Dochter praat veel en wij kunnen haar goed volgen maar voor derden is het nog zeer slecht verstaanbaar. Nu denken we er over om toch naar logopedist te gaan.. Heb het lang uitgesteld in de hoop dat het bij zou trekken maar wil niet dat ze het hierdoor moeilijk krijgt strakjes op school.. Kunnen we zo naar een logopedist of gaat dit op verwijzing van huisarts? Of raadzaam extra afspraak maken op cb? Hoe gaat het in werking? Wil niet onnodig een probleem creëren dus twijfel wel een beetje..
Je kan altijd een logopedist bellen, maar voor vergoeding van de zorgverzekering heb je wel een verwijzing van de huisarts nodig (of van een cb-arts). Maar daar doen ze meestal niet zo moeilijk over. Als zij op deze leeftijd nog moeilijk verstaanbaar is voor derden, zal ik idd actie ondernemen. Onze dochter praat ook nog niet super, maar iedereen begrijpt haar wel. Straks is het op school vooral fijn voor je dochter als andere kindjes haar ook prima verstaan.
Wij hebben toen eerst een afspraak bij de logopedist gemaakt en zij gaf aan dat ze een behandeling wel nodig achtte. Toen gaf zij aan dat we bij de huisarts een verwijzing moesten halen en op welke grond dit moest zijn. Zoon was toen 1,5. Zoon is nu 3,5 en zijn net doorverwezen naar een specialistischer centrum omdat zijn articulatie echt slecht is. Wij verstaan hem wel, maar de rest van "de wereld" niet.
Zelfde als Kaatje. Wij zijn met onze middelste naar een logopedist gegaan. Zij heeft haar getest, hier een verslag van geschreven. Dit heb ik aan de huisarts gegeven, die vervolgens de officiele verwijzing heeft geregeld. CB... Misschien heb je een goede, maar ik was toevallig gisteren bij het cb met mijn dochter en zij vonden het allemaal wel meevallen. Logopedie??? Dat vond de verpleegkundige toch wel overdreven. En dat terwijl haar probleem meer dan duidelijk is. Ze praat veel (daar toevallig niet) en is voor een buitenstaander niet te volgen. De logopedist (waar we gisterenmiddag ook moesten zijn) moest er heel hard om lachen.
Kinderen onder elkaar verstaan elkaar heel snel en als goed is hebben ze op school toch ook een logopedist?
Beetje kort door de bocht deze opmerking, als ik eerlijk ben. Mijn oudste 'verstaat' mijn middelste idd, dus zij 'vertaalt' geregeld voor ons. Op het kdv verstaat echter bijna niemand haar en ze dreigt hierdoor in een isolement te raken omdat kindjes in hun spel 'afhaken'. Ook de leidsters weten geregeld niet wat ze bedoelt en die kennen haar natuurlijk prima. Ik denk dus zeker dat dit probleem het best zo vroeg mogelijk kan worden aangepakt. Zeker als een professional hier in mee gaat. Ik snap de zorg van TS dan ook heel goed. Zeker omdat haar dochter al een stuk ouder is.
Mischien kun je eerst naar de huisarts gaan voor een doorverwijzing naar de kno arts, deze kan in zijn oren kijken en eventueel een gehoortest afnemen. Als hij namelijk niet goed hoort, kan hij het ook moeilijk goed gaan uitspreken. Onze zoon is net zo oud (aug 2012) en heeft inmiddels half maart buisjes gekregen vanwege het vele vocht achter zijn trommelvliezen waardoor hij dus woorden niet goed hoorde, wel de klanken maar niet het juiste woord. Gehoortest was niet eens meer nodig. Kno arts was blij dat we eerst bij hem kwamen omdat hun vaak genoeg ziet dat kinderen al lange tijd naar logo gaan maar het niets helpt omdat ze niet goed horen. Ze hebben daar ook een spraak/taaltest afgenomen en op basis daarvan ook nog een doorverwijzing naar logo, idd met het idee van naar school gaan. Helaas een wachtlijst van ong 4 maanden hier voor logo. We merken trouwens wel positief verschil na de operatie. Lang verhaal maar misschien wel handig om eerst naar zijn gehoor te laten "kijken".
Helaas gaat dit niet in alle gevallen op een hebben ze ook nog te maken met leraren en misschien ouders van vriendjes waar ze gaan spelen. En alles wat je ze voor die tijd op de goede weg kan helpen is toch mooi meegenomen.
Naar de huisarts om oren na te laten kijken is idd ook een goede tip! Hier ook buisjes. Helaas heeft dat voor haar spraak niet geholpen, maar ik hoor geregeld verhalen over kinderen waar het echt verschil heeft gemaakt.
Op de meeste reguliere scholen is geen logopedist in huis, op veel speciale vormen van onderwijs wel. Mijn neefje sprak ook slecht en bijna niet verstaanbaar, ook hij heeft buisjes en in een kwestie van weken is er een gesprek met hem mogelijk geworden! En is hij ook echt opgebloeid en een stuk "gezelliger" geworden, hij was wel een beetje gefrustreerd dat anderen hem niet goed begrepen. Mijn dochter slist, behoorlijk, wij moeten nog even wachten met logopedie, omdat dit soms 'gewoon' nog overgaat
Ik gaf op het cb met 3 jaar aan dat dochter heel veel letters niet goed uitsprak en dat ze er enorm gefrustreerd over was. Ze hadden eens in de zoveel weken spreekuur van de logopedist die dan een test afnam, zodat ze kon zien wat er aan de hand was. Daaruit bleek dat ons vermoeden klopte. We kregen toen een briefje voor de huisarts die een verwijzing heeft geschreven. En in september zijn we gestart met logopedie. We hebben ook nog haar oren laten testen in het audiologisch centrum(ze reageerde vaak niet en zij veel he?!) en hier kwam ook een gehoorbeschadiging uit die overigens niet op te lossen is. Maar ze gaat nu met grote sprongen vooruit en dat is met name voor haarzelf heel erg fijn. Dus als je het vermoeden hebt zou ik zeker even gaan onderzoeken welke mogelijkheden er bij jou in de buurt zijn.
Je hebt een verwijzing van de huisarts nodig maar daar doen ze niet moeilijk over. Het beste is om er nu mee te beginnen. De logopediste zegt dat ze met een kind van 5 meer werk heeft dan met een kind van 3. Een kind van 5 spreekt sommige letters al 3 jaar verkeerd uit dus die verkeerde uitspraak is al helemaal geprogrammeerd in die hersentjes waardoor het moeilijker is om het af te leren.
Vanaf welke leeftijd moeten ze een beetje verstaanbaar gaan spreken? Mijn zoon van 2 jaar en 3 maanden praat ook nog erg onduidelijk voor buitenstaanders, ik begrijp hem wel bijna altijd. Buisjes hebben zijn uitspraak niet verbeterd, wel maakt hij sindsdien langere woorden en zinnen met meerdere lettergrepen. Vraag me af wat een beetje een normaal termijn is om verstaanbaar te spreken.
eerst huisarts en inderdaad oren/zeer vergrootte amandelen uit laten sluiten en dan logopedie. Hier onze zoon met 2 jaar amandelen eruit en daarna een ruim jaar! logopedie omdat hij doordat alles zo vaak zo dicht zat hij bijna niets kon verstaan. toen met 4,5 ook buisjes omdat hij zijn oren dicht zaten.
je zou altijd een afspraak bij logopedie kunnen maken, even verw. en dan laten kijken. kost je een afspraak huisarts en een half uurtje logopedie, dn weet je in hoeverre het normaal is. of een logopediste mailen?
Hier wordt jongste eind aug 4 jaar en praat ook niet altijd even duidelijk maar ik maak me er geen zorgen over. Pas was ze in de speeltuin met een ander kindje aan het spelen en toen sprak ze juist heel duidelijk. Op de creche hoor ik er ook geen kritiek over. Mijn oudste kind was ook een late prater en heeft in groep 3 even logopedie gehad omdat die de r miet goed kon zeggen en een slappe tong had maar met 6 consulten was dat ook bekeken. Ze heeft wel de neiging om haar tong naar buiten te drukken bij sommige klanken dus ik houd het wel in de gaten maar vooralsnog kijk ik het nog even aan. Ik vind groep 1 vroeg genoeg om te starten en ik heb de oefenmap van onze zoon nog liggen. Ze drinkt altijd uit een rietje voor een betere mondmotoriek en we doen regelmatig het spelletje met de tong naar puntje van de neus en gekke bekken trekken.
Mijn dochter (5) zei de sch nog niet (schaap werd saap) en daarvoor heeft ze nu logopedie. Huisarts heeft haar niet eens gezien. Dat de juf van school het voorgesteld heeft, was genoegd. Ze blijkt ook haar tong te ver naar voren te doen bij de S, T en N. Dat wordt nu ook gelijk geoefend. Ik heb heel lang afgewacht, maar toen mijn zoontje van net 2 de sch wel ging zeggen, besefte ik dat het wel erg lang duurde voordat de sch doorkwam bij de oudste. Als je kind eigenlijk alles onverstaanbaar uitspreekt voor de buitenwereld, zou ik niet afwachten, maar het vast aanpakken voordat het naar school gaat. Hoe moet er anders gecommuniceerd worden op school? En op onze school is geen logopedist, hoor.