versnelde kinderen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door belize, 27 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Hier sluit ik me volledig bij aan!
     
  2. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    net een gesprek gehad op school. het gaat goed! hij krijgt al verrijking en doet goed. hij durft niet zo te praten voor de klas is verlegen, maar dat gaat ook steeds beter. dat vinden ze heel normaal onder de omstandigheden.
     
  4. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Wat fijn Belize!
    Mijn dochter zit weer erg in de weerstand. Ze is gewoon niet te motiveren. Ze zit inmiddels wel in groep 6.
     
  5. Bluesky

    Bluesky VIP lid

    1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wat fijn!

    Hier gaat het ook goed, ondanks de Sinterklaas drukte. Jelle gelooft nog heilig in Sinterklaas, wat ik op zich al een wonder vind, aangezien hij in groep 6 zit. ;) Vorig jaar was het doffe ellende rond deze tijd, veel te druk en veel te spannend, maar het lijkt dit jaar rustiger.

    In de klas gaat het ook goed, de nieuwe juf (die in plaats van de half overspannen meester kwam) lijkt bij Jelle precies de goeie snaar te raken. Ze heeft zelf een HB kind, dus ze herkent de problematiek, dat is echt fijn! Samen met zijn andere juf, kan ik nu wel zeggen dat ik het niet meer zo somber inzie... :D
     
  6. Elea

    Elea Fanatiek lid

    17 mei 2009
    2.237
    0
    0
    Buitenland
    Wat enorm fijn! Weet hoe het voelt als je bijna geen licht meer ziet aan het einde van de tunnel... En wat leuk dat Jelle nog gelooft. Mijn dochter zit ook in groep 6 en gelooft ook nog heilig :) Ze heeft wel door dat het allemaal niet kan hoor, maar ze heeft gewoon besloten alle twijfel en tegenberichten te verwerpen en nog even door te geloven :D Ik vind t mooi :)
     
  7. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    o nee, ze konden haar niet zo op groep 5 mee laten doen? dan zou haar motivatie nog slechter zijn denk ik. ik hoop het goed gaat. ze is wel heel erg jong meid voor gr6.
     
  8. maliro

    maliro Niet meer actief

    Mag ik jullie wat vragen? Mijn dochter is begin september 3 jaar geworden. Ze heeft een duidelijke ontwikkelingsvoorsprong, geen idee of het in de toekomst zo blijft maar voor nu is het wel een feit. Haar vader is (vastgesteld) HB, haar neefje, oma en overgrootopa ook.

    Ik moet binnenkort een basisschool voor haar kiezen (we wonen in het noorden dus aanmelden hoeft gelukkig niet al hele jonge leeftijd).

    School A is hier in de buurt, 4 minuutjes lopen. Hier mag ze starten als ze 3,5 is maar het is niet zo dat ze dan versnelt, ze kleutert dan gewoon een half jaar langer.
    School B is ongeveer 10 minuten rijden met de auto, in een andere wijk. Het wordt dan wel een race tegen de klok want mijn zoon zit op het sbo elders hier in de stad.
    Maar school B is een jenaplanschool waar vanaf groep 1 op 3 niveaus wordt gewerkt. Dus ook als ze ergens minder goed in is wordt ze uitgedaagd en waar ze beter in is kan ze op hoger niveau werken, er is ook voor de kleuters al een plusklas. Deze school heeft een Leonardo-afdeling dus ik geloof wel dat ze wat expertise in huis hebben. Hier kan ze na de zomervakantie beginnen.

    Mijn familie pusht erg richting school A zodat ze vriendinnen kan maken in de buurt. Dit vind ik idd ook erg belangrijk.

    Maar school B sluit voor mijn gevoel beter aan bij mijn dochter (school A is klassikaal lesgeven, dus veel minder ruimte voor kinderen met een voorsprong. plusklas pas vanaf groep 5).
    Maar wel dagelijks een race tegen de klok om twee kinderen op tijd op hun scholen te krijgen, als de auto het begeeft heb ik wel een probleem.

    Hebben jullie een advies voor mij? Ik snap dat ik zelf de keuze moet maken, maar zoek argumenten voor beide scholen want ik kom er niet uit...
     
  9. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Ik houdt m'n hart vast maar groep 5 was écht geen optie meer.

    Maliro, het klinkt alsof je zelf al voor school B hebt gekozen maar met het logistieke probleem in je maag zit. Beginnen de scholen tegelijk?
    Ik vind 10 rijden nog niet zo'n punt met vriendinnen maar ik ben wel wat reistijd gewend ;)
     
  10. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik heb, als ik het zo moet zeggen, voor de school a gekozen. hij krijgt vanaf gr1 al zijn eigen dingen op school. nu op gr4 hebben we gister zijn handelingsplan gezien. maar hij geldt dan een zorg kind zodat zijn extras geregeld kunnen worden, en expertise wordt betaald. ze werken met een HB adviseur. ze hebben zelfs een juf geregeld die alleen met hem op woensdagen werkt, begeleid door HB adviseur en vaak ook HB adviseur zelf zit met hem.
    ik heb een kind dat zelfs op Leonardo versneld moest worden.
    ik vond Leonardo niet zo ok(niet alle leonardos zijn zelfde)
    zoon wil ook niet naar een school met allemaal hb kids.

    kies gewoon waar je je thuis voelt. zo heb ik het gedaan. bij sommige scholen krijg je gewoon een slecht gevoel als je de ouders en juffen ziet het sfeer enzovoort. maar vraag altijd goed wat zij te bieden hebben aan een kind met voorsprong.
     
  11. Elegance

    Elegance VIP lid

    13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    Ik heb een aantal weken geleden hier een bericht geplaatst. Ook wisten wij niet wat we aanmoesten met onze zoon. Hij zat in groep 2 in een 1/2 klas, hij is 5,5 nu. Wij vonden hem altijd veel verder en veel slimmer, maar op school liet hij zich niet zien.
    Ik kon zeggen wat ik deed op school, maar hij kreeg maar geen extra werkjes. Doordat mijn man en ik lang gewerkt hebben met kinderen en gedragsproblemen en/of stoornissen durfden we gewoon toch aan te dringen om naar hem te kijken. Je zou toch verwachten dat ze je dan iets serieuzer zouden nemen he.. Hij maakte in groep 1 cito2 met 1 fout. En nog was dat niet voldoende bewijs voor de juf om hem extra werk te gaan geven. Wij wilden niet dat hij nog een keer groep 1/2 zou moeten doen ook al zou hij dan in groep 2 zitten. We drongen aan op groep 3.. maar geen respons.. Hij praat mml niet veel en laat zich niet zien, maar bij een moeilijke vraag in de klas die rechtsreeks aan hem gesteld werd, wist hij wel altijd het antwoord.

    We zijn op eigen houtje een nieuwe school gaan zoeken omdat we een vies onderbuik gevoel bleven houden. Tijdens het gesprek op de nieuwe school uitgelegd dat onze zoon sociaal zwakker is(?). Omdat hij nauwelijks interesse in leeftijdsgenootjes in zijn klas had, dat als het erop aan komt hij echt veel weet. Na overleg liet deze school ons weten dat ze naar aanleiding van mijn verhaal, de cito uitslagen etc hem ook geen groep 2 leerling vonden. Hij zou gelijk kunnen starten in groep 3.

    4 weken geleden is hij dus begonnen en ondertussen hebben we ook de uitslag van de iq test die op aanraden van de revalidatiearts gemaakt is. Ons gevoel was juist. De arts omschreef hem als zeer hoog begaafd. Met vooral een gigantisch hoog performaal iq. Verbaal is hij meer gemiddeld, maar dat heeft hij dus ook niet geleerd. Hij speelde tussen 4-5 jarige en mocht zo'n beetje de hele dag met treinbanen en blokken spelen. De arts zei dat hij op een niveau van een 9 jarige denkt, maar dit kan uiten als een 5 jarige. Hij heeft gelukkig ook een hele hoge woordenschat, maar weet niet altijd de juiste woorden goed toe te passen. Er zit dus een heleboel frustratie bij hem en ondanks dat wij het geregeld zeiden tegen de oude school is daar nooit iets mee gedaan.

    Momenteel gaat het goed in groep 3, hij moet wel nog een inhaalslag maken met leesletters en schrijfletters en met rekenen krijgt hij al extra opdrachten omdat daarop een stuk voor loopt.

    Wat ik hiermee wil zeggen is, volg je gevoel, je kent je eigen kind het beste. Natuurlijk ben ik trots op mijn kind en is het een fijn idee dat hij zeer hoog begaafd is. Maar ik ken ook de keerzijde en zijn disharmonische intelligentieprofiel staat niet garant voor hoge schoolprestaties. Het wordt dus nog een hele klus. En we hopen dat hij nu eindelijk meer op zijn plek zit, tot nu toe hebben we het gevoel dat er ook echt goed naar hem gekeken werd. Ondanks de relatief korte tijd.
     
  12. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.656
    822
    113
    Vrouw
    Fijn dat hij goed op zijn plek zit Elegance!

    Ik moet zeggen dat ik zeer hoogbegaafd wel een vreemde uitspraak vind :) Bedoelde hij niet 'zeer begaafd'? Dat is namelijk bij die testen de benoeming voor een iq>130, maar is iets anders dan zeer hoogbegaafd ;)

    Het performale iq correleert trouwens nauwelijks met schoolse vaardigheden. Het verbale iq houdt daar veel meer verband mee. Bij een piq veel hoger dan het viq kan het tiq daardoor misleidend zijn. Let dus wel op voor overvraging.
     
  13. charliebradbury

    charliebradbury Bekend lid

    14 okt 2013
    986
    54
    28
    Hoi,

    Ik lees al een tijdje met jullie mee, misschien kunnen jullie ons helpen.
    Onze zoon van vier (20 December 5 jaar) zit nu in groep 2 hij zit hier in de plus groep.
    Hij is behoorlijk pienter en weet veel kan al best wat woorden schrijven en ook wat woorden lezen.
    Alleen vindt hij de omgang met zn klasgenoten moeilijk, ook heeft hij vaak woedeaanvallen en volgens de juf heeft hij extreme faalangst.
    Alleen weet ik niet of dit laatste zo is ik denk eerder dat hij alles te perfect wil doen.
    Als hij bijvoorbeeld een foutje maakt op zn werkje dan is hij de rest van de dag van slag....
    Ook onthoudt hij alles en heeft een sterke behoeft aan regelmaat, gaat er iets anders dan anders op de dag dan is hij van slag...
    Nu hebben we hier al gesprekken met de juffen over op school en hebben ze school maatschappelijk werk geopperd omdat hij het zo moeilijk heeft, ook ik zit een beetje met mijn handen in het haar....
    Hebben jullie dit ook meegemaakt met jullie kindjes en hoe gaan jullie hiermee om?
    Is het verstandig hem dan toch is te laten testen kwa IQ?

    Groetjes charlie
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Wat jij beschrijft klinkt juist heel erg als faalangst. Faalangst is immers de angst om te falen. En die heeft hij. Zelfs zo erg dat als hij eens een foutje maakt hij de rest van de dag van slag is. Het lijkt mij dus heel zinvol om daar mee aan de slag te gaan (via SMW of iets anders). Een IQ-test lost dat probleem niet op. Natuurlijk kun je hem wel laten testen, misschien dat je daarmee wat meer duidelijkheid krijgt mbt de oorzaak van het probleem, maar ook als hij een hoog IQ blijkt te hebben, zul je aan de slag 'moeten' met de faalangst en eventuele andere problemen.
     
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Elegance, fijn dat hij nu beter op zijn plek lijkt te zitten!

    Met een disharmonisch profiel moet je sowieso uitkijken met een totaal IQ, eigenlijk kan dat dan helemaal niet berekend worden. En inderdaad oppassen met overvraging (sowieso goed om te doen en helemaal met kinderen met een disharmonisch profiel - hoewel over het bestaan en de gevolgen daar van ed de meningen ook verdeeld zijn).
     
  16. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik volg jullie topic een beetje, is vaak toch heel lastig als je kindje zoveel voorloopt, zo sneu eigenlijk. Het liefst zou je toch willen dat je kind lekker gemiddeld is, of misschien net iets beter dan gemiddeld, maar in ieder geval dat een kind lekker mee kan doen met de rest.
    Onze oudste is heel gemiddeld en hobbelt lekker mee met de rest. Onze jongste loopt voor, een beetje is prima natuurlijk maar ik ben dus bang dat ze straks te snel gaat. Houd mijn hart vast voor groep 3, haar juffen gaven dat ook al aan. Ik probeer helemaal niets te stimuleren, maar als ze vragen heeft beantwoord ik die natuurlijk wel. Nu kent ze alle letters van het alfabet en is nu bezig met de ie en oe en sch, zonder dat iemand het haar aanbiedt. Ze is gewoon niet te stoppen ;)
    Ik hoop dat ze straks in groep 3 zich niet gaat vervelen. En dat ze sociaal het ook goed blijft doen, het gaat nu goed maar ik merk dat ze soms wel een beetje apart is, beetje buiten de groep valt, kan mijn vinger er niet helemaal op leggen. Ze is verder ook een gevoelig meisje en huilt snel ipv te praten (al valt dat op school mee). Ook heeft ze lichte faalangst, ik probeer haar dan duidelijk te maken dat ze in groep 2 zit en dat het niet erg is als het schrijven niet helemaal goed gaat. Dat het juist knap is wat ze al wel kan. Of kan ik dat beter niet zeggen? Ik heb wel het idee dat het beter gaat, dat ze er beter mee om kan gaan en bij een fout zet ze er dan een groot kruis doorheen en gaat weer verder. Maar soms klapt ze dan dicht.
    Mijn ouders hadden het over naar groep 3 gaan, maar zo ver is ze nog niet en daarbij is ze nog veel te speels. Ze verveelt zich absoluut niet op school. Maar straks in groep 3 is het afgelopen met spelen natuurlijk en hoop dat dat goed gaat, dan kan ze niet kiezen voor extra knutselen bv.
     
  17. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Als het voorlopen voornamelijk ligt op schoolse vaardigheden kan een goede school daar meestal wel goed mee overweg. Mijn zoon en dochter gingen vlot lezend (gewone kinderleesboeken, geen AVI boekjes meer) naar groep 3 en liepen ook een flink voor met rekenen. De juf had dat al in week 2 in de gaten en heeft meteen een plusgroepje gevormd voor taal en rekenen (5 kinderen in totaal). Ik moet zeggen dat ze op dit niveau best uitgedaagd worden, in dat groepje zijn ze nu bijv bezig met het schrijven van een kort boekverslag in schrijfletters over een boekje dat ze eerst hebben gelezen. Ze moeten het ook nog eens samen bedenken (samenwerken), en mogen een bijpassende tekening maken over het verhaal. Dat soort dingen.
    Maar dat zijn kinderen die nog goed te vermaken zijn in een plusgroep, wat ik in deze topic lees is een ontwikkelingsvoorsprong van een andere orde.
     
  18. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb wel vertrouwen in school. Maar ze is de enige die met alles voorloopt, er is nog wel een ander meisje die kan lezen (zegt onze dochter). Maar ze gaan misschien wel weer klassen husselen (meerdere kleuterklassen) dan kan het weer anders zijn. En de plusgroep kan ook buiten de klas maar dat zou ik toch minder leuk voor haar vinden. Ik hoop dus ook dat ze zich straks met extra werk of een plusgroep kan blijven vermaken.
     
  19. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    23.132
    8.867
    113
    Misschien kun je aan de juf vragen om je dochter bij kinderen te houden/te plaatsen (want misschien zitten er in die andere klassen ook juist wel kinderen die voorlopen?) op een vergelijkbaar niveau zitten? Misschien niet allemaal met alles, maar als er een paar kinderen min of meer even ver zijn met lezen en een paar min of meer met rekenen, dan kan ze toch op beide gebieden samen met anderen iets volgen.
     
  20. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.227
    7.274
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik ga het er in de loop van het haar nog wel met de juffen over hebben. Ik had telkens zoiets van, misschien stopt haar ontwikkeling nu even maar dat denk ik nueigenlijk niet meer. En overal zijn letters dus je houdt het ook zo moeilijk tegen ;).
    Ze leest in de leeshoek wel eens voor aan een vriendinnetje, vinden ze allebei leuk. De juf zoekt ook echt boekjes uit in de bieb voor haar :). En van de wom werkjes (weet niet of dat overal zo heet?) mag ze meteen de moeilijkste doen als ze denkt dat ze dat kan. Vond ze namelijk nooit zo leuk om te doen en nu bleek dus tijdens het 10 minuten gesprek dat dat waarschijnlijk komt omdat ze het te makkelijk vindt. En ik dacht juist dat ze het te moeilijk vond ;), ik had alleen door dat ze met lezen voorloopt maar verder geen idee eigenlijk.
    Gelukkig trekken ze hier op tijd aan de bel als het nodig is heb ik het idee en ik moest het ook echt aangeven als ik merk dat ze zich verveelt op school of het niet naar haar zin heeft.
     

Deel Deze Pagina