Hallo allemaal, Er zullen vast meerdere topics van zijn, maar ik zit op dit moment met een groot dilemma. Om te beginnen: ik heb een Ford Ka Titanium uit 2009 en mijn vriend heeft een 3-deurs Opel Corsa uit 1999. Zijn auto is echt alleen voor zijn werk (veel km's). Mijn auto is dus in principe de "luxe" auto. Deze auto wilde ik al zo graag hebben vanaf het moment dat dit model uit kwam, en 1,5 jaar geleden was ik eindelijk in staat deze aan te schaffen. Vanaf het moment dat ik zwanger blijk te zijn, is het dilemma gestart: auto weg doen, of houden en kijken hoe het gaat. Uiteindelijk hebben we besloten hem te houden omdat ik het moeilijk vind hem weg te doen. Echter.... Omdat ik vandaag 37 weken zwanger ben en het dus ieder moment kan/mag gebeuren, hebben wij de Maxi-Cosi in de auto gezet. Ik schrok hierbij hoe weinig ruimte er eigenlijk is. De bijrijdersstoel staat bijna helemaal naar voren, en dan nog komt de Maxi-Cosi tegen de achterkant van de stoel. Nu heb ik dus een lichtelijke paniekaanval omdat ik bang ben dat onze auto gewoon veel te klein is. Zijn er meer mensen die ervaring hebben met zo'n kleine auto, is het allemaal goed te doen e.d. Ooh, het is trouwens geen optie om de auto van mijn vriend weg te doen. Deze is dusdanig afgeschreven dat hij momenteel niks meer oplevert. Deze houden we echt om op te rijden.
Geen ervaring met de ford ka, maar als deze auto zoveel voor je betekend zou ik het gewoon aankijken, met 1 jaar kunnen ze naar een andere autostoel en kun je de stoel ook weer "goed" zetten Moet je vaak nog anderen vervoeren ? Zo niet zou ik me niet druk maken om de ruimte in de auto, Wat je ook zou kunnen doen is de airbag uitschakelen en je kindje voorin vervoeren. Als je kindje in een andere auto stoel zit kun je deze eventueel achter de rijders stoel zetten als er nog een kindje bij komt zodat deze weer voorin vervoerd kan worden of de bijrijders stoel weer naar voren. Mocht je nog denken dat het met de wandelwagen niet gaat passen zou je kunnen kijken naar een draagzak ( ergonomich) of een draagdoek, scheelt ook weer ruimte met boodschappen doen of winkelen in het centrum. En als het echt niet bevalt kun je misschien toch kiezen voor een andere auto,
Voor deze auto hadden we een agila. Ja de stoel moest naar voren maar hebben ons prima gered. Ook lange ritjes naar familie (3 uur heen en 3uur terug) ging goed hoor. We hebben hem weggegaan omdat er geen plaats was voor 3 kinderstoeltjes. Het maakt toch ook niet uit dat de stoel ver naar voren moet? Ik ben zelf vrij klein en had er eigelijk geen last van. Ja was wel ff wennen in het begin overigens haha. Mijn schoonzus heeft ook een ka en die heeft zich geloof ik ook wel gered
Hier stond de MC ook tegen de voorstoel aan hoor. Dat hoeft toch geen probleem te zijn? Je gebruikt de MC circa een jaar en daarna ga je over op een normale stoel. Autostoeltje neemt minder plek in, of je moet een tegengestelde-rij-richting-stoel nemen. Als het kindje groter wordt dan heeft ie wel minder ruimte bij de voetjes. Die komen dan echt tegen de stoel. Maar tegen die tijd is de Corsa misschien wel aan vervanging toe Zou me voor nu niet zo druk maken.
Bedankt voor jullie reacties. De airbags uitschakelen voren doe ik liever niet. Als we met z'n tweeën voren zitten en we krijgen een ongeluk, vind ik het wel erg riskant als dan de airbags niet werken. Het probleem met de stoel naar voren zetten is: de bijrijder zit nu al met de knieën tegen het dashboard. Laat staan als er iemand zit met langere benen.
Dit is de reden waarom ik mijn allerliefste Altootje heb verkocht. Precies hetzelfde probleem met de MC en de kinderwagen ging er ook niet heel lekker in. Tuurlijk kan het, alles kan.. Maar wij hebben onze beide auto's ingeruild voor 1 station en ik vind het heerlijk. Zo de wagen erin schuiven en geen gedoe met stoeltjes die niet passen. Enige nadeel is dat mijn man de auto altijd mee heeft naar z'n werk en ik dus overdag geen auto heb. Maar goed, dat is puur gewenning. Edit: we hebben het wel eerst een paar maanden geprobeerd met de kleinere auto's hoor, dat zou je natuurlijk ook gewoon kunnen doen.. Je merkt gauw genoeg hoe dat bevalt. Je kunt toch altijd nog naar een andere auto kijken?
Als je veel moet rijden incl kinderwagen mee raad ik je een ruime wagen aan. Wij hadden een ford mondeo en de wagen kon niet eens helemaal in de kofferbak terwijl een ford moneo verder ruim is. Nu een echte familie auto met een super grote kofferbak en we zijn er zo blij mee. Nu kunnen we tenminste weer mensen fatsoenlijk meenemen.
Ik was ook gehecht aan m'n auto en heb hem vorig weekend weggedaan en een nieuwe lekker burgerlijke auto gekocht. Alles kan er in. Kunnen nu wel drie baby's achterin haha. Zelf had ik geen zin in geprop en gedoe met stoelen en ruimte. Heb me er even over heen moeten zetten hoor 😉 Je kan het anders gewoon en tijd proberen. Misschien maakt t jouw verder niet uit en wens je er aan dat de ruimte klein is. Alles went uit eindelijk. Als je 1x per week ergens heen rijdt zou ik me niet druk maken. Maar als je elke dag naar een kinderdagverblijf zou moeten en dan naar werk zou ik er toch voor kiezen een andere auto te nemen. Succes met je beslissing!
Heb precies dezelfde auto en ben er ook verknocht aan. Bij ons is mijn auto echter de 2e auto. Heb wel even gekeken om hem in te ruilen voor een 5 deurs, maar toch besloten om niet te doen, omdat het 2e auto is. Anders had ik het, als het kon, toch gedaan. Al is het alleen al omdat het een 3 deurs is en ik niet veel kracht heb, waardoor het zwaar voor me is om überhaupt een autostoeltje achterin te krijgen. Voorin is geen optie, omdat ik niet de airbag eruit wil laten halen voor het geval ik een volwassen bijrijder heb. Ook hier problemen dus qua krapte. Bij de kinderwagen moeten we al een stoel inklappen, terwijl de kinderwagen best compact is. Dus vindt het fijn dat je je berichtje hebt geplaatst, zodat we daar ook op kunnen letten. Al is de uitkomst natuurlijk minder fijn.... Wij zitten zelf aan de cybex aton te denken en zullen de overweging voor de auto zeker hierin meenemen.
Wij hadden net een nieuw model ford ka gekocht toen ik twee! weken later een positieve test vast had.. Errug handig en heel goed getimed... Bij het passen van de maxi cosi hadden wij hetzelfde. Om deze reden hebben wij de auto verkocht en een fiesta gekocht. Het was gewoon geen doen, leuk voor kleine afstanden maar voor langer als een half uur zit het voor geen meter.... Zeker als je wat langer bent.
De Aygo past makkelijk hoor. De wagen opvouwen en in de voetenruimte voor de achterbank leggen. Evt. kinderwagenbak naast de MC op de achterbank en luiertas in de bak. Als je de MC op het onderstel kunt zetten kun je zelfs 2 kinderen meenemen
Thanks, een hele geruststelling. Ik dacht dat de Aygo veel kleiner was dan de Ka (wel mooie wagen inderdaad, die nieuwe), maar valt dus mee!
Interessant genoeg gaat het niet om de omvang van de auto op zich, maar de indeling van binnen. Mijn schoonzus en zwager hadden ten tijde van de eerste een Saab station en ik een Daihatsu Sirion (1 maat groter dan de cuore). Zij klaagden dat de mc nauwelijks in de auto paste, wij konden prima onze benen kwijt. Dat terwijl mijn man bij ons altijd op de bijtijdersstoel zat (1,85) en bij hun mijn schoonzus (1,65m). Maar hun auto was lager waardoor je benen echt naar voren moeten, mijn auto was wat hoger waardoor mijn man zijn benen prima kwijt kon. Een ka is heel mooi, maar niet ontworpen om zoveel mogelijk in te proppen, terwijl daar bij de aygo of agila daar wel voor zijn ontworpen.
Ik zou jezelf al het gedoe besparen en voor een andere auto gaan, natuurlijk ben je gehecht aan je auto, maar een grotere auto is zoveel praktischer. Je hoeft 'm natuurlijk niet meteen in te ruilen, gewoon op je gemak kijken naar iets anders wat bij jullie past.
Ohhh ik rij fiat seicento ook de hoofdauto want man heeft werkbus en wij doen het zelfs met 2 kinderen Wel andere wandelwagen gekocht 2e hands die past precies helemaal achterin. Alleen vakanties is lastig, maar dan lenen wij de auto van schoonouders.
Ik zou op termijn zeker een andere auto kopen, ook als je geen maxi cosi meer gebruikt maar een opvolg stoel - de richtlijnen zijn toch aan het veranderen en achterwaarts vervoeren is tot 15 maanden verplicht maar beter nog veel langer. Maar ook als je een kindje voorwaarts vervoert is het echt niet veilig om dat autostoeltje dicht op de bijrijders stoel te hebben. Bij een ongeluk zou je kindje keihard tegen de voorstoel klappen... Bovendien vind ik kinderwagens enz in de cabine ook echt niet veilig, dat wordt lekker gelanceerd bij een ongeluk/noodstop. Bij ons ligt er niets los in de auto wat gelanceerd kan worden. ik bedoel maar.... Kijk dit filmpje maar!
Hier een Peugeot 107'tje, en twee kinderen. We zijn er pas mee op vakantie geweest. Was een puzzel, maar past gewoon (en geen dingen los die bij een ongeval gelanceerd zouden worden). Ok, ik als bijrijder lever wel wat beenruimte in, maar dat vind ik geen ramp. Maxi-cosi paste ook altijd prima, die hadden we idd achter de bijrijderstoel. We hadden de rugleuning van die stoel vrij recht gezet, stoel ver naar voren, en dan zat de stoel niet tegen de mc aan (handvat sowieso altijd omhoog).
Ik had een Nissan Micra uit 2005. En verkocht omdat het niet te doen was. Omdat het een drie deurs was was het lastig om de maxi cosi achterin te krijgen. Daarbij was de kofferbak ook niet al te groot dus kinderwagen erin en propvol. Nog verkocht voordat mijn dochter er was en geen moment spijt van gehad! We hebben er een station voor terug gekocht en de ruimte is echt een verademing. Ik wilde mijn auto ook niet weg doen omdat het echt mijn droomauto was maar ik vond het belangrijker dat alles op orde was voor m'n meisje. Denk er goed over na
Ik zou het even aankijken! De airbag kan je uitzetten voor alleen de bijrijder. Vaak met sleutel via dashboard kastje. De andere airbags doen het dan gewoon. Mocht je niet de maxi cosi voor hebben staan maar iemand als bijrijder hebben kan je hem weer inschakelen met je sleutel en het slotje weer terug draaien naar de 'aan' stand.