Ben eigenlijk wel benieuwd wat voor spierziekte hij heeft. Hij heeft een spierziekte maar lichamelijk er geen last van? Waarom heet het dan een spierziekte? Of is het zo dat hij er nu nog geen last van heeft maar dat het nog komt? Dan is het nog beter om echt nauw contact te houden met school over ook oa zijn lichamelijk functioneren. Hun zien nog eerder dan jullie als hij ergens mee gaat achterlopen en dan kun je op tijd fysio of ergo inschakelen.
Hij zit in de eerste kleuterklas? Dat laten ze je niet dubbelen joh. Er zijn massa's kinderen die pas later instappen
Gelukkig maar. Het is altijd fijn om overleg te hebben en houden met de school, waar je kind op een gegeven moment toch heel veel verblijft. Ik blijf het raar vinden dat de arts heeft geadviseerd het (nog) niet aan school te vertellen, terwijl het zeer belangrijk is voor school om zoiets te weten. Zij zien ook vaak als er iets aan de hand is. Zelf wordt je misschien wat blind omdat je je kind zo goed kent en dingen als gewoon beschouwd. Een vreemde kijkt daar veel objectiever tegenaan. Wat jullie misschien niet als een probleem in gedrag beschouwen, kan bij een andere (vreemde) wel opvallen. Dat heb ik met mijn dochter ook, die heeft dan wel geen gedragsproblemen, maar het kdv geeft mij soms wel eens aan over haar gedrag en als ik daar dan op ga letten, hebben ze 9 van de 10 keer wel gelijk. Het kan natuurlijk zijn dat ze informatie hebben ingewonnen bij de arts omdat ze zagen dat er iets aan de hand was. Maar dan hadden ze dat eigenlijk eerst bij jullie moeten vragen. Goed dat jullie het nu weer gaan opbouwen
Hij heeft myotone dystrofie (spierziekte van steinert). Maar in heel lichte mate, dus zal waarschijnlijk pas heel laat in zijn leven last krijgen. Het verbaast mij wel dat, ondanks de lichte mate van de ziekte, dat hij dan wel zoveel last heeft van de gedragsproblemen ervan.
Ja inderdaad de 1e kleuterklas. Ja misschien wel dat hij nu nog niet zal dubbelen, maar misschien in de 2e of 3e kleuterklas dan. Hij is ook nog eens van het einde van het jaar, dus sowieso al jonger dan de rest. Maargoed, zoveel mensen dubbelen wel eens, geen probleem, komt wel goed.
Oei, ik zou wel degelijk snel actie ondernemen. Een afspraak plannen met school en clb om wat lucht te klaren. Daarnaast zou ik nadenken of deze school wel zo geschikt is. Een psycholoog inschakelen zonder jullie in te lichten?? Maar ik zou ook zeker openheid geven, want een kind kan op school of opvang heel anders zijn. Denk aan drukkere dagen, meer mensen/kinderen/prikkels, klik met de juf of niet, enz. Daarnaast vind ik het eigenlijk wel alert van school dat ze wat dingen opvallen. Het is logisch dat ze er wat mee willen, zeker omdat ze geen achtergrond info hebben. Maar hoe dan ook, dat moet wel met jullie toestemming natuurlijk. Trouwens, begrijp ik nou dat het clb ook al langs jullie heen gaat om zelf contact met school te zoeken? Ik zou iedereen toch eens flink duidelijk maken dat dit niet de manier kan zijn, zo achter jullie rug om.
Persoonlijk vind ik het heel erg dom (en dan druk ik mijn nog zwak uit) dat ze je het advies geven om zoiets belangrijks niet op school te vertellen. Hoe kun je nu van een school verwachten goed op je kind in te spelen als je hen onthoudt van informatie. Dan is het juist heel goed dat de juf signaleert dat er iets niet klopt en stappen onderneemt. Dat ze dan een psycholoog inschakelt zonder dit met jullie te overleggen siert haar niet (weet niet hoe dit in België is maar volgens mij mag iemand een kind niet eens onderzoeken/observeren zonder toestemming van de ouders) Voor de fijne motoriek zou je een fysio in kunnen schakelen en die het kunnen laten bekijken maar in het korte stukje wat ik over deze spierziekte net gelezen heb is het 'normaal' dat de motoriek zich langzamer ontwikkeld dus vind ik het ook belangrijk dat het kind dan niet vergeleken wordt met een ' normaal' kind maar met kinderen die de zelfde spierziekte heeft. Mijn advies, wees gewoon open en eerlijk, juist naar school toe want je kindje brengt daar een groot gedeelte van zijn leven door.