Kleuterklas dochter, 2 x groep 1?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door megacarls, 1 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Frisbie

    Frisbie Bekend lid

    3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Onze dochter zit nu 4 maanden op school en mocht al mee doen met de groep 1 Cito. Zij scoorde ook een A voor rekenen en taal. Hier doen ze er volgens mij verder helemaal niets mee, zou ook niet weten wat je met een kleutercito moet en waarom B ook niet goed genoeg zou zijn.
    Raar verhaal en ik zou ook echt niet blij zijn als ze opeens weer in groep 1 werkjes zou zitten, terwijl je anders af hebt gesproken.
     
  2. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Mja vooral dat.. Als je iets afspreekt... Moet je het wel doen.
    En niet stilletjes toch wat anders.

    Dat een B niet goed genoeg is is kolder... Maar glashard het ene zeggen en het andere doen...
    Als je al niet kunt vertrouwen wat zo'n leerkracht zegt... Wat moet je dan?
    (Dan maakt het ook niet meer uit dat ze zeggen dat enkel A goed genoeg is.. Want wie zegt dat dat dan wel echt waar is?)
    Zonder vertrouwen... Heb je een probleem.
     
  3. nense

    nense Fanatiek lid

    14 apr 2008
    1.358
    0
    36
    Vrouw
    Gelderland
    Wat ik opmaak uit jouw bericht is dat jullie dochter nu nog niet alle werkjes van groep 2 maakt. Dat ze deze nog best moeilijk vindt en/of haar werktempo nog te laag is.
    Dat ze de citotoets van groep 2 niet heeft gehad vind ik ook wel raar, maar die krijgt ze alsnog.
    De cito is maar een onderdeel van wat bepaald of ze over kan naar de volgende groep.
    Ze krijgt nog niet alle leerstof van groep 2, maar een mix van groep 1 en 2.
    Dan is het in mijn ogen niet zo raar dat ze straks niet naar groep 3 over gaat.
     
  4. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.168
    4.321
    113
    Ik zou de juf vragen welke einddoelen gesteld zijn voor groep 2 kinderen om door te mogen gaan naar groep 3. En dan samen kijken op welke punten je dochter achterloopt. Of daar jberhaupt sprake van is want een cito heeft ook altijd moeilijkere vragen voor de wat slimmere kinderen dus als ze daar hoog op scoort zeg dat zeker iets. Daarna kun je kijken waar nog aan gewerkt moet worden en het komende half jaar jullie daarop concentreren. Wel zou ik haar volledig mee laten doen, ook vrijdag want er wordt nog heel veel gespeeld. Ook ik groep 2. Dus het is niet zo dat als ze met groep 2 meedoet dat ze de hele dag werkjes moet maken.
     
  5. LoeForceOne

    LoeForceOne Fanatiek lid

    28 jun 2015
    1.374
    910
    113
    Ik heb meer het idee dat het van jullie moet. Door de manier van schrijven lijk je zelf hee prestatiegericht overkomen. Met combi klassen is het altijd lastig. Ik denk dat je er van uit kan gaan dat ze in groep 2 zit met combi werkjes. Waarschijnlijk hebben ze haar de toets einde groep 1 laten doen omdat
    1. Ze nog veel te weinig groep 2 kennis heeft.
    2. Waarschijnlijk dan niet goed zou presteren en dat zou helemaal sneu zijn. Ze gaat groep 2 nog doen dus laat haar gewoon vanaf volgend jaar helemaal meedraaien en dan komt het vast goed. Ze moet nog lang zat na school/werken. Leg niet zo'n druk op zo'n klein kind. Groep 1.2 of 3.
     
  6. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Toch blijft het gek dat juf het ene zegt en het andere doet...
    Daar zou ik ook niet blij van worden.
     
  7. Bubbel

    Bubbel Niet meer actief

    Juist. Als inderdaad blijkt dat ze niet mee kan komen, dan is het fijn als dit gecommuniceerd wordt..
     
  8. megacarls

    megacarls Niet meer actief


    Ik ben ook heel dubbel in mijn gevoel. Want enerzijds zie ik ook wel dat het bij haar past. Wat ik eerder in een reactie ook al schreef dat ze niet heel leergierig is en overal meer tijd voor nodig heeft. Altijd al gehad dus het past wel bij haar. Ik vind ook dat ze nu in groep 1/2 al veel te veel moeten en ben ook wel van mening dat wanneer kindjes 'eraan toe' zijn, bepaalde dingen veel beter en makkelijker blijven hangen dan wanneer je voor die tijd gaat zitten stampen. Mijn dochter is er duidelijk nog niet aan toe (groep 3).
    Maar... anderzijds heb je natuurlijk wel het feit dat je kind officieel blijft zitten. En ik denk dat ik geen uitzondering ben als ik zeg dat ik liever had gezien dat mijn kind gewoon mee kwam met de rest. Niet altijd een jaar ouder zal zijn dan de rest. Het kan me niet 'niks schelen'. Net zoals ik het vervelend vind te zien dat alle kindjes op de zwemles die maanden later zijn begonnen mijn dochter inmiddels glansrijk inhalen.
    Dat heeft er ook wel mee te maken dat ik van andere scholen, en hier op het forum, alleen maar hoor dat bij blijven zitten echt een plan van aanpak schijnt te horen. Dat is er niet. Of in elk geval, zei zeggen dat het is overlegd met de IB'er, maar wat daarin is besproken is niet gecommuniceerd met ons, nu met het oudergesprek vaag, maar er staat niks op papier. Ik hoor van verschillende kanten dat kindjes alleen blijven zitten in groep 1 als je het hebt over een ontwikkelingsstoornis. Of als er echt sprake is van een achterstand. Dat is er niet.

    Dus het zijn mijn dubbele gevoelens die ik ook maar probeer van me af te praten zonder dat mijn dochter hier teveel negatieve dingen van meekrijgt. Het laatste wat ik wil is extra druk bij haar leggen. Ze is perfect zoals ze is, het is zoals het is, en ik zou het heel naar vinden als ze hier straks een negatiever zelfbeeld over zou krijgen omdat mama zich nou eenmaal zo voelt. Verstand en gevoel zeggen ook gewoon 2 verschillende dingen.

    Maar het punt wat ik aan kaartte was meer dat het ons tegenviel dat er andere dingen zijn gedaan dan we hadden afgesproken. Of het een miscommunicatie is geweest of dat ze gewoon echt hun zin hebben gedaan, ik weet het niet. En die cito, werkelijk, als ze hem niet deden (helemaal niet), ook prima. Maar dat zijn de enige resultaten waar wij als ouder echt iets concreets uit kunnen halen. En als ze dan dezelfde toets doen als vorig jaar, die ze vorig jaar ook niet slecht gemaakt heeft, dan heeft dat voor mij gewoon weinig toegevoegde waarde. En dan had ik liever gezien dat mijn dochter een cito van groep 2 had gemaakt waarop te zien was dat ze inderdaad moeite heeft met de groep 2 stof en dat we dus de juiste keuze hebben gemaakt. Snap je? Want het ís toch helemaal niet erg als haar die dingen niet lukken, nu?

    Ben ik dan prestatiegericht? Het kwetst me wel dat je dat zegt. Net zoals dat ik niet zoveel druk moet leggen op 'zo'n klein kind'. Dat probeer ik juist niet te doen. Maar misschien heb je wel gelijk, gevoelsmatig. Want ik heb er wel een beetje moeite mee dat ze blijft zitten ja. Al haar vriendinnetjes die doorgaan en zij niet. Ik zie dat ze weinig contact heeft met de kindjes uit groep 1 en daar maak ik me ook druk om. Maar op deze leeftijd wil en kan ik daar niet zoveel aan doen, want ze 'moeten' nog lang genoeg, die mening delen we.
     
  9. Frisbie

    Frisbie Bekend lid

    3 apr 2015
    895
    1
    16
    NULL
    NULL
    Kom op zeg ts, laat je niet meteen kwetsen. Ik vind je echt niet prestatiegericht overkomen! Helemaal na je laatste bericht, lijk je me een super wijze en zorgzame moeder. Iedereen wil dat zijn of haar kind goed mee kan komen namelijk. En of dat nou op school of zwemles is, dat maakt niet uit.

    De vraag is of ze echt wel naar groep 3 zou kunnen, de school schat kennelijk op basis van iets anders dan de Cito in dat het niet kan (lijkt me overigens ook gezond dat het niet op de Cito gebaseerd is).

    Feit blijft dat het redelijk bizar is dat er zonder duidelijk overleg gewoon terug gegrepen is naar groep 1 werk. Ik heb nog weinig schoolervaring (met mijn dochter dan) om hier verder iets zinnige over te kunnen zeggen, maar ik hoop toch dat de school hier wel zelf op de lijn komt als het echt niet goed gaat. Er lijkt in jullie situatie weinig communicatie te zijn.
     
  10. tuc

    tuc Niet meer actief

    ik vind het echt heel verdrietig dat jullie zo slecht begeleid worden door school. En dat verhaal over een ontwikkelingsstoornis als je in groep 1 blijft zitten...laat je aub niks aanpraten. Dat is echt je reinste onzin. En zeker met de combiklassen zoals ze bij ons op school zijn. Ze hebben hier geen dagdelen waarop groep 1 er niet is tov groep 2 dan bedoel ik. En ze laten groep 1 kindjes mee pikken wat ze mee willen en kunnen pikken. Voor de kerstvakantie is eigenlijk al duidelijk of een groep 2 kindje het schooljaar erop door naar groep 3 gaat (uitzonderingen of grote sprongen uitgezonderd) en die worden daar goed op voorbereid.
    Maar een groep 1 kindje dat bij wijze van spreken een boekje voor wil lezen kan ook hoor.

    Van die cito snap ik ook, waarom niet kijken hoe ze presteert op groep 2 niveau...fijn als ze alleen maar D en E haalt, dan weet je dat idd.
    Maar zoals ik al aangaf vind ik de begeleiding in het maken van die keuze (sterker nog, eigenlijk heeft de school die voor je gemaakt) en de uitleg er omheen erg bedroevend.
    Hier is duidelijk uitgelegd wat een kleuterverlenging inhoudt en idd een handelingsplan, wat gaat er in het verlengde schooljaar allemaal gebeuren, hoe pakken ze dingen aan e.d.
     
  11. Caithy

    Caithy Fanatiek lid

    8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik vind haar beter presenteren dan mijn zoon hahahaa ff geen grapje!
    Mijn zoon ging over met d scores! Hij is van aug 2009, dus zit nu in gr 3. Heeft tijdens de laatste cito alles F gehaald.
    Hij vindt het moeilijk maar hij zet zich wel in.

    Jouw dochter moet gewoon van jun, dus 0 klas, naar groep 1 en nu in groep 2 zitten, niets werkjes gr 1, alles groep 2. Dan krijgen ze het maar niet af, dat is geen falen!
    Ik kan me er echt over opwinden!

    Ik ben echt ingesprek met juf, samen hebben wij sturen wij T aan en vormen 1 lijn.

    Ik vind dit echt heel raar!!!
     
  12. megacarls

    megacarls Niet meer actief

    We hebben besloten om een gesprek aan te vragen bij de school. Evt. mét IB'er. Aan te geven dat we hier geen lekker gevoel bij hebben. Dat ze een extra jaar kleutert waren we 3 maanden geleden al aan uit maar we willen concrete plannen hebben. We willen weten waar ze naartoe werken en wat de te behalen doelen zijn.
    Als wij zeggen dat ze blijft zitten zeggen zij "Ja maar zo moet je dat niet zien". Maar het is wel zo.En dan wil ik daar ook het plan van aanpak bij hebben. Als we het dan doen, dan doen we het goed.
    Wij krijgen nu een gevoel dat ze dit jaar lekker mag gaan freewheelen zeg maar, en volgend jaar pakken we het wel weer op. Dat zal echt wel niet zo zijn, maar het voelt nu gewoon zo. Of ze er geen aandacht meer aan hoeven te geven want volgend jaar komt het allemaal wel en dan gaat het een stuk makkelijker. We willen onze gevoelens uitspreken, uitpraten en we willen dat ze ons goed op de hoogte gaan houden met wat ze er nu aan doen om te zorgen dat ze zich goed voelt in de klas, wel lekker door blijft leren en vooruit blijft gaan zonder zich te gaan vervelen.
     
  13. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Langer kleuteren klinkt natuurlijk wat vriendelijker, maar als je kind 3 volle jaren kleutert, is het gewoon blijven zitten en dat wordt ook gewoon zo meegeteld in haar school'carrière'.
    Met zulke scores sowieso vaag. Het klinkt nu vooral dat het in het voordeel van school is (hogere cito-scores) en minder werk. Succes!
     
  14. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Klinkt als goed doordacht en verstandig.

    Van jullie dan in ieder geval :)
     
  15. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Dit. En daarbij niet overleggen met de ouders om een kind weer terug naar groep 1 te plaatsen. De afspraak was groep 2 proberen en als dat niet lukt ga je eerst overleggen met de ouders en meld je dat niet pas in een standaard gesprek als het al te laat is, wat ik trouwens betwijfel, als ze zich ervoor inzetten en het juiste aanbieden kan ze misschien wel naar groep 3.
     
  16. tuc

    tuc Niet meer actief

    precies en ik zou idd de nadruk leggen op hoe ze haar ontwikkeling blijven stimuleren volgend jaar. Hier op school hadden ze voor o.a. mijn dochter speciale boekjes als voorbereiding op groep 3. Voor de kleuters die daar in groep 2 aan toe waren. Zij begonnen echt al met de eerste stappen van het leesonderwijs.
     

Deel Deze Pagina