Hoe denkt je zoon er zelf over? En lezen hoeft niet alleen geoefend te worden door het lezen van boeken, maar kan ook door het lezen van tijdschriften, stripverhalen, spelletjes spelen waarbij je moet lezen, ondertiteling laten lezen, etc etc. Heb je dat soort dingen al geoefend? Misschien dat hij dat leuker vindt.
En sommige kinderen blijven gewoon zwakkere lezers.. Die krijgen het niet voor elkaar, of ze nu wel of niet een jaar overdoen.. Maar als hij de kosmische onderwerpen (bio, aardrijkskunde, geschiedenis) wel redt, dan kan hij het blijkbaar ergens wel. Dan is het niet zo vreselijk slecht? Is het echt technisch/tempo/spelling of ook begrijpend lezen? Bij ons had ik eerder aan zitten blijven gedacht, omdat groep 6 hier met 7&8 gemengd zit. Dan wordt samenwerken wel lastiger als je nog iets eronder zit. Maar aan de andere kant kan het juist ook even een boost geven. Misschien is het wat te makkelijk en hoeft hij daarom niet door te zetten? Met een andere leraar ervoor kan dat misschien net anders uitpakken (merken we bij mijn oudste erg). Mijn oudste had in groep 5 ook niet zoveel haast, veel afgeleid etc. zijn taal en rekenen gingen redelijk stabiel goed, maar juf had eigenlijk meer van hem verwacht. Nu heeft hij een nieuwe juf en die probeert hem echt uit te dagen met verschillende trucjes. Zijn rekenen en taal gaan nu allebei goed vooruit. Even wat extra uitdaging, ondanks dat het een dromer is die niet altijd genoeg aandacht voor zijn werk had. Hij had gewoon te weinig te doen ipv teveel..
Mijn dochter zit ook in groep 5. Ik krijg vanmiddag te horen wat het advies is. Blijven zitten of door. Mijn dochter is spellingblind - disorthografie is de volledige benaming. Zij doet spelling op eind groep 3 niveau. Bij spelling moet je kunnen automatiseren maar ook dit kost moeite waardoor rekenen ook meer moeite kost. Wij denken dat het voor onze dochter geen zin heeft. In onze optiek wordt het gat tussen de andere vakken te groot. Begr lezen en technisch lezen groep 8 niveau. Daarnaast komt ze uit 2007. Dit betekent dat zij in de eerste 14 zou worden vind ik persoonlijk ook niet wenselijk. Ik zie dat jouw zoon uit 2008 komt.ik zou het wel overwegen en navragen wat ze gaan doen met de vakken die hij wel goed doet.
Welke spellingsmethode hanteert de school? Hier zijn ze vanaf dit jaar overgestapt naar een methode waar de kinderen niet automatiseren, maar de spellingscategorien leren en deze leren toepassen. Daarmee leren ze obv vaste regels in principe meteen alle woorden juist spellen. Ze hoeven alleen de categorie te herkennen. Niveau is hiermee blijkbaar drastisch gestegen op de gehele school. Misschien zou een andere methode/aanpak haar beter helpen?
De methode kan zeker verschil maken, maar ook met spellingscategorieen moet er geautomatiseerd worden?
oke nalatigheid van school maar ik zou eens bedenken waar je je zoon gelukkig mee maakt. of na groep 6 laten gaan terwijl die niet mee kan komen met de rest of toch een jaartje groep 5 over doen. denk dat die niet gelukkig gaat worden in groep 6 als die zo achter loop
Het schooljaar duurt nog 3 maanden. Ze kunnen die tijd gebruiken om hem bij te spijkeren. Laten zitten is echt de makkelijkste weg. Jeetje, ik word er een beetje boos van als ik het zo lees. Het wordt tijd dat de school actie gaat ondernemen. Extra begeleiding buiten de les om. Daarnaast zou ik thuis nog meer aandacht besteden aan lezen. Ook bijv. door woordzoekers of puzzels of zo. En stimuleren hem te lezen wat hij ook maar leuk vind. Is dat de Donald Duck, dan dat. Zijn het boeken over dieren of een bepaalde hobby, dan dat. Films met ondertiteling.
Nou ben donderdag op zoek gegaan naar de ib-er maar ze had al vakantie dus heb haar een hele uitgebreide mail gestuurd en ik kreeg wel antwoord maar daar wil ze mij liever persoonlijk over spreken om mijn vragen te beantwoorden dus heb gelijk na de vakantie een gesprek met haar. Ik heb gevraagd naar hun plan van aanpak als hij naar groep 6 zal gaan maar ook als hij blijft zitten dat hij op andere vlakken wel uitgedaagd dient te worden want pure herhaling werkt ook niet motiverend. Ik heb ook duidelijk gemaakt dat ik niet blij ben met de laksheid van school en dat ik het gevoel heb dat ervoor de makkelijkste weg wordt gekozen voor mijn zoon. Mijn zoon wil echt niet blijven zitten zegt hij dan zal hij eeuwig boos zijn Ik moet dus hèlaas 2 weken wachten terwijl ik nog met zoveel vragen zit die dus na de vakantie pas beantwoord kunnen worden.
Die extra begeleiding is er nooit geweest, ja van de week is hij voor het eerst alleen uit de klas gehaald maar dat komt door het gesprek omdat ik dat heb aangegeven. Ja zelf ga ik ook maar met hem lezen en dingen zoeken die zijn interesse wekken op dat gebied.
Mijn zoon wil niet blijven zitten maar als ik hem vertel dat als hij doorgaat naar groep 6 dat hij elke dag moet oefenen en er keihard voor moet gaan dan heeft hij al gelijk zoiets van pffff. Hij vind school zeg maar gezellig en leuk vanwege zijn vriendjes maar niet omdat hij het zo leuk vindt om te leren