen in een andere mate. niet dus de extras die de andere kinderen krijgen. ik denk dat zij de hb verrijking bedoelt. ze heeft het effect denk ik gezien op zoontje. we hebben nu ook een datum voor het gesprek. dan horen we meer.
    hij speelt ook met de kinderen zei ze.
    binnenkort jarig. hij heeft 6 meisjes uitgenodigd. die kunnen allemaal komen. geen jongens.
     
  10. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    bluesky= geen sorry zeggen. ik volg het allemaal in deze topic.
     
  11. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik zag op de vorige pagina iets over automatiseren... Net een mooi voorbeeld: Tijdens het eten zit Jelle Jitte tafel sommetjes op te geven. Hele simpele zoals 3x1 2x2 enz. (Jitte zit net in groep 3) Dus ik vraag aan Jelle: Hoeveel is 7x8? Nou, er kwam een verbaasde blik en een hele uitleg hoe hij aan de uitkomst van 7x8 komt. Hij moet er dus echt nog voor rekenen en hij kan het nog niet zo uit zijn hoofd.

    Ik heb hem nu dus ook echt uitgelegd dat dit "weetsommen" zijn, dus dat je gewoon domweg moet weten dat 7x8 56 is, en dat hij dat moet kunnen zonder het ècht uit te rekenen, omdat hij anders verderop in het leren rekenen in de problemen komt omdat de sommen ingewikkelder worden. We hebben afgesproken dat hij gaat oefenen met Ambrasoft, daar heeft hij vanuit school een inlogcode van, dus dat moet goed komen.

    Bij Jelle ligt de voorsprong trouwens vooral op het talige vlak.
     
  12. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    welke groep zat hij weer?
     
  13. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    want je kunt niet door gr4 en gr5 als je de tafels niet uit het hoofd weet.

    ze hebben bij zoontjes klas een eigen tafelkaart-gr4- en die versieren ze. bij elke tafel moeten zij bij de juf zijn; het opzeggen en vragen snel beantwoorden. zo krijgen ze een sticker voor die tafel op eigen tafelkaart.
    je zoon zat toch in gr6 nu? misschien heeft hij het voor zijn broertje uitgelegd?

    mijn zoon legt het ook uit soms, omdat hij denkt dat dat knapper is, te laten zien dat hij het snapt. als je hem dan zegt dat hij nu snel zonder uitrekenen moet zeggen doet hij dat ook. hij wacht nog zijn buurt om bij de juf te komen voor stickers.

    je moet begrijpen dat memoriseren en automatiseren verschillende zaken zijn. automatiseren zie je wanneer het kind kleinere sommen binnen een complexer som automatisch gebruikt.

    wanneer het kind een complexer som maakt beseft hij niet eens dat hij de kleine sommen of tafels zonder uitrekenen inzet. dat is automatiseren.

    bijvrbeeld: je hebt 3 schapen in de kamer, elk schaap poept 4 keer per dag en elk poepbuurt komen er 7 poep ballen uit. hoeveel poepballen heb je dan aan het eind in de kamer na een dag?

    als het goed is zegt het kind zoiets van 12x7 of 28x3 of 21x4 etc
    dan heeft hij 3x4 of 4x7 of 3x7 uit het hoofd gedaan.

    de eerste is het makkelijkste, 10x7+2x7=84 kind rekent 3x4 niet eens uit dus. hij volgt de som met de zinnen. 3 schapen, 4 keer poepen en 7 ballen.

    middelste is rommelig. het kind volgt de taal traag. en hij maakt het moeilijk door het achterste voren te doen.
    7 ballen, 4 keer poep, 3 schapen
    het is niet handig om het zo te rekenen.

    de laatste lijkt ook onhandig als je de tafel van 7 niet geautomatiseerd hebt. maar het kind kan heel goed het verhaal analyseren en de cijfers snel eruit halen.
    3 schapen, 7 ballen en 4 keer poep. kind ziet 21x4=80+4=84(dat is dus het meest intelligente omdat dit het makkelijkste is als automatiseren heel goed gelukt is,het kind kijkt niet eens naar het verhaal haalt alleen de cijfers snel er uit)

    het is maar een voorbeeld. wat ik wil zeggen is dat een kind dat de tafels niet op kan zeggen als je hem vraagt kan die wel goed inzetten wanneer het nodig is bij een complexere som. opzeggen kan niet lukken wegens zenuwen. en sommige mensen leren door automatiseren niet door memoriseren. de verhouding moet goed zijn.
    je kunt zien van de keuzes die een kind maakt wat hij niet geautomatiseerd heeft. en hoe de verhouding is tussen taal en cijfers.
     
  14. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Hey dames ik wil me ook graag aansluiten!

    Mijn dochter (okt 2010) zit nu in groep 2. Vorig jaar bleek ze een ontwikkelingsvoorspring van ongeveer een jaar te hebben. Dat het een slimme meis was wisten we al. Ze was sneller met alles dan haar broer en die doet nu VWO. Maar dit verbaasde ons toch wel. Er is even sprake van geweest om groep 2 over te laten zien maar dat vonden we toch wel heftig met 4 jaar al naar groep 3. De IB- er was ook tegen ivm haar sociaal emotionele ontwikkeling wat nog wel na een ding is bij haar.

    Nu zit ze dus ik groep 2 (in een mix klas 1/2) In het begin ging het goed. Ze hoeft niet meer zo op te boksen tegen de oudere kinderen want die zijn door naar 3/4. Maar ik begin nu langzaam aan weer te merken dat het thuis minder gaat. Ze is geïrriteerd en snel boos. Ze klaagt dat school saai is en de werkjes saai. Vorig jaar zat ze in een plusklasje maar dat is nu nog niet gestart. En van heg beloofde maatwerk programma heb ik ook nog niets gezien. Ik heb de indruk dat er wel de wil is om er iets mee te doen. Maar de juffen het vooral druk hebben en 1 van de vaste juffen is nu langdurig ziek waardoor ze drie dagen in de week een vervangster hebben.

    Ik heb aangegeven daarbij toch wil dat ze met het maatwerk aan de slag gaan. Volgende week woensdag hebben we een gesprek met iemand van het HGPD. Hebben jullie nog tips hiervoor? Ik wil me graag goed voorbereiden.
     
  15. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik ben trouwens begonnen aan het boek 'Hoogbegaafd, als je kind (g)een Einstein is' van Kiekeboom. Moet zeggen 1 grote zee van herkenbaarheid. Niet alleen van mijn zoon en dochter maar ook voor mijzelf. Ik lees sommige conflicten die ik met ouders/leerkrachten had, bijna letterlijk terug. Is dit voor meer moeders herkenbaar? Ik ben nooit getest of iets, wel met 2 vingers in m'n neus een HBO afgerond.
    Ik he. Ooit wel de Menza test online gemaakt. Ik had toen een score die hoog genoeg was om een uitnodiging te krijgen bij hun te komen testen, maar heb ik niet meer gedaan.
     
  16. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb dat boek niet gelezen helaas! maar welkom hier.
    ja dat speciale maatwerk laat zich heel vaak afwachten. 30nov gaan we het zien. maar er is nu al wat uitdagende werkjes voor zoontje.
    zoontje moest van ons zitten vorig jaar in gr2, omdat met 4 jaar naar gr3 te gek was. nu zit hij met 5 jaar in gr4. toch vind ik dit beter dan met 4 jaar naar gr3. omdat je bij kleuters toch wel anders zit.
    ik hoop ze snel haar programma klaar maken en toe kunnen passen.
    bij zoontje was het bij de kleuters vaak niet goed met uitvoering. want als een kleuter aan het huilen is en naar mama wilt etc die zit dan gewoon op schoot van de juf(helemaal terecht) zo kon ze niet zo goed alles uitvoeren.
     
  17. Elea

    Elea Fanatiek lid

    17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Klinkt interessant dat boek. Hier zelf ook een extreem hoog iq. Maar daar kwamen we pas achter toen ik volwassen was en ik getest werd voor ADHD :).

    Succes met het gesprek. Het is idd aan te raden je goed voor te bereiden en te bedenken wat je nu echt precies wilt voor je dochter. Hoe specifieker je kunt zijn hoe gemakkelijker voor de school om een handelingsplan voor je dochter op te stellen. En daar kun je ze dan weer gemakkelijker aan houden omdat jullie dit allemaal ondertekenen.
     
  18. iMoeder

    iMoeder VIP lid

    30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik vind het vooral heel lastig dat 1 van de 2 vaste juffen nu langdurig is uitgevallen. Zij had namelijk een cursus hoogbegaafdheid gedaan en nog contact met degene van wie ze de cursus gehad heeft.

    Vorige keer heb ik dus aan de andere juf gevraagd hoe en wat. Ze zei, ja maar dat doen we al. Waarmee ze bedoelde dat in het lespakket wat ze gebruiken (pyramide thema's) zit standaard een set voor de hele klas, wat extra opdrachten voor snelle leerders en extra opdrachten voor kinderen die juist wat meer tijd nodig hebben. En met mijn dochter doen ze de extra opdrachten voor snelle leerders. Maar dat is niet mijn idee van een aangepast programma. Mij dochter wil verder met sommen maken en leren lezen en heeft allerlei vragen over hoe dingen werken en zo.

    Dus ik ben nu zelf aan het kijken naar verrijkingsmateriaal. Voor kleuters zie ik alleen kisten met voornamelijk spelletjes. Dat rekentijgers lijkt me ook wel wat maar dat is vanaf groep 3 staat er. Is er ook nog iets er tussenin? Mijn dochter kent bijna alle letters maar kan nog niet lezen. Ik vind het ook heel moeilijk om haar daarbij te helpen. Ze heeft nogal een intens karakter en als iets niet meteen lukt dan word ze snel ongeduldig en boos. Dat vind ik moeilijk te hanteren soms. Plus dat we continue gestoord worden door haar peuter broertje die ook alles wil mee doen wat wij doen....
     
  19. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Ik zou elke dag de tafels even mondeling oefenen. Ambrasoft is leuk maar ze krijgen de tafels op die manier alleen visueel aangeboden. Op school kreeg mijn dochter ze ook alleen visueel aangeboden en ik merkte dat ze, naast dat ze slecht bleven hangen, ze ook vaak op een verkeerde manier herinnerde. Bij 7x8 kwam dan het antwoord zes-vijf of 65. Ik heb met haar geoefend met kaartjes die ik nog van vroeger heb. Zijn kaartjes met op de voorkant de tafel en op de achterkant het antwoord. Soms kijkt ze mee op de kaartjes, soms niet. Een combinatie van auditief en visueel dus.
     
  20. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Jawel hoor. Eind groep 5 horen ze uiterlijk goed gememoriseerd te zijn.
     

Deel Deze Pagina