Cluster 2 school

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Pien120213, Nov 22, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pien120213

    Pien120213 Actief lid

    Oct 22, 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 Pien120213, Nov 22, 2016
    Last edited: Nov 22, 2016
    Hallo dames,

    Mijn dochter van 3,5 jaar zal waarschijnlijk als ze 4 is naar een cluster 2 school moeten. Het is nog niet zeker, omdat ze steeds grote sprongen maakt. Daarnaast is de keus wel uiteindelijk aan ons wat we gaan doen. Ik had zo gehoopt dat ze haar achterstand had ingehaald, maar haar spraak/taal loopt nog te veel achter.

    Wie heeft er ervaring met een cluster 2 school? Hoe ging / gaat dat? Ging / gaat je kind vooruit? Mocht hij / zij terug naar een reguliere school?

    Alle ervaringsverhalen zijn welkom.
     
  2. dina88

    dina88 Fanatiek lid

    Nov 7, 2008
    2,360
    235
    63
    Female
    Arnhem
    Onze zoon zit nu in groep 2 van cluster 2 onderwijs, hij zit daar vanaf dat hij 4 jaar en 3 maanden is (toen was alles pas rond)
    Hij gaat met sprongen vooruit en praat als 1 van de beste in de klas, hij heeft een klas van 15 kindjes en dat wordt niet groter.
    We hebben nog niet gepraat over regulier, als ik het aan John zelf vraag, of hij bij z'n beste vriendje (regulier) of hier op school blijven, dan kiest hij voor hier op school blijven, dus dat is natuurlijk erg positief.

    Dus wij zijn erg blij met deze school.
     
  3. Pien120213

    Pien120213 Actief lid

    Oct 22, 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat fijn! En goed dat hij vooruit gaat. Hoe "erg" was het bij jullie toen hij begon, als ik vragen mag?
     
  4. 27mama

    27mama Bekend lid

    May 8, 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje zit op regulier onderwijs met een arrangement vanuit cluster 2. Ze heeft een grote spraakachterstand.

    Ik vind het fijn dat ze hier gewoon in de buurt naar school kan. Ze heeft hier haar vriendinnetjes. Tevens volgt ze nog twee keer per week logopedie.
     
  5. Pien120213

    Pien120213 Actief lid

    Oct 22, 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoeveel uur per week krijgt ze begeleiding? Of gaat dat anders met cluster 2? Voor ons is een cluster 2 school 40km rijden (enkele reis) en wil natuurlijk ook veel liever dat ze naar een school in de buurt kan, maar de groepen zijn zo groot op een regulieren school (25-30 kinderen).
     
  6. TopperD

    TopperD Bekend lid

    Jun 9, 2015
    779
    156
    43
    Mijn oudste heeft op een cluster 2 school gezeten. Van 4,5 (gr 1) tot 5 (eind gr 2). Hij heeft maar goed 3 maanden in groep 1 gezeten, omdat het niet eerder rond was en hij dus ook niet eerder kon starten. Al begonnen met aanvragen ruim voordat hij vier was.
    Hij heeft daar een fantastische tijd gehad, is daar ontzettend gegroeid op alle vlakken.
    Hij mocht na amper een jaar langzaam aan starten binnen het regulier. Vanaf de voorjaarsvakantie groep 2. Eerst 2 dagen , toen drie en na de zomer is hij helemaal over gegaan.
    In groep 3 verliep alles in het begin zeer moeizaam. Het contact met school is heel anders. En ik heb hier al pittige gesprekken gevoerd omdat ze het gewoon niet snapten (juf wilde het niet snappen). Uiteindelijk eind groep 3 kreeg hij een andere juf, met meer kennis van zaken, zowel van ASS als TOS. Pas toen ging het makkelijker op school. Maar het plezier in school wat hij had op cluster 2, dat heeft hij niet meer. Ook zijn zelfvertrouwen is een stuk minder dan het was.
    Het gaat redelijk, maar ik weet gewoon dat er meer in zit dan dat er uitkomt.
     
  7. Pien120213

    Pien120213 Actief lid

    Oct 22, 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Fijn om te lezen dat je zoon in zo'n korte tijd zo gegroeid is. Hij heeft dus maar 1 jaar en 3 maanden daar gezeten?
    Ik ben ook erg benieuwd wat hij niet kon (ja praten dat snap ik) en nu wel.

    Mijn dochter praat wel bijvoorbeeld, maar loopt echt achter. Maar het grootste probleem is het niet altijd willen communiceren met anderen. Daar lijkt ze vaak weinig behoefte aan te hebben. Als ze praat, dan doet ze het wel functioneel, maar antwoord geven als iemand iets vraagt, iets vertellen aan een ander heeft ze veeel minder behoefte aan als een ander kind.
     
  8. dina88

    dina88 Fanatiek lid

    Nov 7, 2008
    2,360
    235
    63
    Female
    Arnhem
    Met 3,5 jaar was zijn achterstand 1,5 jaar.
    Hij praatte wel, maar voornamelijk in z'n eigen taaltje en voornamelijk in 1 hooguit 2 woord 'zinnen'
     
  9. Pien120213

    Pien120213 Actief lid

    Oct 22, 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat goed! Dus zoveel vooruitgang in een jaar. Dat geeft me hoop.
     
  10. Anne09

    Anne09 Fanatiek lid

    Aug 11, 2011
    1,291
    57
    48
    Hier geen ervaring met cluster 2, maar wel met heftige spraakproblemen en regulier onderwijs. Toen zoon begon had hij een fonologische ontwikkeling van 2,5. Sprak nog amper in zinnen (max 3 woorden) en sowieso weinig tot niet tegen vreemden. De school zag het zitten en zou veel begeleiding krijgen van de logopediste die vlak bij zat.

    Inmiddels bijna een jaar verder en zoveel vooruit gegaan. Hij spreekt in volledige zinnen en is redelijk tot goed verstaanbaar. Alleen de vervoeging van (onregelmatige) voltooide tijden en soms de uitspraak van enkele letter en clusters (woorden beginnend met sp, sn, k en g zijn soms lastig).

    Ik ben heel blij met onze keuze voor regulier onderwijs. We wonen in een dorp en nu heeft hij hier zoveel leuke contacten met andere kindjes. Voor cluster 2 moesten we naar de dichtstbijzijnde grote stad.
     
  11. Pien120213

    Pien120213 Actief lid

    Oct 22, 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap die keus heel goed. In jullie geval dus een hele goede keus geweest. Ik vind de afstand ook echt lastig, maar ik wil wel het beste voor haar. De klassen op regulieren scholen zijn zo groot dat mijn dochter daar zou verzuipen.

    Had / heeft jouw zoon een cluster 2 arrangement of een andere vorm van begeleiding? Hoeveel uur per week / per dag?
     
  12. TopperD

    TopperD Bekend lid

    Jun 9, 2015
    779
    156
    43
    Mijn zoon sprak heel lang in een eigen taal. Hij kende de woorden wel, maar kon ze niet vinden, zeg maar. Communicatie was eigenlijk eenzijdig of functioneel. Een gesprekje met hem voeren was niet mogelijk. Hij stelde geen vragen en vroeg nooit om hulp. Hij durfde ook niet goed te praten.En hij zat bomvol frustratie.
    Zijn spraak is nu op kalenderleeftijd, maar sluit nog niet aan bij zijn kunnen. Hij heeft wel minder frustratie, maar het zit er nog steeds. Ook heeft hij nog steeds moeite met het begrijpen van gesproken taal. Heeft een lange verwerkingstijd. Hierdoor kan hij gesprekken in sociale situaties vaak niet volgen en haakt af. Op school heeft hij moeite om de instructies op te pakken en verzuimt dan om aan het werk te gaan. Hij vraagt nog steeds te weinig hulp, hoewel het wel beter gaat nu. Vriendjes heeft hij bijna niet. Hij speelt wel eens met iemand, maar dat zijn vaak opwellingen. Hij vindt het ook heel lastig om zijn aandacht bij de ander te houden.
    In conflictsituaties heb je kans dat hij gaat bijten als hij het met woorden niet meer af kan.
    Toen hij begon had hij een achterstand van ruim een jaar, vergeleken met zijn cognitieve niveau bijna 3 jaar.
    In taaltesten scoort hij 1 op 1 op alle onderdelen ver boven zijn leeftijd (tussen 8 en 11,5jr) maar dat hoor je niet terug in dagelijkse situaties.
    Het fijne van cluster 2 was dat ze allemaal wat 'mankeerden' en daardoor een stuk socialer waren naar elkaar. Hierdoor durfde mijn zoon ook beter te zeggen wat hij wilde, al was het soms moeilijk om hem te volgen. Nu komt hij soms verdrietig uit school omdat hij niet de juiste formulering kon vinden voor wat hij wilde zeggen en dan niet in de gelegenheid gesteld wordt om even wat langer na te denken om er alsnog op te komen. Het duurt te lang en daar wordt de klas onrustig van. Dat merkt hij natuurlijk ook.
    Ondanks wat het MKD destijds zei, denk ik dat de taalproblemen vooral ASS-gerelateerd zijn.
     
  13. Pien120213

    Pien120213 Actief lid

    Oct 22, 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kunt nooit weten of het door zijn TOS of ASS komt. Het is altijd op basis van vermoedens en dat is lastig. Je kunt niet in zijn hoofd kijken. Lastige combi. Ik lees toch ook best wat overeenkomsten met mijn dochter. De logopedist spreekt bij haar ook van een TOS. Ik weet trouwens niet of ze bij een achterstand altijd van een TOS spreken, maar er is nooit gecommuniceerd met ons over een TOS. Ik las dit in een rapportage en dacht "oh fijn dat je dat even meld".

    Betreft lange verwerkingstijd: heeft mijn dochter ook, maar dan vooral bij druktes, dus veel prikkels. Ze reageert dan een stuk trager. Bij mijn dochter ben ik ervan overtuigd dat zij een geboren beelddenker is, dat ben ik ook en ik herken heel veel van mezelf in haar. 80% van de bevolking is taaldenker, dus je bent al "apart", aangezien je je informatie anders verwerkt.
     
  14. Anne09

    Anne09 Fanatiek lid

    Aug 11, 2011
    1,291
    57
    48
    Zoon heeft geen cluster 2 arrangement. Hier zijn we wel mee bezig geweest, maar het bleek niet nodig. Sowieso wordt er op de basisschool eerst naar interne begeleiding gekeken voordat er externen worden ingeschakeld. Daarnaast krijgt hij wel 2x per week logopedie en oefenen we thuis ook veel met hem. Het scheelt wel dat ik sinds hij naar school is fulltime thuis ben. Ook is zijn juf heel betrokken. Ze doet echt haar uiterste best om hem te begrijpen en neemt er ook de tijd voor. Als ze vastlopen op iets bespreken we het na schooltijd, maar dat is steeds minder nodig.

    Je weet natuurlijk altijd achteraf pas of regulier of speciaal onderwijs de juiste keuze is. Wel weet ik dat kinderen op deze leeftijd ook zo snel kunnen gaan in hun spraakontwikkeling.
     
  15. 27mama

    27mama Bekend lid

    May 8, 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ow das wel heel ver 40 km enkele reis. Als je kind dan met een taxi moet dan zit ie lang in de taxi als je de pech hebt dat er ook nog andere kindjes mee moeten.

    Je hebt verschillende arrangementen. Mijn dochtertje heeft geloof ik het light arrangement en krijgt zo'n 40 (of 60 uur ben het ff kwijt)hulp per jaar.

    Mijn dochtertje zit op een school met kleine klassen. 18 kinderen. Er komen er nog wel een paar bij.
     
  16. Pien120213

    Pien120213 Actief lid

    Oct 22, 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik hoop ook dat ze straks zooooo'n flinke sprong gaat maken en het niet meer nodig is, maar ja daar ga ik niet van uit nu.
     
  17. Pien120213

    Pien120213 Actief lid

    Oct 22, 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Best weinig 40 uur per jaar? Dat is wel heel light, haha. Maar dan zal het bij jullie ook niet zo 'erg' zijn als bij ons vermoed ik.

    Ik stuur mijn dochter niet met de taxi. Ik breng haar iedere dag en mijn man haalt haar op. We hebben het voor haar over.
     
  18. Pixel85

    Pixel85 Lid

    Jan 11, 2012
    92
    0
    6
    Hai
    Mijn zoon van 4 gaat sinds 2 maanden naar een cluster 2 school. Vond t een moeilijke keuze maar we zijn er nu echt heel blij mee. Veel meer specialistische kennis en kleine klassen met veel aandacht.
    Mn zoontje heeft t super naar zn zin en hij gaat echt vooruit qua spraak en zelfvertrouwen!
    Overigens heb ik de eerste weken hem ook gebracht en gehaald maar gaat hij nu toch met de bus. Mijn ervaring is dat de kinderen eigenlijk allemaal met de bus gaan en ze dat zelf ook t prettigst vinden en zelfs leuk! Ik vond dat ook moeilijk maar heb gemerkt dat dat meer een ding van de ouders is dan van de kinderen zelf.
     
  19. Pien120213

    Pien120213 Actief lid

    Oct 22, 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie. Fijn dat je vooruitgang ziet. Hoe 'erg' waren de problemen bij jullie? (als ik vragen mag)
     
  20. oxbow

    oxbow Niet meer actief

    Moeilijk he die keuze maken.
    Wij hebben wel gekozen voor cluster 2 onderwijs voor ons meisje van nu ruim 4 jaar oud.

    Onze dochter is met 3,5 jaar begonnen op de ster (behandelgroep voor kinderen met tos/ taal/ spraak achterstanden) en wat ben ik blij dat ze hier na dik een half jaar vechten daar gekomen is.
    Ze functioneerde goed op de psz maar haar ontwikkeling stond stil wat praten betreft en ze had moeite met het contact maken met de kinderen omdat ze haar niet begrepen.
    Op de ster begon ze wel contact te maken en ze voelde zich daar gelukkig als op de psz al ging ze daar ook met heel veel plezier heen.
    Van daaruit hebben we het advies cluster 2 gekregen omdat ze een behoorlijke achterstand had en zich maar mondjesmaat ontwikkelde. Er was vooruitgang, maar niet de vooruitgang die we verwacht hadden.
    Wij zagen haar niet in een klas met 25 kindjes zitten en hebben dus de beslissing genomen voor cluster 2.
    Wat ben ik daar blij mee, want we zien haar nu meer vooruitgaan dan dat ze deed. Ze kent nu het liedje zag 2 beren zingen en ook de sinterklaasliedjes komen een beetje. Het is niet volledig verstaanbaar en goed uitgesproken, maar het begin is er.
    Bij haar zit een fonologisch probleem, maar ook haar woordenschat is behoorlijk achter.

    Ze heeft het er enorm naar haar zin en gaat met plezier met het busje mee.
    Dit was de juiste beslissing, al misik heel erg het persoonlijk contact met de juf en ook dat ik haar niet zelf kan brengen en halen.
    Maar wij hopen dat ze straks terug kan naar het reguliere onderwijs, maar voor haar was dit nu het beste.

    We zijn er nu wel achter sinds 3 weken dat haar gehoor niet helemaal goed is en daarom krijgt ze nu hoorapparaatjes om te kijken of haar taal/spraak verder en sneller voorit gaat als ze nu doet.

    Sterkte in het nemen van de beslissing.
     

Share This Page