Frustratie en ontzettend veel stres om mijn medicijnen. Als je chronisch ziek bent krijg je vaak medicatie voor 3 maanden mee naar huis, super fijn vind ik dat, dan hoef ik er even niet over na te denken. 6 maanden geleden vroeg de apotheek of ik niet in een automatisch bestand wilde, waardoor ik niet telkens mijn huisarts hoefde te bellen voor een recept. Ik zou volgens de apotheker gewoon 4 weken van te voren een mailtje krijgen met de nieuwe datum waarop ik mijn medicatie mocht komen ophalen. Super fijn dacht ik... Voelde me daardoor minder patiënt. Het ging drie maanden geleden perfect, ik kreeg een mailtje en kon het op komen halen. Echter kreeg ik vorige maand dus geen mailtje, het zat nog niet in mijn systeem en dacht '' nou dat mailtje komt dan dus later wel'' twee weken geleden toch maar eens langs de apotheek gegaan om te vragen hoe het nou met mijn medicatie zat. Misschien was er iets fout gegaan met de automatische mail, dacht ik nog heel naïef. Nee hoor er was niks fout gegaan, de leverancier leverde de medicatie gewoon niet en op 5 mei zou ik dan eindelijk mijn medicijnen krijgen. Dat betekent dat ik dus tot en met vandaag nog medicijnen heb. 5 mei (vorige week vrijdag)belde ik om te vragen of ze er al waren. Eigenlijk mijn enige houvast om een normaal leven te lijden ik heb namelijk een ernstige vorm van epilepsie. Maar natuurlijk waren ze er niet en ze zouden er maandag ochtend gelijk achteraan bellen, ze beloofde mij dat dat het eerste was wat ze zouden doen vervolgens zouden ze mij contacten. Je raad het al, ik werd dus niet gebeld. Dus ik belde maar. Kreeg ik een sneer, dat het mijn verantwoording was en dat ik zelf maar door heel Nederland moet gaan bellen om aan medicijnen te komen. Haar enige andere antwoord was dat ik dan maar een paar dagen over moest stappen op goedkopere medicatie. Als apotheek leer je - als het goed is - dat je bij epilepsie nooit over mag stappen op anderen, als het omhulsel al anders is betekent dat simpel weg een epileptische aanvoel. Ze deelde toen ook doodleuk mee ''Hoe ik dacht te kunnen bedenken dat ze mij zouden bellen als ze niet op tijd een voorraad kregen van de leverancier.'' Tja hun verzekerde mij met de automatisering dat ik juist nergens meer over na hoefde te denken en dat hun al het regel werk zouden doen. Ik zit met mijn handen in het haar en heb al flink lopen huilen. Ik heb ook al verschillende apothekers gebeld maar nergens kunnen ze mij helpen. Ik weet niet precies wat ik met dit post wil, misschien wel gewoon even van mij afschrijven. Ik vraag mij af of andere dit ook een keer mee hebben gemaakt en wat je toen gedaan hebt?
Pff, wat rot zeg! Heeft je apotheek geen online systeem waar je kunt bestellen? Mijn man bestelt het altijd online en kan het dan de dag erna ophalen (dat zijn geen ingewikkelde medicijnen overigens hoor, alleen zijn astma medicatie, hij kan best een paar dagen zonder voordat hij echt benauwd wordt, dus dat is veel minder erg dan bij jou). Wat je misschien kunt doen is naar een ziekenhuis apotheek bellen? Ik weet niet of zij meer op voorraad hebben dan een gewone apotheek?
Heb je ook de apotheek in het ziekenhuis gebeld. Of eventuele andere apotheken in ziekenhuizen. Mijn dochter had ook epilepsie en toen ook een probleem met de levering, uiteindelijk bleek het ziekenhuis nog een fles te hebben.
Maar er zelf achteraan gaan is toch niet de bedoeling? Dan moet de apotheek dat toch doen? Zelfs ik, ik ben doktersassistente, heb dat weleens voor een patiënt gedaan, andere apotheken bellen. Het is de laatste tijd echt erg. Vorige week sprak ik de apotheek dat er een bepaald bloeddrukverlagend middel niet op voorraad was en geen enkele leverancier kon leveren. Moest die patiënt maar gewoon een heel ander middel voorgeschreven krijgen. Dat is toch van de zotte? En zo is dat de laatste tijd wel vaker met veelvoorkomende medicatie die er dan ineens tijdelijk niet is. Hopelijk kom je snel aan je medicatie TS!
Wat zijn ze verschrikkelijk asociaal naar jou toch zeg! Ze horen zelf te regelen dat ze je medicatie op voorraad hebben en dat aan jou uit te geven. Makkelijk gezegd dat overstappen, maar wat je zegt dat mag en kan inderdaad niet. Sterker nog, nu met je zwangerschap is dat totaal onverantwoord! Zou inderdaad even contact opnemen met de ziekenhuisapotheek! Die kunnen en willen vaak veel meer voor je doen dan een normale apotheek. Heb het hier wel eens gehad ze de 500mg tabletten niet hadden binnengekregen, maar ze hadden nog wel die van 250mg op voorraad. Ik had toen voor 4 dagen medicatie nodig dus gaven ze me die mee, moest ik alleen wel even wat meer tabletten slikken. Maar liever dat dan geen medicatie en een aanval. Hoop dat je ze snel binnen hebt meid!
Aller eerst, bedankt voor de lieve berichtjes dat doet me echt goed! Ik begon gewoon aan mezelf te twijfelen of ik iets fout had gedaan. Riean, ik heb de afdeling Neurologie gebeld. Ze waren heel lief en zijn aan het overleggen, de assistentie vroeg wie dan mijn apotheek was en zou verhaal gaan halen want ze was erg geschrokken over het feit dat ze zeiden ''dat ik makkelijk over kon stappen op andere medicatie'' Ik mocht dat van de assistente onder geen beding doen. Kim1990, ik heb op eigen initiatief de receptie gebeld van de afdeling neurologie. Zijn gaan op dit moment kijken wat er mogelijk is in de apotheek van het ziekenhuis. Ik heb vertrouwen dat ze dat ook echt doen en dat als het niet lukt ze mij op de hoogte stellen en verder zoeken ( ze heeft me vanmiddag al 2 keer gebeld om te vertellen hoe het ervoor staat) dus dat geeft op zich wel vertrouwen. Liekje81, Ik hoor dat ook niet te doen ik denk dat ze gewoon te lui zijn om te bellen ze zeiden zelfs tegen mij '' Denk je dat wij 700 mensen gaan bellen als er geen medicatie binnen komt?'' Toen heb ik gezegd '' Nou ik hoop toch wel dat jullie dat doen ja aangezien je dan 700 mensen in de problemen brengt zonder het überhaupt te melden!'' Nee dat deden ze niet,dat was te veel werk. Echt waarom werk je dan in een apotheek, ook dat hoort er in mijn ogen gewoon bij. Als klap op de vuurpijl heb ik huilend de doktersassistente gebeld. Nee ik moest het zelf maar regelen en anders mijn zorgverzekering bellen. Want tja als de apotheek het niet voorradig heeft hoe moet zij dan iets regelen? Waren haar exacte woorden. ( overigens is de huisarts wel echt een hele goede huisarts!) Ik heb besloten dat ik dit voorval dan ook ga bespreken met mijn huisarts. Ik heb trouwens wel mijn zorgverzekering gebeld, ze vertelde mij dat de apotheek gewoon een speciaal programma heeft waarin staat bij welke apotheek er nog medicatie beschikbaar is. ( hij had zelfs overlegd met zijn baas) Mijn apotheek houd voet bij stuk dat dat absoluut niet zo is en houd haar poot stijf. Sylvia, Ik voel me dan ook echt opeens minderwaardig, onbelangrijk en buiten dat alles gewoon een nummertje. Ik snap het zelf ook echt niet, in het bestand staat dat ik zwanger ben hoe kan je dan als apotheker zeggen dat ik dan maar een paar dagen ( met epilepsie!!) maar andere medicijnen moet gaan slikken. Ze ging zelfs drie keer een discussie starten, naja starten, mij wijsmaken dat ik dan echt als enige optie nog heb, - je raad het al- andere medicatie te gaan slikken. Daarna zij mevrouw gelijk dat daar geen discussie over mogelijk was. Toen was ik zo boos dat ik zij '' Nee daar is ook geen discussie over mogelijk aangezien u als apotheker weet dat als je epilepsie hebt absoluut onder geen beding mag wisselen van medicatie.'' Toen was ze helemaal pissig op mij. ____ Ik heb nu de stoute schoenen aangetrokken en de verpakking van mijn medicatie erbij gepakt en het nummer van Novartis gebeld. - het bedrijf die deze medicatie produceert- Ik werd gelijk geholpen en er werd mij vertelt dat er een nood voorraad is voor patiënten die opeens zonder komen te zitten (!) Hey dat ben ik dus op dit moment. MAAR dat alleen de apotheek in kwestie dit mag bestellen. ( Balen) Dus ik heb weer braaf die geweldige apotheek gebeld of ze Novartis willen bellen. Nou ze kon niet beloven dat vandaag te doen. Nou echt mijn oren klapperen aan alle kanten!!!!
Ik heb dit ook eens meegemaakt. Ik moest toen medicatie hebben vanwege mijn endometriose en het ging exact hetzelfde als bij jou. Uiteindelijk heb ik het gekregen via de internationale apotheek. Die zou je ook nog kunnen proberen. Nadien overigens een officieele klacht bij apotheek ingediend, de vrouw die mij 'hielp' behoorlijk uit staan kafferen (moest het toch ergens kwijt mijn frustratie) en direct overgestapt naar een andere apotheek. Succes ik hoop dat je snel je medicatie hebt en ik zou daar dan weg gaan en andere apotheek zoeken.
Ik heb al het idee dat ik niet toevallig pech heb maar dat er best veel mensen zijn met deze problemen. Ontzettend naar als je afhankelijk bent van een bepaald soort medicijn. Onbegrijpelijk hoe ze jou dan in de kou laten staan. Hihi ik ben ook behoorlijk boos geweest door de telefoon heen. Dus ik snap 100% dat je frustratie eruit moest op dat moment. En ze mogen het ook best even te horen krijgen. Ik wist niet dat er een internationale apotheek was, goed om te weten ik ga eens kijken wat ze voor mij kunnen betekenen! Ik ga er ook zeker werk van maken, ik ben er nu toch al een hele dag mee bezig dus een dagje extra kan er ook nog wel bij. Goede tip, ik ga zeker een andere apotheek zoeken, zou het überhaupt ook niet fijn vinden om daar nog mijn medicijnen te halen want het vertrouwen is helemaal weg.
Ik vind dit echt te belachelijk voor woorden! Hopelijk kun je snel aan die medicatie komen, ik zou hierover ook een klacht indienen bij die apotheek. Als zij niet kunnen leveren, horen ze jou daar tijdig over te informeren als het de bedoeling is dat je zelf op zoek gaat bij andere apotheken.
@Ysabella Kan me heel goed voorstellen dat je je zo voelt ja. Kun je niet een gesprek aangaan met de apotheker zelf? Zou sowieso een klacht indienen, want dit is echt onacceptabel gedrag. Zij horen jou als patiënt te alle tijden te helpen om je te voorzien van medicatie. Ze kunnen een voorbeeld nemen aan mijn apotheek. Als ik met een recept voor een nieuw medicijn kom die ze niet op voorraad hebben, nemen ze contact op met alle aangesloten apotheken in de omgeving om te kijken of ze mij alsnog kunnen voorzien. Dat lukt altijd! Dat is wat je als patiënt zijnde hoort te kunnen verwachten. Ik echt nog nooit zoiets onbeschoft meegemaakt Wel fijn dat Novartis heeft aangegeven dat er een noodvoorraad is. Dan moet je apotheek er in ieder geval toch aan kunnen komen. Hopelijk hebben ze dan vandaag nog gebeld, dan heb je het morgen misschien nog binnen. Maar het zal wel overmorgen worden. Ik duim voor je!
zou je verloskundige mss kunnen helpen? ik zou me voor kunnen stellen dat her met je zwangerschap extra belangrijk is dat je die meds krijgt. mss kan zij nog "bemiddelen"? en ik zou een klacht indienen bij de apotheek. daar is een regeling voor. stelletje gekken.
Daar heb ik nog geen eens aan gedacht! Ja het is ook heel belangrijk om niet zomaar te gaan wisselen met medicatie dat vertelde de neuroloog ook in December. Gelukkig heb jij wel goede ervaring met jouw apotheek. Gelukkig zijn ze dus niet allemaal het zelfde! Zoals het bij jou gaat, hoort het ook gewoon te gaan. Ik moet ook zeggen dat ik dit zelf ook nog nooit heb meegemaakt, wel dat ze me een goedkopere versie wilde aansmeren, maar ik heb gelukkig een speciale brief waarin staat dat dat dus absoluut niet mag. Ja ik was ontzettend opgelucht toen ik ze gebeld had, ook al dacht ik wel gelijk oké nu moet ik ze dus gaan bellen en ze werken vast niet mee en inderdaad kreeg ik weer een snauw dat ze niet wist of ze vandaag kon bellen. Ik dacht nog je belt nu toch ook met mij?! Maar goed blijkbaar hebben ze het daar ontzettend druk aangezien ze altijd aan het kletsen en lachen zijn met elkaar. Ik hoop ook dat ik morgen de medicatie heb. Bij mij ligt het nogal ingewikkeld. Ik heb een hersenbeschadiging en toen er besloten was op jonge leeftijd dat medicatie misschien een oplossing voor de aanvallen kon zijn moesten we rekening houden met 30% kans. Gelukkig behoorde ik tot die 30% het is alleen wel zo krijg ik andere medicatie of stop ik ermee is de kans nog maar 10%....Dus voor mij is er extra stres. Ik zou het niet erg vinden om zelf ergens anders de medicatie te regelen, maar laat het dan voortijdig weten ook al vind ik het mijn taak niet om het te moeten regelen bij derde. Ik ga ook een klacht indienen ik kan dit niet zo voorbij laten gaan!
Ik word gewoon verdrietig van je verhaal, hoe kan een apotheek zo omgaan met zo belangrijke medicijnen voor iemand? Hier hebben we ook eens problemen gehad om een medicijn te krijgen voor onze zoons. Een alternatief was wel een optie, maar lastig. Ik heb verschillende afspraken gehad met de apotheker om alle alternatieven stuk voor stuk door te nemen en te overleggen of er een nieuw recept nodig zou zijn. En zo behulpzaam hoort een apotheek ook te zijn. Ik hoop dat je zo snel mogelijk je medicijnen krijgt en ik zou zeker overstappen en een klacht indienen. Maar daarnaast zou ik ook een afspraak proberen te maken met de apotheker, gewoon om hem/haar uit te leggen wat een slecht personeel er in de apotheek rond loopt. Had je geluisterd naar die assistente, dan waren de gevolgen niet te overzien geweest, de apotheker moet dus zijn personeel bijscholen (en dat op zijn minst).
Ik vraag me echt af wat haar probleem is. Of ze staat te lang droog, of ze is ongesteld, of ze is gewoon niet goed bij haar hoofd Ze kan best wel even bellen voor je. Een belletje naar de leverancier is zo gedaan. Mja, kletsen is natuurlijk veel leuker Ik snap gewoon niet dat ze niet nadenkt over het feit dat je epilepsie hebt en zwanger bent. Snap niet dat ze haar verantwoordelijkheid niet neemt. Elke aanval zou levensgevaarlijk kunnen zijn voor je kleintje. Kan er echt boos om worden voor je.. Zou haar graag een draai om haar oren geven!
Ja dat vraag ik mij dus ook af. We gaan morgen zien of er iets geregeld is, ik hou mijn hart vast. Wat fijn om te lezen dat ze goed met jou overlegd hebben en de tijd voor je genomen hebben. Dan voel je je tenminste gehoord en serieus genomen! Ik vind het een beetje lastig om een afspraak met de apotheker te maken. Ik ben nogal verlegen. Ook al denk ik wel dat dat het beste is wat ik zou kunnen doen. Want ik ben daar vast niet de enige patiënt met deze problemen. Ik ga sowieso een officiële klacht indienen, misschien dat ze dan sowieso een gesprek met mij willen? Ik vind het nog steeds zo raar dat ze daar niet weten wat voor gevolgen het kunnen hebben als mensen met epilepsie opeens switchen van medicatie er zijn zelfs appartement folderjes van! Hoe kunnen hun dat nou niet weten? Vorige week kwam ze ook opeens met een drankje aanzetten " dit kun je anders ook nemen" ik dacht eerst dat ze een grap maakte want ik slik speciale tabletten. Ik zij ook " is dit serieus ?" Ze keek me heel verwachtingsvol aan en zij " ja" ik wist niet meer waar ik het zoeken moest. Haha! Ik denk allemaal plus nog tig andere persoonlijke issues. Of misschien is ze niet zo snugger dat kan natuurlijk ook. Nee bellen is te veel moeite, stel je voor dat je ECHT moet werken voor je geld, ze word al moe van het idee. Ik heb zelfs voor dit medicijnen drama gebeld dat ik zwanger ben, het staat dus ook gewoon in mijn dossier. Moet je nagaan hoe laks ze zijn. Vraag me dan ook af hoevaak mensen gewoon maar ja zeggen en hoeveel er daarvan problemen ondervinden of het nou om epilepsie gaat of een andere (chronische) ziekte. Als ik er ben zal ik ze een draai om de oren geven namens jou!
Ik als apothekersassistente wordt hier ook verdrietig van. Wat is dit ontzettend vervelend! Je zult de patiënt ten alle tijde moeten helpen. Wel wil ik er even bij zeggen dat een apotheek afhankelijk is van een bepaalde leverancier waarmee zij een contract hebben afgesloten. Wanneer er een leveringsprobleem ontstaat is dit, heel zwart wit, de schuld van de leverancier. Wel is het dan aan de apotheek om hier een passende oplossing voor te vinden, in overleg met patiënt of voorschrijver. Dat gezegd te hebben vind ik de reactie van de apotheek belachelijk! De opties die hier zijn aangedragen zijn heel goed, via de internationale apotheek is een weg, en via de ziekenhuisapotheek is ook heel vaak wat te krijgen. En als laatste inderdaad de noodvoorraaf bij de fabrikant zelf. Maar dit alles moet door de apotheek worden geregeld. Wat ik iets als vanzelfsprekend vind. Ik hoop echt dat er een passende oplossing wordt gevonden. En ga dat gesprek met de apotheker aan!
Wat had ik jou dan graag in de desbetreffende apotheek gezien! Dan was dit alles niet zo gegaan als dat het nu is gegaan. Ik snap 100% dat de apotheek er niks aan kan doen als bepaalde medicatie niet geleverd worden, wel vraag ik mij af wat dan het protocol is? Brengen jullie de mensen op de hoogte, gaat er een automatische mail of sms via een systeem daar de personen waar het om gaat? Of is er geen protocol zoals ze bij mij eigenlijk via een omweg vertellen? Ik denk dat als dat er nog niet is er snel over gesproken moet worden. ( heel stiekem kijk ik jou nu aan aangezien jij apotheek assistente bent, in positieve zin natuurlijk heh!) Ik hoop ook dat morgen alles goed komt en ik sochtends mijn medicatie in kan nemen. Ik ga nu zeker overwegen om een gesprek aan te gaan met de apotheker.
Het verschilt natuurlijk een beetje per apotheek. Maar het meest bekende protocol is toch wel dat degene die verantwoordelijk is voor de bestelling, de recepten met nazendingen eruit pikt en de patiënt hierop attendeert. Vaak staat de te verwachtte leverdatum vermeld en kan dit besproken worden. Er kan dan uitgerekend worden hoeveel er nog nodig is, dan neem je de stap om het eventueel ergens anders vandaan te halen. Verder wil ik inderdaad nog even ingaan op het punt dat je aanhaalt, dat je niet zomaar mag wisselen in deze medicatie. Wat overigens helemaal juist is, daarom vind ik dit extra kwalijk. Medicatie voor epilepsie valt daar zeker onder net zoals antipsychotica. Daarom raad ik ook zeker aan om met de apotheker in gesprek zou gaan. Deze mag zijn of haar medewerksters wel even aanspreken.
Dus eigenlijk is er wel een oké protocol? Alleen word het dus niet vaak uitgevoerd heb ik het idee. ( ook als ik zo de andere verhalen lees) Ik vind het zelf ook erg kwalijk en vraag me dan ook af waar het dan precies fout gaat, zouden ze dan echt niet die kennis hebben over bepaalde chronische ziekten of medicijnen? ___ Nou ik ga zometeen maar eens met hangende pootjes mijn apotheker bellen om te vragen of ik zometeen mijn medicijnen op kan komen halen. ALS ze die überhaupt geregeld hebben. En als ze ze hebben, neem ik wijselijk mijn vriend mee ik heb totaal niet de behoefte om daar in mijn eentje naar binnen te stappen.