'Traagheid' bij de dochter begint zorgelijk te worden op school

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by amdaa, Feb 25, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. amdaa

    amdaa VIP lid

    Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Onze dochter zit in groep 4, haar resultaten zijn over het algemeen prima over de hele linie.

    Echter is ze extreem langzaam, in werkelijk ALLES.
    Thuis doet ze ruim een uur over haar eten, op school krijgt ze niks op. Haar werk krijgt ze ook bijna nooit af, en douchen en omkleden na de gym is elke x 1 groot gevecht.

    Juf gaf nu aan dat ze het qua tempo gewoon niet bij kan benen, het zorgt voor onwijs veel frustratie voor haar omgeving en voor veel stress bij haarzelf. Ze is ook erg snel afgeleid en doet vaak 10 dingen tegelijk.
    Thuis herkennen we dit ook, haar hele leven al.
    Alle structuur- en tempooefeningen geprobeerd (zandlopers, timers, wedstrijdjes enz), maar niks helpt.

    Ze krijgt de oefeningen dus nooit af, maar voor de toetsen scoort ze altijd 9 of hoger. Qua lezen loopt ze 2 jaar vóór. Ze krijgt ook alles mee van de les, maar krijgt het niet tijdig op papier zeg maar.

    We dachten eerst aan trage verwerkingssnelheid, maar de meeste signalen passen er eigenlijk niet bij. Behalve traagheid in handelen.

    Herkenbaar voor iemand?
    We zijn op zoek naar ervaringen en tips hoe we dit aan zouden kunnen vliegen. Vanuit welk oogpunt benaderen, en vooral: hoe we haar kunnen begeleiden dat ze uit deze cirkel komt. Ze rent nu constant overaal achteraan..
     
  2. brit76

    brit76 Actief lid

    Apr 29, 2009
    379
    7
    18
    Mijn tip:
    Maak kleine doelen en maak de doelen haalbaar.
    Je zou bijvoorbeeld een doel kunnen stellen thuis en een doel op school.
    Thuis zou het kunnen zijn binnen een gestelde je eten opeten. En op school zou het kunnen zijn dat bij rekenen ze de verwerking binnen een gestelde tijd moet af hebben.
    De tijden en de hoeveelheid (eten en verwerking) bepaald jullie dochter. Het zijn haar doelen. Met haar resultaten moet het geen probleem zijn om bijvoorbeeld de helft of minder van de te maken sommen af te maken.

    Ik hoop dat ik het beetje duidelijk uitleg?

    Mijn ervaring is dat kinderen wanneer ze eenmaal succes hebben ervaren veel vooruit kunnen gaan met hun tempo (hoewel ze nooit snelle jelles worden:D).
     
  3. Wen86

    Wen86 Fanatiek lid

    Apr 12, 2011
    2,165
    178
    63
    Als ze goed scoort zou ze ook minder werk kunnen maken.
     
  4. fee90

    fee90 Fanatiek lid

    May 21, 2015
    1,679
    39
    48
    En met dingen die ze leuk vindt? Is ze dan ook traag?
     
  5. Victoria30

    Victoria30 Fanatiek lid

    Nov 1, 2016
    2,082
    320
    83
    Female
    #5 Victoria30, Feb 25, 2017
    Last edited: Feb 25, 2017
    Is ze een dromertje en perfectionistisch?

    Ze scoord hoog zeg je. Misschien kost het meer tijd omdat haar geheugen beter werkt en er veel meer opgeslagen word.

    Ik en tevens ook mijn oudste zoon zijn traag. Maar met pushen is dat niet te verbeteren. Dan worden wij nerveus en klappen dicht. Add in mijn geval.
     
  6. amdaa

    amdaa VIP lid

    Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Perfectionistisch behoorlijk. Dromerig niet zo, ze is juist heel alert op alles wat om haar heen gebeurt. Wat alleen nog meer vertragend werkt..

    Heb jij voor jezelf strategieën ontwikkeld om toch goed te functioneren in het dagelijks leven?
     
  7. amdaa

    amdaa VIP lid

    Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Qua taken zou dat op zich kunnen, maar helaas gaat dit door in alle handelingen.

    - tijdens het dictee staat juf erboven op bij haar en pusht haar zodat ze de toets uberhaupt doorkomt. Anders zou ze 5 vd 20 woorden opschrijven, wat haar punten ook erg zou vertekenen. Terwijl ze wel weet HOE het moet. Maar de juf wil daar ook vanaf, in volgende klassen gaan ze echt niet meer op haar wachten.
    - ze hebben fruitpauze van 10min, ze heeft in die tijd 3hapjes op. Terwijl je haar de hele tijd ziet kauwen.
    - vandaag heeft ze bijv 80min gedaan over 1 tosti - dat is dus zonder onze interventie. Ze eet uberhaupt heel weinig en langzaam, en groeit op -2 lijn. Dus dat volledig loslaten is ook onverantwoord.
    - na de gym wordt de juf helemaal gek van haar, ze blijft makkelijk een half uur langer in de kleedkamer dan de rest.

    En op deze manier kan ze geen pluswerk doen. Ze heeft uitdaging nodig, dus hebben we het geprobeerd. Maar zelfstandig werken vindt ze heel lastig, dan komt ze amper vooruit.
    Mondeling gaan die extra opdrachten zonder probleem..

    Wij vinden het enorm lastig om er vinger op te leggen.
    Ik accepteer haar tempo zoveel mogelijk, maar de maatschappij niet..
     
  8. tuc

    tuc Niet meer actief

    Ik heb er geen ervaring mee, maar ik zou erachter proberen te komen wat de reden van de traagheid is.
    Traag met eten, zou vaak betekenen dat een kind het niet lekker vindt of niet graag eet.
    Traag op school betekend vaak dat een kind het moeilijk vindt.
    Maar dit is beiden dus niet het geval bij jullie dochter. Het feit dat ze met allerlei verschillende dingen traag is geeft mij toch het idee dat er een overkoepelende achterliggende reden is.
    Op school zou het idd perfectionisme kunnen zijn maar 80 min over een tosti kan toch niks met perfectionisme te maken hebben?

    Ik denk even met je mee, dus wat vragen:
    - 80 min over de tosti...hoe ziet dat er precies uit?? Ze zit 80 min aan tafel zonder afleiding van tv oid?? Ze eet nog wel met plezier denk je? En is dit bij alle maaltijden zo?
    - het omkleden bij gym, hoe begint ze en wat doet ze precies bij het omkleden? Als de juf niks zou zeggen...is ze dan de hele tijd echt met haar aandacht bij het omkleden of kijkt ze rond en duurt het daarom lang?
    - en met dictee...zoals ik begrijp kent ze de woorden die ze moet opschrijven prima? Ze heeft ook geen fysieke problemen met schrijven an sich? Schrijft ze heel langzaam of begint ze pas met schrijven na een hele poos?
     
  9. Victoria30

    Victoria30 Fanatiek lid

    Nov 1, 2016
    2,082
    320
    83
    Female
    Vroeger was ik erg alert op mijn omgeving. Ik kan niet tegen drukte en er al helemaal niet veel gedaan. Als ik alleen ben kan ik mijn hyperfocus aanzetten en ga ik als een speer. Met school moest ik thuis dus veel doen. Maar ik kon wel versneld omdat ik de stof wel goed snapte. En met genoeg rust en stilte liep ik al snel veel voor met de vakken die mijn interesse hadden.

    Bij mij speelde ook andere factoren mee. Daarom ben ik tbm geworden. En ik vind het lastig om precies te filteren welk deel hiervan is. Een deel zit denk ik in de prikkels. Maar ook een deel in het leren dat fouten gemaakt mogen worden. Heeft ze wel eens een iq test gehad?
     
  10. tuc

    tuc Niet meer actief

    Nog een vraagje: heeft de juf behalvr haar zorgen uitspreken ook gezegd wat zij hier eventueel aan kan/gaat doen of dat zij denkt dat er iets achter kan zitten?
     
  11. amdaa

    amdaa VIP lid

    Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Nee, ze sprak enkel haar frustratie uit..was niet echt een bevredigend gesprek..

    Wij willen ook graag achterkomen wat de oorzaak is..
     
  12. amdaa

    amdaa VIP lid

    Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    #12 amdaa, Feb 26, 2017
    Last edited: Feb 26, 2017
    Qua eten en schrijven: het is zeg maar alsof je een kind ziet eten en schrijven, en dan het beeld vertraagt...
    Ze schrijft gewoon, maar trekt de lijnen langzaam en maakt krulletjes/ hartjes ed, lekker op haar gemak. We krijgen er geen tempo in. Zo ook met eten: muizenhapjes en elke hap tig keer kauwen.
    Ook met drinken: mini slok, slok in de mond houden, 10sec later slok doorslikken, wachten, volgende mini slok enz enz. Ging met de fles ook zo..

    Met omkleden: zou ik een keer moeten filmen, maar het lijkt het meeste op een slow motion film. Plus dat ze onwijs afgeleid is, ze kletst met iedereen, bemoeit zich met alles om zich heen enz. Thuis kan ze zich het beste concertreren als ik haar kamerdeur dicht doe en zeg dat ze pas aangekleed eruit mag komen.

    Het lastige is dat ik haar niet in een 'hokje' kan plaatsen..
    Zij zegt zelf dat "haar lichaam langzaam werkt', en dat is ook de beste conclusie zeg maar
     
  13. owly

    owly VIP lid

    Aug 19, 2013
    22,289
    10,260
    113
    Is ze ook (hoog) begaafd? Heeft ze wel voldoende (studie) vaardigheden, als ze slim is verwachten ze misschien wel dat ze zelfstandig kan werken, plannen en haar taak kan overzien.
    Het kan dus zijn dat ze een andere manier van werken, denken en kennis dus anders is en dus meer begeleiding nodig heeft.
    Misschien kijken welke vaardigheden dat ze nog moet leren, om haar te motiveren kan inspraak ook helpen.

    Perfectionisme kan ook zorgen voor een enorme traagheid. Als ze de stof verder beheerst misschien compacte om het belangrijkste te doen. Werkt in de klas misschien een koptelefoon om geluid meer af te sluiten en een andere plek in de klas om overzicht te houden.
    Bijvoorbeeld kunnen sommige kinderen er niet tegen dat er achter hun kinderen lopen en langs kunnen omdat het zoveel afleid.
    Heeft de juf de ib'er al gesproken en heeft die nog ideeën.

    Heel apart van de juf om frustratie bij jullieneer te gooien in plaats van te checken of het thuis ook zo is. Informatie zo neer gooien en er niks mee doen geeft alleen frustratie want je denktal mee.
     
  14. belize

    belize VIP lid

    Feb 25, 2009
    11,105
    203
    63
    bij mijn zoon bleek een achterstand in senso motorische integratie.
     
  15. amdaa

    amdaa VIP lid

    Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Ga ik over lezen!
     
  16. amdaa

    amdaa VIP lid

    Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    @owly, bedankt voor het meedenken!

    Ze is volgens ons gewoon gemiddeld begaafd (niet getest overigens).

    Goede vraag qua vaardigheden: dit ga ik goed aankaarten met de juf, dat ze er een goed duudelijk beeld bij krijgen. Koptelefoon ga ik ook bespreken.

    Ze kan in mijn ogen heel slecht zelfstandig werken omdat ze het tempo uit het oog verliest.

    Overigens is de juf op de hoogte dat ze thuis ook zo is, was eerder besproken. Alleen krijg ik van school geen andere idee/oplossing/aanpak dan dat ze haar vóór in de klas hebben gezet.
     
  17. Deliana

    Deliana Niet meer actief

    Geen tips, wel herkenning. Mijn zoon van 5 (wordt 6 in april) is exact hetzelfde. Het lijkt wel alsof zijn wereld zich in slow motion afspeelt.

    Het is inderdaad enorm frustrerend; je roept hem om te komen eten en dan staat hij heel langzaam op, neemt een paar passen in slow motion en gaat dan tergend langzaam op zijn stoel zitten. Vervolgens doet hij dan ook met gemak 80 minuten over 1 tosti.

    Het is niet zo dat hij niet sneller kan, wanneer hij een stuk chocolade heeft is het hap, slik, weg. En wanneer ik hem bijv. zeg dat ik iets ga doen en als ik klaar ben hij aangekleed moet zijn, is het ook geen probleem.

    In groep 1 noemde zijn juf zijn traagheid al, nu stond het in groep 2 wederom in zijn rapport. Wanneer ze bijvoorbeeld een knutselwerkje maken doet hij er een keer zo lang over als de rest. Eerst denk je nog dat hij weinig tijdsbesef heeft, want hij is nog zo klein, maar nu is hij bijna 6. We beginnen ons nu dus ook zorgen te maken om groep 3....

    Ik blijf je topic even volgen...
     
  18. tuc

    tuc Niet meer actief


    Hmm ja, sommige dingen klinken als een concentratie probleem, maar lang niet alles.
    Bovenal lijkt mij toch dat de juf hier iets mee "moet". Ze kan dit toch niet concluderen en verder niks....
    Ik heb gegoogled op wat Belize zei en dat lijkt er idd op.
     
  19. din0

    din0 VIP lid

    Aug 14, 2011
    5,118
    1,824
    113
    Dan miss inplaats samen met de klas omkleden haar 10 min eerder weg uit de gym zodat ze een kleine voorsprong zou hebben.
    en inplaats dat de juf haar aanspoord gewoon zeggen je hebt zolang en dan moet je het af hebben miss een wekker methode.

    of apart op de gang met haar werkjes.
    heeft ze een koptelefoon?
    misschien ook een idee.

    Of misschien mondeling en oefenen met schrijfen op druk.?

    Noem ook maar iets
     
  20. femkes

    femkes VIP lid

    Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Misschien toch de moeite waard om haar te testen. Ik denk dat als ze met deze traagheid en concentratieproblemen zo makkelijk scoort, ze waarschijnlijk bovengemiddeld scoort. Als ze dan haar werk te makkelijk vindt, kan ze daar niet op concentreren omdat het haar niet uitdaagt. Wat ik eerder van je heb gelezen is dat je zoon vermoedelijk hoger scoort. In mijn ervaring hebben jongens vaker "typisch" begaafd gedrag, terwijl het bij meisjes minder herkend wordt. Als hij goed scoort is die kans bij haar ook aanwezig.

    Heb je het wel eens besproken met huisarts of cb (nu jeugdarts)? Hebben zij ideeën?
     

Share This Page