Ik word hier zoooo simpel van.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door TopperD, 19 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    779
    156
    43
    Even stoom afblazen. Ik kan hier niet zo goed tegen.
    Vorig jaar in groep 3 kreeg ik van de juf constant te horen dat het leek dat mijn zoon heel moe was. Hij zat zo vaak te gapen in de klas.
    Slaapt hij wel genoeg. Nou, geloof me, hij slaapt van half 8 tot ongeveer half 7 - 7 uur. Lijkt me lang genoeg voor een jongen van inmiddels bijna 7. Maar goed, juf ging met pensioen, nieuwe juf en ja hoor, hij leek wel heel moe vandaag.

    Nu in groep 4 begint het gezeur weer. Ze zijn nu begonnen aan week 4 en ik heb al zeker 10 keer gehoord: heeft hij wel goed geslapen vannacht. Hij deed niet anders dan gapen.
    Vandaag ook weer. Hij was zo aan het gapen, hij heeft niks gedaan met rekenen. GRRRR. Misschien even verduidelijken wat je van hem verwacht?
    Mijn zoon heeft ASS en daarbij een TOS met een goede intelligentie. Thuis merken we niets van zijn eventuele vermoeidheid. Hij speelt, hij leest, hij zit op de IPad, is gewoon lekker actief. Geen acting out gedrag na school (wat hij vorig jaar wel regelmatig had). Ik word hier echt helemaal niet goed van.
    We hebben ons eerste gesprek al gepland na een week school, omdat hij werk mee had gekregen omdat het niet af was, zei mijn zoon. Nadat juf mij app-te bleek dat hij het zelf per se mee wilde naar huis. Toen heb ik het hem ook laten maken. Was binnen vijf minuten klaar :(.
    Maar vandaag heeft hij dus weer niks gedaan met rekenen, want hij was zoooooooooooo moe. *zucht* En thuis gewoon helemaal niks aan de hand. Wat moet ik hier nou mee? Het begint mij gewoon op de zenuwen te werken. Straks heb ik een kind dat elke dag zijn werk mee naar huis krijgt omdat de juf hem niet aan het werk krijgt. Lijkt me ook niet de bedoeling.
     
  2. suikerfee

    suikerfee Fanatiek lid

    13 jan 2010
    1.700
    361
    83
    Wat vervelend zeg. Wat er nu in me opkomt, vind hij de stof wel interessant genoeg? Niet te makkelijk. Als hij thuis met 5 minuten klaar is, lijkt het me dat hij niet genoeg uitdaging krijgt.
     
  3. Rietje88

    Rietje88 Niet meer actief

    Je verteld dat je kind ass heeft. Is het gestructureerd/rustig genoeg om zich te kunnen concentreren? Misschien raakt hij door wat prikkels de draad kwijt en weet hij het dan even niet meer op te pikken waardoor de boel saai wordt.
     
  4. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.866
    5.104
    113
    Wat zegt je zoontje ervan? Is hij echt aan het gapen? Vind hij het werk te makkelijk? Te veel prikkels/geen concentratie?
     
  5. NafNaf

    NafNaf Fanatiek lid

    5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Mijn kinderen hebben geen ASS maar zijn wel heel snel overprikkeld. Zij zijn in de eerste weken van het schooljaar ook altijd kapot (bijna alle kinderen die ik zie, trouwens). Je kunt ook moe zijn als je genoeg slaapt...ik heb er in september zelf ook last van. ;)

    Kan hij zelf aangeven wat ervoor zorgt dat het op school niet lukt? Misschien vindt hij het fijn om met een koptelefoon op te werken? Of helpt een time timer op zijn tafel? Of moet de juf eerst even langs lopen om hem 'aan het werk te zetten'? Ik zou aan hém vragen wat híj denkt dat helpt. Hoe meer hij het zelf bedenkt, des te groter de kans dat het werkt. Hij moet het tenslotte zelf gaan doen. De kans is groot dat de juf als hij zelf aan het werk is groepjes kinderen begeleidt die het moeilijk vinden, dus hij moet zelf iets gaan bedenken waardoor hij aan het werk kan blijven.
     
  6. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    12.238
    11.817
    113
    Ik zou mijn energie niet (proberen te) steken in irritatie en ergernis op de juf, maar samen met de school een goed plan van aanpak gaan maken. Hoe komt het dat hij zijn werk niet doet? Is het te makkelijk, saai? Raakt hij afgeleid? Wat doet de juf om hem aan het werk te zetten? Is zijn plek in de klas wel goed? Zit hij bij de juiste kinderen aan de tafel? Misschien moet de IB-er maar eens een keer komen observeren en meedenken.
     
  7. Mirro

    Mirro Fanatiek lid

    27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Dit is precies wat ik ook dacht.
    Het komt zo negatief over, terwijl de juf en jij juist hetzelfde willen bereiken. Jullie kunnen elkaar beter helpen, daar heeft je kindje ook het meeste aan.
     
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    50.158
    35.815
    113
    Mee eens. Juf geeft gewoon aan wat ze ziet. Als de oorzaak niet is dat hij in de nacht te weinig slaapt krijgt, dan moet je samen kijken naar wat het dan veroorzaakt en wat er eventueel aan te doen is.
     
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.063
    3.857
    113
    Mee eens, de juf zegt alleen maar wat ze ziet. Achter de oorzaak moeten jullie samen komen, maar goed, als hij genoeg slaap krijgt en nergens een tekort aan heeft (vitaminen, ijzer ofzo), dan kan ze dat afstrepen en op zoek naar een oplossing zoals uitdagender werk.
     
  10. tuc

    tuc Niet meer actief


    Ook mee eens. Je zegt dat je er simpel van wordt, maar het zegt toch ook wat dat 3 afzonderlijke juffen mee komen, dan zal hij dus echt wel constant zitten te gapen. Ik zou met een positieve insteek het gesprek aangaan over wat te doen. En ik zou blij zijn dat ze het aangeven, ze kunnen ook niks zeggen.
     
  11. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Eet ie wel goed smorgens?? En genoeg als tussendoortje op school?
    Als ik te weinig eet dan blijf ik ook gapen. Ben dan niet moe maar is gewoon suikertekort ofzo.

    Ook als het te warm is in de klas bijvoorbeeld kan je er heel loom van worden.
     
  12. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    779
    156
    43
    Wij zijn constant in gesprek met school. Maar ik baal er gewoon van dat ze constant komen met de vraag: slaapt hij wel genoeg? Terwijl we dat al duizend keer hebben uitgelegd.
    Of hij het werk te makkelijk vind, durf ik niet te zeggen. Dat zijn concentratie niet goed is wel, maar dat weten ze op school ook. Een koptelefoon wil hij niet, dus is geen optie.
    Hij zegt zelf altijd dat hij helemaal niet moe is. Maar daar komt zijn taalprobleem ook meteen aan de orde, wat het wel is, kan hij mij ook niet uitleggen. Wel dat het geroezemoes in de klas hem irriteert, maar hij mag naar een stilte plek gaan. Stom, nu ik dit zo typ rijst bij mij de vraag of hij daar dan ook gebruik van maakt. :)
    Ik denk wel dat het met een stukje uitdaging te maken heeft, maar ook zeker met zijn werkhouding. Misschien moet hij wel een keer per uur even vijf minuten naar buiten om te luchten. Ik heb met zijn nieuwe juf wel meer dan met zijn vorige. Daar kon ik helemaal niks mee. Die wist niet eens dat hij ASS en TOS had. Nee, hij heeft voor de grap op de Tine Marcus gezeten. Kom op juf. Staat in zijn dossier.
    Hij zit momenteel weer in de molen dus nu allerlei plannen gaan bedenken lijkt me ook niet de oplossing. Binnenkort volgt een observatie op school. Ontwikkelingsanamnese hebben we al gehad en hij heeft de WISC gemaakt. Wachten op de uitslagen/bevindingen van alle gesprekken.
    Eerst maar weer in gesprek met juf.

    Zijn HB is prima, is toen onderzocht. Zijn eetpatroon is ook prima.
     
  13. huggybird

    huggybird Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Mijn dochter was ook heel moe en zag er ook bleek bij. Nu heeft ze een bril en het is over....
     
  14. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    12.238
    11.817
    113
    Tsja, allerlei plannen. Dat valt toch wel mee. Wat je al zegt, maakt hij gebruik van de stilte plek. Misschien is het goed om hem daar vast neer te zetten. Of 'verplicht' een paar keer per les of zoiets.
    En een paar keer naar buiten, is ook zo ingevoerd. Allemaal makkelijk te realiseren zaken. Dat kan je dan toch mooi met de juf bespreken.
     
  15. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113

    Dit!

    Om een suikertekort te voorkomen kun je ironisch genoeg het beste zo min mogelijk producten en dranken gebruiken met toegevoegde suikers. Wat fruit tijdens de pauze is prima, maar geen zoete repen of limonade of vruchtensap. Wellicht kreeg hij dit al niet, maar als dat niet het geval is zou ik het zeker eens twee weken proberen. Niet iedereen reageert even sterk op de stijgingen en dalingen van suikerspiegels, maar gezien hoelang je zoontje hier al mee worstelt en hoe hij slaapt zou het best een issue voor hem kunnen zijn. Grote kans dat je dan een verbetering vindt.

    Verder misschien een keertje bloedprikken. Bloedarmoede leidt bijvoorbeeld ook tot vermoeidheid.

    Dat je thuis niks van de vermoeidheid merkt hoeft op zich niet te betekenen dat er niets aan de hand is. Meestal is het gedrag het meest zichtbaar in een situatie die voor het kind minder stimulerend (saai...) is.
     
  16. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    12 apr 2011
    2.165
    178
    63
    Ik weet natuurlijk niet of hij gebruik maakt van het stille plekje, maar anders is het ook voor de juf lastig. Als hij ook geen koptelefoon wil. Waar ik nog aan denk is even een rondje lopen. Is hij goed in rekenen? Dan kan hij best minder werk maken. Timetimer of kleurenklok gebruiken. Beloningssysteem als het wel af is.
     
  17. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    779
    156
    43
    Ze gebruiken nu een time timer en delen het werk in blokjes op. Dit gaat nu goed. hij werkt nu en het gapen is een stuk minder geworden. Het stilteplekje gebruikt hij even niet nu, omdat ze hem graag in zicht willen hebben. Dit omdat hij gewoon niet tot werken komt.
    Ben benieuwd. Voor nu lijkt het wiel eerst uitgevonden. Bedankt voor jullie reacties.

    En hij krijgt idd fruit en wat aanmaak limo in de pauze. Met de lunch wil hij alleen hartig beleg en melk.
    We hopen dat hij deze lijn voortzet.
     

Deel Deze Pagina