Hoi allemaal Toen ik in verwachting was van ons tweede kind hebben we een nieuwe, grotere auto aangeschaft. We hadden nog een oud wrak waar we mee rondreden en wilden dat autotje nog "oprijden". Daardoor hebben we zo'n 9 maanden met twee auto's kunnen rondrijden. Paar weken terug heeft dat oude besje de geest gegeven. Onze eerste reactie was om terug een klein stadswagentje aan te schaffen. De luxe van twee auto's waren we dus duidelijk al vlug gewoon geworden. Aangezien we: - niets onder de 10 000 euro vonden (wilden liever geen tweedehands omdat we daar helemaal niets van kennen en het risico niet willen lopen dat we een week na aankoop al met een kapotte auto zitten) - twee auto's toch duur zijn (taxen/verzekering/benzine) denken we erover om een fiets met fietskar aan te schaffen om onze kinderen twee maal in de week van en naar de onthaalmoeder/school te brengen. De andere dagen kan mijn man ze brengen met de auto. Occasioneel zal ik ook met de fiets eens naar het werk gaan (+- 11 kilometer heen). Velen zeggen me dat het bijna onmogelijk is om met een "gewone" fiets al dat gewicht (fietskar van +- 10 kg, peuter van 12 kg, baby van 6 kg) te kunnen voorttrekken. Ik heb in geen eeuwen meer op een fiets gereden en twijfel dus inderdaad ook of ik meer dan de helft van mijn gewicht kan voortrekken. Daarom ook in de fietsenwinkel een elektrische fiets (zonder fietskar erachter) geprobeerd. Die rijdt heel fijn natuurlijk. Minpunt is daar de kostprijs (mijn droomexemplaar is zo'n 3500 euro ). Is het de moeite om zo'n grote kost te doen om zo weinig te rijden? Wat vinden jullie? Wat zijn jullie ervaringen? Valt het best mee om met een "gewone" fiets een fietskar te trekken? Of kies ik toch eerder voor het gemak van een elektrische fiets? Of misschien toch eens kijken naar een tweedehands autotje? Ik merk dat ik die vrijheid toch al mis Je merkt het al, ik zie door de bomen het bos niet meer...
Ik zou eerder een tweedehands auto kopen. Zit je ook lekker droog als het regent en warm als het koud is. Wij hebben nog nooit een nieuwe auto gekocht, dus ik weet ook niet beter. Maar een elektrische fiets en goede fietskar is in aanschaf waarschijnlijk net zo duur...alleen in gebruik ed natuurlijk wel minder duur. Een fietskar kun je prima trekken met een gewone fiets. Ik had er twee kinderen in die zwaarder waren dan die van jou (maar ik ben ook zwaarder ) en dat ging best. Vond het alleen niet fijn dat ze 'er achter hingen' en ik geen zicht op ze had ed. Zodra de jongste goed kon zitten ging ze dus gewoon in het voorzitje op de fiets. Nu al weer een tijdje een tweede auto: heerlijk!
Ik fiets met mijn mamafiets (die fiets al zwaarder dan een gewone fiets) met fietskar en twee kinderen en nog een kindje voor- en achterop en dat gaat prima. Natuurlijk fietst het wat zwaarder, maar daar wen je snel aan. Ik weet niet of ze in België ook zitjes voor op fietsen verkopen, want dat fietst het makkelijkst met 2 kinderen.
2 à 3 x per week met de elektrische fiets naar de kinderopvang en/of je werk is wel de moeite waard hoor! 11 km doe je met elektrische fiets makkelijk binnen een half uur, dus voor je beweging is het ook nog eens goed. En de aanschaf kan wel even duur zijn als een tweedehands autootje, maar het onderhoud en de benzine totáál niet. Wij hebben nu een kleine drie jaar een elektrische fiets naast onze auto. In principe aangeschaft voor het woonwerkverkeer van mijn man, maar sinds ik een baan in de buurt heb, leen ik zijn fiets regelmatig om naar mijn werk te gaan. Tenzij het echt stromende regen is, is het zó veel fijner om te fietsen dan om in een autootje te zitten. (En we klagen in NL wel vaak over het weer, maar het is echt zelden de hele dag aan het regenen. Manlief heeft zijn regenbroek misschien twee keer aan moeten doen deze winter.) Wij vonden een tweede auto in het onderhoud/benzine te duur om ernaast te doen, juist als je hem niet dagelijks hoeft te gebruiken. Elke maand dat we deze fiets gebruiken ipv een tweede auto, besparen we zo'n 200 euro... reken maar uit wanneer je hem hebt terugverdiend; wij hebben hem er al 2x uit in ieder geval Bewaren
Is echt niet zwaar hoor. Met 2 kids fietsen. Als het rolt dan rolt het Ik heb met kar gefietst met kind van 25 kg en 13 kg. Voelde er alleen tijdens het wegrijden wat van. Daarna niks meer.
Ik ken iemand met een bakfiets, electrische, kunnen drie kindjes in. Ik ik begreep dat die rond 1500 euro was. Miss nog ff verder kijken daarnaar?
Ik heb met een gewone moederfiets gefietst met twee kinderen in een fietskar en eentje achterop. Dat is qua zwaarte prima te doen. Nu vind ik een moederfiets niet ideaal voor lange afstanden dus misschien kijken naar een goede fiets die makkelijk en licht fietst omdat je er soms ook mee naar je werk moet, en daar voor de zekerheid een extra zitje achterop doen. Qua afstand, ikheb een flink aantal collega's die ook dagelijks 11 kilometer heen en terug rijden naar het werk. Het klinkt heel veel maar wentel snel Half uurtje fietsen. Je kunt ook kijken naar een goede tweedehands elektrische.
Als je het geld er wel voor hebt zou ik je adviseren om toch echt voor een elektrische te gaan! Fietst zoveel makkelijker en je gaat er dan ook sneller langere afstanden mee fietsen. Tuurlijk fietst een gewone fiets ook wel prima, maar ik vind het totaal niet te vergelijken met een elektrische. Je zult er jaren profijt van hebben
Ik zou je absoluut een elektrische bakfiets of elektrische fiets met fietskar aanraden. Hier ook maar één auto. Mijn man gaat elke dag op de fiets (11 km) naar zijn werk en dat bevalt hem eigenlijk heel goed, hij heeft meteen zijn beweging gehad en komt met een opgeruimd hoofd thuis . Op kou en regen kun je je prima kleden. Het scheelt heel veel kosten, het is beter voor het milieu en ook gezonder!
Zou ook gaan voor elektrische bakfiets. Beter voor milieu, je portemonnee en je komt tenminste buiten en die 11 km heb je zo overbrugd met elektrische fiets!
Ik heb een bakfiets gehad, een 'gewone' maar die hebben we verkocht omdat we het wel erg zwaar vonden en hem voor langere stukken vaak lieten staan. Ik pakte dan toch vaak m'n fiets met 2 zitjes erop. Ik had graag een electrische gehad maar daar hebben we nu het geld niet voor over om die er nu een bij te kopen, voor ons was de bakfiets dan ook pure luxe.
Wij hebben ook een fietskar met 2 kindjes. 13+12 kg. Op net wegdek is het prima te doen. Maar op slecht liggende tegels word er telkens aan je getrokken. Ik zou het af laten hangen van je conditie en de route.
als je er ook mee naar het werk wilt lijkt me een elekrische zonder bak handiger anders moet je die bak ook meenemen naar het werk?
In het heuvelachtige almere was een fiets met fietskar niet te doen. Werd helemaal debiel van dat getrek aan m'n fiets op momenten dat ik het niet verwachte. Helemaal in de gloria met mijn electrische bakfiets, en m'n gewone fiets gaat de verkoop in, want ik fiets net zo makkelijk zonder kinderen met de bakfiets als met. En wat is er met 2e hands auto's? Je kunt ze netjes dealer onderhouden kopen hoor, en soms heb je er zelfs nog bovag garantie over. Ik heb nog nooit gedonder gehad met 2ehands auto's in elk geval. Maar wel netjes onderhouden, en niet bij een alibaba Rotterdam Zuid garage 'dealer' gekocht.
Dan heb jij heel veel geluk gehad! hier twee occasions achter elkaar gehad (bij aankoop 6 en 3 jaar oud, dealeronderhouden) en niets dan ellende. duizenden euro's kosten in de twee jaar er na. Vandaar dat we nu ook nog maar één auto hebben, en zoveel mogelijk de fiets proberen te pakken. We hebben allebei een elektrische, dat maakt de drempel wel wat lager . En geen kosten aan wegenbelasting en benzine (stroomkosten vallen ook reuze mee). En de onderhoudskosten zijn helemaal een lachertje, als er niets vervangen hoeft te worden betaal ik 50 euro per jaar. En dat onderhoud is nog niet eens noodzakelijk.