Hoi allemaal, Omdat ik op dit gebied echt nog een leek ben wil ik hier wat vragen. Mijn oudste zal eind oktober naar de basisschool gaan. Ze staat al ingeschreven en we hebben een goed gevoel bij de school. Ze is een erg gevoelig meisje, en we gaan dit uiteraard ook met de school bespreken, maar zoals uit eerdere opvanggelegenheden is gebleken; mijn dochter went in heeeeeele kleine stapjes. Het is dus ook goed mogelijk dat zij het sociaal-emotioneel gezien niet trekt om direct 5 dagen mee te draaien. Vroeger was het normaal om je kind alleen de ochtenden mee te laten draaien, of bijvoorbeeld de maandag, dinsdag, donderdag (in groep 1), wanneer hij/zij het nog niet trok of nog sliep 's middags oid. Om zo langzaamaan het jaar verder vordert op te bouwen wanneer zij meer op haar gemak is. Nu vertelde een vriendin van mij vandaag dat zij dit met haar dochter ook wilde doen. Rustig opbouwen en dus eerst drie dagen in de week, dan vier dagen en dan vijf dagen wanneer zij merkte dat haar dochtertje eraan toe was. Zij vertelde echter dat de basisschool van haar dochter hier erg moeilijk over deed. Hoe is jullie ervaring hiermee? Gingen jullie (gevoelige) kleuters wel direct vijf dagen of hielden jullie ze ook af en toe een dag of middag thuis? Hoe reageerde jouw zoon of dochters juf/meester hierop?
Ik ben zelf kleuterleerkracht en bij ons is dat geen enkel probleem. Misschien van te voren even een gesprek aanvragen met de leerkracht of de Intern begeleider. Het zou me echt verbazen als ze moeilijk doen.
Mijn dochter went ook in kleine stapjes. Ze begon eind maart op school en is tot half mei halve dagen gegaan. Soms zelfs ook nog een dag vrij als dat nodig was. Ook zat ik de eerste tijd in de klas tijdens de kring, wel allemaal in overleg met de juffen. Ik heb het vooraf aangegeven en uitgelegd hoe mijn dochter is. Ik heb overlegd en duidelijk gemaakt dat dit haar manier van wennen is. Ik ben hier vrij in gelaten en de juffen vonden het prettig. Liever een kind dat op een fijne manier went dan elke dag hysterische taferelen die zij moeten oplossen. Mijn dochter zit in groep 0 met allemaal 4 jarigen die net gestart zijn. Elke ochtend huilen er een aantal maar mijn dochter is nu heel goed gewend en durft het zelf, zonder angst en dat is voor mij belangrijk. Ik zou het vooraf aangeven en overleggen met de intern begeleider en de leerkracht. Wie weet hebben zij goede ideeën en kom zelf op voor je kind. Als zij terughoudend zijn hierin, jammer dan. Je kind is niet leerplichtig en mag gewoon halve dagen gaan. Maar ik merk altijd dat duidelijkheid en overleg erg goed helpen om dit voor elkaar te krijgen zonder scheve gezichten. Bespreek je plan en wees ook duidelijk naar je dochter. Ik stelde echt doelen met haar waar we naartoe werkten. Komt goed!
Ik had vooraf een gesprek aangevraagd, omdat ik dacht dat het veel moeite zou kosten. De juffen stonden voor vrij veel open. (Dit was voor mij ook wel een vereiste om haar daar achter te willen laten.) We hebben een wenprogramma afgesproken, wat afwijkend was tov 'normaal', maar waarvan ik dacht dat het bij mijn dochter paste. Een juf stond er volledig voor open, de andere juf had wel zo iets van 'dat is afwijkend tov hoe het normaal gaat', maar vond het verder geen probleem. We hebben het bewust niet helemaal dichtgetimmerd, maar voor een dag of vijf afgesproken en afgesproken afhankelijk van hoe het ging te bepalen hoe we het verder zouden doen. Tot mijn verbazing ging het eigenlijk al heel snel behoorlijk goed. Na een week ging ze hele dagen naar school en sindsdien is ze twee keer een dagje thuis geweest ivm vermoeidheid/ziek zijn. Ze heeft het enorm naar haar zin op school en geniet erg van het samen met de andere kinderen spelen. Dit terwijl wennen en zonder mij ergens spelen ed voor die tijd echt heel lastig was.
Onze dochter hield ik altijd op woensdag thuis de eerste 2 à 3 maanden. Vond 5 dagen erg pittig voor haar. Tot aan de basisschool sliep ze namelijk nog iedere middag. School vond het echt geen enkel probleem. Nu naar het einde van het jaar heb ik haar af en toe weer een dagje thuis gehouden, maar verder gaat het echt prima. Doen waar jij je goed bij voelt!
Wat fijn zulke reacties. Ik ga zeker een gesprek aanvragen direct na de zomervakantie. Ik heb het tijdens de rondleiding al ietwat aangegeven en toen gaven ze ook aan; wij passen ons aan aan de behoefte van het kind, dus dat was al erg fijn en ook in de schoolgids staat: het kan zijn dat vijf dagen nog iets teveel is voor uw kleuter. In overleg kan uw kind in het begin alleen ochtenden komen etc. Dus ik kan me er ook al zo weinig bij voorstellen. Maar ik ga zeker op mijn strepen staan mochten ze moeilijk doen. Mijn dochter en de psz was een ramp, juf strafte huilen af direct na de eerste keer. Nu zit ze op een heel kleinschalig kdv met ontzettend lieve juffen en ze is helemaal opgebloeid. Ik denk ook zeker dat het uiteindelijk gewoon goedkomt, maar gewoon een stuk rustiger aan en met kleine stapjes. Heel fijn om te horen dat er gewoon veel scholen zijn die meedenken.
Mijn dochtertje is bijna de eerste 2 jaar niet op woensdag en vrijdag heen gegaan. Ze hield dit gewoon bidt vol. Ik heb nooit anders dan begrip ervaren op school gelukkig (ze kreeg dus toestemming om met 5 jaar ook nog extra thuis te blijven, die mogelijkheid bestaat met toestemming van de directie).
Mijn dochter hield het echt niet vol en heeft het soms nog steeds moeilijk. Daarom hou ik haar regelmatig een middag thuis en dat is geen enkel probleem
Zoontje begon in december met school en ik had met z'n juf afgesproken dat hij eventueel alleen de ochtenden zou komen, dit vanwege de decemberdrukte en omdat zoontje ook gevoelig/onzeker is maar was niet nodig, hij wilde gelijk hele dagen en maakte ook hele grote stappen...zou het er met de leerkracht over hebben en dan afwachten hoe je dochter het gaat doen. Nu aan het eind van het schooljaar slaat overigens de vermoeidheid toe en heb ik 'm wel eens een dag of middag thuis gehouden.
Hier ook een gevoelig kind die na de zomer naar school gaat. Ik wil het graag een beetje open laten en op het moment zelf kijken hoe het gaat. Ik vind het nog heel moeilijk in te schatten en misschien gaat het wel meteen heel goed.
Mijn dochter is eind mei 4 geworden en ook een gevoelig meisje, vooral in de zin dat ze álles oppikt en daardoor gauw vermoeid is. De eerste week begon al leuk, dinsdags is ze begonnen (alleen de ochtend), woensdag waren ze vrij, donderdag de ochtend en vrijdag gelijk op schoolreisje (gelukkig mocht ik mee). De tweede week is ze alleen de ochtenden heen geweest. Ze vond het geweldig, maar was supermoe en daardoor ook erg dwars en vervelend thuis, 's avonds weer last van nachtangstaanvallen (had ze ook als peuter). De week erna dinsdag en donderdag hele dag geweest en vanaf de week daarna hele dagen. Moet er wel bij zeggen dat ze hier in groep 1 nog op vrijdag vrij zijn, dus maar 4 dagen. Ze is nu nog steeds best wel moe en heeft die drie dagen weekend echt wel nodig om bij te tanken. Vanmorgen had ze echt wel weer heel veel zin in school. Ik zou echt naar je kind kijken, maar wel streven naar zo snel mogelijk het schoolritme opbouwen. Als leerkracht is dat ook gewoon het handigst. Het is helemaal niet raar om ze in het begin nog geen vijf volledige dagen naar school te laten gaan. Ik zou dan kiezen voor eerst de ochtenden of bijv de vrijdags thuis houden. Vooral het stuk tot de kerst in jullie geval en dan vanaf januari proberen hele dagen.
Mijn oudste is ook gevoelig. Ik ben met hem wel begonnen met hele dagen, maar in mijn achterhoofd dat ik hem wel middagen/dagen thuis ging houden als het niet ging. Gelukkig heeft hij er geen enkel probleem mee gehad. Maar hier is korter/minder dagen geen probleem. Ik geloof dat ze vaak voor 5 halve dagen gaan, ipv 3 hele en 2 halve. Dus steeds voor de lunch naar huis. Maar alles in overleg. Juf heeft wel het liefst dat ze zo snel mogelijk meedraaien, want dan wennen ze ook weer sneller. Maar alles binnen de grenzen van het kind. Mijn jongste heb ik ook wel een maandag en een vrijdag thuis gehouden, omdat hij toch moe was. Maar niet vaker, was niet nodig.
Is het niet de manier waarop je vriendin het wilde aanpakken dat de school niet zo blij ermee was? Is wel heel vrijblijven zo en lastig met de planning. Bijv bij een niet thema maken alle kinderen een voorwerpje, is niet handig als jouw kind er zo weinig is. Hier gaan de kleuters 4 hele dagen, maar als ze het niet redden dan mogen ze gerust een dag thuis blijven. Mijn dochter heeft het nooit nodig gehad, maar zoon bleef weleens een dagje thuis. En nog weleens, hij is nu 5. Een klasgenootje van dochter trok het in het begin niet een hele dag, zij is een tijdje voor de lunch opgehaald. Maar wel gewoon eerst proberen, lijkt me voor kind en het wennen ook het duidelijkst.
Hier gaat ze ip gewoon 4 hele en 1 halve dag. Lunch is dan thuis. In de regel is ze nu 2x een middag en 1x een dag thuis gebleven. Na de zomer start ze vermoedelijk op een andere school met continurooster ivm verhuizing. School hier doet overigens niet moeilijk en gaf zelf juist asn dat het voor sommige kindjes teveel is in het begin en adviseerde dus juist om dan lekker thuis te houden
Mijn dochter mag na de zomer beginnen op de basisschool. Ze Is ontzettend gevoelig (ivm ass zoon is zij daar ook op getest maar ze Is te sociaal om van ass te kunnen spreken. Voorlopig houden We het dus op hooggevoelig). Daarnaast heeft ze een hartritmestoornis en hypermobiliteitssyndroom. Dit geeft veel pijnklachten en vermoeidheid. Alles zal dus gaan op het tempo van mijn dochter. School, ikzelf en team zorg&onderwijs gaan hier een plan voor opzetten.
hier is dochter de eerste 2 weken alleen de ochtenden gegaan en later nog af en te een woensdag thuis.
Bedankt voor al jullie reacties en ik ben blij te horen dat jullie er zo over denken. Ik denk dat ik aankijk hoe het wennen gaat en aan de hand daarvan (wel van tevoren dat al met de juf afspreek) kijk of ze na het wennen aan zou aankunnen, of dat we verder gaan met ochtenden en na een tijdje evalueren hoe dat opgebouwd kan worden tot hele dagen.
Onze zoon is in febr 4 jaar geworden en ook hij is een (prikkel) gevoelig jongetje. Voorafgaand aan de start een gesprek met leerkracht en ib'er gehad om uitleg te geven. We merkten dat school open stond en mee wilde denken. We zijn gestart met 3 ochtenden (hij wordt voor de lunch opgehaald->contupinuerooster) en daar heeft hij het zwaar mee gehad. Hij slaapt nog dagelijks ruim 2 uur overdag. Sinds deze week gaat hij 4 ochtenden en na de vakantie kijken we weer verder. Wij merkten dat school in eerste instantie niet moeilijk deed, maar nu druk ging uitoefenen. Dit gelukkig wel goed kunnen bespreken! Doe wat jij denkt dat past bij je kind. Mocht het goed gaan is opbouwen zo gedaan toch?
Hier ook een heel gevoelig zoontje (ass). Hij is wel direct voltijd naar school gegaan. We hadden gewoon de keus dat als we dachten dat hij rust nodig had we hem gewoon konden afmelden voor de dag of de middag ofzo. Dit was zo vrijblijvend gelukkig. Zoon alleen de ochtenden of de ene dag wel en de andere dag niet laten gaan was geen optie geweest. Dan was het anders dan dat het hoort en dat kon natuurlijk niet in zijn ogen. Maar als hij echt te moe was, thuis blijven kon wel.