Hallo allemaal, Na onderzoeken gesprekken etc is er uit gekomen dat het advies is mn zoontje 2,5 naar een peuter behandelgroep te laten gaan. Hij heeft een spraaktaal achterstand van plus minus 9mnd. Hij heeft moeite met reguleren van zn woede op de peuterzaal laat hij dit niet echt zien, maar thuis extreem...wel veel op zichzelf aan het spelen op school. Doet inmiddels wel met alles mee zingen, gebaren etc. Hij heeft vaak problemen met slapen, eten/drinken en eigenlijk gaat altijd alles moeizaam en opvallend..maar soms gaat t zomaar weer dagen goed en is er niks aan t handje... Hij lijkt motorisch ook wat ahter te lopen de test is mislukt wilde niet meewerken... Zo ook met de psychologische test. Hij kan nog niet springen, uit n beker drinken etc. vandaag wezen kijken op de behandelgroep kreeg er een brok van in me keel en een naar gevoel in mn maag... Overduidelijke kindjes met autisme en ook 'gewone kindjes waarbij je niks ziet zo 1,2,3... Bij mijn zoontje zie je op t eerste gezicht niets. Maar hij heeft natuurlijk ook zijn problemen. Ik ben vooral bang dat hij zich daar juist niet gaat ontwikkelen omdat de kindjes daar niet praten of net als mn zoontje dus geen kindjes om aan op te trekken.. Ik ben bang dat hij straks zich echt daar in gaat mengen. Nu zit hij tussen kindjes die niet achterlopen maar hij natuurlijk wel.. Hij heeft t enorm naar zn zin op zn peuterzaaltje het gaat in principe goed maar ze zijn er overuit dat hij meer 1 op 1 begeleiding nodig heeft. Psz gaat hij 4 ochtenden heen daar 3 dagen van 9 tot 3 word veel gewerkt met fotos en pictos en er zijn 3 leidsters en een stagiaire op de groep van 11 kids. Ze krijgen 1x pw logopedie en fysiotherapie. Op de psz zijn er 2 leidsters op 14 kids. Hij kan daar de aandacht krijgen die hij nodig heeft. Ik blijf alleen zo twijfelen. Weer een verandering nieuwe omgeving etc.. Het is in principe voor 6mnd en daar komt dan een advies uit. Als ik het nu doe is hy klaar met 3 jaar en een beetje en dan weten we waar we aantoe zijn misschien wel gewoon terug naar zn psz.. Als ik het later doe dan is de kans groot dat zn achterstand nog zo groot is en hij niet naar regulier onderwijs kan.. Maja misschien komt t allemaal wel vanzelf goed!? Met logopedie etc.. Wie heeft ervaring met zoiets??? Graag hoor ik ervaringen!
Hij spreekt zon 100 woordjes En 2 woord zinnetjes maar wel beperkt tot dagelijkse dingen Mama douchen . Mama slapen. Papa auto rijden Dat soort dingen. Hij draait veel dingen om kip is pik en leeg is geel Vis is pis. Vies is pies. Hij zit nu half jaar op de psz met vve.. Zou logopedie alleen daarbij veel kunnen helpen of niet??
Het is een advies begrijp ik? Dus je kunt zelf kiezen? Persoonlijk vind ik hem nog best jong, en naar mijn idee is het praten niet dramatisch. Mijn dochtertje praat net zo en draait idd ook veel dingen om (zoals pik ipv pik). En haar nichtje van 2,5 praat nog vele malen slechter. Persoonlijk zou ik nog even afwachten, om de redenen die jij noemt. Maar ik ben geen deskundige en wil je dus niet zeggen het advies in de wind te slaan. Kun je ergens een second opinion vragen als je blijft twijfelen?
Ik heb zelf eigenlijk al sinds zn geboorte t idee dat er bepaalde dingen niet helemaal pluis zitten. Maar sinds ik vandaag op dat schooltje ben geweest ben ik er nie meer zo zeker van.. Ik heb wel begrepen dat ze op deze leeftijd t meeste leren en dan heeft hij de intensieve periode misschien achter de rug voor dat hij naar de basisschool gaat... En hij kampt dus ook met extreme woede uitbarstingen.. Als hij bijvoorbeeld vandaag in de autostoel moest kreeg ik hem er niet in zo extreem woedend en is dan niet te bereiken. Of hij vraaht mama spelen en dan speel ik mee maar mag ik niks aanraken dan gaat hij over de rooie... Hij krijst ook harder als gemiddelde kinderen.. Wat een twijfels heb ik... Misschien gaat hy daar enorm vooruit.. Omdat het intersiever is en meer begeleiding.. Misschien ook niet en trekt hij zich niet meer op en dan die veranderingen allemaal... En hoelang zal ik het dan nog afwachten aangezien zon traject 6mnd duurd en de achterstand mss wel groter en groter word... Zo moeilijk!!
Hi, Mijn zoontje heeft ook op een peuterbehandelgroep gezeten ivm een tos. Inmiddels zit hij op het reguliere onderwijs en dat gaat tot nu toe goed. Ik verbaas mij eigenlijk een beetje over het stukje dat je schrijft van je beeld over de peuterbehandelgroep. Je zegt: overduidelijk kindjes met autisme en ook 'gewone' kindjes. Bij mijn zoontje waren het juist allemaal gewone kindjes. Alleen kindjes die allemaal problemen hebben met hun spraak, sommige kindjes ook nog met andere problematiek. Maar de hoofdtoon ligt bij de communicatie. En juist dat was voor mijn zoontje zo goed. Het argument van geen kindjes om aan op te trekken hadden mijn ouders ook. Ik ben het hier niet mee eens. Bij de oude psz werd hij te vaak verkeerd begrepen, of zelfs helemaal niet. Hier voelde hij zich echt gehoord en is hij niet alleen qua spraak ontzettend gegroeid, maar ook qua emotionele ontwikkeling. Wij zijn ontzettend blij dat hij hier naar toe heeft kunnen gaan en zijn ontzettend dankbaar wat de groep voor ons, maar vooral voor ons zoontje heeft kunnen betekenen. Inmiddels heeft hij nu wel reguliere logopedie, hij heeft nog steeds een achterstand, maar hij red zich wel steeds beter. En ik denk niet dat hij zich anders ook zo had kunnen redden. Oja, en "Lichtroze" zegt dat ze je zoontje persoonlijk nog erg jong vindt. Maar juist op die jonge leeftijd kan je erg veel bereiken! De groepen zijn niet voor niets al voor zulke jonge kinderen toegankelijk. Mijn zoontje is net iets na zijn derde gestart, ik wou dat hij al eerder had kunnen gaan, dan hadden we nog meer kunnen bereiken voor hij naar de basisschool ging! Mag ik vragen van wie het advies uitging? Is je zoontje al getest door het audiologisch centrum?
Wat zegt de psz waar hij nu komt? En een seconde opnion kan nooit kwaad, dat zou ik wel overwegen als je zo erg twijfelt. Maar het is een lastige keuze inderdaad.
En wat hiervoor wordt gezegd, het kan zeker ook heel veel goeds brengen! Ik bedoel met jong meer dat ze soms al zoveel verwachten, even buiten het boekje en je bent al een 'geval'. In het hulpverleningstraject met mijn dochter heb ik gemerkt hoe verschillend adviezen kunnen zijn op deze leeftijd. Bij de ene liep ze achter, bij de ander voor.
Mee eens hoor, wat je zegt over de hoge verwachtingen. Maar een indicatie voor een peuterbehandelgroep heb je niet zomaar en vaak is er dan toch meer aan de hand dan een peutertje die wat later praat. Mijn dochtertje is ook niet zo'n snelle prater, maar haar taalontwikkeling loopt verder wel 'normaal', dus heb ik er ook vertrouwen in dat dat vanzelf wel goed komt. Bij mijn zoontje was het echt mijn moedergevoel die zei dat er meer aan de hand was en dat hij extra hulp nodig had. Maar normaal gesproken ben ik ook erg van; elk kindje lekker op zijn eigen tempo laten ontwikkelen
Je heb behandelgroepen voor tos speciaal maar dat is deze niet, deze is voor dat ook maar ook voor andere problemen. Ik bedoel natuurlijk niet dat andere kindjes niet gewoon zijn, ik weet niet zo goed hoe ik het anders moet verwoorden! Ik bedoelmeer dat je daar echt kindjes had die heen en weer zaten te schommelen en allemaal in hun eigen wereld zaten.. Geen samenspel enzo. Heb zelf advies gevraagd bij de interrale vroeghulp. Zij zag bij de observatie niet heel veel bijzonders pzs heeft twee leidsters 1 ziet niks speciaals alleen een achterstand spraaktaal en de ander maakte zich wel wat zorgen in het begin nu minder. Vanuit de peuterzaal hadden ze denk niet aan de bel getrokken als ik niks had gezegd op vve indicatie na. Psychologish onderzoek is niet gelukt omdat zoontje niet mee wilde werken doet niet graag iets wat van hem geeist word.. Alleen puzzelen gedaan kwam hy op 3,3 jaar maar daar kon ze geen conclusie uit trekken omday hij misschien gewoon goed is in puzzelen. Al vond ik die puzzel dingen extreem eenvoudig ik lees hier vaak 35 stukjes voor kids van 2,5 etc. Dat waren 3 stukjes in goede volgorde leggen enzo. Dus over zn iq weet ik eigenlijk nog steeds niets... Het advies komt dus mijn woord , zn taalachterstand vastgesteld door logopedist en her advies van de pedagoog die mn zoontje probeerde te onderzoeken.zij vond het al henoeg reden dat hij niet mee wou werken aan de test
Juist op jonge leeftijd kunnen ze leren ben ik het ook helemaal mee eens. (Zelf ook jeugdzorg gestudeerd) De twijfel is alleen zo erg toegeslagen..
Ben je al bij KNO en/of audiologisch centrum geweest? Daar zou ik absoluut een grondige check gehad willen hebben, voordat ik uberhaupt zou overwegen om te starten met een behandelgroep.
Kno geweest niks gevonden audiologisch centrum komt nog(wachtlijst) als extratje voor Zijn gehoor maar hij hoort prima hebben we eigenlijk geen twijfels over.
Ik zou eens kijken of hij niet naar een andere behandelbeleid kan waar alleen kindjes met een tos zitten. Je zegt namelijk dat je gevoel wel zegt dat er iets niet goed is. Maar ke gevoel geeft ook aan dat je bij de behandelgroep waar je bent wezen kijken je twijfels hebt. Misschien heb je bij een andere groep een beter gevoel?
Lastig! Ik snap dat je bang bent om een kans te laten liggen, en dat je daar later misschien spijt van krijgt, maar aan de andere kant ; als je zo'n naar gevoel Had bij die behandelgroep is dat ook iets om serieus te nemen. Als ik het goed begrijp gaat het vooral om taalachterstand, waar hij al hulp mee krijgt, en woedeuitbarstingen. Driftbuien zijn ook normaal op deze leeftijd, dat hij ze vooral thuis heeft geeft wel aan dat hij waarschijnlijk op zijn tenen moet lopen op de psz, maar dat hoeft niet erg te zijn. Het Is aan jou als moeder om te bepalen of de driftbuien nog binnen het normale vallen, maar wat je beschrijft vond ik niet meteen alarmerend klinken. Een pedagoog die niet kan omgaan met een niet meewerkende peuter moet denk ik nog maar eens zijn beroepskeuze heroverwegen; dat gegeven op zich lijkt mij geen aanwijzing dat er iets mis Is. Voor zijn motoriek kunje peutergym overwegen, is ook meteen extra oefening in de omgang met andere kindjes, op je beurt wachten, etc. Maar wat je ook kiest; zorg dat je er zelf achter staat. Je kunt niet in de toekomst kijken, je kunt alleen beslissen op basis van wat je nu weet, achteraf Is het altijd makkelijk. Kies dus wat jou nu het beste lijkt voor je zoontje.
idd oren laten checken! Hier twee zonen die slechthorend zijn en zou het in ieder geval uitsluiten. Oudste gaat naar een behandelgroep maar die is enkel gericht op slechthorendheid en dove kids. Plus evenwicht problemen omdat dat dat in de meeste gevallen samen gaat. Hier was het de beste stap ooit. Hij praat en gebaard super goed. Ons kind is tot bloei gekomen. Wij zijn gestart met twee halve dagen en nu twee hele. En sinds kort gaat hij 1 ochtend naar de 'gewone' psz.
Als ik je verhaal een beetje goed begrijp, zijn er naast de spraak-taal achterstand vooral problemen thuis met woede uitbarstingen en soms met slapen eten etc? Zou het als mogelijke tussenstap naar een eventuele behandelgroep nog een optie zijn om thuisbegeleiding te vragen? Om eens te kijken wat er nu precies gebeurt en dat jullie thuis gerichte handvatten kunnen krijgen? Bijvoorbeeld dmv vib (video interactie begeleiding) waarin opnames worden gemaakt van bepaalde momenten (bv tijdens het eten) en jullie rustig kunnen terugkijken wat er nu precies gebeurt en wat jullie eventueel zelf zouden kunnen aanpassen in jullie benadering om hem beter te begeleiden en sturen?
Volgens mij is t's met name "geschrokken" van de andere kinderen in de groep. Is natuurlijk ook heel confronterend. Mijn zoon werd behandeld voor een eetproblemen maar was daartussen in een groep van een mkd. Ik was ook bang dat hij daar van alles zou overnemen. Maar wat heb ik me daar in vergist. Mijn advies is om je gevoel even opzij te zetten en te starten. Je zult zien dat hij grote stappen gaat nemen
Heel erg bedankt voor dit advies! De rest ook bedankt! Ik twijfel nog heel erg maar op de psz was hij vandaag dus ook heel boos de halve dag wou niks deed niet mee enzovoorts.... Misschien moet ik het toch maar een kans geven! Ben vooral bang voor het kopieergedrag en dat jij zich niet kan optrekken aan andere kindjes. Het is ook heel confroterend... Je ziet gewoon dat t anders is als zn peuterzaaltje.. Dat doet zeer ofzo ik kan het niet precies verwoorden Het is indd de taalachterstand en motoriek ook wat achter en zn woede uitbarstingen(altijd al gehad sinds baby dus niet leeftijdsgebonden) En hij wil geen enkele opdracht opvolgen of iets doen wat moet...dat maakt de dagen soms erg zwaar en moeilijk.
Ik heb geen aanwijzingen dat zn gehoor niet goed is hij hoort echt alles het is meer datw e dat laten checken voor de zekerheid, bedankt voor je reactie!