Hallo allemaal, Wij ( familie) zijn er nu serieus over aan het nadenken om onze huisarts te gaan aanklagen. ( mijn huisarts is het gelukkig al niet meer! Maar nog wel die van mijn ouders en broertje ) Het lijkt wel of hij fouten blijft maken.. alsof hij niet wil leren! Altijd als je daar komt, is zijn standaard antwoord op je klachten ook, Wat denkt u zelf wat u heeft? Uhm ja hallo u bent hier de dokter! Fout 1 ( de grootste van allemaal!) Onze dochtertje was ernstig aan het hoesten al 2 weken en ik ben in die 2 weken meerdere keren bij hem geweest. Hij wees het steeds op astma. Ze liep zelfs blauw aan, en hij wou ons niet doorsturen. Uiteindelijk na eigenlijk dwingen heeft hij ons doorgestuurd onder protest. Want ik was gewoon bezorgd zei hij. Ze had koude voeten die niet warm werden, snelle ademhaling en een zeer hoge hartslag ( 200 per minuut ) Het bleek dat onze dochter een virus op haar hart had en dat haar hart nog maar voor 8 procent werkte.. meerdere open hart operaties was het gevolg en uiteindelijk door behandeling blijvend minder valide. Ik zeg niet dat hij dit had kunnen voorkomen maar hij had eerder moeten door hebben dat ik niet zomaar bezorgd was maar dat het serieus mis was! Onze dochter was op een haar naar dood! Fout 2 Ik was ontzettend moe al jaren, maar hij zei steeds dat het stress was dat ik naar een psycholoog moest want uit de bloedtesten kwam niks. Ik heb dit netjes gedaan maar de klachten gingen niet weg. Uiteindelijk kon ik niks meer zo moe en zoveel spierpijn en gewoon continu het idee dat ik griep had. Ik kreeg bij toeval een inval arts en deze bekeek mijn bloeduitslagen van die maanden daarvoor. Daarin werd haar gelijk duidelijk dat daar iets niet klopte omdat mijn rode bloedcellen veel te groot waren. B12 laten prikken en een waarde van 110. Eigen huisarts wou mij niet doorsturen naar de internist.. uiteindelijk weer na aandringen toch onder protest gedaan. Daar kwam ik 2 weken later en bleek mijn b12 gezakt naar 90. Ik was toen 21 dus de internist zei dat is niet goed, levenslang injecties. Als de dokter mij had laten doorlopen had ik dus blijvende schade gehouden! Onterecht zei hij dat ik gewoon een burnout had en maar met de psychologen en eruit moest komen. Nu de laatste fout, mijn moeder! Ze heeft al heel lang erg pijn in haar arm, ondragelijk noemt ze het. Andere arts en fysio dachten dat ze een frozen shoolder ( geen idee hoe je dat schrijft!) had. Maar therapie werkte niet. Ze heeft letterlijk bij de arts moeten smeken of hij haar verder wou onderzoeken. Hij weigerde, hij zei dit is gewoon een frozen shoolder en hier moet je het mee doen. Omdat zij dit niet nam, zei hij oke ik heb nog 1 ding in de aanbieding een echo van de schouder. Mijn moeder zei, maar ik heb pijn in mijn arm niet in mijn schouder! Ja sorry meer kan ik niet doen! Nou echo kwam niks uit. Mijn moeder weigerde nog naar een dokter te gaan.. ze zei ja hij luistert niet dus wat heeft het voor nut. Ik heb haar uiteindelijk zo ver gekregen om te gaan op een dag dat hij er niet is. Deze arts wist vrijwel meteen na een klein onderzoek waar het probleem lag. Bij de aangedane arm was geen pols te voelen en geen bloeddruk te meten. Haar vaten dus waarschijnlijk. Ze werd doorgestuurd. Ze is vandaag naar de chirurg geweest en jawel hele medische molen gaat beginnen en ze heeft gelijk medicatie gekregen. Ze gaan nu bekijken of dotteren mogelijk is. Zo heeft hij ook de oma van mijn beste vriendin niet serieus genomen toen zij zei, ik ga dood! Ik heb het aan mijn hart. Was niet waar zei hij en ze moest helder nadenken. Hij was daar net 10 minuten weg en ze is dus gewoon dood neergevallen!! ( ja ze had alle symptomen van een hart aanval, pijn in arm, spugen enz enz) Ligt dit nu aan mij of omdat ik zo boos ben, of is deze arts gewoon echt verkeerd bezig?!?! Sorry voor dit lange verhaal maar ben zo boos.
En wat is de reactie van jullie arts op bovenstaande? Neem aan dat je met hem in gesprek bent gegaan?
wow, ik snap wel dat je boos bent! Ik zou me eerst eens gaan verdiepen in hoe dat werkt als je je huisarts wilt aanklagen. Daarnaast een lijst maken van alle feiten wat er gebeurt is. Dus echt alleen de feiten. En dan kijken hoe ver je komt. Lijkt me namelijk vrij ingewikkeld, misschien dan iemand in de arm nemen die kan helpen?
De arts heeft bij mijn dochter excuses gemaakt en toen heb ik hem gezegd oke, ik blijf voorlopig boos maar maak deze fout nooit meer bij een ander kindje. Daar heb ik meer aan als dat ik u zou aanklagen. Ik wou op dat moment alleen de focus op onze dochter leggen en haar revalidatie. Op fout 2 ben ik ook in gesprek gegaan en bood die ook weer zijn excuses aan en toen zei ik, weet u ik wil het allemaal niet eens meer horen. Ik wil u niet meer als dokter en ben toen overgestapt van huisarts. Fout 3 zal die mijn moeder nog over bellen vermoed ik, want ik heb de assistente een zeer boze boodschap door laten geven. Dat gesprek komt er dus nog en dat gaat hij niet leuk vinden. Zijn wil is wet er valt ook amper te praten met hem!
Vraag mij inderdaad af of je het ooit met de huisarts zelf hebt besproken. Mijn man is overigens ook arts, en de werkwijze tegenwoordig is dat ze moeten vragen wat de patiënt zelf denkt wat het is. Hij zou overigens graag horen als een patiënt een klacht heeft over zijn werkwijze en daarover met de patiënt in gesprek gaan zodat hij er van kan leren.
Ik ben meerdere malen met hem in gesprek geweest, zie bovenstaande! Ik zou nooit zonder gesprek iemand gaan aanklagen. Maar deze arts valt dus echt niet mee te praten. Hij heeft gelijk en niet jij en er is geen midden weg behalve als je wat boos word, dan ineens wil die wel doorsturen.
Ik zit nu bij een huisartsen groep en daar heb ik duidelijk het verschil gemerkt van hoe het dus wel moet! Dat verschil is zo groot, dat ik echt wist, zie je wel! Ik ben niet gek! Hij doet zijn werk gewoon echt niet goed. Een arts hoort naar je te luisteren of althans het gevoel ook te geven dat hij naar je luistert. Vooral met bepaalde dingen, hoor je geen risico's te nemen. Ik neem aan dat elke arts een soort richtlijn moet aanhouden op risico inschaling.
Daar hebben we in nederland klachtenregelingen voor. Afhankelijk in welk gebied je woont, kun je je tot hen wenden. Klachtenhuisarts.nl | Stichting Klachtenregeling Huisartsenzorg Zuid-Nederland huisarts patienten huisartsen posten Voor zuid nederland Klachtenregeling Midden Nederland Voor midden nederland http://www.skhnnnl Voor noord nederland Je kunt er ook voor kiezen de klacht eerst met de betreffende huisarts te bespreken, alvorens je deze stap zet. Succes!
Wooowww!!! Ik snap heel goed dat je zo boos bent. Ik werd al gek toen ik het verhaal van je dochter las onvoorstelbaar..... Als je de stap gaat zetten, zou ik idd iemand onder de arm nemen die er verstand van heeft.. Ik wil jullie een hele dikke knuffel geven.
Mijn artsen vragen ook altijd wat ik denk dat het is.. Is op zich geen domme vraag. Zo kan een goeie arts uitsluiten of je misschien wel geruststellen met wat jij denkt dat het is, Bijv onderzoeken laten doen in ziekenhuis, bloedprikken, etcetc. Voor paar jaar terug had ik last van een rugspier.. Ook met ademhaling.. Arts vroeg wat ik dacht dat het was en ging verder ook kijken.. Ik dacht dat het een longembolie was, alle tekenen wezen erop. Hij heeft mij doorgestuurd naar eerste hulp. Gelukkig was het niks maar alles voor het onzekere.. Had een ontsteking.. Wat betreft de klachten.. Ik had allang gesprek aangevraagd en aan al die klachten te zien had ik ook stappen ondernomen..
Artsen maken, helaas, fouten. Artsen zijn immers ook maar gewoon mensen. Kun je een dossier opstellen? Kan je op papier, vanuit andere artsen, bewijzen dat deze huisarts dit had moeten kunnen zien? Of minimaal moeten weten dat hij had de patient door had moeten verwijzen? Want dan sta je een stukje sterker. Een excuses kan fijn zijn om te horen, maar na fout 1 had hij bij jou al alerter meten zijn. Dus ik denk dat een officiele klacht richting de klachtencommissie terecht is.
Precies daarom word het ook gevraag, patiënten doen ook al veel onderzoek op Internet naar hun klachten. Maar ook omdat patiënten graag zelf inbreng hebben in de vervolg stappen. @TS als je al gepraat hebt met de arts en deze wil niet naar je luisteren zou ik inderdaad ook een klacht overwegen!
Jazeker de arts uit nijmegen die onze dochter kwam ophalen met de ambulance in het ziekenhuis werd heel boos en zei: JEZUS jullie kunnen toch allemaal zo wel horen dat dit meisje een hart probleem heeft! ( ons meisje steunde en kreunde heel erg, dat schijnt daar bij te horen) In het dossier, die heb ik namelijk opgevraagd toen, staat duidelijk dat ik gewoon overbezorgd ben! Nogmaals ben meerdere malen in gesprek geweest met hem. Maar ik ben vergevingsgezind. Ik weet dat artsen ook maar mensen zijn en een fout dus kan voorkomen. Ik was allang blij dat we onze dochter na 2 weken Nijmegen Radboud en 8 weken Rotterdam Elizabeth kinderziekenhuis mee naar huis mochten nemen! Ik wou niet al mijn energie steken in het aanklagen van deze arts want ik had mijn energie nodig voor onze dochter. Bij fout 2 had ik niet eens energie om hem aan te klagen.. en toen ik dat na een jaar wel weer had, dacht ik ja daar ben je nu te laat mee. Maar nu na deze fout, heb ik wel de energie en mankeer ik verder niet veel meer dus ga ik wel de strijd aan.
10 jaar geleden hadden wij ook zoiets meegemaakt. Nou ja niet zoiets maar we hebben wel gesprek aangevraagd. Dit was bij de huisartsenpost Onze moeder had gebeld dat ze iets voelde knappen in haar hoofd. Maar ook dat ze al tijdje last van een kies. Maar ze had erge hoofdpijn. Ze moest maar een asperine innemen. Zij heeft sochtends gebeld. en smiddags hebben wij de ambulance gebeld omdat ze nergens meer op reageerde. Blijkt dus dat het knappen in haar hoofd een aneurisma was. Hersenbloeding. Zij is een week later overleden. Zij had meteen geholpen moeten worden. Misschien waren de behandelingen wel goed gegaan daarna misschien ook wel niet. Wij weten het niet. kwamen meer complicaties bij hoor maar toch. Wij hebben gesprek aangevraagd met arts van HAP. We hebben ze niet aangeklaagd omdat wij onze moeder er niet mee terug krijgen. Wij wouden alleen dat ze meer gingen letten op klachten die binnen kwamen en niet afschuiven met een paracetamol. Zij waren hier ook erg van geschrokken.. Dus ik snap wat je bedoelt en snap als je zoveel klachten heb dat je dan ook stappen gaat nemen..
Verschrikkelijk Kleinemuis80!! Zo naar! Ik begrijp het wel dat je geen aanklacht hebt gedaan want inderdaad je krijgt haar er helaas niet meer mee terug . Ik ben is online gaan kijken en blijkbaar denken vele mensen er hetzelfde over, over deze huisarts! Vooral dat je eerst boos moet worden eer hij iets doet en het niet luisteren naar de patiënt.
Wat een milde reacties. Op basis van de eerste situatie had ik al stappen ondernomen. Ik vind dat je hem nog veel kansen hebt gegeven en echt geen twijfel meer moet hebben om hier iets mee te doen. Los van het feit of je al met hem gesproken hebt of niet. Ja iedereen maakt fouten, maar voor zulke fouten hoort een arts teruggefloten te worden.
Ik heb inmiddels online al 2 klachten ingediend en een beetje onderzoek gedaan. Morgen gaat de brief voor het tuchtcollege opgesteld worden. Hij moet gewoon inderdaad terug gefloten worden! Ik ga weer de dossiers vragen ter inzage en daarin wordt alles vanzelf duidelijk voor iedereen.
Klachten mogen niet ouder dan 10 jaar zijn, dus hij kan op alle vlakken nog een officiële klacht verwachten. Van mijn dochter is nu 8 jaar geleden en van mij 5/6 jaar en van mijn moeder pas gebeurd allemaal.
Bij het eerste stukje dacht ik ook jeetje zeur niet zo.. Toen kwamen de voorbeelden 😱 Aanklagen die arts! Ja een arts kan fouten maken maar zulke grove fouten? Niet 1 maar meerdere!