Ik zou dochter laten merken dat je het met z'n allen doet rondom haar heen, het is een zaak van haarzelf, jullie als ouders en de school. Vind het nogal vreemd dat ik hier reacties lees als 'het is het probleem van school'... je doet het toch met z'n allen rondom een kind? Ik zou dus een gesprek voeren met je dochter erbij. Dan kan je bijvoorbeeld ook hele mooie en duidelijke afspraken maken met elkaar.
Ik heb net een heel stuk geschreven in een ander topic. Je zou zo mijn zoon omschrijven die tot voor de herfstvakantie ook in groep 2 zat. Hij hield zich dan wel niet dom, maar hij zei gewoon vrij weinig. Behalve als hem rechtstreeks een vraag gesteld werd en die wist hij dan gewoon. Zijn revalidatiearts stelde een iq test voor en deze is hoger uitgevallen dan gedacht. We wisten dat hij wel voorliep op allerlei zaken, maar zo erg niet. Uit de test bleek zelfs dat hij zeer hoog begaafd is. Zijn Performale iq (inzicht, oplossingsgericht, plannen, etc) is zoals een 9 jarig kind denkt. Zijn verbale iq is een stuk lager, hij heeft dit ook nooit ontwikkelt in de peuterklas. Hij kan zeg maar nog moeilijk woorden geven aan emoties en de hoge woordenschat die hij heeft toepassen in zijn verhaal. Daarop struikelde hij ook in de klas, dus hij zei maar niks. Dus het ontwikkelde ook niet verder. Sinds 4 weken zit hij in groep 3, maakt hij ook verbaal nu al grote sprongen, moet hij wel nog een inhaalslagmaken naar lees en schrijfletters toe en krijgt hij al extra moeilijkere rekensommen. Zo zie je maar, als je zelf een onderbuik gevoel hebt, niet denken dat je het mis hebt omdat een school dat niet ziet. Zijn vorige 3!! juffen hadden nooit gedacht dat hij hoogbegaafd zou zijn, laat staan zeer hoog begaafd.. Ze lachten me eerder uit als ik vertelde wat hij thuis kon en deed.. ik was de opschepmoeder, dus hield ik het er maar bij dat hun gelijk hadden en ik mijn zoon te roze kleurig
Herkenbaar Elegance.. Hier werd juist die voorsprong (die bjj ons maar een paar jaar was) vaak afgeschilderd als sociaal jong. Niet gek... Maar als je weet hoe het komt dan is het gedrag ook niet heel gek
Ze zal dit altijd met een reden doen.. Op deze leeftijd doen ze dit niet bewust om 'vervelend' te doen. Ga met haar in gesprek, wees open en eerlijk. Ga in op een specifieke situatie. Praat niet met Bv. 'waarom doe jij altijd..' Of ' waarom doe jij nooit..?' Neem na school de dag door. Vraag wat ze heeft gedaan en hoe het ging. Zegt ze dat ze Bv. Moesten tellen, vraag hoe het ging. Zegt ze dat ze het niet goed heeft gedaan, probeer te vragen hoe dat komt. Was ze afgeleid, vond ze het moeilijk? Misschien klapt ze dicht? Wordt iemand boos als het niet goed gaat? Bespreek het vervolgens met de juf. Zeker niet gaan dreigen met blijven zitten en niet pushen om te presteren. Desnoods gewoon een jaartje over doen, komt vanzelf goed. Soms hebben kinderen iets meer tijd nodig om ergens anders te laten zien wat ze thuis kunnen. Heel veel succes!
dankje! Dag doornemen is altijd hetzelfde. Hoe was het op school? Stom. Wat heb je gedaan? Niks. Helemaal niks? Nee. Ik dreig niet, maar geef 'door' wat de juf zegt.
Ik heb het donderdag einde van de dag tegen de juf gezegd, hoe en wat E. Er van vind / doet / zegt. Juf gaf aan dat ze heel verbaas was die dag. E. Heeft sochtends een rijmpje gehoord & smiddags vertelde ze hem al uit haar hoofd tegen de juf. Ook heeft ze zonder problemen en in no time een loco opdracht met cijfers gedaan. Juf vroeg waarom ze het nu wel deed en haar reactie was dat ze dingen van de grote kleuters (gr 2) wel kon, maar de juf haar alleen dingen van de kleine kleuters ( gr. 1) liet doen. Vanaf maandag mag ze weer mee gaan doen met gr 2 opdrachten en daar heeft ze zin in zegt ze. Even afwachten of het ook zo is haha
Dat hoop ik ook! Dochter zei zelf ook dat ze geen zin heeft in makkelijke werkjes / taken en dat ze moeilijke dingen wil doen. Oh en dat dr juf zei dat ze super trots op E. Was vond ze ook geweldig.. 😉
Als ik zo teruglees vind ik mezelf een beetje zuur klinken Maar als ik nog eens teruglees... Dan denk ik dat van die groep 2 werkjes de lol ook snel af is. Schrijven en rekenen leer je tenslotte pas echt in groep 3. Hebben ze geen leuke smartgames op school.. Of moeilijkere puzzels.. En natuurlijk lekker bouwen, stempelen, kleien, knutselen... Er zijn meer werkjes dan leren rekenen en schrijven. En als ze al kan rekenen en schrijven zijn al die werkjes waarbij je vorbereidend rekenen/schrijven doet vaak onmetelijk saai. Dingen sorteren op aantal of grootte.. Doen ze in groep 2 ook nog steeds.
En dat bedoelde ik ook met zo fijn aan onze school. Mijn dochter zit in groep 2, maar met rekenen en schrijven en lezen is ze al bezig op groep 3 niveau. Ze stromen hier gewoon door, maar blijven wel in dezelfde basisgroep zitten. Want verder is ze nog gewoon 5 en lekker aan het kleuteren.
Dat deed mijn zoon ook altijd, wat heeft geholpen is savonds met hem alleen even kletsen en dus niet de vraag hoe was het op school, maar wat was vandaag het leukste op school dat je hebt gedaan. Hij geeft veel meer antwoord en verteld nu ook meer uit zichzelf.. Daarna de vraag, wat vond je minder leuk op school? Gelukkig kan hij vaak niet echt iets bedenken, maar door echt even met hem te kletsen, verteld hij veel meer. Ik weet nu wat voor taken hij heeft gedaan, waar hij niet aan toegekomen is.. Wat ze gedurende de dag hebben gedaan, terwijl ik eerder altijd als antwoord kreeg; hoe was school? Leuk. Wat heb je gedaan? Niks. Met wie heb je gespeeld? Iedereen... Snap je wat ik bedoel?
Wat ik ook standaard vraag is: - wat deden jullie met gym? - met wie heb je buiten gespeeld? - welk liedje zong de juf in de kring/welk boek las ze voor? (gewoon gericht gokken) - welk taakje heb je gemaakt? En bij alles, wat vond je ervan/Was het leuk
Ik neem ook vaak even de tijd voor het naar bed gaan voorlezen dag door praten zo kom ik een hoop te weten. Wilde niet met die spelen wilde wel met die spelen.. Was in de poppenhoek ging buitenspelen pietje duwde. Ik vraag ook op een andere manier, Wat deed je hoe deed je het wie deed wat hoe zus zo.