'Voorlopende / snellere' kinderen

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by debq, Oct 13, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Abri

    Abri VIP lid

    Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    @ Annemeis: hier doen ze in de kring en individueel wel dingen op het gebied van lezen, hakken-plakken etc. Daar doen alle kinderen van groep 1 en 2 aan mee. Kinderen die echt al veel verder zijn mogen ook zelf gewoon lezen uit andere boekjes. Maar over het algemeen werd er dan vooral gericht op andere dingen (stempelen met letters, uitdagender denkwerk etc.: tenminste hier bij de middelste).
     
  2. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    Sep 11, 2011
    2,185
    823
    113
    Hoi,

    Stempelen met letters wordt hier in de schrijfhoek gedaan. Uit welke boekjes lezen ze dan? Prentenboeken of avi3?
    Wat voor denkwerk?
     
  3. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    Jun 26, 2009
    6,168
    4,321
    113
    Hier heeft de juf voor die kinderen boekjes m4 en geplastificeerde werkbladen waarop ze elkaar voorlezen incl een vraag en dan moet de ander antwoord geven. Zij zitten dus apart (4 kinderen) aan een tafel terwijl de rest vd groep aanvankelijk leesonderwijs krijgt.
     
  4. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    Jun 26, 2009
    6,168
    4,321
    113
    Oh Annemeis, de juf heeft zelf de boekjes op zijn nieau geregeld. Eerst boekjes van groep 3 maar die vond hij te makkelijk dus nu leent ze ze bij groep 4. En ze plant 2 keer per week dus leestijd in voor die kinderen die dat al kunnen. Ik heb daar ook om gevraagd want lezen moet wel onderhouden worden en thuis leest hij niet dus dan is het prettig als hij dat op school doet als ze letters leren waar hij sowieso niet aan hoeft mee te doen. Juffen werken vaak prima mee als je kunt onderbouwen waarom je iets wil.
     
  5. amdaa

    amdaa VIP lid

    Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Hier ongeveer dezelfde ontwikkeling.

    In groep 1 heeft de juf zoveel mogelijk zijn aandacht gericht op andere vlakken. Er viel zoveel meer te leren in omgangsvormen, zelfstandig functioneren in de groep enz
    Eind groep 1 was het echter klaar voor hem, hij liep weg uit de kring, werd boos op school, ging midden in de les achter de comp zitten enz
    Toen heeft de juf avi- boekjes in de klas gehaald en werkblaadjes.

    Vanaf groep 3 is het makkelijker, dan lezen ze op eigen avi- niveau. A kwam in groep 3 op AVI E5 niveau.
    Begin groep 4 was ie AVI uit, en heeft nu een vervangend programma
     
  6. debq

    debq Fanatiek lid

    Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Hier mocht Q eigen boekjes meenemen om te lezen. En bij het letter stempelen mocht zij woordjes schrijven. Verder werd zo veel mogelijk de aandacht afgeleid van het lezen en schrijven zodat de voorsprong niet té groot werd. Inhoudelijke spellingsvragen mochten op advies van de IBer niet beantwoord worden.. Q werd vooral 'bezig gehouden' met smart games.
    Heel erg meegaand waren ze dus niet. Nu in groep 3 gaat dat wel beter gelukkig.
     
  7. Jo79

    Jo79 VIP lid

    May 6, 2007
    25,063
    3,857
    113
    Ze mochten uit de schoolbieb zelf boeken uitzoeken die ze aanspraken. De juf vond het belangrijker dat het hun interesse had dan dat het Avi-start ofzo was. De juf ging elke week even samen met ze uit dat boekje lezen en verder moesten ze dat zelf proberen, kijken hoe ver ze kwamen. Het hoefde niet uit, ze mochten als ze wilden de week daarna weer een ander boekje halen.
    Mochten ze wel Avi-start ofzo willen, kon dat uiteraard ook, maar die hadden niet zijn interesse, hij koos eerder boeken over dieren, het lichaam etc.

    Ik zou het gewoon tegen de juf zeggen, vragen kan altijd en ik vraag me af waarom ze zou weigeren.
    Verder letters stempelen etc.
     
  8. gitta

    gitta Fanatiek lid

    Oct 22, 2013
    2,625
    427
    83
    :$:$:$ Poeh, dan houd je de ontwikkeling van een kind wel heel erg tegen, zeg. Ik blijf dat absurd vinden: een kind dat probeert te gaan lopen zet je toch ook niet telkens op zijn billen omdat de voorsprong anders te groot wordt?

    Ook dat krampachtige AVI-gedoe levert nogal wat problemen op. Ik kan me van mijn basisschooltijd niet herinneren dat je zo strak op AVI-niveau moest lezen en dat haalt bij een aantal kinderen echt het leesplezier weg, wat ik een doodzonde vind. Lezen is goed, alles wat je leest is meegenomen en plezier in het lezen heel belangrijk. Natuurlijk moet er gemonitord worden en moet iedereen goed leren lezen, maar dat kan volgens mij echt veel minder strak geregissseerd dan tegenwoordig.
     
  9. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    Sep 11, 2011
    2,185
    823
    113
    Net gebeld door juf: ze zit niet goed in haar vel en of ze haar mogen bespreken in een of ander team voor zorg.
    Volgens de juf is het probleem (ze huilt veel op school) dat ze cognitief erg ver is en sociaal niet. Dat begrijp ik dus niet, ze is vriendjes met zon beetje alle klasgenootjes, wil overal spelen en zelf logeren en dat gaat zonder problemen.
    Ze huilt vooral omdat ze iets niet eerlijk vindt of omdat ze een heel plan heeft bedacht en dat mag/kan niet doorgaan volgens de juf. Verder heeft ze geen problemen met veranderingen, ze geniet juist van nieuwe dingen want dan valt er weer te leren/ ervaren.
    Maar loopt ze daarom dan sociaal achter? Ik vat het even niet...
     
  10. meintje

    meintje Fanatiek lid

    Jul 9, 2008
    2,610
    928
    113
    Ja, dan zou ze dus sociaal-emotioneel achterstand kunnen hebben ten opzichte van haar klasgenoten of leeftijdsgenoten of als je dat afzet tegen haar voorlopen op cognitief gebied.
    Mijn dochter had dat ook.
    Ik denk dat je gewoon in moet gaan op een gesprek en dan moet vragen of ze dit kunnen toelichten. Wij kennen jouw kind niet en de mening van een ouder over eigen kind kan een vertekening zijn ten opzichte van wat 'de norm' is bij kindjes van die leeftijd.
     
  11. nelta

    nelta VIP lid

    Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam

    In groep 1 ging mijn zoontje een groepje een dagdeel mee met de IB-er en een dagdeel met de RT-er. Bij de RT-er gingen ze een beetje verder door op rekenen en taal en bij de IB-er deden ze een soort kleuterfilosoferen.

    Mijn dochter had in groep 0 haar eigen map met werkbladen voor als ze klaar was met haar werkje, maar dit jaar in groep 2 doen ze er helaas maar weinig mee. Van de week mocht ze toen ze helper was de klassenlijst voorlezen en ze speelt af en toe in de letterhoek (letter stempelen enz). Ze heeft zichzelf inmiddels lezen geleerd, maar heeft nog niet echt de behoefte om zelf boekjes te lezen. Ze leest inmiddels wel alle pakken op tafel enz.
     
  12. debq

    debq Fanatiek lid

    Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Het kan ook juist omgekeerd zijn, dat ze ook sociaal ver voor loopt. Q had vorig jaar heel erg het idee dat ze erg na moest denken over wat ze op welke manier zij omdat anderen haar niet begrepen. Ook wat je zegt over afspraken / spellen etc, je spreekt iets samen af wat in de ogen van he dochter bijvoorbeeld bepaalde gevolgen heeft. Andere kinderen denken nog niet aan die gevolgen en je dochter begrijpt het daardoor niet meer en wordt verdrietig. Kan dit aan de hand zijn?
     
  13. debq

    debq Fanatiek lid

    Mar 10, 2010
    3,797
    761
    113
    Net terug van het gesprek met de IBer en dat was erg verhelderend. We hebben een aantal duidelijke afspraken gemaakt en ze gaat ook nog met de juf van Q praten (die is nu ziek). Volgend haar past heel veel van Q in het gedrag van begaafde kinderen die ook gewoon normaal willen zijn, net als de rest van de klas (dat gaat dan vooral om het als enige ander werk krijgen). De IBer gaat bespreken dat Q voor haar verdieping ook uitleg gaat krijgen, daar is nu (bijna) geen tijd voor en dat er ook terugkoppeling komt. Er is sinds deze week een stagiair dus nu zou er zeker tijd moeten zijn. Het 'extra' werk is, in elk geval in de ogen van Q, erg vrijblijvend. Dit moet hetzelfde behandeld worden als bij kinderen die achter lopen, het moet gewoon af. En, waar ik voor Q heel erg blij om ben, na de carnavalsvakantie mag ze mee starten met een plusklas. Dat wordt samen met 2 andere kindjes uit een andere groep 3 en met een paar kinderen uit groep 4. Het is 1 uur per week, maar met 'huiswerk' voor de andere dagen om in de klas te maken.

    Over het Avi lezen, de juf had mij al gezegd dat ze had verwacht dat Q een hoger Avi zou halen. Ik had dit met de IBer besproken en zij zei dat ze helemaal niet zo veel waarde hecht aan het Avi niveau. Q had de DTM (?) super snel gelezen, maar het verhaaltje iets te langzaam om M4 te halen, wel maar met 1 fout en met intonatie gelezen. De IBer zegt dat dat veel belangrijker is omdat ze dan juist beter weten wat ze lezen. Voor het toetsen konden we in juni een keer oefenen om zo snel mogelijk en niet netjes te lezen, maar op zich was dat niet nodig.
     
  14. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    Nov 5, 2015
    1,656
    822
    113
    Female
    Het kan ook zijn dat ze sociaal juist voorloopt zoals debq zegt en daarom niet goed aansluit bij haar leeftijdsgenoten. Soms wordt dat dan als een achterstand gezien. Maar er zit ook verschil tussen sociaal en emotioneel. Veel huilen op school wil misschien zeggen dat ze emotioneel niet voorloopt maar het zegt niks over het sociale. Die 2 dingen moeten niet op 1 hoop gegooid worden want het zijn echt twee verschillende dingen.
    Ik zou eerst even navragen wat voor een zorgteam het is (het interne zorgteam?) en wat de hulpvraag precies gaat zijn.
     
  15. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Waarschijnlijk bedoelen ze zoiets als het ZAT overleg. Het zorg en advies team. Dat team bestaat vaak uit een schoolarts, ibers, leerkrachten, ouder en kind coaches/ambulant begeleiders.

    Ze wordt ingebracht door de leerkracht met een hulpvraag. Met elkaar wordt gekeken wat voor haar het beste is en of de leerkracht extra tips kan krijgen van iemand die er meer verstand van heeft.

    Dit soort overlegmomenten zijn fijn omdat er net even op een andere manier gekeken wordt naar de kinderen door verschillende mensen.
     
  16. Jo79

    Jo79 VIP lid

    May 6, 2007
    25,063
    3,857
    113
    Dat had mijn zoon ook, vooral op de kleuterschool. Onbegrip, kinderen die afspraken niet nakomen, 'kinderachtige' spelletjes op het schoolplein die hem niet interesseerden etc. Dat frustreerde hem soms best. Gelukkig zag de juf in dat hij daar tegen aan liep en deed daar wat mee.
    Lijkt me wel goed als ze gaan kijken wat ze daar mee kunnen.
     
  17. Fietwordtmama

    Fietwordtmama Niet meer actief

    Nee heb je en ja kan je krijgen. Ik zou het zeker vragen als zij de interesse heeft en het kan.

    Overigens heeft mijn zoon niet zelf lezen geleerd. Zijn interesse en talent ligt meer bij het rekenen en wo
     
  18. nelta

    nelta VIP lid

    Apr 28, 2009
    18,625
    9,137
    113
    Female
    Rotterdam

    Was bij mijn zoon idd ook niet, maar nu hij in groep 3 zit gaat hij wel hard met lezen. Maar met rekenen heeft hij idd de grootste voorsprong (niet gek met twee beta ouders)
     
  19. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Mijn man kreeg vanochtend van de juf van onze jongste (groep 3) te horen dat ze binnenkort een gesprek met ons wil. Ze heeft de cito's blijkbaar heel erg goed gemaakt, loopt in alles behoorlijk voor, zit blijkbaar al in een plusklasje bij de IB'er. Dochter zit heel goed in haar vel, heeft het naar haar zin op school, dus wat dat betreft hoeft er wat mij betreft niets te veranderen. Maar de kans is dus wel groot dat alles gewoon te makkelijk is, maar ze het wel best vindt. En nu? Weet even niet zo goed wat van het gesprek te verwachten ;). Verrijken, maar hoe dan? Wil graag een beetje voorbereid op het gesprek komen ;) (zal morgen of vrijdag zijn vermoed ik). Ik vind het gewoon heel lastig omdat het met dochter zo op het oog prima gaat :)
     
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    Apr 13, 2008
    23,133
    8,867
    113
    Wel fijn dat school initiatief neemt. :) En ook fijn dat ze verder kijken dan hun neus lang is, je hoort zo vaak anders... Ik zou eerst hun verhaal afwachten. Mogelijk hebben ze zelf al een voorstel. En anders lijkt de basisstof compacten en daarnaast verrijken me een goed plan. De meeste scholen hebben daar wel materiaal voor liggen en anders is het vrij simpel om er aan te komen, omdat er behoorlijk wat op de markt is. Projecten vinden veel kinderen ook leuk en vragen ook behoorlijk wat vaardigheden, maar dat moet dan niet vrijblijvend zijn, goed begeleid worden en ook tot iets leiden.
     

Share This Page