Jaren kleuterjuf geweest, en ik zou me geen seconde druk maken om een slechte cito (zowel gr 1 als 2). Veel kleuters zijn helemaal (nog) niet toetsbaar. Snel afgeleid, snappen niet waar die streep nou onder moet, etc. Scores zijn vaak onbetrouwbaar en zeggen niks over de vaardigheden van het kind. De observaties van de juf zijn veel betrouwbaarder en daar zou ik op af gaan. Hoewel ik lees dat deze juf blijkbaar wel waarde hecht aan de toets, aangezien ze eraan wil werken... Verder zou ik erg oppassen met oefenen thuis. Als je kind het leuk vindt, is er natuurlijk niks aan de hand. Maar als je weerstand voelt zou ik het niet doen, iig niet bij een kleuter. Ik heb regelmatig gezien dat die kinderen dan op school niks meer wilden doen, en leren niet meer leuk vonden. En dat lijkt mij niet de bedoeling. Maar nogmaals spelenderwijs en je kind heeft er plezier in, dan kan het natuurlijk wel. Het oefenen van schrijven van cijfers en letters is ook echt nog niet nodig in groep 1. (Ze leren eerst andere vaardigheden zoals resultatief tellen en hoeveelheidsbegrip). Vooral thuis oefenen van schrijven is niet handig, want misschien leer je het verkeerd aan. En afleren van verkeerde schrijfgewoontes is zeer moeilijk. Jonge kleuters moeten bv nog grote bewegingen maken en kunnen nog niet op lijntjes schrijven. Het liefst met krijt of een verfkwast op een groot vel ipv met potlood of pen. Maak dan liever overal een telspelletje van ofzo. Maar goed ik ben een kleuterjuf van de 'oude stempel' en hecht veel waarde aan intrinsieke motivatie, spelenderwijs leren en vooral het leren naar school gaan, omgang met andere kinderen, werkhouding, etc. Tegenwoordig zie je steeds meer prestatiegericht werken in kleutergroepen. Het is dan aan de ouders om dat te bewaken en je niet dol te laten maken van wat een kleuter allemaal zou moeten.
Dat ligt dan toch aan de waarde die je er zelf aan hangt? Of hoe school er mee omgaat of de scores aanduidt richting ouders? Hier wordt er expliciet bijgezegd dat het gewoon een indicatie is en je niet moet vergeten dat het een momentopname is. Bij sommige kinderen klopt dat exact met hoe ze zich in de klas gedragen en wat juf/meester al gesignaleerd had, sommige kinderen scoren in ene veel hoger (dan gaan ze dus wel kijken waar dat verschil in zit) of extreem slecht (en daar kijken ze dan wel naar, of dit kloppend is met normaal, maar er wordt helemaal verder geen label aan gehangen). Niks geen labels dus, wel iets waarvan gekeken wordt of het klopt met het normale beeld. Maar goed dat naar het kind zelf kijken doen ze hier sowieso. Onze oudste heeft vanaf groep 3 zelden goede scores gehaald op de Cito, maar gaat elke keer zonder moeite over.
Nou toen onze oudste bleef zitten in groep 2, werd toch even die slechte cito score erbij gehaald. Dubbel jammer dat hij sindsdien voorloopt (fijn natuurlijk dat het goed gaat, maar een kind wat zich dagelijks verveelt is niet altijd leuk).
Daarom ben ik zo blij dat ze hier gewoon naar het individuele kind kijken en zich niet blindstaren op Cito-scores.
Malligheid inderdaad. Zo denk ik er ook over. Aiden zelf ook trouwens. Die vond het maar niks dat hele toetsgedoe.
Ik ben een groep 1 juf. Wij doen geen cito toets meer. Het is echt een momentopname. Wij hebben veel bredere observaties die een veel beter beeld geven op meerdere vlakken gedurende veel meer tijd. Dan vaak een tijdsbestek van een paar maanden... Totaal niet op letten! Vooral rekenen is inderdaad ook heel moeilijk. Wij hebben veel nt2 kinderen, dus waarbij nederlands de tweede taal is. Dat zorgt voor sowieso een lage uitslag terwijl ze soms wel veel dingen al weten. Geeft een ander beeld dus.
Andere vraag: Mag je een CITO weigeren in groep 1? Want ik vind het zwaar onzin op die leeftijd al dit soort testen te doen. Ik ga navragen bij de school waar onze zoon heen gaat tzt.
Hier in groep 1 geen standaard cito. Alleen mijn najaarskind heeft nu een dik jaar gekleuterd en zit officieel nog in groep 1. Alleen hij laat wel veel vooruitgang zien. Juf heeft hem dus de cito van groep 2 laten maken en ook gescoret alsof hij groep 2 was. Nu is rekenen een A* (niet onverwacht), en taal een C*. Op taal heeft hij nog weinig taalonderwijs aangeboden gekregen, dus dat viel juf ook op dat hij dan toch een C heeft. Voor de rest ziet ze ook een kind dat echt geen kleine kleuter meer is, maar echt zelfstandig aan het worden is. Ze gaat hem nu de komende weken meer taal aanbieden, omdat hij verder wel toe lijkt om mee te gaan naar groep 3. Hier is de cito wel standaard vanaf groep 2. Maar groep 1 alleen als er een signaal is dat een kind eerder door zou kunnen stromen naar groep 3. Er wordt echt per kind gekeken wat nodig is. *Zijn A is een I, zijn C een IV