Dat is inderdaad gelukkig snel. 2 uur is lang maar als het 's ochtends gepland staat wat volgens mij vaak gebeurt dan kun je de middag rustig plannen en is het vaak wel te doen.
Heb jeverhaal verder niet gelezen. Onze dochter gaat volgende week starten op cluster 2 onderwijs na een half jaar op een vroegbehandeling groep van het nsdsk gezeten te hebben. Ze heeft meerdere problemen maar met 4 jaar moeten ze over naar groep 1. Dit zijn ook kleine klusjes met 1 juf en een pedagogisch werker en daarnaast krijgen ze 2 keer per week logopedie. Onze dochter heeft problemen met haar backing en articuleert niet goed en ook haar taalbegrip en woordenschat zit nog ver onder niveau. We zijn heel benieuwd hoe ze dit op gaat pikken daar. Het half jaar vroegbehandeling heeft zeker een stuk vooruitgang gegeven maar we zijn er al wel achter dat dit langzaam gaat
Het is afhankelijk per vestiging of kinderen met 4 jaar ook echt over moeten of niet. Gelukkig hoeft dat bij de vestiging waar mijn zoon zit niet, dus hij kan de 9 maanden in ieder geval afmaken en dan wordt er verder gekeken. Wat erg prettig is, is dat de hulp met 4/4,5 jaar niet stopt maar kinderen een verlenging kunnen krijgen wanneer ze dat nodig hebben of als ze toe zijn aan de basisschool maar (nog) niet in de reguliere school mee kunnen draaien, ze naar een cluster 2 school kunnen gaan waarbij het een vervolgstap op de Taaltrein en soortgelijk is.
9:00 uur is erg prettig, kun je de rest van de dag lekker ontspannen en rustig aan doen. Ik hoop dat jullie meer duidelijkheid gaan krijgen!
2 uur voor het onderzoek lijkt best lang, maar ik vond de tijd wel snel gaan en ze hadden een pauze halverwege de tijd. Waarin ze gewoon wat gingen drinken met ons zoontje. Lichtje28 de articulatie stoornis houdt in dat hij niet alle klanken en/of woorden goed uitspreekt. Poffertjes zijn bijvoorbeeld nog steeds koffertjes.
nou week 3 is bijna achter de rug... onze dochter loopt wel naar boven mee naar de kamer van de logopedist... maar ze wil daar niet blijven zitten.... pffff ik maak mij nu echt zorgen.
Ik zie nu pas je quote , ben op vakantie geweest. Mijn zoon heeft 2 jaar op vroegbehandeling gezeten van 3,5 jaar tot 5,5 jaar. Daarna was hij 'schoolrijp' en is doorgestroomd naar speciaal onderwijs. Wij wisten voor start Kentalis al dat hij nooit naar regulier zou kunnen, daarvoor waren zijn beperkingen te ernstig. Hij is gestart op cluster 4 (ZMOK), maar dat is zeer dramatisch afgelopen, omdat dit veel te hoog gegrepen was. De IQ test die op Kentalis afgenomen was had een te rooskleurig beeld geschept van zijn capaciteiten... Hij zit nu sinds een jaartje op cluster 3 (ZMLK) en daar zit hij goed op zijn plek. Qua praten/taal... gek genoeg is taal nu echt zijn 'sterkste' vak en hij praat vreselijk veel . Doordat hij nu zo goed kan praten, lijkt hij (veel) slimmer dan hij is en wordt hij erg makkelijk overschat. Dat is iets waar we heel alert op moeten zijn.
Dank je wel voor reactie. wat goed zeg van jullie zoon dat hij erg goed kan praten nu. Mag ik vragen waarom hij naar cluster 3 is gegaan? Wat zijn de beperkingen (als het geen persoonlijke vraag is) als je het niet wilt antwoorden dan begrijp ik het ook.
Wij hebben 2 logopedisten en 2 pedagogische medewerksters voor vast op de groep die elkaar afwisselen. Is dat bij jullie ook zo en zouden die niet om kunnen draaien? Het lijkt mij dat als de 1 niet klikt er verder gekeken wordt want individuele logopedie is naast logopedie op de groep zo belangrijk voor een kind met spraaktaalprobleem.
Ik maak niet echt geheim van (zie blog en onderschrift) Hij heeft ernstig autisme en dus een verstandelijke beperking. Achteraf gezien past zijn 'taalachterstand' bij zijn IQ en was zijn taalontwikkeling eigenlijk nog verrassend normaal voor een jongen met autisme. Wel overigens de 'bekende' autistische taal/communicatieproblemen, zoals dingen heel letterlijk nemen, problemen met perspectief, zeer gebrekkige wederkerigheid, slechte imitatie. Hij heeft ook nooit een achterstand ingehaald met logopedie, ook niet na 4 jaar individuele logopedie, omdat hij simpelweg op zijn (cognitieve) niveau functioneerde. Maar dat werd pas duidelijker toen hij ouder werd (IQ testen op jonge leeftijd zijn minder betrouwbaar en geven sneller overschatting). Hij krijgt dus ook al aantal jaar geen logopedie meer, want dat heeft geen enkele zin. Dat is ook de reden dat hij nu op cluster 3 zit. Hij is functioneert nu sociaal-emotioneel als peuter en is bezig met groep 3 leerstof (als je naar zijn leeftijd kijkt had hij nu in groep 6 moeten beginnen). Daarnaast heeft hij veel last van zijn autisme (overprikkeling, zeer gebrekkige sociale interactie), waardoor hij veel maatwerk en laag tempo nodig heeft. Gelukkig kan hij dit op zijn huidige school allemaal krijgen ! Het gaat goed met hem, het is een vrolijke, enthousiaste, lieve jongen.