Ons huis i nooit echt geweldig opgeruimd, maar nadat ik een paar weken weinig heb kunnen doen na een operatie is het echt een chaos... De was loopt gigantisch achter, het is een rommeltje in de woonkamer, de slaapkamer ligt vol met was.... ik weet gewoon niet meer waar ik moet beginnen Dus ik dacht: wat extra motivatie en mensen die meedoen via het forum kan mij goed helpen!! Dus wie heeft er zin om net als ik eens flink de handen uit de mouwen te steken en te gaan opruimen, schoonmaken, de chaos te lijf gaan etc. Ik werk zelf (deels) met Flylady, maar ik vind het gewoon ook motiverend om te lezen wat anderen doen om de chaos te verdrijven PS: de titel van dit topic zal vast wel weer voorbij komen in het topic over topictitels
Bij mij bleek dé oplossing mijn huis te koop zetten, nu is het super netjes en schoon hier Kamer voor kamer werkt hier altijd goed. Succes!!
Ik ben 2 weken ziek geweest maar gelukkig pakt mijn man het dan op . Dus het huis is schoon, de was is bij. Tip van mij dus
Ik herken het niet want ben juist erg opgeruimd maar ik heb misschien wel wat tips voor je. Wat ikzelf altijd doe is op maandag (dat is een dag dat ik er de meeste tijd voor heb) doe ik altijd het meest. Ik werk de was weg, verschoon het bed, haal een doek door de kamer+keuken en doe de vloer. Op dinsdag doe ik de bovenverdieping, zorg dat het daar weer lekker fris is. De rest van de week doe ik zo nu en dan wat. De was doe ik eigenlijk dagelijks, en als het droog is vouw ik het altijd 's avonds, als de kids op bed liggen, gelijk op. Ik bedenk op de dag zelf wat ik kan doen in huis. De ene dag is dat niks, de andere dag de badkamer, de andere dag het aanrecht Dat is hoe ik het doe, misschien heb je er wat aan Moet er wel bij zeggen dat ik maar een paar uurtjes per week werk, dus dat ik er ook de tijd voor heb om het zo goed bij te houden.
hier geld vooral rommel in mn hoofd is rommel in mn huis en rommel in mn huis vergroot de rommel in mn hoofd. en laat ik nu net oververmoeid zijn en je kan wel raden hoe mijn huis er aan toe is. mijn man doet gelukkig een heleboel, maar het is niet echt hoe ik het wil. ik moet van de ha mijn week gaan plannen. ik werk thuis dus lijkt het makkelijk om alles te doen, maar helaas is dat voor mij op dit moment niet zo. ik moet dus een planning gaan maken waarin ik alles wat gedaan moet worden ga opschrijven. ik moet daarin ook "pauzes" inplannen en tijd voor mezelf. maar bijvoorbeeld ook wanneer ik ga stofzuigen. zo moet ik overzicht krijgen en weer rust in mn hoofd en dus in mn huis.
Ik werk ook niet superveel, maar ik raak makkelijk afgeleid en dan blijven er dingen liggen en zie ik door de bomen het bos niet meer.... Mijn man is helaas ook heel slecht in het huishouden.
Dat herken ik wel, ja.... En hier is het dan ook nog zo: juist door met die rommel geconfronteerd te worden voel ik me ook heel erg moe en bedrukt. En daardoor lukt het me juist niet om in beweging te komen
Wat mij mij erg goed werkt is een planning. Weet niet hoe flylady werkt maar ik schrijf de klussen op de kalender( ook voor mijn vriend) Wel op vaste dagen! Zo is donderdag schoonmaak dag voor de badkamer en zaterdag geef ik de planten trouw water. Zo hou ik de boel bij.
Om eens even goed orde te scheppen(eens in de zoveel maanden): Zoonlief dag extra naar de opvang (hij gaat gewoonlijk maar 1 dag) keiharde muziek en veel koffie en gaan gewoon beginnen met uitmesten. Succes!
Ziet het huis er meestal uit ergens tussen gezellige chaos en ontplofte bom. Als ik niet weet waar ik moet beginnen, begin ik in de keuken. Eerst de afwasmachnie uitruimen en inruimen, zodat het aanrecht leeg wordt en dan daar een doekje over. Het is dan maar een klein stukje, maar dan heb ik toch een klein stukje opgeruimt en schoon huis.
Ik heb in een half uurtje toch wel veel voor elkaar gekregen: - Eettafel leeggemaakt - Vaatwasser ingeruimd - Oude kleding in een vuilniszak gestopt, die gaat straks naar de kledingcontainer - Vuilnis verzameld en op 1 plek neergezet, straks vuilnis wegbrengen Flylady werkt trouwens met routines, dus elke dag dezelfde dingen doen en dan kleine losse opdrachten erbij die je eens per week / maand doet.
Tip van de week, schoonmaakster Ik ben geen Mien Dobbelsteen, werk 45+ uren in de week en heb dan echt geen zin om nog eens schoon te maken. Dus heb nu sinds kort een schoonmaakster. Ideaal! 1 ochtend in de week werk ik thuis en mijn huis word dan mooi schoongemaakt.
Ik kan totaal niet tegen rotzooi. Zelfs na mijn rug operaties ging ik gewoon door. Wel enkel de basis maar het werd gedaan. Stofzuigen en de was in de machine ( deed ik hem aanzetten) en in de droger deed hij. Ook heb ik elke dag vast schema met wat te doen en elke dag 1 extra werkje. Bijv keuken, badkamer, bedden verschonen en boodschappen doen etc Elke morgen na Kids weg brengen en hond uit laten begin ik aan mijn ritueel. Gister zelfs de bergzolder gesorteerd en opgeruimt. Waarom tja weet ook niet. Was bende Toen ik nog 20 uur werkte net zo. Vast ritueel elke dag Geen zin jammer dan het moet. Het ook echt doen is belangrijk. Ben nu thuis ( wia afgekeurd ivm zenuwpijn, hernia en herstel spondylodese operatie) en na opruimen heb ik ook ff nodig met plat liggen om te herstellen. Opruimen is in 1 uur gedaan. Bedden recht gebroken, kinderkamers speelgoed opbergen, gestofzuigd boven en beneden en trap. Afstoffen boven en beneden, afwassen en afdrogen ontbijt zooi. Tafels en kasten afdoen. Planten water geven, aanrecht leefruimen en afstappen. Gasfornuis afdoen, ff wc poetsen en dweilen. Indien nodig was erbij.ff tegels badkamer afdoen ( 1x per week goed poetsen) en klaar. Huis op orde. Ik rust in me hoofd. Dit elke dag standaard. Is zo gedaan en tis altijd opgeruimt
Wat voor mij werkt is om ALTIJD in ieder geval de huiskamer en keuken netjes te houden. Daar kom ik tot rust. OOK als de gang een rommeltje is, of er op zolder te veel was ligt te wachten. Verder vind ik een rommeltje op bepaalde plekken in huis geen ramp. Viezigheid daarentegen. Dus dat moet echt wel voorkomen worden en dat is idd een kwestie van bijhouden. En soms lukt dat even niet, zoals bij jou na operatie. Ik herken dat wel natuurlijk. In dat geval plan ik ook altijd een dag. Soms vraag ik of mijn mams me komt helpen. Of ik vraag juist of zij de kinderen een dagje wil hebben en dan ga ik van boven naar beneden het hele huis door. Eerst met vuilniszakken om dingen weg te gooien en daarna alles opruimen en als laatst soppen. Vaste dagen voor dingen plannen werkt ook prima. Bijvoorbeeld de badkamer doe ik altijd in het weekend. En dan de ene keer doe ik bijv de kasten ook leeghalen en soppen en de andere keer besteed ik extra aandacht aan de voegen. Zo blijft het behapbaar en wordt alles eens in de zoveel weken extra goed gedaan
Verhuizen helpt ook . Heel veel zooi weggedaan! Mijn tip is ook: opruimen/stofzuigen/soppen. 1x goed er doorheen en dan goed bijhouden, en je bent al een heel eind. Succes!
Ik doe elke dag de keuken (ervoor zorgen dat het aanrecht schoon en leeg is) alle afwas in de vaatwasser, ruim gelijk afval en dergelijke op en heb mijn partner ook 2 of 3 van die taken gegeven. Bij hem is dat de vuilniszakken in de ondergrondse container gooien, de kattenbak legen of eventjes de vloer kort aanvegen. Verder vouw ik meestal 'even' de was weg als mijn peutertje (evt. met partner ) in bad zit/samen onder de douche staan en zij zich daarna afdrogen en aankleden, want dit alles kost toch wel bijna drie kwartier tijd (dan heb ik zo 3 wasmanden weg gevouwen en opgeborgen). Ook raap ik dan alle was op en gooi ik dat in de wasmand in het washok *deur dicht* taddaaa. Dan is het uit het zicht en dat geeft meer rust waardoor je zelf iets meer motivatie hebt om andere dingen ook op te ruimen. Ook hebben wij hier zo'n hele fijne Ikea vakkenkast staan (expedit/kallax-serie) met stoffen bakken er in voor al het speelgoed. We hebben 25 van die bakken in twee kasten en al het speelgoed wat meestal overal verspreid ligt past er in. Opgeruimd staat netjes. De vloer moet schoon zijn; dan kan er geveegd worden en oogt het al een stuk opgeruimder. Sowieso 2x per week stofzuigen (meestal op vrijdag) en voor de rest met de bezem & stoffer en blik door het huis heen omdat ik te zwanger ben om nog de stofzuiger de trap op en af te sjouwen en we wel drie poezen hebben. Verder heel creatief omgaan met je eigen spullen. Heb je het langer dan een jaar niet gebruikt? WEG ERMEE! Maar dat ken je wel van Marie Kondo, denk ik zo. Tijdens het koken ruim ik de vaatwasser in en uit, want dan sta ik daar toch, dus kan ik mezelf maar gelijk even nuttig maken. De badkamer doe ik als partner/kind in bad/onder de douche zijn, want dat is lekker makkelijk; dan heb ik toch warm water bij de hand. Ook ben ik een gruwelijke fan van de wegwerpdoekjes. Niet milieuvriendelijk; wel lekker gepoetst. Door daar gebruik van te maken op verschillende verdiepingen (ik heb er 3) hoef ik niet met emmers sop te gaan sjouwen, maar kan ik gewoon even een tafel/kastje/dressoir afnemen met een doekje. Eveneens de wc. Gewoon alvast schoonmaakmiddel neerzetten - ik heb een hoge tegelrand waar mijn kind niet bij kan - en wegwerpdoekjes staan. Ideaal om even wat bleek erin te doen, de wc te poetsen en daarna de doekjes overal overheen halen. Ik ben ook zo snugger om sommige dingen gewoon dubbel te hebben staan. Als je drie verdiepingen hebt en je bent 'helemaal' boven aan het opruimen heb ik vaaaaak geen zin om 'helemaal' de trap op en af te gaan voor schoonmaakmiddel, doekjes en een emmer of zoiets, dus ik heb zowel beneden als boven schoonmaakmiddelen staan. En als ik een methode had gehad waarbij ik dat op kon bergen zonder dat de kinderen erbij kunnen, had ik het op de tweede verdieping ook neergezet, want zo lui ben ik dan ook weer wel Als het dan wel tijd is voor de grote beurt of dweilen, helpt mijn partner me met sjouwen. Ik heb trouwens een rothekel aan dweilen, dus als ik dat 1x per 2 weken kan doen, zal ik het niet laten Ik zit nog een beetje te dubben over een stoomreiniger, maar ik vind het de kosten niet waard, want waarschijnlijk zal ik dat nét zo weinig gaan doen gezien mijn niet-opruimerige-aard. Ik heb een hoop meegepikt van Fly Lady en ben zelf ook (een goede) schoonmaakster geweest, maar het is bij mij vaak meer een kwestie van 'schop onder je kont en doen', want als het niet hoeft, doe ik het niet. Een hobby is het niet, het is gewoon noodzaak. Vooral met kinderen. Vooral met kinderen en huisdieren.
Ik lees mee. Ik ben een totale chaoot en heb weinig structuur in mijn leven. Daar wel begeleiding voor gehad, dus nu gaat het beter. We zijn in december verhuisd en het is nog steeds een zooi. Ik heb een huilbaby die heel graag bij mij is, dus veel kan er al niet. Maar wat zou ik graag een opgeruimd huis hebben. De was, oh praat me er niet over, ik heb laatst nieuwe dingen besteld bij h&m, omdat er gewoon geen rompertjes voor de baby en ondergoed voor de meiden was. Alles in de was. Als ik lees wat jullie allemaal doen, vraag ik me af waar jullie de tijd vandaan halen.
Wij hebben overigens een schoonmaakster, dus eigenlijk zou ik niet moeten klagen. Maar met 3 kleintjes en twee ouders die er een puinhoop van maken, blijft het niet lang schoon. Ik ben overigens dol op een opgeruimd huis. En voor we kinderen hadden, was het vaak netjes (behalve de slaapkamer en de was, dat is me nooit gelukt om bij te houden).
Oh héél herkenbaar... Ik ben de eerste 3 maanden van mijn zwangerschap heel erg ziek geweest en heb complete bedrust gehouden om ziekenhuisopname te voorkomen. Daarna zag ons huis er net zo uit als bij jullie nu. Heel lang was ik te ziek om me daar druk om te kunnen maken, maar toen ik langzaamaan wat opknapte begon ik me steeds meer te ergeren. Eerst heb ik mijn moeder gevraagd om me te helpen met schoonmaken. Zij heeft toen de badkamer, toiletten en keuken wat uitgesopt. Een vriendin heeft de ramen gezeemd. Samen scheelde dat al een hoop! Ondertussen ben ik zelf voorzichtig wat aan het opruimen geslagen. Gewoon elke dag een beetje, net hoeveel tijd en energie ik had. De kookplaat, de krantenmand uitzoeken, boven een kinderkamer schoonmaken, de radiatoren afnemen, etc. etc. Steeds een klein stukje. De was neemt inderdaad heel veel tijd in beslag. De grote dingen heb ik inmiddels weer op orde. Nog steeds liggen er twee grote manden strijk te wachten, maar dat is dan maar zo. Ik ben al lang blij dat er steeds wat in de kasten ligt om aan te trekken! Voor nu vind ik dat even voldoende. Inmiddels ben ik een week of 3 weer redelijk mezelf en beetje bij beetje komt het huis weer op orde. En wat me nog niet meteen is gelukt...nou, degene die zich daaraan stoort staat gewoon niet dichtbij genoeg om te weten wat er zich in ons huis heeft afgespeeld Ik zou zeggen, bekijk het stapje voor stapje. Een achterstand van een paar weken haal je nou eenmaal niet in een dag in, dus voel je daar niet schuldig over. Succes!