'Voorlopende / snellere' kinderen

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by debq, Oct 13, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. suus1983

    suus1983 VIP lid

    Oct 10, 2006
    50,158
    35,816
    113
    Jep, maar die discussie hebben we dus letterlijk net bij de oudste gehad en het heeft ongeveer een jaar geduurd. AFgelopen maandag hebben ze toegezegd te gaan compacten (nou ja, halveren, dus niet eens compacten) en niet alleen extra aan te bieden. En nu zag ik gisteren het extra werk en het dat is vreselijk... En de juf die het nagekeken had, had het ook nog fout verbeterd! en mijn zoontje pikte het dus ook niet, weigerde het extra werk nog te maken. Mijn dochtertje hoor ik nooit ergens over, die vindt alles leuk.
     
  2. suus1983

    suus1983 VIP lid

    Oct 10, 2006
    50,158
    35,816
    113
    Ja, dat was ook onze insteek, maar ze snappen het gewoon echt niet volgens mij.
     
  3. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    Nov 5, 2015
    1,656
    822
    113
    Female
    Ik snap goed dat je er over denkt om van school te switchen :(
     
  4. Jo79

    Jo79 VIP lid

    May 6, 2007
    25,063
    3,857
    113
    Misschien er over heen gelezen, maar is dit alleen met de juffen besproken of is de ib-er hier ook bij betrokken?
    Hier ging het ook niet van harte, maar er wordt wel gecompact. Is ook in de methode verwerkt, in het werkboek staat bijv. welke opdrachten je moet maken als je verder bent en welke je over kunt slaan.
    Al vindt mijn zoon de instructies vaak nog te uitgebereid, al mag hij regelmatig al eerder aan het werk. Binnenkort weer een gesprek met school.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    Oct 10, 2006
    50,158
    35,816
    113
    Het is vechten tegen de bierkaai helaas. Maar wisselen is een enorme beslissing.
     
  6. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    Nov 5, 2015
    1,656
    822
    113
    Female
    Ja dat snap ik, het is niet niks zeker als ze al lang op school zitten en veel vriendjes hebben. Heb je wel gekeken op andere scholen en gesprekken gehad? Je hoeft die beslissing niet te hebben gemaakt om je wat te oriënteren op andere scholen. Het kan best nuttig zijn om te zien hoe het op andere scholen gaat, maar ook is het fijn je georiënteerd te hebben mocht de spreekwoordelijke druppel de emmer straks over laten lopen.
     
  7. veense

    veense Niet meer actief

    Naast de klassieke talen wordt Nederlands gecompact en kun je examen doen in Cambridge Engels. Juist allemaal dingen die goed bij haar passen.
    Ach, en wat ze er verder mee moet zien we later wel, voor nu is het haar grote droom.
     
  8. veense

    veense Niet meer actief

    Dat is lastig... hier is ze er sociaal-emotioneel gelukkig ook helemaal aan toe, maar zij is natuurlijk 'al' 3 weken 11 als ze begint😉
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    Oct 10, 2006
    50,158
    35,816
    113
    We hebben een gesprek gehad op één andere school. Wat een nadeel van die school is (voor ons) is dat het een katholieke school is, wat best veel met het geloof doet. Wij zijn niet gelovig. Verder is de rest van de scholen hier in het dorp zeker geen optie, dus dan zit je al snel 10 km verderop en dat wil ik de kinderen ook niet aandoen, bovendien is dat echt heel lastig qua vervoer etc.
     
  10. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    Nov 5, 2015
    1,656
    822
    113
    Female
    Ze loopt nu sociaal en emotioneel niet echt voor, al heeft ze daar wel discrepanties binnen. Haar werkhouding is erg slecht. Hoe dat over anderhalf jaar allemaal is, is echt koffiedik kijken.
     
  11. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    Nov 5, 2015
    1,656
    822
    113
    Female
    Dat maakt het wel heel lastig. 10 kilometer verderop is echt niet fijn inderdaad.
     
  12. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Heerlijk toch dat haar droom uit mag komen. En later is voor later. Op deze school krijgt ze zeker volop de kans op een mooi later.
    En je weet nooit wat ze ermee kan later. Zal van vervolgstudie afhangen en gezien haar interesses zou dat best weleens iets in die richting kunnen worden.

    Mijn zus had vroeger ook gymnasium kunnen doen, maar koos zelf atheneum, juist omdat talen haar niet veel interesseerden. Zij is geneeskunde gaan studeren, en kwam er tijdens die studie achter dat een beetje kennis van Latijn wel heel handig kan zijn. Dus ook al heb je het niet perse nodig, bij sommige vakken heb je wel voorsprong. Denk bijvoorbeeld ook aan benamingen van planten en dieren bij biologie.
     
  13. nelta

    nelta VIP lid

    Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam
    Hier vandaag de 10 minutengesprekken gehad.

    Zoon doet het super in groep 3; had al een plusboek voor rekenen, maar heeft nu een eigen leerlijn daarvoor gekregen, hoeft niet meer naar de uitleg te luisteren en krijgt eigen weektaken, waarvoor hij zelf moet zorgen dat ze op tijd af zijn.

    Juf van dochter benadrukte dat we er goed aan hadden gedaan om haar naar groep 2 te laten gaan en dat ze cognitief heel goed mee komt (beide cito's een A). Verder gesproken over haar betrokkenheid, daar had ze op haar rapport minder op gescoord. Volgens de juf zou dat de leeftijd zijn (ze is veruit de jongste van de klas), zelf heb ik het idee dat het ook een stuk motivatie is; die wat wegzakt ivm toch te weinig uitdaging. Zoals het er nu uitziet gaat ze volgend jaar door naar groep 3.
     
  14. nelta

    nelta VIP lid

    Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam
    @gymnasium, hier was het idd VWO met klassieke talen. Ik heb het zelf in de tweede en derde gedaan en in de vierde laten vallen omdat er nog zoveel andere leuke vakken waren. Maar het is idd handig om veel woordbetekenissen/medische termen enz te begrijpen. Ik ben nog steeds blij dat ik het toen heb gedaan.
     
  15. debq

    debq Fanatiek lid

    Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Gister ook het rapport van Q gehad. Op zich stonden er geen 'rare' dingen op het rapport, voor lezen een 9, spelling 10 en rekenen 9,5. Wat ik wel aparter vond tegenover het rapportcijfer was dat ze voor de rekencito een III scoorde. Bij de Cito uitslagen staan ook van die grafieken. Voor woordenschat heeft ze een toetsscore van 50 en vaardigheid 91, echt helemaal boven aan de grafiek ston de punt. Weet iemand hoeveel vragen die woordenschat Cito is? Lijkt me namelijk niet dat ze die foutloos zou maken. En was bij jullie 2 keer een I+, een I en een III score op de cito reden om weer door te toetsen of toch niet?

    Q zit trouwens 'gewoon' in groep 3
     
  16. Abri

    Abri VIP lid

    Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Hier zijn uitslagen op Cito geen reden om door te toetsen of iets, er wordt gewoon altijd gekeken naar hoe ze functioneren in de klas en waar ze behoefte aan hebben voor aanpassingen in het schoolwerk. Volgens mij zijn onze kinderen sowieso nooit doorgetoetst eigenlijk.

    Hier had de oudste (hoog iq+dyslexie) een erg goed rapport, alle vakken waar ze veel moeite mee had (rekenen en spelling) dik omhoog gegaan. Cito's niet goed gemaakt op de gebieden waar ze normaal goed in was. Maar ze had ze deels digitaal mogen maken, maar dit kon op dat moment niet. De woordenschattoets was zo weer meer een begrijpend lezen toets. En tja, sommige woorden kan ze echt niet lezen (vorig jaar bijv. iets wat bij het woord douche hoorde, las zij do-uche en had dus geen idee wat het moest zijn). Ach, ik ben allang blij dat het overall in de klas beter gaat en ze het verder enorm naar haar zin heeft die ene dag in de week met andere meer- en hoogbegaafde kinderen in een aparte klas. Daar leeft ze echt naar toe de hele week en geniet dan enorm :)

    De middelste (groep 3) had de cito's ook erg goed gemaakt. Ze is de jongste van de klas, maar had de hoogste scores en zat met de woordenschattoets dus ook raar hoog in de grafiek debq. Maar hier zie ik geen toets- en vaardigheidsscore: hier staan de lijnen I t/m V in een grafiek met onderaan het meetmoment (M3, E3 etc.) en aan de zijlijn dan vaardigheidsscores. Ze zit ruim boven de 90 bij woordenschat. Andere delen ook goed gedaan met I-scores. Klein aandachtspuntje in iets sneller leren werken, want ze is erg precies en daardoor wat langzamer. Maar ze doet het erg goed op cognitief gebied en sociaal gaat het ook prima. Het was dus een prima beslissing haar door te laten gaan naar groep 3 i.p.v. 2 en daar ben ik vooral erg blij mee.
     
  17. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Ja Latijn is wat dat betreft wel heel handig op zich, er zijn nog wel woorden die ik herken vanuit het Latijn. Maar bedoel meer wat moet je er verder mee.... ik was er heel goed in, maar behalve dat je iets aan die woordenschat hebt, kan je er later niets meer mee, behalve boeken vertalen die iedereen al eens heeft vertaald of lerares Latijn worden ;)
     
  18. meintje

    meintje Fanatiek lid

    Jul 9, 2008
    2,610
    928
    113
    Hoe weet je dat? Hier wordt niet gecommuniceerd over de toetsuitslagen van andere kinderen....
     
  19. Abri

    Abri VIP lid

    Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Ik weet de uitslagen van anderen niet, ik weet alleen dat zij het buitengewoon goed deed. We wisten (inclusief juf) natuurlijk wel dat ze het goed deed al op school, maar zulke uitslagen hadden wij allemaal ook weer niet verwacht. Zeker met haar streven naar perfectie etc. had ik eerder gedacht aan een lager uitvallende score door de druk van het toetsmoment. Maar ze ging aldoor lachende naar school en kwam lachende uit school, omdat het leuke toetsen waren en niet moeilijk. Bij eentje kon ze aangeven dat ze een foutje had gemaakt en dat ze dat zo zonde vond en dan kunnen we echt praten als Brugman. Maar gelukkig gaat dat steeds beter en is ze langzaam gewoon tevreden met wat ze doet (ook is dat niet altijd foutloos).
     
  20. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    Nov 5, 2015
    1,656
    822
    113
    Female
    @Deb, misschien heb je wat aan deze link?

    http://www.cito.nl/~/media/cito_nl/files/primair%20en%20speciaal%20onderwijs/cito_toetsen_leerlingen_bovengemiddelde_vaardigheid.ashx

    Volgens mij zijn de woordenschattoetsen niet zo erg belangrijk. Niet elke school neemt ze af zelfs.
    De cito rekenen zou ik even navragen op school hoe ze aan die uitslag is gekomen want een III strookt niet met een 9,5 naar mijn idee. Ik zou dus gewoon een oudergesprek aanvragen, dan kan je je zorgen/ vragen kwijt over voorlopen, uitdagen, compacten etc.
    Wat betreft doortoetsen bij ons, de tweede school waar mijn dochter van groep 3 tm 4 heeft gezeten (fulltime HB onderwijs) deed niet aan doortoetsen, versnellen of differentiëren. Ze haalde daar nagenoeg foutloze citotoetsen. Op haar derde school is ze toen vrij snel doorgetoetst, ook omdat ze steen en been klaagde over het niveau en werk gewoon weigerde te maken. Toen is ze na het doortoetsen weer versneld. Niet gelijk helemaal want ze had wat hiaten maar uiteindelijk wel.
     

Share This Page