Vandaag zat er een (algemeen) briefje in de tas van onze zoon waarmee ouders wordt opgeroepen om extra te oefenen met hun kind om de lees- en rekensnelheid te verhogen. Mijn zoon raakt dan meteen een beetje van slag, hij voelt zich dan alsof hij het niet goed genoeg doet. Gezien het feit dat het een brief is aan alle ouders, weet ik dat niet zozeer wij persoonlijk, maar gewoon iedereen wordt aangesproken, dus ik heb hem daar al in gerustgesteld. Ik sta op zich niet onwelwillend tegen extra oefenen, maar ben een beetje bang dat het misschien eerder tegen ons gaat werken dan dat het hem stimuleert. Hij leest nu heel graag. Hij verslindt alle vos en haas boeken (alle niveaus) en gisteren heb ik een boek van Carlo Cabana meegenomen uit de bieb (ik vermoedde dat hem dat wel zou aanspreken) en dat heeft hij (deels samen met papa, maar ook veel helemaal alleen) vandaag uitgelezen. Dat is een boek waar de bieb van zegt dat het bedoeld is voor kinderen vanaf 8 jaar, mijn zoon is 6,5 en zit nu halverwege groep 3. Ik merk aan hem dat hij geniet van het lezen. Hij vertelde er vandaag heel enthousiast over bij het eten. Maar toen ik begon over thuis oefenen, toen gingen zijn hakken in het zand. En dat lijkt me dus net niet de bedoeling. Ik ben benieuwd hoe jullie daarmee omgaan. We lezen wel regelmatig met hem, elke avond voor het slapengaan lezen we deels voor, deels leest hij. Het is dus niet dat hij altijd alleen leest. Mijn man wil het hele briefje negeren, maar ik twijfel toch een beetje. Aan de ene kant denk ik, hij oefent hartstikke veel en vindt het nu hartstikke leuk. Tegelijkertijd geven ze niet voor niks deze verzoeken aan de kinderen mee. Wat doen jullie?
Onze dochter loopt ook een jaar voor met lezen, ze is ook 6,5 jaar. Ik oefen niets extra met haar op een belerende manier, maar heb er wel aandacht voor op een speelse manier. Zo mag ze mij altijd voorlezen, spelen we wel eens theater als ze voorleest, en helpt ze haar broertje met teksten lezen in een werkboekje wat hij nog niet kan lezen. Ik geniet van iedere minuut dat ik haar zie en hoor lezen.
Mijn dochter zit in de zongroep met lezen, dus heeft in die zin geen extra oefening nodig, maar ik vind regelmatig lezen wel heel belangrijk. Dus hier wordt zoals aanbevolen nog steeds elke dag gelezen, ik hoef dat verder niet te vragen trouwens dat doet ze zelf.
Dit. Oudste leest graag zelf voordat ze gaat slapen, rekenen is wel verplicht om te oefenen maar vindt ze wel leuk.
Elke dag lezen (eerst vooral papa / mama later ook het kind laten lezen) is voldoende. Dat doen jullie al. Lekker mee doorgaan zo en niet meer doen dan dat. Heb je nu een kind dat moeite heeft met het automatiseren van de woorden, dan zou ik ook (saaie) woordrijtjes gaan oefenen. Elke dag een paar minuutjes. Maar echt niet met een kind dat voldoende leest.
Maar hij 'oefent' thuis toch al met lezen? Want lezen oefen je door te lezen. Mijn zoon is ook 6,5 en is getoetst op E6 niveau, leest thuis gewone leesboeken (laatst nog gestart met Harry potter, maar vond het een beetje eng), dus hoeft hij zeker geen AVI-m3 boekjes te oefenen, maar hij leest wel bijna elke dag. Dat is überhaupt heel goed voor de ontwikkeling. Die briefjes worden uitgereikt omdat niet alle ouders beseffen dat ze thuis ook moeten lezen en omdat sommige ouders vaak denken dat hun kind nog geen boekjes van de bieb kan lezen. Dat vertelde de juf hier als uitleg.
Ik ben een groot voorstander van lezen en leren, maar het moet natuurlijk geen stress opleveren... Misschien vindt hij iets als Squla leuk? Mijn stiefzoon vond dat erg leuk om te doen. Dat voelt misschien meer als 'spelen' dan 'leren'?
Niet oefenen. Het is belangrijker om het leesplezier te houden. Hij leest nu al veel en graag, dus ik zou op dezelfde voet doorgaan. Het oefenen is vast bedoeld voor kinderen die er nog wat meer moeite mee hebben of die thuis nauwelijks lezen.
Ik ben het eens met de rest, gewoon zo door gaan. Jullie besteden er thuis aandacht aan en hij kan prima lezen, dus wat je doet is ruim voldoende.
Fijn jullie geruststelling. Ik ga dan toch twijfelen aan onszelf. We gaan vanavond gewoon lekker verder in Vos en Haas.
gewoon laten lezen wanneer/wat ie zelf wil. lezen vind je leuk of je vind het niet leuk. dl leest op avi+ en is net 9 jaar. op zich niet heel bijzonder want meerdere kindjes in de klas lezen op hetzelfde niveau. maar heb haar altijd zelf laten gaan wbt lezen. er zijn ook heel wat boeken ongelezen zo weer terug naar de bieb gegaan.
Ik zou inderdaad zeggen: maar we doen toch al wat de meester vraagt? En je zoon uitleggen dat het een algemene brief is voor iedereen. En dat het puur is voor degenen die dat dus nog niet doen. (Evt aangevuld met dat de meester natuurlijk niet weet dat hij dat al doet en dus hem ook gewoon een brief heeft gegeven ) Wij hadden dat met die veilig en vlot woordrijtjes.. Elke dag oefenen hebben we nooit gedaan. 1x lezen en als ze ze dan zonder moeite kon lezen gingen ze gewoon weer aan de kant. Woorden die je niet kent lezen is heel goed omdat hoe vaker je een woord leest hoe makkelijker dat woord word. Maar als je ze al kent ga ik ze niet elke dag 3x laten lezen. Verder las ze elke avond nog liefst een uur in bed. Dus het advies om elke dag 15 minuten te lezen.. Hebben we ook maar gelaten voor wat het is Je zoontje leest in ieder geval veel meer dan de meeste kinderen als ik jou zo hoor
Als je al veel leest met je kind is het dus niet nodig. Zulke brieven zijn vooral bedoeld voor ouders die thuis niet regelmatig met hun kinderen lezen.
Nou ook niet helemaal standaard hoor Hier in de klas geloof ik 3 kinderen die dat niveau lezen. (In groep 5..) Inclusief de onze. Maar wij hebben inderdaad daar ook nooit echt in gestuurd. Ze vindt het dusdanig leuk dat ze meer dan genoeg leest en hoe meer je leest hoe beter het gaat. Dus graag lezen is minstens zo belangrijk als de "juiste boeken".
Niet oefenen, hier lezen ze gewoon nog even voor ze gaan slapen. Eerst samen een verhaal daarna lezen ze alleen verder. Om de 3 of soms 6 wk hebben we uitje naar de bieb en halen we nieuwe boeken. Mijn zoontje loopt achter kwa niveau en ondanks veel en samen lezen geen vooruitgang. Vind het gewoon belangrijk dat er gelezen wordt. Dochter is nu 8 en leest voornamelijk kippenvel boeken. Eerst de Junior en nu de dikke. Ze vind het erg spannend en moet wel is zeggen dat het nu klaar is. Ze leest nu AVI m7 en zit in groep 5 Brief is vooral voor ouders die niks doen met de kinderen wat lezen betreft
Niet doen als hij t niet wil, echt uit zichzelf laten komen. Ik was AVI Uit in groep 3 maar echt omdat ik zelf zo van lezen hield
Mijn dochter was avi uit, eind groep 4. Ik heb nooit met haar geoefend. Je zoon lekker laten lezen, gaat toch prima zo.
Ik had het er toevallig van de week met de juf over. Hier kregen wij in de vakantie een lees bingokaart mee. Mijn dochter, die ook voor loopt, had hem binnen een paar dagen vol. Juf zei toen ook dat ze dit ook doen voor de kindjes die een extra zetje mbt lezen en oefenen nodig hebben en dat er altijd een paar kinderen zijn zoals mijn dochter die wel veel lezen n dit dus niet nodig hebben. Maar in de klas maken ze geen onderscheid en krijgt iedereen het mee... En nu was het een leuke bingo, in de kerstvakantie een tekst die elke dag gelezen moest worden. Die hebben we ook niet gedaan, ze las al zover dat die extra tekst mij niet nuttig leek. Ik kijk dus een beetje naar wat dochter wil of we eraan meedoen.