Hier laatst ook de mail gekregen dat school meedoet aan de staking. Ik was er al wel vanuit gegaan. Er zijn dus ook leerkrachten die om wat voor reden dan ook niet achter de staking staan. Zij geven dan geen les maar zijn wel op school aanwezig om bijv administratieve taken te doen. Mijn dochter is iig erg blij met een extra dag vrij.
Hij wel. De directeur had letterlijk gezegd: neem maar een dagje vrij, jullie krijgen die dag doorbetaald. Ik heb juist veel respect voor leerkrachten, maar zo verpesten ze het een beetje.
Wat een verschil. Hier stond op de school info site. Dat mensen die al klant zijn van de bso bericht kregen en dan school overleg heeft gehad met de bso. Hier idd een bericht gehad maar ik heb vrij geregeld. Werk andere uren. Gisteren ook al toen een studiedag.
Hier juist vanuit school een bericht over de bso. Ook voor kinderen die normaal niet naar de bso gaan. Psz gaat hier nu toch wel open is besloten, dus mijn jongste gaat lekker spelen. Ik zou kindjes opvangen, maar die kunnen nu naar de bso, dus ik heb dan fijn een paar uurtjes met de oudste
Hier gaan veel kinderen leuke dingen doen zoals met zijn allen zwemmen of naar een indoor speelplaats. Ik vind het best lekker even een dag vrij.
Jouw zwager krijgt een dag vrij en vervolgens vraag jij je af of waarom jij deze actie zou moeten steunen. Ik mis echt het verband tussen deze twee zaken. Dat jouw zwager een dag vrij krijgt en ervoor kiest om dat aan te nemen, zegt iets over jouw zwager en zijn directeur. Het zegt werkelijk niets over het doel en de opzet van de staking van 5 oktober. Sterker nog... deze manier van handelen gaat echt volledig in tegen de stakingsoproep. Ik denk dus dat je geen moeite zou moeten hebben met de staking en de vraag om die te steunen. Maar dat je moeite moet hebben met de manier waarop jouw zwager (en mogelijk zijn collega's) hiermee omgaan! Ik baal er in ieder geval wel van als ik hoor dat er "collega's" zijn die betaald vrij krijgen of zonder leerlingen hun achterstallige administratie wegwerken, terwijl andere ik en veel andere collega's straks in Den Haag staan te demonstreren en daarvoor veelal een dag salaris inleveren. Zodra deze actie of vervolgacties wat opleveren, profiteren die lapzwansen daar wel van mee. Niemand is verplicht om te staken. Als je niet achter de actie staat, dan staak je niet. Dan zou je gewoon aan het werk moeten zijn. Ofwel door les te geven of leerlingen op te vangen, of door werkzaamheden te doen waar de hele school van meeprofiteert. Wie niet staakt, werkt. En wie die dag zijn werkzaamheden neerlegt, die staakt en zou dus in Den Haag aanwezig moeten zijn.
Natuurlijk zegt dat wel iets over de opzet van de staking! Als er niet eens de moeite wordt genomen om te staken zal het wel meevallen. En het wordt wel gebracht als een verplichting, want hoeveel scholen gaan open donderdag? Het wordt door de meeste leerkrachten gewoon gezien als een vrije dag (waar ze waarschijnlijk aan toe zijn na nog geen 2 maanden werken ). Ik kan het niet serieus nemen, zoveel vakantie en dan verwachten dat je hetzelfde verdient als iemand die fulltime werkt met 5 weken vakantie per jaar is niet realistisch.
Die opmerkingen over al die vakanties en vrije dagen komen me als leerkracht echt m'n strot uit! Heb je enig idee hoeveel werk wij hebben in het onderwijs???? Wij kunnen niet de deur achter ons dichttrekken als de kinderen naar huis zijn. Administratie bijwerken, nakijkwerk, vergaderingen, oudergesprekken, activiteiten die buiten schooltijd vallen. Ik werk "maar" 2,5 dagen, maar ik maak per week minimaal 4 "overuren" voor dit soort zaken en die worden niet uitbetaald of opgespaard. Dat hoort erbij zegt men dan. Ik ken niemand die minimaal 160 overuren per jaar aan zijn baas cadeau doet en er niets voor terug verwacht of wil. Daarnaast is de werkdruk enorm hoog, helemaal sinds de invoering van passend onderwijs. Maar ik raad je aan om een paar bladzijdes terug te gaan en de post van Papier te lezen, dan heb je misschien wat meer begrip voor leerkrachten!
Je hebt duidelijk geen verstand van de urenverdeling in het onderwijs. Geeft niks hoor, je bent niet de enige. Maar ik zou er dan voor waken om dus uitspraken te doen over iets waar je geen verstand van hebt. Even een rekensommetje, waardoor je het misschien wel snapt. Uitgaande van een fulltime baan van 36 uur per week met 5 wkn vakantie. Daar tel ik nog een week bij op, omdat er in een jaar altijd wel dgn zijn waarop er ook niet gewerkt wordt (kerst, koninsdag etc.) Dan kom je uit op 36 uur x (52 wkn - 6 wkn) = 1656 werkuren Het onderwijs werkt met een normjaartaak. Oftewel een vastgelegd aantal uren die over het jaar en bepaalde werkzaamheden verdeeld worden. Een fulltime baan in het onderwijs, betekent dat je 1659 uur moet werken. Die uren worden verdeel over lesgevende uren en niet-lesgevende uren. Oftewel de tijd die je voor de klas staat en de tijd die je gebruikt voor vergaderingen, werkgroepen (iemand moet tenslotte de sportdag organiseren, of een sintfeest regelen), administratie, lessen voorbereiden etc. etc. etc. Zoals je ziet, scheelt het in mijn berekening maar 3 uur. Zal vast ook per reguliere baan verschillen. Dus nu even het fabeltje van ‘al die vakanties’ de wereld uit helpen. De schoolkinderen zijn vrij in een schoolvakantie, leerkrachten dus niet per sé, want je moet tenslotte aan je niet-lesgevende uren komen. Het werk moet gewoon gedaan worden. Dus wat doet een leerkracht zoal in de vakantie... Tja, in de kerstvakantie schreef ik de rapporten, en bereidde nieuwe thema’s voor. In de herfstvakantie schreef ik groepsplannen, werkplannen en hulpplannen en misschien moest ik ook wel een draaiboek maken voor Sint. In de zomervakantie was ik al een week van te voren bezig om het lokaal startklaar te maken voor een nieuwe klas, want die meubels staan echt niet magisch weer op hun plek op de eerste schooldag, en de laatjes en etuis zijn echt niet zomaar gevuld met potloden en schriften, en de roosters en administratie zijn ook niet start klaar, etc. etc. etc. En dan waren er ook nog vergaderingen die bij de opstart van een jaar horen. Dan zijn er nog de avonden die er gewerkt moeten worden, ouderavonden, schoolfeesten, uitvoeringen van musicals, etc. etc. etc. Of avonden waarin je werkjes maakt, administratie doet, etc. Want je kan daar tenslotte niet altijd mee op een vakantie wachten. Kortom: de werkverdeling is gewoon anders. En roepen dat leerkrachten zo veel vakantie hebben, dus ze moeten niet klagen, is gewoon pure onwetendheid over werken in het basisonderwijs. En het grootste probleem is niet eens alleen alle uren die gewerkt moeten worden, maar alle uren die er daadwerkelijk gewerkt worden. Ik kan je vertellen dat dat een paar jaar geleden al vele malen meer was dan de normjaartaak, laat staan hoe het nu is met een lerarentekort. Dus, ik steun de staking. Ik werk op dit moment niet. Ben thuisblijfmoeder en heb mazzel dat het mij niet treft. Maar anders had ik extra gedokt voor de bso/kdv en had ik meegestaakt Op de school van mijn dochter wordt ook gestaakt en als ik zie hoeveel zij voor de kinderen doen, geef ik ze groot gelijk. School heeft wel een regeling getroffen met de bso, dat ook extra kinderen mogen komen. Dat vind ik uitermate netjs, maar ik had het ook prima gevonden als dit niet het geval was. En als het zo blijft in ‘onderwijsland’ en er niks veranderd, heb ik ook nog de luxe dat ik niet terug hoef te gaan. Want zo zou ik niet willen werken.
hier is de psz wel open mijn dochter gaat wel gewoon ben zelf altijd vrij op donderdag en ga 's middags met de oudste naar de bios volgens mij ruim op tijd aangegeven dat ze gaan staken dus genoeg tijd om een oplossing te vinden
Sinds wanneer is full time 36 uur? Ja bij de overheid wellicht maar in bedrijfsleven is het gewoon keihard 40 uur per week.
Ligt aan de cao. Ik ben uitgegaan van 36 uur omdat dat heel mooi vergelijkt met een fulltime baan in het onderwijs en daarmee kan dus aangetoond worden dat al die vakanties helemaal niet zomaar vakanties zijn. Daarbij durf ik te beweren dat een fulltime leerkracht met gemak richting de 40 uur per week werkt, maar in principe dus betaald krijgt voor 36 per week. Dat is in het bedrijfsleven wel anders geloof ik
Meh bedrijfsleven is ook geen feest kan ik je vertellen. Ik ken genoeg gevallen waarbij overuren niet uitbetaald worden maar mogen in theorie worden opgenomen als vrije tijd alleen er is in praktijk geen tijd om die vrije dagen op te nemen. Daarnaast moet je keihard presteren etc. Het gras is altijd groen bij de buren en alles heeft zijn voor- en nadelen denk ik dan maar.
Er zijn vast zat gevallen waar dat zo is, dat geloof ik meteen. Maar dat doet niks af aan de problematiek in het basisonderwijs, waar dit dus een structureel probleem is. En daarbij verergert de situatie natuurlijk op het moment dat minder mensen in het onderwijs willen werken, wat nu dus het geval is. Dat maakt de werkdruk er niet minder op...
Wat leuk om alle verschillende reacties te lezen. Zelf werk ik sinds een paar jaar in het basisonderwijs. Hiervoor had ik een management functie bij een grote onderneming. De een van mijn overstap was tweeledig. In mijn functie moest ik (terecht) minimaal 4 dagen werken. Met twee jonge kinderen wilde ik dat niet. Daarnaast wilde ik meer voldoening uit mijn werk halen. Dat laatste kan in het onderwijs. Maar eerlijk is eerlijk, het lukt niet met de uren die je ervoor betaald krijgt. Nu is mijn salaris door deze overstap al ruim gehalveerd (na verdeling met minder uren uiteraard), maar qua belasting is het echt te. Ergelijken. Waar ik voorheen beslissingen maakte over is reorganisaties, ontslagen, cao- onderhandelingen etc, werk ik nu met kinderen. Deze kinderen hebben op zoveel vlakken een leerkracht nodig (voor inhoud verwijsbik graag naar het goed geschreven stuk van “papier”) waardoor je werk nooit af is. De uren dat de leerlingen zijn, zijn topsport-uren. Constant zoveel mogelijk in de gaten houden. Per kind letten op je eigen toon, woord-keuze, aanspreek-niveau. Alle afspraken die je met leerlingen individueel maakt, op sociaal/emotioneel gebied EN op didactisch gebeurd. Overal moet je rekening meehouden. Ik kan het vergelijken en beide banen hebben hun stress-momenten en bij beide banen hadden/hebben mijn keuzes veel impact. Het salaris is bij lange na niet te vergelijken, de werkdruk is in het onderwijs echt hoog. Er komt in het onderwijs ook steeds meer bij aan taken (denk aan passend onderwijs), behalve tijd en salaris. Gevoelsmatig ben ik tegen staken, maar mijn verstand zegt dat het nu moet. Niet alleen voor leerkrachten, maar juist voor (aankomende) leerlingen.
Vind ik niet Er is altijd wel een oppas je moet er misschien wat meer moeite voor doen Bij een studie dag is het precies hetzelfde
Oprechte vraag hoor: maar hoe doe je het dan als je kind plotseling ziek is? Dan moet je toch per direct iets regelen? Nu weet je het in ieder geval een poos van tevoren..