Graag jullie advies over doubleren gr 2

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door honeyy, 15 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.911
    1.188
    113
    Nederland
    Ik denk dat het vooral belangrijk is om te kijken naar de hoefte van jullie dochter.

    Onze zoon is van december en heeft nu 8 maanden in groep 1 gezeten. Hij gaat volgend jaar over. In de eerste instantie vond de juf het beter dat hij groep 1 nogmaals over zou doen. Wij daarin tegen niet, want hij deed nu al wat werkjes van groep 2 en kreeg extra uitdaging in groep 1.
    Zijn cito score was een B voor rekenen en C voor taal. Wij hebben aangegeven als ze kiezen om hem te laten zitten dat hij geen uitdaging meer heeft en zich gaat vervelen wat zal resulteren in een vervelend jochie.

    Juf is uit eindelijk (na de cito uitslag) mee gegaan in onze mening.
     
  2. honeyy

    honeyy VIP lid

    5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Indd. Ik snap hun punten naar beter uitleg van ib-er ook echt wel.. andere meiden zijn al lang 6. Worden in Gr 3 al 7. Dan is zij met dr 5 / 6 echt nog een kleintje. Maar die uitdaging! wat fuddey zegt heeft E. Ook. Verveelt zich dus doet maar dingen half. Moet een schoen tekenen. Vind ze saai dus tekent een duikboot. Juf reageert heel flauw (nou E. Dat is niet de opdracht hè. Niet goed gedaan) dus ze heeft er geen zin meer in en klieder wat.

    Het is moeilijk een keuze maken. Je wilt natuurlijk het beste maar wat is dat??
     
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Ik denk niet dat je daar achterkomt. Beide keuzes zullen voor en nadelen hebben waarschijnlijk.

    Mijn zoontje (van september) hebben we groep 2 laten doubleren. Cito was niet al te best en zijn gedrag en zelfvertrouwen liep ook niet over. Wisten wij veel dat hij een enorme sprong zou maken in de schoolvakantie.. Heeft zich groep 2, groep 3 en een deel van groep 4 enorm verveelt als gevolg.
    Balen als een stekker natuurlijk, maar voor hetzelfde geld was het helemaal mis gegaan als we hem wel over hadden laten gaan.

    Dochtertje is van september en die is wel gewoon overgaan, dat gaat prima. November is weer lastig, hier op school zijn er maar weinig die overgaan, maar dat vind ik vreemd, want in principe is het toch gewoon overgaan tot 1 januari. Zo is dochtertje nu de jongste in haar klas. Daar heeft zij overigens helemaal geen last van. Net zo min als dat zoontje de oudste van de klas is nu. Lastige beslissing.
     
  4. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Als de juf dat vaker zo doet.. Zou ik in ieder grval zorgen dat je van die juf komt :)
    Dat heeft zo bizar veel invloed op zo'n kleintje.. Onderschat dat niet.
    Dat is niet flauw maar pedagogisch echt slecht.
    Interesse in je kind hoort voorop "hm wasrom heb je een duikboot getekend ipv een schoen?"
    Dan antwoord
    En dan zeggen: ja maar de opdracht was een schoen.
    Ik wil graag dat je eerst een schoen tekent en dan pas een duikboot.
    Of nog beter: teken een schoen die aan deze en deze eisen moet voldoen.
     
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Herkenbaar ja, mijn dochter kreeg bv een tel-taakje, maar ze draaide meteen het blaadje om en ging op de achterkant tekenen. De juf zag dat en ipv te zeggen;'Neee we gaan nu niet tekenen!' vroeg ze gewoon wat ze tekende en daarna of ze even kon laten zien hoe ze zo'n teltaakje maakt. Dochter draaide blaadje weer op, ritsrats teltaakje af. De juf vertelde mij dat ze daar bij J. erg op letten, omdat het gevaar is dat ze denken;'Ooh ze vindt het te moeilijk en kan het nog niet!' Maar het is dus juist het omgekeerde, ze vindt het saai en doet daarom liever iets anders. Heel fijn dat de juf dat hier ziet! Ze krijgt nu moeilijkere teltaakjes en is blij met die uitdaging.
     
  6. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Eens met Saskia. De juf ligt haar duidelijk niet en lijkt daarnaast niet echt haar best te doen om je dochter te begrijpen en te stimuleren. Ik zou dus sowieso overwegen haar volgend jaar naar de andere klad te laten gaan. Over vriendinnetjes zou ik me niet al te druk maken. Dochter had een hecht groepje in groep 1 en 2, maar keel in groep 3 in ene niet meer naar die meiden om en heeft nu andere vriendinnetjes.
     
  7. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Ik zou het even met de juf en IB er overleggen. Vaak is er genoeg verdiepingmatriaal op scholen beschikbaar. Dit kunnen lees/schrijf/reken vellen of opdrachtjes zijn of leesboekjes. Het ligt ook een beetje aan je dchter natuurlijk.

    Onze dochter mocht bijv. boekjes uit de schoolbieb lenen. Er is echt vanalles mogelijk, je moet er als ouder alleen wel bovenop zitten....

    Succes met jullie keuze
     
  8. Sylvia29

    Sylvia29 Fanatiek lid

    2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Als de juf niet klikt zal ze sowieso haar best niet doen (ik lees dat ze eigenwijs is ;)) dus een andere juf om groep 2 nog een keer mee te doen zou sowieso een aanwinst zijn.
    Hier op school kunnen ze extra werkjes krijgen, stel dat zij bij een andere juf opeens een hele andere kant laat zien kan zij hier extra in uitgedaagd worden.

    Zelf heb ik groep 2 over gedaan. Niet omdat ik een "dom" kindje was, maar ik droomde alle kanten op, ik ging mijn eigen weg, speelde hele fantasieën uit, en dat werd ook gezien als jong gedrag.
    Ik ben daarnaast ook nog eens erg gemakzuchtig, als kind al. Mijn dochter heeft dat ook. Doe even dat telsommetje, ja eh dat heb ik al een keer gedaan, ik ken het al. Of: nee dat is te moeilijk.

    Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik een CITO niets vind zeggen. Op het moment supreme was onze dochter dus meer bezig met de uiterst vermakelijke gang (ipv gebruikelijke leslokaal) zodat er in haar rapport stond dat zij in de ogen van de juf zeker niet heeft laten zien wat ze kan. Al met al was ze gemiddeld en net boven gemiddeld, dus hij was niet slecht, maar wat ze echt kan zie je echt niet in die test terug (gelukkig stond dat dus ook in haar rapport haha)

    Maar die van mij heeft wel 2 volle jaren kleuterschool gehad, ze is in de grote vakantie jarig en dat scheelt wel heel veel met de kindertjes die er later bij komen (heb me altijd afgevraagd hoe ze dat doen, daar ze idd geen volledig schooljaar mee krijgen) en ik kan mij best voorstellen dat met je vijfde groep 3 in gaan vroeg, en dus ook erg zwaar is.

    Kan ze anders niet een ochtendje groep 3 in (dat hebben ze hier met de tweedeklassers gedaan) om te kijken hoe ze het daarin trekt?
     
  9. Monique1985

    Monique1985 Fanatiek lid

    7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Mijn zoon is ook van november ..
    Bij hem tot het laatst onduidelijk geweest .. Groep 3 of nog groep 2..
    Zoon houdt van spelen , knutselen en loopt goed met zijn ontwikkeling .. Cito was matig .. Niet super goed of slecht .. Sociaal - emotioneel is het gewoon een jongen van 5,5 jaar .. Maar zelf wilde hij ook echt niet naar groep 3 .. Dat woog ook mee .. Hij voelt zich nu ook thuis pas op school en zijn interesses begonnen dit laatste half jaar pas te groeien .. Hij had een flinke inhaal slag gemaakt dus ..
    Maar de knoop hebben we door gehakt .. Hij blijft in groep 2 MET werk van groep 3 .. Het is ook geen blijven zitten .. Als ik zei van ik wil dat hij naar 3 gaat dan zou hij ook mogen gaan .. Maar waarom Zou ik dat willen ?
    We laten hem in 2 nu en volgend jaar zal hij 100% klaar zijn voor groep 3 en niet70/80 % hij kan nog genoeg jaren leren ..
     
  10. honeyy

    honeyy VIP lid

    5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Gister gesprek gehad en uitslag van de toets. Ib-er stond echt te kijken dat ze het zo goed Deed had ze nav het verhaal van de juf niet verwacht.

    Alleen haar concentratie en geheugen zijn niet zo goed.. ook een paar belangrijke punten die niet heel goed gingen. Uiteindelijk besloten haar toch nog Gr 2 te laten doen. Ze gaat nu half half doen. Rekenen is haar sterkste kant daar gaat ze waarschijnlijk Gr 3 werk in doen. Taal iets moeilijker dan Gr 2 en vooral dr concentratie "trainen"

    Ben benieuwd..
     
  11. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.072
    4.181
    113
    Hoe uit zich dat haar geheugen niet goed is? Vind het apart om te lezen.
     

Deel Deze Pagina