Hallo, Mijn zoontje is net 4 en start bijna met school. Hij spreekt de "g" niet goed uit. Hij zegt bijvoorbeeld "klijbaan" of hij zegt "roedzo (goedzo). De g klinkt dan als een harde "r" of iets tussen de r en g in. Wanneer moet ik daar iets mee of kan dat ook nog geleidelijk verbeteren? Hij is prima verstaanbaar en zijn woordenschat is ook prima. Het gaat puur om sommige uitspraken Hij heeft nooit geduimd of een speentje gehad. Wel zijn eerste 3 jaren veel gekwijld.
Hier hetzelfde dilemma, dochter is bijna 5 en spreekt de L nog niet goed uit. plank = pjank bijvoorbeeld. Ze spreekt nu al wat beter, maar tot voor kort moest ik soms echt drie keer vragen wat ze nu zegt. Ik versta haar nog steeds niet altijd goed. Op school hebben ze er nooit wat van gezegd, terwijl ik me niet kan voorstellen dat de juf haar goed verstaat.
Op veel scholen krijgen ze in groep 2 een logopedische screening. Dus net rond 5/6 jaar wanneer dit soort problemen wel over moeten zijn. Mijn jongste heeft de R heel lang als een L uitgesproken maar de laatste tijd merk ik dat het beter gaat.
Nog even aankijken en dan toch echt begin groep 2 naar logopedie gaan anders kan het het leren lezen belemmeren.
Oke, dankjewel allemaal.. Dan wacht ik nog af Mijn dochter van net 6 slist een beetje maar haar zijn ze vergeten te screenen. Even achteraan dat ze het dit jaar doen. En anders informeer ik zelf bij de logopedie.
Hier heeft een logopedist een inloopspreekuur, waarbij je gratis advies kunt krijgen. Misschien bij jullie ook? Ik weet niet of je wel of geen verwijsbrief nodig hebt.
Bij mijn zoon heb ik toen wel contact gezocht met de logopediste. Je kunt er altijd een afspraak maken dan kijkt hij/zij wel Of het nodig is of niet. In zijn geval wel, omdat er gr2 kinderen waren die er om moesten lachen en zoon dat heel erg vond. Bij dochter had het niet gehoeven, want zij had zich er niks van aangetrokken. Screening is als ze naar de schooldokter moeten, maar dat gebeurt niet altijd in gr2. Ze lopen bij het cb regelmatig achter.
Dat is niet overal gelijk. Bij ons wordt de logopedische screening in groep 2 niet door het cb gedaan of aangestuurd, maar door een logopedist van het samenwerkingsverband, helemaal buiten het cb dus. Ik zou op school even informeren, vaak kunnen ze ook buiten de screening om wel een logopedist raadplegen. Dat kan ik als IB'er namelijk wel. En anders idd zelf even een logopedist bellen. Een consult kan altijd toch?
Hoeveel last heeft hij er zelf van? Mijn oudste had echt last van zijn spraak, mensen verstonden hem slecht. Maar als mensen/kinderen hem wel snappen zou ik niet te snel ingrijpen. Het is wel handig als ze dat soort klanken kennen voordat ze gaan lezen, anders zouden ze in de war kunnen raken. Misschien kun je juf eens vragen over een paar weken? Mijn oudste heeft dus wel logopedie gehad. Vanaf 3 jaar in periodes. Nu hij 9 jaar is ook weer een rondje.. De eerste paar klanken waren echt snel geregeld. ik geloof na 6 bezoeken de eerste klank al goed. Later ging het moeilijker omdat de klanken lastiger werden. Dus als je wel aan de logopedie moet, dan is dat misschien ook maar heel eventjes.
Wij kregen voor onze dochter met 3,5 jaar ook het advies voor logopedie op een gratis spreekuur van het kinderdagverblijf. E.e.a. stond mij een beetje tegen, want hoe meer aandacht wij gaven aan haar spraak hoe slechter ze ging praten (beetje onzekerheid). En door het feit dat het voornamelijk kwam doordat ze te snel wil praten; ze is vrij druk van zichzelf. Huisarts en cb vonden het ook een beetje vroeg voor logopedie. Dus wij hebben besloten om het nog niet te doen. Eerst even aanzien en haar het ritme laten pakken op school. Sinds kort gaat ze dus naar school en daar hebben wij het wel aangegeven bij de juf. Ook gezegd dat wij haar input hierover waarderen. Als het dan straks niet genoeg verbetert naar onze en/of de mening van de juf, dan gaan we alsnog starten met logopedie.