Hoi Wij vragen ons af hoe dat bij andere gaat. Ze moeten van alles maar zijn ook nog kind. Hier oefenen we af en toe met lezen maar verder niet. Vraag me af of wij er zelf meer tijd in moeten stoppen. Thuis bijvoorbeeld oefenen met Ambrasoft? Gr vruchtje
In groep 4 was het bij ons elke dag 10 minuten lezen en af en toe de tafels oefenen op de computer. Hier krijgen ze in principe geen huiswerk mee in groep 4, maar de tafeltoetsen moeten op de computer gemaakt worden en mijn zoon maakte vooral veel fouten met het intypen (niet snel genoeg of twee toetsen tegelijk bijv.), waardoor ik het wel fijn vond om even thuis te oefenen. Edit: in groep 4 moesten ze trouwens ook nog een spreekbeurt houden, maar dat was eenmalig.
Zo weinig mogelijk, volgens het beleid.. Bij ons op school hebben ze zo weinig mogelijk huiswerk. Dingen als tafels, topo mogen ze onder schooltijd oefenen, maar mag ook mee naar huis. Alleen spreekbeurten/boekbesprekingen vanaf groep 5 moeten ze thuis doen. Ik heb in groep 3 wel een poosje wat meer geoefend met lezen, omdat het langzaam op gang kwam (samen lezen voor bedtijd, bewuster boeken in de bieb halen, maar niet dwingend). En nu in groep 6 herhaal ik af en toe de tafels even, omdat hij ze niet zo goed geautomatiseerd heeft. Als juf verder niks aangeeft, zou ik me er niet teveel mee bemoeien. Tenzij ze zelf aangeeft echt iets te willen weten, dan kun je daar lekker op inhaken..
ligt denk ik ook wel een beetje aan je kind. Hier krijgen ze af en toe huiswerk mee, dat is vaak 1 blaadje wat er gemaakt moet worden. Verder hebben ze een yurl pagina waarop juf alle oefenprogramma's en bij behorende spelletjes heeft gezet die ze ook in de klas gebruikt. Dan maken ze ook nog gebruik van google classroom, daarin staan vaak de werkjes die ze op school maken (weektaak) en soms huiswerk. Mijn dochter vind dat helemaal geweldig en is daar erg enthousiast mee aan de gang. Ze heeft dan ook al vaak het huiswerk klaar voordat het opgegeven wordt. Dan is er nog ambrasoft,daar doet ze thuis maar af en toe mee. Ze moeten eerst de tafel op ambrasoft halen en dan mogen ze hem bij juf komen opzeggen in de klas. Merk niet dat ze daar de laatste tijd mee bezig is maar aangezien ze de tafels van 1,2,3,4,5 en 10 al heeft gehaald (en daardoor een behoorlijk eind voorloopt op de klas) zit ik haar hiermee ook niet achter de broek aan. Lezen zit ze nu op avi m5 niveau, ze leest 's avonds graag nog even in bed, ik lees dan een klein stukje voor en daarna gaat ze zelf verder. Wanneer ik dan naar bed ga doe ik haar leeslampje uit en haal ik het boek uit bed (meestal ligt ze er met haar hoofd bovenop) Pas wanneer juf echt zegt dat het nodig is om ergens mee te oefenen ( voor 2 weken terug hebben we oefeningen gedaan omdat haar tempo soms wat te laag is, daardoor ben ik erachter gekomen dat ze dus blokkeerd zodra er een tijdsdruk bij komt kijken )doen we dat , voor de rest laten we haar haar eigen koers varen.
Hier hoeven ze in principe alleen maar een spreekbeurt te doen in groep 4. Wij zelf vinden dat onze kinderen elke dag 15 minuten moeten lezen en daarnaast bv. Tafels leren. Nu in groep 5 krijgt ze topo toetsen en nieuwsbegrip als huiswerk mee De oudste zit nu in groep 6 en krijgt naast topo en nieuwsbegrip nog aardrijkskunde en geschiedenis en extra leestaken
Hier oefenen we de tafels en ze leest veel, maar dat is ook eigen keuze. Elke avond voor het slapen leest ze hardop voor ons. Dat doen we al vanaf begin groep 3 en hebben we er zo ingehouden. Sommige kinderen krijgen voor taal huiswerk mee dat gemaakt moet worden, maar dat is hier niet het geval. Ambrasoft doet ze zelf graag.
Hier kregen ze toen geen huiswerk, maar we oefenden de tafels wel (omdat ze daar moeite mee had) en uiteraard werd er gelezen.
Alleen de tafels. Verder mogen ze nog inloggen op een computersysteem voor rekenen, maar doen we bewust niet. Het gaat goed op school en dan vind ik extra nog niet nodig.
Fijn die info te delen. Zo een extra gesprekje met de juf kwam van haar kant. Meer dat hij moeite heeft met concentreren en snel is afgeleid. Benieuwd wat ze er verder over te zeggen heeft en belangrijker wat we eraan kunnen doen om te verbeteren. School /leren doet hij niet heel graag. Is meer een echte jongen die bezig is zoals buitenspelen, gym, voetbal etc
Hier helemaak niks... Mijn moto: school is school en thuis is thuis. Vooral op deze leeftijd wil ik vooral dat ze lekker veel spelen, ze moeten al genoeg tegenwoordig in korte tijd. Maar dat is natuurlijk een mening . Ze krijgen hier vanaf gr 5 huiswerk mee van school (1x p wk een werkblad ofzo) en dat wordt uitgebouwd naar mate ze in een hogere groep komen. En dat maken ze dan uiteraard wel. Al het andere schoolwerk wat ze thuis doen, is puur vrijwillig. Lezen is voor vrijtijdsverdrijf en als mijn jongste dochter (gr 4) wat op de computer voor school wil doen (bv tafels oid) vind ik dat natuurlijk prima.
Hier ook helemaal niets tot nu aan toe. Ze kreeg wel een boekje met de spellingsregels mee voor Cito toetsen, zodat die thuis evt. Nog hethaald konden worden. Weet wel dat wanneer kinderen met een bepaald onderwerp wat moeite hebben (bijv. Rekenen met geld oid) juf extra werkblaadjes mee geeft zodat er thuis nog wat extra geoefend kan worden. Maar er is geen spraken huiswerk of zo.
Hier groep 3 al beetje huiswerk Moeten nu een boek kiezen en doorlezen en diverse vragen daarover kunnen beantwoorden en ook stuk uit lezen Moeten ze op kruk voorin de klad zitten
Enige wat ze hier adviseren is blijven lezen en de tafels oefenen. Wij deden het allebei niet (wel geprobeerd, de tafels dan, maar ze weigerde...). En als ze een boekbespreking had, dan moest ze die thuis voorbereiden, maar dat regelde ze zelf.
ja hier ook. hij wilde het niet, doet het zelf wel. maar school gaf op gr4 behalve spreek en boekbespreking geen huiswerk. hij kreeg wel bloonn en ambrasoft oefen inlog codes. maar hij doet alleen de spelletjes waar de toppers lijsten van bestaan en zo is hij klaar. het hoefde van school echt niet. dit jaar krijgt hij aardrijkskunde en geschiedenis blaadjes om te oefenen/lezen. maar dat is dan gr5. van school hoefde zoontje niets. huiswerk begon echt met gr5. en het wordt zwaarder vanaf gr6 hoor ik van andere ouders.
Onze zoon zit in groep 3 en moet elke dag 20 min lezen. Aan het eind van de week moeten ze een boekrecensie inleveren. Ook in de vakantie is het de bedoeling dat ze elke dag 20 min lezen. Als de boekrecensie vergeten wordt of helemaal niet wordt ingevuld dan krijgt het groepje waar ze in zitten minder punten en zijn dus ook andere kinderen de dupe. Ik heb toch wel mijn vraagtekens bij deze lesmethode, en ga dit binnenkort ook aankaarten. Begrijp me niet verkeerd, ik vind lezen echt heel erg belangrijk maar ik vind dat er op deze manier wel heel veel druk ligt op kinderen van 6 a 7 jaar.
Hier doen ze helemaal niks thuis.. Ze moeten eigenlijk wel woordjes oefenen voor dictee en de tafels oefenen. Maar ze zijn hier allebei zo goed in, dat dat helemaal niet nodig is. Lezen doen ze uit zichzelf al vaak genoeg en ik lees ook nog vaak voor voor de gezelligheid.
Oudste zit in groep 4, elke week huiswerk, bestaat uit: -Spelling (bloon op de computer) -Blad rekenen en/of taal/spelling -Blad lezen (verhaaltje) Dat laatste doen we zelden, leest liever een eigen boek.
Hier tot nu toe nog helemaal niks. Wel wordt geadviseerd elke dag te lezen. Dat doen we soms in de avond voor het slapen dat ze zelf stukjes leest, maar soms ook niet (dan lezen wij voor). Maar goed; onze dochter leest erg goed, dus de noodzaak is er ook niet zo.