Op onze bucketlist staat de aanschaf van een boot. Liefst een klein jachtje om ook op te kunnen slapen. Maar dat zal wel een jarenplan worden, aangezien die erg duur zijn. Misschien beginnen met iets kleiners. Polyester, want dat is onderhoudsvrij. Toch??? Staal zou ook kunnen, maar hoeveel werk heb je daar aan? En... bij de aanschaf zal het niet blijven. Ben benieuwd naar de kosten die je per jaar hebt. Denk aan verzekering, stalling, ligplaats, onderhoud, enz enz Iemand die me daar antwoord op kan geven?
Wij hebben er 1 gehad. Wat ik mij kan herinneren eigenlijk nauwelijks iets van onderhoudt aan gehad. was er 1 met een buitenboordmotor weet ik nog. Verder moet je me niks vragen, weinig verstand van Haha. Was ongeveer voor 6 personen. Stakingsposten hadden we niet, stond bij mijn schoonouders op de boerderij. Bootje is wel erg leuk! Alleen wij pakten hem te weinig omdat het op een gegeven moment zo normaal wordt, en schoonouders verkochten de boerderij. Dus zou hij naar een ligplaats moeten. Dus hebben hem verkocht.
Ja lijkt me ook zo lekker! Vroeger iedere zomer met oom en tante meegeweest. Hadden een jachtje en daar zaten we dus al gauw een week op. Andere oom en tante hebben een bootje te koop. Buitenboordmotor, polyester voor 750 euro... T liefst zou ik hem meteen kopen! Maar beter eerst even over nadenken...
Wij hebben samen met mijn schoonvader een stalen sloep voor +/- 16 personen. Met binnenboort motor op diesel (super zuinig kunnen een hele dag varen door de grachten voor zo een 15 euro). Mijn schoonvader doet het onderhoud maar dat is nog best wel veel qua tijd (qua kosten valt het mee). Elk jaar is hij weer met wat nieuws bezig. Zo heeft hij vorig jaar een kajuitje voorop de sloep gebouwd zodat de kinderen "binnen" en even uit de zon kunnen spelen als we varen en waarin we alle zwemvesten en kussens kunnen bewaren. En waarop je met ongeveer 4 mensen naast elkaar kunt liggen om te zonnen. Liggeld betalen we € 1200 per jaar en voor dat geld word hij na de zomer uit het water gehaald voor ons en in de stalling gezet en in het voorjaar te water gelaten en dan hebben we een vaste plek in de jachthaven op 10 minuten varen van het IJ af. We zijn met 15 minuten varen op de Amsterdamse grachten dus heerlijke locatie. Kon goedkoper maar dan was het verder weg. Als we het niet samen met mijn schoonvader hadden gedaan hadden we hem denk ik allang weer verkocht. Maar schoonvader kan het alleen niet betalen en hij heeft er echt wel veel plezier van. Wij varen zelf hooguit 10x een dagje per jaar.
Wij hebben een polyester sloepje. Verzekering 150 euro p.j. liggingsplaats 100 euro per jaar ( gemeenteplekje) kan dus veel duurder. Hij wordt er ieder jaar uitgetakeld en afgespoten 60 euro. Winterstalling is bij ons niet nodig. Poetsen en in de was zetten ongeveer 60 euro aan middelen. Op dit moment nog geen grote uitgaven gehad aan motor e.d.
Hier ook een nieuw model polyester sloep achtig. Paar jaar geleden nieuw gekocht. Ligplaats in de zomer is bij bekenden en gratis voor ons. Winter ongeveer 250 inclusief uit water en in water. Verzekering is bij ons wat duurder omdat er flinke motor achter hangt en nieuw model. Aanschaf was ongeveer 12.000. Onderhoud is afhankelijk van je motor en hoe handig je zelf bent. Vaak wel elke twee jaar ofzo nieuwe bougies. Tot nu toe nooit wat ergs/duurs gehad (is ons derde bootje ondertussen) Wij varen er wel veel mee. Altijd met mooi weer. Niet om op te slapen, maar lekker dagtochtjes. Voelt meteen als vakantie!
Wij hebben een polyester motorboot van 10 meter. Hiervoor een stalen bootje van 8 meter gehad maar met 2 kinderen ècht te weinig ruimte (we gaan er elk jaar mee op vakantie 3 weken). Qua onderhoud is een polyester boot inderdaad een stuk makkelijker, alleen al omdat het niet kan roesten en het maakt ook uit of je op zoet of zout water ligt (staal roest onder je kont vandaan op zout water!) Je hebt er alsnog wel werk aan natuurlijk, je moet wel de antifouling doen en zo. Ligplaats kosten hangen af van hoe groot je boot is en op welk water je ligt. Wij liggen zelf op heel goed 'zeilwater', de havens hier zijn heel duur over het algemeen. Boxen betaal je per meter (oppervlakte) en winterstalling ook. Verenigingshavens zijn vaak goedkoper maar dan moet je vaak ook meewerken en er is soms een wachtlijst voor bepaalde boxmaten. Verzekering ligt ook aan je boot (grootte, snelheid, waarde)
Wij hebben een boot (Larson) Ongeveer 8 personen kunnen erop. Ik kan eigenlijk geen onderhoudskosten bedenken. S winters staat ie bij mijn ouders in de schuur, dus geen stallingskosten. We maken m zelf schoon als ie de schuur in gaat. Als we m weer het water in leggen maken we m opnieuw schoon. Ligplaats hier is wel duur. 675 voor een heel jaar. Maar hier in de haven is een wachtlijst dus erg gewild. Dichtstbijzijnde haven is 20 minuten rijden verderop en dat beviel vorig jaar niet. Nu rijden we 2 minuten en stappen zo op. Verzekering weet ik zo niet, maar ik weet nog dat ik dacht; dat is niet duur per maand. Bleek dat dat bedrag voor een heel jaar was is maar een paar tientjes. Volgens mij bij klaverblad. We hebben onze oude kleinere boot ingeruild voor deze en volgens mij was deze in totaal 7000 euro. Geen idee waarom de foto bovenaan komt
Wij hebben ook een bootje en wat is dat toch heerlijk! Het is ook een polyester boot (= inderdaad geen onderhoud) met een buitenboordmotor (= wel onderhoud! Maar net als de auto gewoon af en toe eens naar de garage). Er kunnen ongeveer 8 personen op en we gebruiken hem ook voor waterskieen. Ik kan geen antwoord geven op je vragen verder, want we wonen niet in Nederland. Dus de boot ligt bij het huis, maar een havenplek hier is €70,- per jaar, de verzekering kost hier ook niet meer dan €30 per jaar. De aanschaf van de boot zou nieuw 15.000-20.000 zijn geweest. Maar we hebben hem voor bijna niets overgenomen bij het huis. De vorige eigenaar emigreerde en kon zijn boot/kano's/kayaks/auto/aanhangwagen/boottrailer/allemaalanderedingen niet meenemen en daar hebben we totaal €5000 voor betaald. :') Only in Sweden.
Wij hebben een kruiser van 9.5 meter. Staal en de gezegde: koop een boot en werk je dood is wel aardig van toepassing bij ons... Mijn vriend is er wel veel mee bezig. Vorig jaar ook de pech gehad dat de motor kapot was. Mijn vriend heeft er zelf een nieuwe ingezet. Waardoor het verven buitenom er bij is gebleven. En dan gaat een boot hard van je af. Nu laatste weken weer aan het klussen. Wij liggen in een kleine haven, 200 euro per jaar. We laten de boot wel elk jaar in de winter eruit halen, totaal 70 euro. Verzekering is meende ik 80 euro voor een jaar
Wij hebben een boot maar moet zeggen dat ik er niet zoveel verstand van heb. Is een boot voor zo'n 10 personen. De ligplaats is rond de €900 per jaar. En de kosten voor de winter zijn een paar honderd euro. Verzekering weet ik het bedrag niet, maar is in ieder geval geen groot bedrag. Wij hebben nog geen grote uitgaven gehad qua onderhoud. Moet zeggen dat wij niet heel veel varen. Eigenlijk te weinig. Vind het soms zonde maar als we varen is het zo lekker dat de twijfel weer weg is.
Eerste boot polyester 7m moter kapot Nieuwe moter erin Weet niet meer wat het kostte. Ingeruild op onze huidige boot stalen kruiser 11m We hebben qua onderhoud veel gedaan Moter grote beurt, tank schoon, omvormer, nieuw dakraam, helemaal kaal en opnieuw geschilderd, nieuwe verlichting buiten, nieuwe accus en nog wat kleine zaken. Veel door mijn man zelf wat veel bespaard maar toch kost het veel geld 4000 heeft dat zeker gekost. Verder Haven 1100 per jaar Verzekering 37pm En het is het waard we varen elke vrije minuut en ermee op vakantie. Zo heerlijk
Wij hebben een polyester zeilboot gehad van 9,45 meter. Nieuw gekocht dus niet veel onderhoud in het begin. Enige wat moest gebeuren is het onderwaterschip dus af en toe in de antifouling. Dat was rond de €600,- inclusief uit het water halen en weer te water laten. Motoronderhoud lieten we doen. Dat was rond de €100,- voor een beurt. Verzekering rond de €300,- per jaar en we betaalden €1800,- liggeld maar dat was wel in een haven aan het IJsselmeer. Binnenwater was een stuk goedkoper.
Ik ben actief zeiler en heb een Vollenhovense bol met mijn gezin. Dan moet je wel van zeilen houden maar hij kan ook op de motor.
Wij hebben een 37 ft zeilboot (11.4 meter) met 9 slaapplaatsen voor volwassenen, 10 als we een kindje tussen ons in hebben liggen in de punt. Ook polyester. Keukentje met oven/gasfornuis, goede koelkast, w.c. en buitendouche. Veel ruimte en mogelijkheden dus. Het liggeld is eigenlijk dè grote uitgave: een luxe haven aan een binnenwater op enkele meters van een sluis naar de Noordzee. 3600 euro is het liggeld. We spenderen ontzettend veel tijd op de boot van maart tot november. Ik kan er (flexibele zp'er) ook gewoon doorwerken aan de kaarttafel of eettafel. Bij de aanschaf hebben we o.a. gelet op osmose (dat wil je niet hebben), en verder op de logische zaken (motor, roer, zeilen, hoe vaart de boot, zeewaardigheid etc.). We hebben de boot laten keuren. Een boot is geen goedkope zaak, maar ieder straaltje zon op de boot is natuurlijk enorm genieten . En tja, hoe gek wil je het maken? Vrienden van me hebben een oud zeilbootje zonder mast aangeschaft, met een oude motor en toeren over de Amsterdamse grachten. Ook enorm genieten en uiteraard niet dezelfde soort uitgave als het type boot van ons. Kost een fractie, maar je gaat er ook niet mee op vakantie.
Osmose... dat komt vooral voor bij de wat oudere boten toch? Waar moet ik dan naar kijken? We gaan binnenkort kijken bij een bootje. Kleintje. Maar je moet ergens beginnen toch?
Wij hebben inmiddels beroepsmatig 10 motorjachten en een aantal sloepen. Liggeld is heel afhankelijk van je type boot en of je een verenigingshaven of een commerciële haven kiest. Osmose kan je ook heel goed bij nieuwe schepen krijgen. Dat een polyester boot geen onderhoud hoeft is dikke onzin. De gellcoat moet goed bijgehouden worden en bij het varen van een kras moet je dit weer heel goed repareren. Anders heb je in een paar jaar osmose. Mocht je een boot gaan kopen laat dan altijd een keuring doen. Zowel bij staal (dikte van het staal en motorisch) als bij polyester (osmose en motorisch) Staal kan prima op zout water als je de juiste primers en laklagen gebruikt. Onze schepen varen op zout en zoet maar roesten niet. Wel moet je dan kijken welke moter je hebt. Niet alle motoren kunnen er goed tegen. Als ik alle kosten en punten waar je op moet letten neer zet ben ik wel even bezig de vuistregel is dat het rendabel is om een eigen boot te hebben als je meer dan zes weken per jaar vaart. Anders kun je beter huren. Je mag me altijd pb'en.
Ik heb samen met mijn zussen een oud zeilbootje van opa en oma. Ik kan er met mijn gezin op slapen. Het liggeld is 380/ jaar. Gemeentelijk havenplekje waar jarenlange wachtlijsten voor zijn. Verder maken we jaarlijks met zn drieën een reservering waarvan je onderhoud doen en spullen vervangen. Wij varen zelf weinig, ik denk max 10x per jaar.