Dat lijkt me ook zo moeilijk om geen persoonlijk contact te hebben met de juf. Het is natuurlijk een mooi moment; de eerste schooldag en eigenlijk de hele kleuterperiode. Als haar gehoor niet goed is, kan dat toch een hele hoop verklaren? Dat is bij ons ook een tijd geweest en toen haar gehoor weer goed was merkte je echt een duidelijk verschil. Bij mijn dochter is het grootste probleem weinig interesse hebben in communicatie met vreemde. Ze reageert weinig op taal. Thuis doet ze dit wel heel goed. Ze moet dus meer communiceren (en dus ook praten, alhoewel ze dit wel kan). Het wordt wel steeds beter, maar blijft wel echt achter tov de rest van de ontwikkeling. Een klas van 25 kinderen (kan zelf oplopen tot 30) zie ik mijn dochter echt niet in. Daar verzuipt ze 100%. Daarnaast wil ik ook niet steeds de uitzondering zijn, wat nu continu het geval is. Ze is al bijna 4 jaar en dan zijn er toch wat verwachtingen vanuit de omgeving. Die kan ze op dit moment niet waarmaken en dat doet mij echt heel veel verdriet. Op een regulieren school zal dit alleen maar erger worden. Bedankt voor je reactie en jullie heel veel succes en sterkte met het gehoor van je dochter.
Mijn dochterheeft ook meerdere problemen. Waardoor wij dus nog meer achter de keuze stonden. Ze heeft een prikkelverwerkingsproblemen waardoor haar concentratie slecht is en ze moeilijk stil kan zitten. Daarom ook deze keuze omdat hier veel meer aandacht en begeleiding voor deze kinderen. Ze zijn daar ook meer op gericht als op het reguliere onderwijs. Ze hebben bij ons standaard 1 juf en 1 iemand ter ondersteuning op de groep en werken heel veel.in kleine groepjes. De kinderen spelen ook heel veel in groepjes samen waardoor communicatie wel gestimuleerd wordt. Ook zijn er logopedie groepjes waarbij dejuffen en de logopedist een groepje met een aantal kindjes heeft en hier oefeningen mee doet. De klas van mijn dochter heeft 13 kindjes.
Mijn dochter heeft ook prikkelverwerkingsproblemen. Bij haar merk je ook duidelijk verschil tussen functioneren in een kleine groep of in een grotere groep. In je banner staat dat je dochter geboren is met het syndroom van Muenke? Dat is toch iets met niet of teveel dichtgroeien van de schedel? Worden de problemen bij haar niet hierdoor veroorzaakt?
Onze dochter is inderdaad geboren met te vroeg gesloten schedelnaden en is daaraan geopereerd dat ze 9 maanden oud was. Het is wel bekend dat deze kinderen meer kans op ass of adhd hebben. Ook gehoorproblemen horen er bij, maar ze is al vanaf voor haar tweede jaar meerdere keren getest en steeds leek het goed te zijn, alleen 2 maanden terug kwamen ze er achter dat ze toch een gehoorverlies heeft van 35 decibel aan beide horen. Niet heel ernstig, maar wel genoeg om inderdaad haar taal/spraak in de weg te staan. We hopen nu dat ze dmv hoorapparaatjes de spraak sneller oppikt.
Ja, dat mag! Mijn zoon zijn voornaamste probleem zit in zijn taalbegrip. Dat is bij hem zwak waardoor hij in grote groepen niet goed volgt waar t over gaat en gaat dan dus gewoon andere dingen doen. Het is voor hem vaak alsof iedereen om hem heen chinees praat. Als je dingen visueel maakt voor hem snapt hij t wel. Ook heeft hij langer tijd nodig om taal te verwerken. 1 op 1 aandacht kunnen ze hem daar bieden en ze hebben daar oog voor als hij t niet volgt. Op regulier onderwijs zal hij verdwijnen tussen de andere kids en denk ik niet gelukkig zijn daarom voor hem de beste keuze. Hij is daar enorm op zn plek.