Wat veel ouders zich niet realiseren is dat als een kind een extra jaar gaat kleuteren hij of zij de rest van de basisschool niet meer kan blijven zitten. Of alleen met speciale toestemming en een hoop formulieren. Ik laat kinderen alleen een jaar extra kleuteren als ik er zeker van ben dat ze er iets mee mee opschieten. Een kind dat nog niet kan hakken en plakken en geen enkele letter weet te benoemen zou ik nog een jaartje houden. Ook een kind dat heel erg onzeker is en alleen maar vriendjes in groep 1 heeft zou ik nog een jaartje houden. Ik laat een kind nooit zitten met als enige argument dat hij of zij nog erg speels is. In groep 3 zijn (bij ons op school) nog heel veel speelmomenten op een dag. In de loop van het schooljaar wordt het langzaamaan steeds schoolser zodat ze klaar zijn voor groep 4 aan het eind van groep 3. Ik zou de beslissing zeker nog even voor me uitschuiven omdat we nog 5 maanden school te gaan hebben.
Zoals hier boven ook al staat beschreven, kijk naar je kind. Los van geboortedatum, wat Is de beste keuze voor jou kind. Mn dochter van september hebben we wel een extra jaar laten kleuteren, ze was nog zo speels, geen zin in werken ect. Wat is dat een enorme goede keuze geweest! Nu in groep 3 draait ze volop mee, de lesstof pikt ze goed en vlot op. Ze zuigt alles op, is er helemaal klaar voor. Dat was ze eerder echt niet, dus hier erg tevreden over het extra jaar kleuteren! Maar verschilt zo per kind, nichtje die van november is kon al lezen in groep 2. Zij is toen wel overgegaan naar groep 3 terwijl mijn dochter in 2 bleef (andere school). Voor mn nichtje was dat echt de beste keus! Geen kind is hetzelfde!
En wat ik ook hoorde is dat het lastiger is om op een middelbare school toe te worden gelaten (fijn dat iemand mij daar toen even op heeft gewezen, not)..
Hier houden ze de 1 oktober grens aan. Maar dat wil niet zeggen dat jouw dochter automatisch in twee zou blijven. Ik ben ook een voorstander van lang kleuteren. Cognitief kunnen ze goed meten en kunnen ze soms goed op dreef zijn. Maar sociaal/emotioneel kunnen ze gewoon soms nog echt te jong zijn. Ze kunnen het dan in groep drie vast goed aan, maar het is de vraag of je ze dan te kort zal doen. Dus ik snap je dilemma zeker. Kunnen ze haar niet gewoon wat meer van groep 3 aanbieden? Zodat ze wat uitdaging blijft houden. Ik vind het altijd zo sneu als ze het ergens vanaf groep 3 over moeten doen. Groep 1/2 overdoen is toch vaak minder lastig. Succes met de lastige keuze! En ook ik zou nog even wachten met de keuze, want we zitten halverwege het schooljaar nu.
Hoe groot is de kans dan nog als je kind een heel jaar extra kleutert, dat hij/zij dan daarboven nog blijft zitten..........?
Volgende week heb ik een ouder gesprek over dochter. Ze is van feb en zou in princiepen na de grote vakantie naar groep 3 gaan. Dan heeft ze al een half jaar er bij gekleuterd. En ik ga niet verbaast staan als er aankomende dinsdag besproken gaan worden dat ze nog eens groep 2 moet gaan doen. Ze gaat graag naar school en is graag op school. Maar haar favoriete speelplek is in de poppenhoek ze is dus nog vrij speels. Ik zou die keuze geen probleem vinden. Met zoon die ging wel gewoon naar groep drie kwamen als nog de problemen in groep 3. ( had ik wel voorspeld) uit eindelijk speciaal onderwijs. Ts in jouw geval ik zeg altijd ga op je eigen gevoel af als moeder je kent je kind het beste. En ik zeg ook altijd leren moet je je hele leven. Maar klein zijn kunnen we maar even als het maar even kan om extra te groeien ben ik voor het extra kleuteren.
Maar dan is je dochter al 7,5 als ze naar groep drie gaat, dat is toch ook niet leuk. Dan is ze al 13,5 als ze van de basisschool afkomt... Lijkt me ook niet fijn.
Jouw dochter wordt toch 6 volgende maand, die ga je toch niet extra laten kleuteren? Die heeft er straks al bijna 2,5 jaar op zitten! Tenzij ze echt niet klaar is voor groep 3, speels moet niet veel uitmaken. Die van mij (wordt in maart 6) is ook nog heel speels, kan moeilijk stilzitten. Maar ze gaat zeker naar groep 3. Moet ook wel, want ze kan al goed lezen (rond M3 niveau maar moeilijk te peilen want ze leert het op haar manier).
De meeste scholen houden echt die 1 oktober grens aan. Je bent uitzondering als je als herfstkind door mag.
Onze kinderen zitten op een gewone basisschool maar ze kijken echt naar het kind en dat hoor ik ook van de mensen om mij heen. Mijn oudste in groep 4 heeft kindjes in de klas die in november 7 zijn geworden en dus meteen door zijn gegaan naar groep 2 destijds.
Hier is het juist andersom. Ik ken maar 1 school in deze woonplaats die nog aan 1 oktober vast houdt, verder alle scholen gewoon 1 januari.
Hier een dochter van december. Bij ons worden alle kids van oktober tot en met december besproken, maar de meeste kleuteren nog een extra jaar. Onze dochter is nu net gestart in groep 1, naar heeft al veel van dr broer afgekeken en het was de juf ook al opgevallen dat ze wat voorloopt. Gelukkig vindt ze knutselen en spelen heel erg leuk. Ik vind het ook lastig wat straks na de zomervakantie verstandig is. Gelukkig hebben we nog wel ff om daar over na te denken. Want mocht ze wel doorgaan naar groep 2; dan zal ze altijd een van de jongste zijn enz. Plus ze moeten al zoveel tegenwoordig. Zoon is van februari dus die kleutert ook 2.5 jaar. 1.5 jaar groep 1 was voor hem wat lang, maar hij zit nu helemaal op zn plek in groep 2.
Op onze school wordt nog steeds de 1 oktober grens gehanteerd. Onze oudste zoon is van november. Toen hij net een half jaar in groep 1 zat, zei de juf al dat ze hem wel naar groep 2 wilde laten doorgaan. Dat leek ons toen wel logisch, maar ze werd teruggefloten door de directeur, dat kinderen van na 1 oktober dat niet zomaar mogen. Ons kind was weliswaar slim, maar heel jong en speels, dus wij vonden het wel prima. Dus nog een keer groep 1 gedaan. Daarna groep 2 en toen was hij er zo aan toe om naar groep 3 te gaan. Hij was een tijdje echt ongelukkig op school. Uiteindelijk kwam er met behulp van de IB-er op school ook uit dat hij allang kon lezen en schrijven en ook met rekenen was hij al veel verder dan wat ze in groep 2 deden. Hij verveelde zich er gewoon te pletter. Wij wisten wel dat hij dat allemaal kon, maar op school liet hij het bewust niet merken, omdat hij dacht dat hij dat allemaal nog niet mocht doen in groep 2. Hij is wel in zijn eigen klas gebleven, omdat hij sociaal nog steeds heel jong was en juist in de groep boven hem ook nog een hoop zittenblijvers zaten die dus nog weer een jaar ouder waren, maar hij werkt nu op hogere niveaus. Hij zit 1 dag per week in een plusklas en doet diverse vakken mee met een hogere groep. Lastig voor de school, dus achteraf had hij toch beter gewoon in groep 1 gelijk kunnen doorstromen.
Nee als het niet hoeft dan niet. Dit gevoel heb ik namelijk bij mijn dochter. Als ze naar drie gaat zie ik haar in drie vier vijf zes zeven of acht nog eens een jaar over doen. Hier wel een geschiedenis van al een kind dat (moeilijk kon leren) en dit idee heb ik bij mijn dochter ook. Het is nog niet besproken want in groep een leek ze voor te lopen. Maar vorig jaar juni eind groep 1. Merkte de juf al dat ze misschien mijn dochter wat overschat had! En er we beiden niet tegen over een jaar extra negatief staan. Tot nu toe gaat het goed en heb nog geen verdere signalen gehad wel weet ik dat ze twee weken terug de cito in de klas gedaan hebben ze deed mee met het groepje groep 3. Al gaat ze naar 3 . Ik hoop dat ze aan gaat kunnen en ik hoop dat ze gewoon naar 3 gaat maar wapen mij wel dat het kan gebeuren groep 2 over doen. Ze kan wel hakken en plakken en al wat letters en een minibeetje lezen schrijven gaat ze uit zich zelf ook vaker doen. Wel simpele woorden maar er is wel een begin. Ze schrijft nog wel soms perfect in spiegelschrift. Ik weet het verder niet. Weet wel dat ze op een leuke school zit en ze het goed naar haar zin heeft.Wel wat jong maar ja we zien wel.
Ik vind het begrip 'sociaal-emotioneel' altijd een lastige. Ten eerste worden die twee termen altijd in een adem genoemd, terwijl ze imo niet per se bij elkaar horen en zéker niet op hetzelfde niveau hoeven te zitten. En ten tweede worden kinderen die onrustig worden van kleuterchaos om hen heen en die zich heel strikt aan afspraken houden vaak als soc-emo jong gezien, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Ik lees vaak genoeg verhalen over kinderen die in groep 3 ineens opbloeien omdat het wat gestructureerder gaat. Kortom, als iemand schermt met een sociaal-emotionele achterstand zou ik daar verder op doorvragen. Op onze school ben je trouwens een uitzondering als je als herfstkind niet doorgaat. Dat gbeurt met 1/2 kindjes per groep per jaar.
Hoi, Langer kleuteren betekent eigenlijk: blijven zitten. Ieder kind moet de basisschool namelijk in 8,5 jaar kunnen afronden. De redenen voor langer kleuteren zijn erg zwak: de juf is er een voorstander van en je kind is nog wat speels. Vooral het eerste is een zwak argument, waarom is de juf een voorstander? Gevoelsmatig of baseert ze dit op feiten? Wat betreft het tweede argument: in groep 3 is er, als het goed is, ook voldoende ruimte voor spel en creatieve activiteiten, dus ook argument twee is niet bepaald sterk te noemen. In jouw verhaal kan ik geen enkele reden vinden om je dochter langer te laten kleuteren. Ze is van eind oktober en zal daarmee bij lange na niet de jongste zijn, daar de grens bij januari ligt. Lange tijd is er geroepen dat langer kleuteren veel positieve effecten heeft, maar er komen steeds meer onderzoeksresultaten die dit tegenspreken. Uit onderzoek is gebleken dat in groep 8 vaak geen verschil meer is tussen de 'lange kleuteraars' en de doorstromers. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe oud de kleuterjuf is en of ze op de hoogte is van de nieuwste onderzoeksresultaten.
Dat langer kleuteren voor herfstleerlingen een probleem oplevert voor later blijven zitten en voor de middelbare school is volslagen onzin. Dat geldt alleen wanneer een kind 3 volledige jaren kleutert, dus echt blijft zitten in de kleuterklas. Bij ts gaat het om een herfstleerling, die mogen tegenwoordig door (vroeger niet vanwege de 1-10 grens) maar hoeven dat niet. Ze hebben het recht om het eerste kleuterjaar als groep 0 te tellen. En een middelbare school zal het jeuken hoelang jouw kind gekleuterd heeft. Een verlengde kleuter kan nog makkelijk met een vwo advies van school gaan, die weigeren ze echt niet.