Ik heb een nieuw account aangemaakt ivm herkenning. Het gaat om onze dochter van bijna 7. Ik maak me toch een beetje zorgen. Altijd is ze al een druk meisje geweest. Heel veel kletsen en druk in haar gedrag. Nooit bang om met een vreemd iemand te kletsen in de winkel enz. Op school hoorden we ook al gauw dat ze een echte kletskous was die ook soms afgeremd moest worden. De laatste maanden is haar gedrag veranderd. Druk is ze nog altijd. Ze praat je ook nog steeds de oren van het hoofd. maar daarnaast is ze vaak boos en verdrietig. Op school is haar concentratie niet super. Ze is snel afgeleid als er iets in de klas gebeurd. Maar als ze iets echt interessant vindt kan ze wel geconcentreerd werken. Ze is erg leergierig en wil veel nieuwe dingen leren. Ze leest als een trein. Ligt ver voor op niveau. Ook taal gaat haar heel goed af. Rekenen komt ze gewoon mee. Ze geeft de laatste tijd aan ons vaker aan dat ze alles te makkelijk vindt en zich soms verveeld. Wat me ook wel weer verbaasd. Vooral met rekenen maakt ze echt nog wel fouten, wat ook logisch is natuurlijk. Als ze wat voor zichzelf mogen doen gaat ze vaak gewoon in haar extra werkboek werken of lezen ipv spelen. Ook thuis pakt ze vaak een boek en gaat zitten lezen. Ze speelt wel graag met kinderen uit de klas maar er zijn vaak periodes dat we haar echt moeten vragen of ze met iemand wil spelen. Maar ze is een hele trouwe vriendin die het altijd opneemt voor de vriendinnen die ze lief heeft. We merken dat ze ook graag zich afzonderd thuis en dan gaat lezen, schrijven of tekenen. Ze heeft ook altijd een heel groot gevoel voor rechtvaardigheid gehad. Ze is ook rommelig en vergeetachtig. Vaak moeten we weer terug de klas in omdat ze wat vergeten is mee te nemen Thuis gaat ze vaak los. Brutale mond, buiten proportioneel boos worden. Als we haar straf geven lijkt het haar niks te doen. We kunnen haar niet goed bereiken op het moment dat ze in een bui zit. We hebben verschillende dingen geprobeerd. Haar gewoon laten kan niet, dan gaat ze gewoon los. Haar straf geven door even op de trap te zetten werkt niet omdat ze dan met de deur gaat gooien, stampen, schreeuwen en gewoon steeds eraf komt. Haar proberen bij je te pakken en op schoot willen zetten om tot rust te komen werkt ook niet, ze zegt zelf tegen ons dat ze dat op dat moment niet kan. Ze wordt er bozer van. Met haar praten na de tijd als ze rustig is doen we altijd. Het lijkt dan dat ze ons begrijpt. We proberen haar gevoel te begrijpen. Ze kan niet uitleggen wat er gebeurd als ze zo boos wordt. Ze lijkt haar gevoelens niet onder controle te hebben. Dit gebeurd vaak, veel te vaak. Vaker lees ik topics zoals deze en dan zie ik op zich wel een oplossing. Van buitenaf is het toch makkelijker te zien als dat je er midden in zit dat is me wel duidelijk. Mijn lontje wordt ook korter en daar ben ik verdrietig om. Soms lijkt het alsof ze er niet bij is als je wat tegen haar zegt. Dan weet ze achteraf ook niet wat er gezegd is. Soms denk ik: dit gedrag is normaal, maar toch zegt iets me dat er iets niet helemaal klopt.
Ik wil je niet bang maken oid. Maar het lijkt op ADD. Maar dat is zo als ik het lees, ik ken je dochter niet. Zou het zeker eens bespreken met de huisarts of de jeugdarts. Beter een keer te veel of te weinig. Wat is ADD? | ADHDcentraal
Lijkt wel alsof je het over mijn dochter hebt ik denk niet meteen aan ADD. Mijn dochter is HSP.. Aan welk gedrag herken je een hooggevoelig kind? - Gevoeligheid Grootbrengen Dit is een link met wat meer info. HSP wordt vaak verward met ADHD of ADD. Zeker leraren en/of huisartsen zoeken in die hokjes, hsp is vaak onbekend terwijl er een hoop kinderen zijn die dit hebben! Hoop dat je er iets aan hebt! Ik kan zo mijn dochter beter handelen, wetende dat zij gewoon erg gevoelig is
Dank jullie wel voor jullie antwoorden. Wel gedrag om eens ergens aan te kaarten dus. Ik moet zeggen dat ik me in het add/adhd plaatje ook wel kan vinden. Hoogsensitief zou ook kunnen. Ik denk dat we toch de stap naar de ha moeten zetten.
Ja het is toch gissen. Zoontje van een kennis blijkt hoogbegaafd te zijn, maar is ook bijvoorbeeld snel overprikkelt, verveeld zich snel, zit ook vaak in de knoei met zichzelf etc. Hij is 6 jaar, maar zijn ontwikkeling ligt op alle vlakken op die van een 9 jarige...
Is ook zo idd. Dat lijkt me ook lastig. Vooral als hij in de knoei zit met zichzelf. Dat hij niet weet wat hij met zichzelf moet. Hopelijk heeft hij goede begeleiding.
Hmm hier als het niet lekker loopt op school... Krijgen we thuis de volle lading. Dan is het gewoon op tegen de tijd ze naar huis mag en thuis is veilig. Dus dan gaat ze "los". Voor ons dan weer het moment waarop we dus weer om de tafel gaan met de leerkracht.
Hoi! Herkenbaar, althans het gedeelte over hoe ze zich sociaal gedraagt tov andere mensen, kletskous, vreemden aanspreken en hoe ze zich thuis gedraagt en reageert op straffen. hier echt precies zo!! Op school was onze zoon van 7 ook cognitief vlot. Plus klas, extra uitdaging. Vanaf groep 3 gat het bergafwaarts. D/E met de avi toetsen, rekenen wel boven gemiddeld, maar concentratie, taakgerichtheid en nauwkeurigheid allemaal onvoldoende. Omdat we thuis ook tegen ene gefrustreerd kind aan liepen wat oncorrigeerbaar is, een gesprek met de schoolarts aangevraagd. Vragenlijsten inlaten vullen en uit die van ons bleek toch wel een richting ADHD te gaan. Echter die van de leerkrachten niet. School biedt toch een andere structuur dan thuis, andere uitdaging, sociale druk. Bij ons aanleiding om in gesprek te gaan binnenkort. Ik zou zeggen: volg je onderbuikgevoel, dat doe ik ook. Ook ik twijfel tussen HS of ADHD. Ik herken ook wel dingen qua hoogsensitiviteit. Bij ons kon de schoolarts iig verder helpen qua vragenlijsten, hiermee kan je iig filteren wat leeftijdsgebonden gedrag is of verder onderzoek vereist naar iets medisch bijvoorbeeld.
Dat is geen antwoord. En ja, een plek waar je elke dag van 8.15 tot 15.45 doorbrengt heeft nogal wat invloed op je geluksgevoel. Positief en negatief.
Mja wij wonen in een zoenaamde kansenwijk. En de minister vindt dat voor gelijke kansen.. Deze kinderen toch meer school nodig hebben. Dus heeft hij alle scholen in de wijk verplicht extra lange dagen in te voeren. Nou geef ik bijles op donderdag einde van de dag.. Maar meestal vinden ze het erg moeilijk om nog actief lesstof op te nemen. Dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.. Maar toen ik dat nog in de ochtend deed werd er echt heel veel harder gewerkt. Dus of die extra uren nou echt veel toevoegen... Ik vraag het me af. (Al vrees ik dat ze inderdaad meer onderwijs nodig hebben om gelijke kansen te krijgen.. Deze dagen zijn gewoon echt heel erg lang. Bijna een complete werkdag voor een volwassene. )
Ik zie weer nieuwe antwoorden dank jullie wel. @saskia ik denk dat het bij onze dochter niet ligt aan school zelf. Ze heeft het naar haar zin, ze komt goed mee (loopt vooral met lezen voor en taal ook erg goed) Geloof ook zeker dat het soms daar aan kan liggen, maar ik denk zelf bij ons niet.
Beetje offtopic, maar ben benieuwd.. Zou je dan bijv liever kortere dagen maar een extra dag les willen?
Lastig he! Omdat je merkt dat er gewoon iets niet klopt. Wat goed dat jullie het traject gestart zijn. Ik hoop dat jullie er achter komen waarom het gedrag is zoals het is. Of het nou adhd of hsp is of geen naam heeft, je merkt gewoon dat er wat moet gebeuren omdat het zo niet gaat. Heel veel sterkte. Ik hoor graag hoe het traject verder gaat als je dat wil delen. Ik denk dat school idd bij ons ook een ander beeld laat zien. Onze dochter zegt zelf ook dat ze zich op school niet zo gedraagt en zwgt dat ze bijvoorbeeld ook niet durft te huilen op school. Ik denk dat ze zich inhoudt. Dat herken ik van mezelf ook (er is bij mij vroeger ook wat geconstateerd maar daar wil ik niet te diep op ingaan) en herken er ook dingen uit.
De eerste stap is gezet. Binnenkort zullen wij met een maatschappelijk werker/psycholoog gaan praten en onze dochter ook.
Mja ik weet niet... Ik vind het vooral HEEL veel uren. 10 lesuren meer dan wettelijk verplicht in de rest van het land. Ik ben het er wel mee eens dat hier meer kinderen wonen die echt meer nodig hebben voor hetzelfde resultaat. Maar allicht zou meer tijd/aandacht per kind effectiever zijn dan hele lange dagen. (en dat geld dan dus in meer leerkrachten bijvoorbeeld?) De extra tijd die ze nu krijgen word besteed aan lessen als natuur, techniek en koken. Waarom niet aan extra tijd voor basisvakken? Want kookles is leuk.. Maar als je niet goed kunt rekenen en lezen blijft dat lastig. Nu weet mijn dochter hoe je inkt maakt van vlierbessen... Maar kan ze nog steeds niet klok kijken. Ik denk dat het idee op zich geheel prima is... Maar de uitvoering.. Daar heb ik (en met mij veel ouders merk ik) ernstig mijn twijfels over.