Precies dit. Hij is vier!!! Mijn dochter van vier leert nog helemaal nog niet op school. Ze leert schrijven door te naaien bijv. Spelen dat is wat ze op die leeftijd horen te doen. En die ongerustmakende Cito,s moet je helemaal niet naar gaan kijken. Ik hou echt niet van die prestatiegerichte scholen.
Als je niet wilt dat hij presteert hoeft hij het toch ook niet op school te laten zien? Voor hem kan het wel makkelijker zijn als hij het daar niet laat zien; eerder klaar met werkjes en tijd om te spelen bijv.? Ik zou met school op zoek gaan/ school de opdracht geven om te kijken hoe ze het leuk kunnen maken. https://www.loesje.nl/wp-content/uploads/2013/11/NL9505_2.jpg
Misschien formuleer ik het verkeerd: ik bedoel dat er van mij geen druk achter zit. Hij hoeft niet te presteren. Als hij compleet andere interesses heeft dan in 'leren' dan vind ik dat net zo goed prima. Maar zo ver ik kan zien thuis heeft hij er wel plezier in, in wat hij doet. Dus dan zou het leuk zijn als hij dit ook kan krijgen in zijn werkjes op school. Waar dus wel iets aan 'druk' wordt gegeven, in ieder geval op bepaalde vlakken.
'Op school niet presteren' , zo opende je dit topic. Het feit alleen al dat je dit topic opent en daarnaast je woordkeuze geven aan dat presteren belangrijk voor je is. Anders zou je er niet over beginnen. Je schrijft ook: 'Als hij compleet andere interesses heeft dan in 'leren'...' : Je kijkt nu vooruit naar wat je kind in de toekomst zal willen? Dan maak je je blijkbaar echt zorgen. Kun je dit niet aan de school overlaten? Is het zo'n slechte school? Of heb jij een heel bijzonder kind dat een speciale behandeling nodig heeft? Misschien mis ik wat in je verhaal, maar zoals ik het nu lees komt het vanzelf wel goed. Kinderen moeten 'leren leren', niet leren 'het goed te doen'. Elk kind doet dat in z'n eigen tempo.
Snap denk ik wel wat je bedoelt, ik had het in het begin met zwemles. Zoontje kan allang al van de kant af springen bijvoorbeeld maar met zwemles bleef ie op de zwemjuf haar hand wachten. Ik heb toen tegen 'm gezegd, op een kindvriendelijke manier , dat hij het ook aan juf moet laten zien anders weet ze niet dat hij het kan...en de volgende les sprong ie zo te water. Als jij weet dat je kind tot 100 kan tellen en op school telt ie niet verder dan 10 dan zou ik ook even denken van 'huh' maar zou er niet gelijk iets achter zoeken. Wat iemand ook al zei, leren moet je leren en daarnaast leren ze ook een hoop naast het leren...dingen als samen spelen, voor zichzelf opkomen en dat kost ook veel energie...bij zoontje hier althans wel Vind het bij nader inzien eigenlijk ook wel wat dat je het over cito'S hebt, mijn zoontje is ook 4.5 maar heb het woordje toets nog niet horen vallen...mijn eerste vraag aan hem als ik 'm ophaal is ook altijd 'waar heb je gespeeld en met wie'.
Dit heeft mijn dochter precies zo! Bij een lieve juf die alles wel best is doet ze geen drol en zit ze alleen maar te kletsen en te spelen. Bij een wat strengere juf kan ze "ineens" veel meer. We merken dit ook heel erg op zwemles, waar het precies hetzelfde gaat. Waar sommige kindjes dichtklappen bij een strenge juf of meester, hebben andere kindjes er echt baat bij volgens mij.
weet je, ik zou blij zijn als de juf mijn zoontje zoveel extra tijd zou besteden. ik denk niet dat ze je kindje overbelasten. dat kan ik me niet voorstellen. je ziet zelf ook de resultaten, je zegt dat hij ineens eigen naam kon schrijven. dat dus leert hij dus gewoon op school denk ik. maar in gr1 en later op gr3 leren zij meer over wat de regels zijn binnen de school en hoe het allemaal werkt hoe ze met elkaar om moeten gaan etc. wat hij thuis met plezier doet kan ook zijn dat hij de rust nodig heeft om het te kunnen doen, of zijn moeder er bij als hij bezig is. want jij zegt de letters en hij schrijft die op toch, dat zei je? dat is aandacht. een kleuter doet alles om de aandacht van de ouders of van de juf, zeker na het krijgen van een zus of broer. ik zou met hem alleen vaker op stap gaan. samen knutselen en verven. want misschien noem je de letters a, b, c maar op school moet hij de letter van de klank leren en herkennen. dat ze de klank niet herkennen vormt later vaak een probleem op school.
Heb je het al eens aan hem gevraagd? Waarom hij op school alleen maar strepen tekent bijvoorbeeld en geen poppetjes. Zou het verder laten gaan, school is ook erg leuk om te spelen, denk dat daar misschien zijn aandacht bij ligt. En dat is tot groep 3 nog prima
Hij heeft het er ook niet over hoor. Als hij praat over de cito's dan is het hooguit over de 'spelletjes' die hij gedaan heeft met de juf en dan nog zou ik er om moeten vragen, want ik wist na de eerste cito's niet eens dat ze afgenomen waren tot ik zijn rapport in handen kreeg. Het is inderdaad met wie hij heeft gespeeld, waar en wat. De rest is niet interessant .
Onze dochter is net zo en ook 4,5. Thuis leest ze al eenvoudige boekjes, kent verder wel een letter of 24 (inclusief de aa, ee, oo), herkent cijfers tot 30. Op school daarentegen doet ze alsof ze maar een paar letters kent. Ze is redelijk perfectionistisch, dus daar zal het ook wel mee samenhangen. Vooralsnog is het prima zo. Ze heeft het goed naar haar zin en dat is het belangrijkst. Laat ze nog maar lekker kleuteren zolang het kan. Ze speelt thuis overigens graag squla en leest ook boekjes, dus haar ontwikkeling staat echt niet stil omdat ze op school niet wil laten zien dat ze meer kan.
ik zeg toch niet dat hij weinig aandacht krijgt??ik zeg dat een kleuter alles doet om aandacht te krijgen... ik heb mijn zoontje nooit a bee cee geleerd. begon met klank alleen. op school leren zij letter a klinkt ah enzovoort. al op gr 1 als de klas combi 1-2 is. elke week hebben ze 1 letter toch?
Mijn bijna 4-jarige kan ook wel het 1,2,3 riedeltje opdreunen, tot 20, maar daarmee is niet gezegd dat hij ook echt kan tellen. Het alfabet doen we thuis nog niet. Dat hoeven ze ook in groep 1 hier nog helemaal niet te kunnen. Da's groep 2 werk, groep 1 doet wel mee met de letter kist, maar volgens mij hoeven ze de letters nog lang niet allemaal te kennen. Echt lezen en schrijven leren ze, en hoeft, pas in groep 3. Optellen is ook pas in groep 3. Waarom moet hij dat nu al op school bewijzen dit te kunnen? Laat hem thuis een tekening voor de juf maken, dan kan ze zien dat hij poppetjes kan maken. 4 jarigen leren het best spelenderwijs.
Oh, en over de cito's bij kleuters daar zou ik me niet al te veel zorgen over maken. Verder heb ik dit te zeggen over cito's:
Als ik het me goed herinner, had jouw zoon toch een vervelende start op school? Als ik dat goed heb, interpreteer ik zijn gedrag nu als zich niet veilig voelen, en daar moet zeker wat aan worden gedaan.
Dat klopt inderdaad! En het is nog niet helemaal oké momenteel. Ik kom alleen niet verder met de leerkrachten, dus een gesprek met de ib vande week en wellicht dit ook aankaarten.