Heeft iemand ervaring met integrale vroeghulp en zijn jullie er tevreden over? Hoe verliep het proces?
Ik ben zeer tevreden. Het proces: er komt iemand thuis om te praten over de problemen. Bij onze zoon was al snel een vermoeden van autisme, hier hebben we een checklijst voor gedaan voor jonge kinderen (ben de naam kwijt). Zij hebben toen de aanmelding voor het diagnose traject en later voor het mkd geregeld. Later ben ik ook nog 2 x bij het volledige team van IVH geweest in het ziekenhuis, maar dat is pas als er ingewikkelde vragen zijn. Volgens mij zitten hier ook mensen met een mindere ervaring (blijft denk ik ook afhankelijk van de persoon die je treft), maar volgens mij zijn er veel meer positieve dan negatieve ervaringen.
Hier is zoontje een twijfelgeval. Heeft hij iets of niks? Hij is altijd met alles ongeveer een halfjaar langzamer geweest en nu zijn we op het punt gekomen dat we die verdediging beu zijn. Of hij iets heeft, of niks, we willen het op papier hebben. Naar mijn idee is hij vooral onzeker en iets langzamer maar komt er wel altijd, alleen een halfjaartje later als zou moeten. Hij heeft wel wat puntjes maar geen extreme kenmerken van add of autisme. Misschien een licht gevalletje. Op school is hij een echte clown wat in zijn eigen wereldje zit. Thuis is dat heel fel verbeterd. Allee, een clowntje is hij 24/7
Ik heb ervaring en dit is niet positief. Maar dat heeft te maken met dat mijn dochter overal te jong voor gevonden werd, ze was 1 jaar en 11 maanden ten tijde van de integrale Vroeghulp, alles zou nog wel komen. Er waren toen veel vragen over haar gedrag en op basis van de door mij en het kdv ingevulde vragenlijsten waren er meerdere ernstige verdenkingen van verschillende stoornissen. Inmiddels is ze 3, heeft de afgelopen 11 maanden op een mkd gezeten en gaat sinds kort naar Kentalis. Dus er is wel degelijk iets mis. Ondanks mijn ervaring zou ik je zeker aanraden om hen in te schakelen. Meestal doen ze echt wel goed werk, in sommige gevallen alleen niet. Hou er wel rekening mee dat ze hele korte video-opnames laten zien bij de deskundigen en dat daar dus lang niet alles op te zien is. Dit heeft zeker in ons nadeel gewerkt. Ik geloof dat er wel andere vormen van hulpverlening zijn waarbij er meer en langer geobserveerd wordt.
Ik heb vaker comments en topics gelezen van jou over je zoon en denks dat de dingen waar jullie met je zoontje tegenaan lopen heeeeel veel overeenkomsten hebben met onze dochter (daarbij schelen ze volgens mij een paar weekjes qua leeftijd). En nu ook weer het moeten verdedigen herken ik zo. Wij hebben eerder een onderzoek gehad: daar is niets uit gekomen. De dingen zijn nog steeds zoals ze toen ook waren en nog steeds iedere x moeten verdedigen. Nu weer opnieuw traject ingegaan en de orthopedagoog zegt nu weer dat er waarschijnlijk weer niets uit gaat komen. Mocht je meer willen weten dan liever via een PB
Ik zit momenteel in het traject met mijn dochter. School vindt haar jong in haar gedrag en ze kan zich niet goed concentreren. Dit zijn de grootste zorgen, zeg maar. Ik denk zelf ook dat er iets is, maar heb niet dezelfde zorgen als school. Je krijgt een trajectbegeleider die samen met jou het levensverhaal van je kind op papier zet, school vult een observatie lijst in en ze vragen informatie op bij het consultatiebureau enzo. We hebben vorige week het multidisciplinair overleg gehad, bestaat uit de trajectbegeleider, psycholoog, arts en spraak-taalpatholoog. Bij ons kwam het advies om speldiagnostiek op te starten en een intelligentietest af te laten nemen. Binnenkort weer een afspraak met de trajectbegeleider om het op te starten. Ik vind dat ik een fijne trajectbegeleider heb en ben tot nu toe erg tevreden. Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel
Ja ik. Ervaring... uhm niet negatief maar ook niet positief. Ze komen bij je thuis kijken, maken een babbeltje, vervolgens is er een kinderpsycholoog wezen observeren. Eerst thuis en op mijn verzoek ook op school. De hulpvraag kwam overigens vanuit school, als ouders hebben we het enkel in werking gezet. Later advies gesprek en that's it. Hier is er geen enkele verdere begeleiding vanuit IVH gekomen. Ik had wel verwacht dat ze school handvatten hadden kunnen bieden of iets anders op dat vlak, maar niets. Als ouders zetten we het nu voort via een andere instantie, dus IVH had totaal geen toegevoegde waarde. Verder is het me ook opgevallen dat ze zaken uit het verband trekken in het verslag dat je krijgt. Ze vroegen bijvoorbeeld: hoe gaat het eten? Tja prima, geen bijzonderheden. Hij eet prima maar vindt warm eten niet zo. Pasta soorten vindt hij heerlijk maar aardappel, groente vlees is niet z'n favoriete. Antwoord in het verslag: hij heeft een voorkeur voor koud eten. En zo waren er nog een aantal dingen.
Anderen, altijd anderen. Na 3789 x aan anderen uitleggen dat zoontje zich al 4 jaar iets langzamer ontwikkeld begin ik het beu te worden. Altijd dat verdedigen pfft. Nu wil ik iets op papier. Hij heeft verschillende kenmerken van add maar ook veel kenmerken van beelddenken, dankjewel Pien120213 veel kenmerken van add en beelddenken gelijken wel op elkaar van wat ik zo op google lees. Hij is verder heel onzeker, doet pas iets als hij het zeker kan. Op school gedraagt hij zich als een echte clown. Zo valt zijn onzekerheid minder op he Tja hij heeft dus wel wat puntjes maar hij is in januari met school begonnen, hij gaat groep1 dus toch overdoen en dan is hij ook echt op dat niveau. Alleen met zijn onzekerheid en zijn voeding wil ik wel wat extra hulp. Eet heel erg slecht. De donderdag naar de kinderarts gegaan en zij merkte eigenlijk niks zorgerlijks. Wel dat hij iets jonger oogt meft spelen en qua uiterlijk (is een kleintje) maar nog net binnen de perken. Testen op add is hij nog te jong voor. Ze stelde dan voor om na te denken over integrale vroeghulp.
Het kan natuurlijk geen kwaad om ze eens te laten kijken. Ik heb er bijzonder weinig aan gehad. Maar dat kan natuurlijk ook regio gebonden zijn.