Mijn tip elke dag na het avondeten even met een mand door het huis lopen, alles erin gooien wat ergens slingert of niet op de juiste plaats ligt en het meteen opbergen op de plek waar het wel hoort te liggen. Werkt hier ideaal zo is het nooit een grote chaos en liggen er hooguit een paar spulletjes waar ze niet horen te liggen.
Ga ik morgen eens kijken ben benieuwd! Mijn schoonmaak ritueel is ook echt een organisatie op zich. Ik hou van plannen en schema's dus elke zondag zet ik in mijn agenda wat ik die week in huis aan ga pakken per dag naast de vaste dagelijkse dingen.
Die fotoboeken is het enige waar ik niet georganiseerd in ben. Moet nog 15 jaar vakantie boeken maken en van beide kinderen heb ik ook nog geen boek. Telkens denk ik deze winter ga ik er eens elke week een avond voor zitten maar het komt er nooit van! Terwijl ik het zo graag wil. Denk dat ik dat binnenkort eens ga uitbesteden.
Ik heb 1 rommellade beneden in de keuken. Daar zitten wat opladers, tabdenborstels haargel en dat soort spullen in die totaal niet bij elkaar horen maar die ik ook niet los wil hebben slingeren. Ik hou van dat ene rommelplekje in huis haha
Zoals dit: ik wil heel graag, maar lukt gewoon niet altijd. Nu wel wat meer een rommel, maar goed, ik doe mijn best. Schoon is het hier wel, dat vind ik eigenlijk belangrijker dan opgeruimd. maar ik heb net als umm85, dat ik helemaal zen ben als alles aan kant is, voelt zoveel fijner.
Waar laten jullie al die bakjes dan? Zijn die groot of klein? Ik heb beneden 1 grote kast maar daar staat al het speelgoed in, muv dingen die te groot zijn zoals de babywalker, schoolbord, keuken enz. Daar passen dus geen bakjes meer bij. Verder heb ik beneden geen plek om dingen op te bergen. De keuken heeft al te weinig opberg kasten en in het tv meubel past ook vrij weinig.
Ik houd er wel van als alles netjes en schoon is, maar het lukt mij gewoon niet om te organiseren. Ik heb dat boek van die Japanse Marie nog iets en daar staat bijv in dat je spullen op de plek legt waar je het gebruikt. Maar bijvoorbeeld een schaar, de ene keer gebruik ik die boven, dan weer beneden. Dus wat is daarvoor nu een vaste plek? Ook met kinderkleding vind ik het een ramp; ik kan echt de logica niet vinden. Want hoe sorteer ik te kleine kleding in een of meerdere bak in bv maat 92, want het ene merk valt groot en andersom. En ik kan er dan niet tegen als verschillende maten door elkaar ligt. In mijn zoons kledingkast heb ik een bak met "te groot" , "te klein" en nu winterspul. En wat doe ik met kleding die voor mijn zoon te klein is, indien uniseks en wat best voor een meisje "kan", voor mijn dochtertje te groot? Waar laat ik dat zonder het te vergeten? Ik word er gek van want ik wil het zo graag allemaal netjes en vooral "logisch" hebben. Het is al een aantal keer voorgekomen dat ik kleding domweg "vergeten" was omdat ik het niet kon vinden en niet wist waar ik het opgeborgen had E
Ik sorteer op draaggrootte. Dus misschien wel verschillende maten bij elkaar, maar dan wel allemaal dingen samen die op hetzelfde moment gedragen kunnen worden. Lijkt me heel evident zo. En die kleren die te klein zijn voor de ene en nog te groot voor de andere. Die zou ik gewoon al in de kast van de jongste leggen, maar dan achterin.
Zou jij het mij willen leren? Het plannen en de schema's enzo? Ik ben er zo aan toe, maar het lukt mijzelf niet. Ik weet niet waar ik moet beginnen Algemene vraag: Is het eigenlijk ook een kwestie van minimaliseren? Want ik heb zoveel spullen in huis en ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen
Ja! Hoe meer spullen hoe minder overzicht. Minimaliseren is echt heel prettig. Pak elke week een kastje/kast aan. 1 jaar niet gebruikt/gedragen = weg. Kapot of niet mooi meer is weg. Die spullen die weg gaan kun je verdelen in 'prullenbak' en 'weg geven' en 'verkopen'. Ik ben best chaotisch dus ik begin altijd overal en nergens maar dat werkt voor mij het beste want zo hou ik het leuk voor mezelf. Ik heb op zolder 1 plek voor spullen die weg gegeven worden/ verkocht worden. Eens in de zoveel tijd zet ik eens iets op Facebook of de weg geeffhoek. Ik ben inmiddels wel iets makkelijker geworden in weg gooien.. Eerst vond ik dat altijd zonde maar daarmee help ik mezelf helemaal niet want alles blijft zo rommelig. laatst op flair stond een mooi lijstje met spullen die je meteen al weg kan doen. Schoonmaakmiddelen bijv, nagellakjes, medicijnen eens uitzoeken, oude mascara's, schoenen. Grote vuilniszak erbij en weg gooien maar 😉
Een schoonmaakschema werkt voor mij niet. Maar wat ik nu doe en wat dus wel werkt is van die kleine doorzichtige memo stickers gebruiken. Daar schrijf ik op wat gedaan moet worden en plak ik in de agenda. Als het die dag niet lukt plak ik hem over naar een andere dag. Als het wel lukt dan plak ik hem weer 5 weken verder (ramen wassen, onkruid bijv) De standaard dingen pak ik aan wanneer ik vind dat het nodig is. Zo heb ik niet het gevoel dat ik iets voor niks doe en ook niet elke dag uren aan het poetsen ben.
Tuurlijk wil ik helpen stuur maar een berichtje! En hier in huis is het geen kwestie van minimaliseren geweest want ik ben gek op tierlanteintjes zoals kaarsjes fotos dienbladen schaatjes enz...
Mijn man zit in de relatiegeschenken dus deze zaten in een boekje. Ik denk dat de Bruna ze wel heeft? Ik vind het ideaal omdat ze goed plakken en blijven plakken en smal genoeg zijn.
Ja ik houd er wel van, maar helaas is de realiteit anders. Ik probeer wel m'n best te doen maar het komt er gewoon niet van. Ik bedenk me dan altijd maar dat kinderen eerder herinneren hoe gezellig het was i.p.v hoe schoon het was. Mijn oma had smetvrees en mijn moeder herinnert haar eigenlijk alleen maar als iemand die altijd maar schoonmaakte. En als mijn moeder als puber dan "voor de grap" zei dat ze helemaal niet zag dat er schoongemaakt was, dan begon m'n oma gewoon weer van voor af aan alles opnieuw te doen... Ik voel me altijd heel goed als ik weer een doos spullen voor de kringloopwinkel heb wanneer in de keukenkastjes eens goed heb uitgemest. Zoals iemand al zei: het begint eigenlijk bij minimaliseren, want hoe minder spullen je hebt, hoe makkelijker je ergens aan kan beginnen (of überhaupt wéét wáár te beginnen!). Teveel spullen geeft mij onrust. Eigenlijk nog meer onrust dan troep an sich. Want iemand kan een "netjes" huis hebben, maar heel veel prullaria hebben staan in vitrinekasten e.d. Ik heb weinig staan in mijn woonkamer, maar regelmatig liggen er boeken op het bureau, nog een paar glazen op de tafel, speelgoed op de grond e.d. Wel lastig, maar gevoelsmatig voor mij toch niet zo lastig als kasten vol met zooi.
Ik ben sinds kort aan het organiseren geslagen. Loopt nog niet heel vlot . Maar alles wat ik tegen kom wat ik niet meer wil zet ik op facebook. Eerst op facebook-veiling site, en als het daar niet weg gaat dan op de weggeefhoek. Dan hoef ik het niet naar de milieustraat te brengen en krijg ik er nog een paar euro voor.
De kleding van de kinderen bekijk/sorteer ik heel regelmatig. Ik heb vroeger ook wel gehad dat ze iets niet hadden gedragen, maar nu heb ik meestal geluk en kom ik het nog net op tijd tegen. Ik heb wel opbergbakken voor de maten die te groot zijn (gekregen, al gekocht in de SALE) en bakken voor de maten die ze niet meer passen. Ik geef heel veel weg, doe ook veel naar de kringloop.
Ooh ja ik hou ook van een schoon en opgeruimd huis! Sinds ik zwanger was van onze tweeling hebben we eens in de 2 weken een hulp.. Zij veegt boven en beneden, dweilt boven en beneden, doet de wc's en elke keer pakt ze een grotere klus aan (badkamer helemaal / keuken helemaal / ramen lappen) Maar ik doe ook nog genoeg zelf.. elke dag even vegen/doekje door het huis halen.. bedden verschonen, wassen.. Ik heb op m'n telefoon een 'notitieblokje' en daar zet ik op wat ik wil doen die dag.. Lukt het niet, zet ik het naar de dag erna. Zodat het uit mn hoofd is maar ik het niet vergeet Geeft me meer rust, en het is lekker als je dan weer wat kan doorstrepen