Dat klopt niet wat je zegt. Dat jij ervoor.kiest om later te beginnen is prima, maar een baby van 3 maanden heeft er echt wel wat aan. Ik heb wel al vanaf de babytijd voorgelezen en voelde mij zeker niet nutteloos.
Hier wel interesse voor de boekjes, ze gaat ook meekletsen hahaha heel schattig hier dan ook vrij vroeg begonnen ze vind boekjes met wezens leuker dan boekjes waar alleen afbeeldingen staan van bijvoorbeeld voorwerpen
Nogmaals, ik zie niet het verschil tussen gewoon de hele dag praten of een boekje voorlezen. En ik geloof ook echt niet dat dat boekje meerwaarde heeft als je gewoon al veel praat tegen je kindje of in zijn omgeving.
Wat het voordeel is bij voorlezen is dat er onderwerpen en situaties (en dus woorden en klanken) in boekjes voorkomen waar je t in t dagelijks leven niet over hebt. Denk aan draken, een schaap dat een kleintje krijgt, krabben die in de oceaan naar eten zoeken, een kind dat z'n moeder kwijt raakt etc etc en alle emoties die daarbij horen. Woorden die je normaalgesproken niet zo snel zal benoemen als je met je kind praat. Op die manier leren kindjes dan over t algemeen meer woorden kennen
Veel dingen kom je toch wel tegen met je kind? Ok, die draak wordt erg lastig (), maar je gaat met een kind ook op pad. Hier dus geregeld bezoekjes aan de kinderboerderij, strand, bos etc. Maar ook veel contact met andere kinderen: die ook emoties hebben en laten zien. Zodra je dit niet geregeld doet zal het vast van toegevoegde waarde zijn, maar anders komt er zoveel aan bod dat het niet heel veel extra waarde heeft. Of onze kinderen zijn wat abnormaal wat dat betreft, dat kan ook hahaha. Want voorlezen doen wij echt vrij weinig, maar de woordenschat is tot nu toe bij alledrie vele malen groter in vergelijking met het gemiddelde kind.
Het is belangrijk dat je tegen je kind praat, dat hij/zij jullie onderling hoort, dat een kind liedjes hoort, dat je dingen vertelt en benoemt. Kortom: Dat het in aanraking komt met taal. Aan de hand daarvan leert een kind praten en bouwt het een woordenschat op. Elke dag een verhaaltje van een paar minuten heeft in die zin geen meerwaarde. Je kind zal niet sneller leren en een grotere woordenschat krijgen doordat jij je baby elke dag een verhaaltje van een paar minuten voorleest. Het zal leren van het dagelijkse gebruik van taal, niet van die paar minuutjes. Ja, natuurlijk leert een kind van het voorlezen. Maar in mijn ogen gaat dat niet op voor een baby van een paar maanden. Je kunt het over draken, schapen en krabben hebben tegen een slapend kind van een maand, maar je kunt mij niet wijsmaken dat je kind daardoor sneller zal praten en een grotere woordenschat heeft dan wanneer je een kind "pas" met 1,5 jaar gaat voorlezen. Ik geloof wel in de meerwaarde van voorlezen, maar niet bij een baby.
Ik geef t op om t uit te leggen. Grotere woordenschat is iets dat uit onderzoek blijkt, niet iets wat je wel of niet vind of gelooft. Helaas weten er (nog) te weinig mensen van wat het nut is van het voorlezen van baby's onder de 1 jaar maar heb er wel vertrouwen in dat dat gaat veranderen
Ik hoop het, want zoals je hier ziet geloven nog weinig mensen het. Ik wel hoor, heb er mijn afstudeerscriptie over gehouden (taalontwikkeling bij baby's en dreumesen en de gevolgen daarvan)
Hey Veera, er is een nieuw onderzoek waaruit blijkt dat tegen je kind praten 4x meer effect heeft dan lezen, voor ik dit onderzoek las (vrij recent) stond ik helemaal achter jou. Maaaaaar het heeft natuurlijk ook te maken met je eigen situatie, praten tegen anderen is niet praten tegen je kind, bepaalde woorden gebruik je alleen bij het lezen, woordenschat moet je heel bewust bezig zijn om al pratend uit te breiden. Voorlezen doen we hier wel omdat ik gewoon weet dat ik dan veel meer woorden gebruik dan wanneer ik zelf tegen haar zou praten (toch dezelfde woorden).
Jaa maar het is ook niet of-of toch? Ik bedoel ook niet uitsluitend voorlezen Tuurlijk moet je vooral veel praten tegen je kindje, en liedjes zingen etc en dat zorgt ongetwijfeld het meeste voor de ontwikkeling van de taal. Maar voorlezen, ook bij de hele kleintjes, is een hele goede aanvulling (en niet nutteloos of onzin)
Jeetje, het was niet mijn bedoeling om zo'n hele discussie te starten hoor Moeders worden altijd zo fel in hun mening, maar iedereen moet toch gewoon voor zich weten wat haar verstandig lijkt? Studies veranderen ook ieder jaar weer van uitslag.. Uiteindelijk voel je als moeder zelf het beste aan wat werkt, of het nu wel of niet voorlezen is.. Uiteindelijk doen we allemaal maar wat, hoor...
Ik doe het al vanaf 3 maanden. Maar dat doe ik omdat ik zelf lezen heel leuk vindt en omdat ik het een goed moment vond als ritueel, even rust, afsluiten (kindje dat snel overprikkeld was, huilbaby) Hij vond het altijd interessant en werd er rustig van. Toen een paar maandjes ging hij de boekjes opeten of weggooien en nu komt hij echt met boekjes aan en wil maar voorgelezen worden, zelf dingen aanwijzen (1000 keer en dan moet ik zeggen wat het is). Hij is nu bijna 1,5 en heeft al best een woordenschat. Maar wij praten ook veel met hem dus ik weet niet of het door het voorlezen komt. Ach het leek mij zeker kwaad kunnen dus het is mooi zo. Lekker doen waar jij je prettig bij voelt!
Zonder de hele discussie te hebben gelezen.... Hier lees ik sinds kort wel eens voor. Zoontje kan moeilijk stil zitten en tot de eerste 6 maanden zag ik er het nut niet echt van in. Ik ben niet zo'n voorleesmoeder. Maar nog steeds kan hij niet echt stil zitten. Hij komt vaak naast me zitten op de bank, ik geef hem dan een boekje en neem zelf een ander boek waar ik dan uit voorlees. Naast me hoor ik dan steeds geblader in een boek en daarna 'uit', 'uit', 'uit'. Ik denk dat de interesse vanzelf wel komt. Hier kwam hij van de week opeens met een boekje aanlopen over de kikker. Die hebben we toen doorgebladerd en alle dieren die we zagen benoemd.
Al lees je je kindje voor als hij of zij 1 maand is, dat moet en mag iedereen zelf weten en ik denk dat het vooral gewoon een heel mooi moment tussen papa/mama en kindje is. Of ze er nou wat aan hebben of niet.. Ik probeer het iedere week weer maar het boekje wordt uit mijn handen gegrist nadat ik het 1e woord van de 1e zin heb opgelezen. Komt wel denk ik dan maar...
Ik lees ook al vanaf heel vroeg voor. Ik vind het een belangrijke voorbereiding op de woordenschat. En onze zoon hoeft er niet stil voor te zitten, ik vertel hem een verhaal als hij in z'n bedje ligt en ik zit ernaast. Hij komt pas sinds een maand of 2 (hij is nu 1 jaar en 7 mnd) bewust met boekjes naar me toe gelopen en dan besteden we ongeveer 2 minuten per boekje om plaatjes te kijken, ik hou me dan niet aan het verhaal maar vertel wat we zien. Voor de rest praat ik veel tegen hem, beschrijf ik wat we zien op straat ed. Maar inderdaad, met vertellen vanuit boekjes praat ik wel vaker over situaties die we hier thuis niet zo vaak tegen komen, en daarom denk ik dat het wel zinvol is. O ja, ik koos ook voor een boek omdat ik veel tegen m'n kind praten belangrijk vind, maar ik soms niet meer wist wat ik moest zeggen.
Ik lees nu al voor aan mijn dochtertje. Voor ze naar bed gaat even lekker samen op dr kamertje zitten en boekje erbij. Even tijd samen voor ze naar bed gaat . Ze snapt er natuurlijk nog niks van maar het boek zelf vind ze wel reuze interessant. Als ze wat ouder is een jaar of 2 wil ik beginnen met verhalen uit de kinder bijbel. Ik ben gelovig manlief niet maar vind het wel belangrijk dat ze mijn christelijke geloof mee krijgt. Wat ze er verder mee doet moet ze later zelf weten.
Ik heb de discussie niet gelezen maar ik lees nog niet voor. Heb het al verschillende keren geprobeerd maar ze blijft niet eens zitten. Heel af en toe lukt het om een paar blaadjes om te slaan maar ze is absoluut niet geïnteresseerd in verhaaltjes of plaatjes kijken.
Nou, alsof hij meeleest zeg! Vandaag komt hij continu naar me toe met twee van zijn boekjes en ik laat hem lekker bladeren en benoem de plaatjes... Dus het begin is er (al kan het ook zomaar morgen weer over zijn natuurlijk ) Hoezo toevallig
Hier werkte voorlezen op momenten dat hij niet lekker was. Dan hoorde hij mijn stem, werd hij een beetje doezelig en dan kreeg hij nog net even dat extra beetje aandacht. Binnenkort ga ik beginnen met standaard voorlezen voor zijn woordenschat, omdat ik merk dat hij nu interesse heeft in taal. De boekjes die ik heb zijn kwetsbaar. Dus ik ga dan bij zijn ledikant zitten en richt het boekje naar hem toe zodat hij niet gekauwd of verscheurd kan worden. Door de tijd heen heb ik tweedehands een stuk of 300 Disney boekjes van de Disney boekenclub verzameld. Ze zijn erg kleurrijk met op elke pagina mooie plaatjes. Daarbij is het ook heel leuk om verhalen voorbij te zien komen die ik als kind op film heb gezien. Zo hou ik het voor mezelf ook leuk. Ik moet er niet aan denken om bijna elke avond hetzelfde boekje te gaan lezen. Daarbij kunnen ze de boekjes later gebruiken om hun leesvaardigheid te ontwikkelen/verbeteren. Misschien dat ik de dubbele die ik heb binnenkort ga vertalen naar het engels.
Ik heb alleen de eerste pagina gelezen maar ik ben er dus zo een die vanaf het begin voorleest. Momentje rust voor beide voor het slapen gaan. Nu ruim 2 jaar later is DL "verslaafd" aan boeken. "Zelf" lezen maar het liefst voorgelezen worden. 25 boekjes voor lezen per dag is alledaagse kost. DL heeft een hele grote woordenschat en taalbegrip. Als ik haar vergelijk met leeftijdsgenootjes loopt ze ver voor hierop. Dat zal vast niet allemaal met het vroege voorlezen te maken hebben maar het zal er wel in meespelen. Wat mij betreft kan voorlezen nooit kwaad maar het belangrijkste is dat iedereen moet doen waar hij / zij zich goed bij voelt