Hoi allemaal, Mijn zoon zal volgende week starten bij kentalis, omdat hij nauwelijks praat. Hij zegt enkele losse woorden, maar er komt weinig bij. Volgens mij is hij heel bewust ervan dat hij niet kan praten en dat anderen dit wel kunnen waardoor hij zich soms ook lijkt te schamen om een (nieuw) woord te proberen te zeggen. Hij probeert ook niet een paar keer, hij zegt het 1 keer en houdt het daarbij. De meeste woorden die hij zegt zijn wel gode verstaanbaar. In ieder geval, er is geen onderliggende reden voor dit spraakprobleem (bv autisme oid) en zijn iq was vrij hoog (voor zover ze dat kunnen testen bij een kind van 3 iig) Hij gaat nu naar de gewone psz in de buurt, waar hij het prima naar zijn zin heeft en zal een stuk uit de buurt dus naar kentalis gaan waar hij ook veel langere dagen heeft. .. Ergens heb ik er geen goed gevoel bij...ik vind het sneu dat hij weer opnieuw ergens moet beginnen en dat hij zo'n lange dagen moet maken. Ik ben bang dat hij na de zomer niet naar een gewone basisschool in de buurt kan gaan (en wat dan?) of dat er teveel gezocht wordt naar onderliggende stoornissen (om er maar een stempel op de kunnen plakken...) Ze werken ook veel met gebaren en visualisatie (foto's en plaatjes) en ik ben zo bang dat hij hierdoor alleen maar minder gaat praten... Ze vroegen me ook of hij misschien een voorwerp mee wilde nemen van daar, zodat hij dat dan volgende week "terug kan brengen" of dat ze me een plaatje zouden mailen (foto) van daar zodat ik daar met hem naar kan kijken om hem voor te bereiden. Beetje overdreven nd ik zelf...Hij heeft echt geen plaatje nodig om te weten dat hij daarheen gaat als ik daarover met hem praat. Maar ik ben vrij bevooroordeeld, dat besef ik heel goed. Ik wil ook zo niet zijn/denken, maar ben zo onzeker en bang dat het allemaal niet goed gaat. Daarom mijn vraag: heeft iemand ervaring???
Ik heb niet direct ervaring met de vroegbehandeling van kentalis, maar wel contact met ze gehad en heel veel goede dingen erover gehoord. Mijn zoon was te autistisch voor kentalis, logischerwijs zitten er veel kinderen met autisme, maar wel die kinderen waarbij de spraak-taal problemen op de voorgrond staan. Gebaren en visualisatie stimuleren juist de taalontwikkeling, daar kun je echt veel over terugvinden en gebruiken ze ook bij mijn zoon op school (zmlk). De foto mailen getuigt juist van professionaliteit, ik ben gewend dat wij er altijd om moeten vragen, bij veel kinderen zullen ze thuis met picto's werken, dat staat los van intelligentie. Van bijna iedereen begrijp ik dat ze echt met sprongen vooruit gaan, dus ik denk dat het juist de kans groter zal maken dat je zoon straks naar regulier onderwijs kan,
Hier een moeder met ervaring met Kentalis. Kort gezegd, een ontzettende aanrader! Mijn zoon heeft er driekwart jaar op gezeten en is zijn ontwikkeling en op spraaktaal gebied enorm gegroeid. Ik wou dat ik er eerder van wist en hij daardoor eerder daar naartoe kon gaan want het heeft hem en ook ons enorm geholpen.
Ik hoop dat jouw kijk op Kentalis snel gaat veranderen. Als jij het nu al onzin vindt dat zij je aanbieden iets mee te geven zodat hij het kan zien, dan ga je jezelf nog erg tegenkomen. Zoals je zelf al zegt wordt bij Kentalis alles gevisualiseerd. Ook is het zo dat kinderen met taal-spraak problemen veel baat hebben bij het zien waar ze heen gaan, wat ze gaan doen etc. Zo kunnen ze het beter begrijpen. Zelfs als ze gesproken taal prima lijken te begrijpen. Wat betreft de lange dagen: bij Kentalis hier in de buurt is het vier keer in de week van 9 tot 2, dat valt toch wel mee? Mijn dochter zit (nog) niet op de vroegbehandeling van Kentalis. Ik ben de laatste tijd heel veel moeite aan het doen om haar daar te krijgen (ligt niet aan Kentalis maar aan bepaalde eisen). Ik heb wel mee mogen kijken op drie groepen van de vroegbehandeling en ik heb meerdere gesprekken gevoerd met iemand van Kentalis. Wat geweldig zijn die groepen! Wat een rust voor die kinderen! Bedenk je eens dat jouw mond dicht getaped zit. Je kunt alles horen, begrijpt het maar je moet je redden met gebarentaal. Het wordt een wirwar aan woorden in je hoofd. Ik weet heel zeker dat deze kinderen heel veel baat hebben bij de methode van Kentalis. Gebarentaal: het is juist fijn dat je zoon een manier krijgt om te zeggen wat hij wil! Als hij straks kan praten dan is gebarentaal nog steeds fijn voor hem. Als hij even niet op een woord kan komen, of hij is verlegen, zenuwachtig etc. Dan kan hij het woord dat hij bedoeld altijd nog gebaren. Kinderen (peuters) willen zich juist uiten, ze worden echt niet belemmerd door gebarentaal, je helpt ze er juist mee. En het zoeken naar andere dingen: deze mensen zijn gespecialiseerd in kinderen met een taal-spraak probleem. Ze zullen echt niet op zoek gaan naar een onderliggende oorzaak tenzij ze daar aanleiding voor zien. Een taal-spraak probleem kan namelijk prima op zichzelf staan.
alleen van horen zeggen, maar die ervaringen waren zeer positief! juist door visualisaties en plaatjes gaan kinderen over het algemeen beter praten! Het helpt ze in de communicatie ipv dat het tegenwerkt. en hoe zag je dat met een gewone basisschool voor je als zijn spraak niet vooruit gaat? Dan start hij daar wel, maar komt misschien totaal niet mee. dan beter nu de taalachterstand aanpakken toch? En als het dan rond zn 4e beter is om toch nog te kleuteren op het speciaal onderwijs? is dat een probleem? Ze moeten daar aan de zelfde eindtermen voldoend als regulier, alleen hebben ze kleinere groepen en meer aandacht. beter hem bieden wat hij nodig heeft dan hem daarvan onthouden toch? ik snap dat je een drempel over moet, het is makkelijker als je kindje gewoon met de groep mee kan doen, maar zo niet, dan is de hulp die geboden wordt erg fijn is mijn ervaring!
Hier ervaring met Auris (hetzelfde als Kentalis maar dan een andere organisatie)! In in woord geweldig. Ook bij ons ondersteunen ze met gebaren en ondersteunen ze visueel. Hoe fijn is het straks als hij zich straks kan uiten in gebaren dat is een vorm van communicatie. Praten komt vanzelf op gang. Gebaren gaat dat niet in de weg staan. Dat gaat juist samen. Google op internet. Wij ervaren juist het tegenover gestelde. Onze kids zijn sh dus er is een lichamelijke oorzaak. Maar op zijn groep zaten ook kids met tos. Jullie zijn als ouders natuurlijk degene die overal bij betrokken worden en als jullie geen aanleiding zien voor onderzoek, dan gebeurd dat niet. Zelf werk ik in de jeugdzorg en zag beren, veel beren. En nu afscheid genomen omdat zoon vier is en staan brullen als een klein kind dat het daar stopt. Zoon heeft veel gehad aan het eindeloos herhalen (op een leuke manier) en koppelen van woorden. Zijn zelfvertrouwen ging vooruit waardoor hij nieuwe woorden durfde uit te spreken. Hij vond dat spannend omdat hij niet wist of wat hij hoorde ook het juiste woord was. Dat was niet altijd zo en anderen reageren dan op een bepaalde manier waardoor hij niet meet durfde. Zij hebben dat weggenomen. Dat is me zoveel waard en hoe goed ik mezelf ook als moeder vind, dat had ik hem niet kunnen bieden. Succes! !
Hier geen kentalis maar een goede ervaring met gebruik van gebaren. De woordenschat van onze dochter is van enkele losse woorden naa 3 woord zinnetjes gegaan (mama jas aan bijvoorbeeld) ze heeft nog een behoorlijke achterstand maar wat een verademing dat ze zich beter kan verwoorden
Mijn zoontje begon met praten met 15 maanden en met 16 maanden is hij volledig gestopt. Uiteindelijk bleek hij fikse oorontstekingen te hebben en veel vocht achter zijn trommelvliezen. Uiteindelijk buisjes en hierna dacht iedereen dat hij weer snel zou praten. Het tegendeel was waar. Hij communiceerde enkel nog met piepjes in verschillende intonaties. Nog voordat hij buisjes kreeg, zijn wij begonnen met een cursus babygebaren, om zo toch met hem te kunnen communiceren. Hij pikte dit enorm goed op en we gebruikten het volop. Nadat zijn buisjes waren geplaatst en de spraak alsnog uit bleef, zijn wij bij kentalis terecht gekomen. Daar is hij uitgebreid onderzocht. Alles was goed; zijn gehoor, zijn begrip, zijn ontwikkeling. Enkel zijn spraak dus niet. Advies: logopedie met extra gebaren en als dat na een aantal maanden geen verbetering gaf, dan naar een vroegbehandelinggroep. Uit de testen bij de logopedie kwam dat hij voorliep met zijn begrip. Doordat hij een periode slecht heeft gehoord, kon hij de klanken niet vormen en heeft hij zijn mondmotoriek niet kunnen ontwikkelen. Hierdoor kon zijn spraak zijn hoofd niet bijbenen en snapte hij dus gewoon niet meer wat hij moest doen. We zijn toen helemaal terug naar de basis gegaan, woordje voor woordje gaan oefenen. En binnen een maand zei hij zijn eerste woordjes overduidelijk. De start van de logopedie was eind oktober 2015, 1,5u in de week. Nu, ruim een jaar verder, kletst hij de oren van mijn hoofd, maakt goede en lange zinnen, zijn uitspraak is op niveau en er is geen enkel gebaar meer te bekennen. We hebben nog een half uurtje in de week logopedie en ik denk dat ook dat binnenkort weg valt. Heb vertrouwen in Kentalis, heb vertrouwen in de gebaren. Ga er in mee. Je zoontje gaat vanzelf de gebaren vervangen voor het gesproken woord, maar zal dat pas doen als dat makkelijker is en hij het vertrouwen heeft. Tip: de dvd's van Lotte en Max. Superleuk om gebaren te leren! Die zijn hier echt grijs gedraaid
Bij mijn dochter werd met 9 maanden al vermoed dat ze niet goed hoorde door flinke lijmoortjes, maar met 2 vond de cb-arts haar achterstand zorgelijk. Doorverwezen naar een andere organisatie dan Kentalis, maar vergelijkbaar. We hebben veel tips gekregen met visualisatie en gebaren, zodat zij toch kon communiceren. Ze sprak wel, maar in een taaltje met klanken (nnn = slapen, mm-mm = wandelen etc) en ze verzon ook zelf gebaren, gebruikte veel haar mimiek. Maar met wat extra hulp... ging ze ineens praten! We stelden ons in op meer gebaren, maar dochter dacht er dus anders over. Mijn ervaring met een soortgelijle organisatie is dus echt heel positief. Hier houden ze qua gehoor nu ook een vinger aan de pols, telkens weer kijken hoe haar gehoor is. Ze gaat over een maandje starten met 4x psz met VVE. En ondertussen blijft ze nog even in het hele traject met extra ondersteuning bij haar taal-/spraakontwikkeling. Maar nu 2,5 en ze maakt inmiddels zinnetjes die buitenstaanders ook goed verstaan. Is echt in heel korte tijd van nnn en mm-mm naar zinnetjes gegaan.
Bedankt voor jullie positieve reacties! Ik weet dat ik misschien een beetje overdrijf, maar ik zit een beetje in een dipje en dan zie ik alles een beetje pessimistisch... Maar het is inderdaad even moeilijk te accepteren dat hij niet met de groep mee gaat, maar een andere weg inslaat. Het gebouw gaf me gewoon ook een soort van "instellings-gevoel". Zelf werk ik ook in de hulpverlening dus ik herken ook veel van hoe zij werken en hoe zij dit vertellen. Dit maakt het nog confronterender (om eens aan de andere kant van de tafel te zitten). De dagen vind ik wel lang. Hij gaat nu van 9 tot 11 of van 13-15 ongeveer. En nu moet hij van 9 tot 14u. Van de andere kant is dit wel een goede voorbereiding op de schooltijd. Maar zelfs dan zou hij tussen te middag naar huis kunnen komen (of naar oma als ik moet werken.). Daar heb ik wel wat moeite mee. Misschien ik meer dan hij...maar we zullen zien! Ik snap de achterliggende gedacht met het visualiseren en de gebaren, maar tegenover mij heeft hij echt geen moeite zich uit te drukken. Met de paar woorden die hij zegt, kan hij me hele verhalen vertellen. Waarschijnlijk omdat ik zo op hem ingespeeld ben. Als ik relativeer weet ik ook wel dat het beter is en dat het allemaal geen ramp is, maar dat maakt het drempeltje niet minder groot Maar we zullen zien wat de komende maanden ons gaan brengen!
Echt SUPER! Mijn dochter begon 'helaas' pas met 4 jaar op de vroegbehandeling. Kon het maar eerder, dan had ze ook geen jaar achterstand op de school van Kentalis zelf. Ze is nu 5 en is nu dus doorgestroomd naar groep 1 van kentalis. Zonder de vroegbehandeling had ze dat echt niet gekund! Ze is in dat jaar zo gegroeid en groeit nu nog steeds! Ik ben echt heel heel blij met kentalis. Ze begint nu zelfs al met letters lezen en schrijven!
dit is ook moeilijk te accepteren, geef dat ook de tijd. Maar door hem weg te houden van de hulpverleningsinstanties gaat het niet met een toverspreuk over (oh wat zou je dat soms wensen toch) juist door wel de beste begeleiding te zoeken, kan je kindje straks hopelijk goed functioneren. Wat ik merk bij de instanties waar wij tot nu toe zijn geweest is dat de mensen er allemaal met passie werken en echt met liefde voor het vak en de kinderen.
Hier ook ervaring met de vroegbehandeling van Kentalis, was super! Uiteindelijk heeft onze zoon er maar 3mnd gezeten, autisme lag te veel op de voorgrond, maar hij ging wel met heel veel plezier naar toe en heeft daar grote sprongen gemaakt! Binnenkort gaat de jongste (niet autistisch maar wel spraak/taal probleem) daar ook onderzocht worden.
Onze oudste start 1 februari bij Auris en snap je twijfels wel. Heb zelf tot nu toe een hele goed indruk van ze.