Hier gaan ze in groep 2 echt al met letters en cijfers aan de gang en sommige kinderen doen zelfs voorbereidend groep 3 werk, als ze eraan toe zijn en zelfstandig kunnen werken. Hoe zie je dat voor je als iemand 2x groep 2 doet? Daarnaast zitten ze maar een half jaartje in groep 1, terwijl groep 2 altijd een vol jaar is.
Ze kijken hier echt naar het kind.. Alleen de kinderen na 1 februari zijn naar een instroomgroep gegaan om na de zomer naar groep 1 te gaan. Maar de rest zit allemaal door elkaar in 3 combiklassen. Zo kan elk kind zijn eigen niveau zoeken. De mijne is van eind december, samen met zijn beste vriendinnetje 8 dagen jonger in dezelfde klas. Maar waar dat meisje nog graag speelt en weinig met "werkjes" heeft, is de mijne ontzettend leergierig. Ze zitten nu in groep 1 en zitten straks in de zomervakantie allebei anderhalf jaar op school. Vriendinnetje gaat dan officieel naar groep 2, maar mijn zoon springt door naar groep 3. Aangezien hij al leest en rekent en minder met spelen heeft is dat prima. Dus bij ons het een kwestie van juf vragen als je wil weten waar je kind beland volgend schooljaar en daarna..
Ik begrijp niet wat je er mee bedoeld ☺. Ik zeg niet dat ze 2x groep 2 moet doen? Ik heb het er nog eens met de juf over gehad, dus voor mij is het nu duidelijk wat de bedoeling is volgend schooljaar ☺
En kindjes die op 1-1 jarig zijn dan, just kidding. Ik heb toevallig een zoontje die van 1-1-2016 is.
Hoe bedoel je? Dat het altijd bij elkaar zit? Hier zit het apart, een aantal groepen 1 en een aantal groepen 2 hebben ze hier.
Hier kijken ze echt naar het kind. Als een kind na een half jaar groep 1 nog niet toe is aan groep 2 (mijn oudste was toen sociaal emotioneel er echt nog niet aan toe, ze is van eind december), dan blijven ze nog een jaar in groep 1. Als ze denken dat een kind wel door kan naar groep 2, gaat het dus door, maar kan eventueel nog een jaar groep 2 doen als ze dan nog niet toe zijn aan groep 3.
Hier doen ze in groep 2 hetzelfde bij jullie, maar dochter heeft ook 2x groep 2 gedaan hoor. Ze bekijken het hier idd per kind, maar laten een kind liever groep 2 overdoen dan groep 1. Het zijn wel allemaal combiklassen hier. Maar in groep 2 valt er gewoon meer uitdaging te bieden. Dochter is van oktober, na de zomer meteen door naar groep 2 en die daarna nog een keer gedaan. De eerste keer groep 2 heeft ze idd alle letters geleerd en bijbehorende werkjes. De tweede keer in groep 2 hoefde ze daar niet meer aan mee te doen en had ze een eigen werkboekje en kon ze ook al wat lezen. Ze werkte op een eigen lijn zeg maar.
Hier zitten groep 1 en 2 bij elkaar, kindjes stromen bij groep 1 in als ze 4 worden (dus geen instroomklasje). Hier hebben ze een groep 1-kring en een groep 2-kring, daarin behandelen ze bij groel 2 bv ook letters etc. Ze doen begeleide activiteiten, die verschillen ook per groep. Maar omdat het een combiklas is, kunnen bv groep 1-kleuters ook soms aansluiten bij de groep 2-kring of een begeleide activiteit etc. Maar in principe doen ze dus wel andere dingen, ook al zitten ze in dezelfde ruimte. Groep 1 kleuters migen bv ook vrij kiezen tussen activiteiten, groep 2 kleuters moeten wat meer kast- taakjes doen (tellen, letters, dat soort ding ipv iedere dag kleien en huishoek). 2x groep 2 is geen probleem, dat gebeurt hier idd ook als een kind 'te vroeg' naar groep 2 ging. Maar in groep 1 bv meedoen met groep 2 kan ook prima, doet mijn dochter nu ook. En groep 3-4 is er direct naast, dus in groep 2 doen sommigen ook soms een beetje mee met groep 3.
Ow oke, dat heb ik eerlijk gezegd nog nooit gehoord of gezien. De school waar ik vroeger op zat was een 1-2 groep, en de scholen waar ik heb onlangs heb gekeken voor mijn zoon zijn ook allemaal groepen 1 en 2 bij elkaar. Vandaar mijn verwarring.
Dochter is van februari 2012 en heeft dus bijna 1.5 jaar groep 1 gedaan en gaat na de zomervakantie naar groep 2. Hier ook combinatieklas dus ze doet nu al veel dingen uit groep 2 mee.
Dat zijn dan kleine scholen Hier zijn er van bijna elke groep 3 groepen, sommigen 2. Nu loopt het wat terug geloof ik maar daar heb ik niet zo'n zicht op. Mijn oudste zit in groep 5 en daar zijn er nu 2 (volle) van, mijn jongste zit in groep 3 en daar zijn er 3 van.
Ik zeg niet dat het een harde grens is, zoals eerder zal een goede school en een goede juf altijd naar het kind zelf kijken. Bij mijn oudste zoon in groep 2 zit ook een kindje die van december '10 is. Mijn zoon is van feb '11 en er zitten ook kindjes van sept '11 en okt'11 (die dus normaliter in groep 3 'horen')
Waarom mag ik niet zonder vooroordeel weten hoe jij denkt? Ik vind het heel vreemd dat ik een open vraag stel en dan gelijk dit als reactie krijg. Het is een forum, dus ik dacht dat ik dan vragen mocht stellen. Dank je voor je reactie! Bij ons gaat het dus echt anders, maar wij hebben ook geen combi-klassen. Groep 1 gaat dus echt veel meer vrij spelen, wel in 'taakjes' en werken volgens een bepaalde methode. (Dorr-methode) Elk kind moet alle kleuren doorlopen zijn eind groep 2, maar het idee is wel dat ze eind groep 1 dus al wel op bepaald niveau zijn. Meestal starten ze met groep 1 van leerlingen van vorig jaar, daarnaast een nieuwe groep 1 waar kindjes instromen (indien nodig ook in de andere groep). En ze hebben, indien het aantal leerlingen het toelaat, nog een start van groep 1 in het voorjaar. Groep 2 gaat veel meer gericht spelen-werken en krijgt dus echt meer uitdaging. Kinderen die aan nog meer uitdaging toe zijn krijgen in hun eigen klas, bij hun eigen juf, meer groep 3 stof. In die zin zie ik dus niet zo goed voor mij hoe een juf kindjes begin groep 1 en eind groep 2 goed kunnen begeleiden Bij ons op school en vrijwel alle scholen die ik ken geven de voorkeur om in groep 1 te doubleren en niet groep 2.
Hier werken de kleuters al heel zelfstandig op eigen niveau, de juf begeleidt dus telkens groepjes op niveau. Zo kan ze kindjes van net 4 goed begeleiden en ook kinderen van 6. Per activiteit kunnen kinderen op niveau werken; de een zit bv met rekenen op niveau 3, maar met taal op niveau 1, geen probleem.
Dit vind ik een beetje kort door de bocht. Mijn kinderen zitten op een best grote school (400+ kinderen) en hebben in de kleutergroep combigroepen. Mijn schoonzusje werkt op een kleinere school (van elk leerjaar 1 groep) en daar hebben ze groep 1 en 2 apart. Volgens mij zegt de grootte van de school niet zoveel over de indeling van de groepen.